Home / Reisverhalen / Vilnius en Riga

Vilnius en Riga

Lekker een weekje vrij in de zomer waarbij ik Vilnius en Riga bezocht. Marcel kon niet mee maar vond het wel leuk om zelf even weg te gaan. Ik hoorde veel goede verhalen over de Baltische staten en koos ervoor de twee hoofdsteden van Letland en Litouwen te combineren. Vanaf Dusseldorf vertrok ik naar het vliegveld van Kanuas omdat dit dankzij lowcost vluchten goedkoop te bereiken is.  Hier eerst de bus gepakt naar het centrum van Kanuas en daarna nog met de trein naar Vilnius.

Ik zat hier in een hostel waar ik al veel goede verhalen over had gehoord. Het was inderdaad een supergezellig hostel met aardige staf. ‘s avonds kookten lekker ook nog twee Australische backpackers voor me. Vilnius is erg klein en er is niet superveel te zien. Het KGB museum is wel erg indrukwekkend. Beneden in het gebouw zijn de echt gebruikte gevangenis cellen en martel werktuigen. Je krijgt hier echt een kippenvel. De volgende dag ging ik met een Nederlandse backpacker uit het hostel naar Trakai. Trakai is vlakbij Vilnius en heeft een mooi bakstenen kasteel.

vilnius01

Er is wel meer te zien in Litouwen maar ik had niet zoveel tijd dus besloot de volgende dag door te gaan naar Riga in Letland. Hier zat ik in de The Naughty Squirrel ook een supergezellig hotstel alleen wel veel en veel groter dan dat in Vilnius. Riga is een mooie stad om lekker rond te slenteren. Er zijn ook veel terrasjes maar daar ga je in eentje toch wat minder gauw zitten. Ik had in ieder geval wel zin even zelf wat te doen in plaats van met andere dus de dag erop ben ik naar Sigulda gegaan.

In Sigulda zelf zijn een aantal kastelen, daarna kan je met een kabelbaan de rivier over. Hier is volgende de Lonely planet een leuke wandelen naar een verderop gelegen kasteel. Dus ik deze lopen, na een half uur was het pad alleen toch wel wat slecht en eenzaam. Je gaat dan van alles in je hoofd halen, komt er ook nog een mega grote hond blaffend op me afgerend. Honden zijn echt niet mijn ding dus ik gil heel hard en doe alsof ik een stok pak, maar de hond loopt voorbij en blijft vervolgens nog een half uur voor me lopen. Elke keer als ik wacht of de hond weg gaat blijft die ook staan en als ik het voorbij wil gaan gromt die. Uiteindelijk blijft de hond bij het eerste huisje dat we tegen komen en kan ik verder lopen. Het andere kasteel waar ik uiteindelijk uitkom heeft ook mooie uitzichten en tuinen dus wel de moeite waard. Voor de terugweg wil ik de bus nemen, helaas gaat die pas ruim een uur later.

riga01

’s avonds gaan we met een groep uit het hostel op kroegentocht. Er zijn echt superveel verschillende kroegen in Riga. Om 2 uur besluit ik met het enige andere meisje dat nog over is terug te lopen naar het hostel. Gelukkig maar want de volgende ochtend blijken een aantal lui die langer zijn gebleven op straat beroofd door (nep)politie. Het is wel apart dat er in Riga zoveel mannen zijn, ook in het hostel zijn er wel 3 keer zoveel mannen als vrouwen.
Het hostel organiseert ook nog een gratis stadstoer waarmee je naar de minder bezocht wijken van Riga gaat. Best leuk, zo komen we bij een werkplaats voor kunstenaars en de lokale markt.

Verder ga ik nog een dagje naar Jurmala de stranden vlakbij Riga. Helaas is het echt geen strandweer, veel te veel wind. Net als ik besluit dat het wel genoeg is geweest begint het ook nog dik te regenen. ’s avonds nog een keer lekker uit eten dat kan ook prima in Riga.De volgende ochtend pak ik het vliegtuig terug naar Nederland.