Mijlpaal: 65 bezochte landen

Wanneer jullie dit lezen, ben ik (Tikva) aangekomen in Panama, het 65e land dat ik heb bezocht in mijn leven. Een mijlpaal waar ik trots op ben!

Ergens geloof ik het zelf niet eens, maar dit is wat er gebeurt wanneer reisbug je in de greep krijgt. Ik reis altijd zelfs toen het niet vanzelfsprekend was door obstakels als weinig geld, gezondheid of een gebrek aan reispartner. Als je ergens echt een passie voor hebt dan maak je het mogelijk.

Challenge: 50 landen voor je 30e verjaardag

Vroeger wilde ik altijd avonturier worden of ontdekkingsreiziger. Mijn leven is niet zo spannend als dat van de hoofdrolspelers uit de boeken die ik verslond. Reizen maakt me blij, ik weet dat de plekken waar ik sta al lang door anderen ontdekt zijn, maar voor mij is het nieuw en een avontuur.  Na onze wereldreis in 2007 bedacht ik  de “50 landen voor mijn 30e” challenge.

Ik deed een paar jaar echt mijn best om 3 of 4 nieuwe landen per jaar te bezoeken. Over argumenten zoals “langzaam reizen is beter” of “je kent een land pas echt als je er gewoond hebt” hebben we het wel een andere keer. Inmiddels zijn we alweer een aantal jaar en 15 landen verder zonder dat ik er bewust iets voor gedaan heb. Een mooi moment om een aantal bijzonderheden op een rij te zetten.

Create your own travel mapTravBuddy

Het land dat ik me niet kan herinneren

Van alle landen waar ik ben geweest is er maar eentje die ik me niet kan herinneren. Mijn ouders namen me mee naar Noorwegen toen ik een jaar of 1 was. Wat ben ik schattig op deze foto.

Noorwegen

Het land dat me het meest positief verraste

Mensen vragen me vaak wat mijn favoriete land is en die vraag kan ik echt niet beantwoorden. Wel kan ik zeggen welk land mij het meest verraste in de positieve zin. We bezochten Oman tijdens onze wereldreis in 2007 op dat moment kende ik niemand die er ooit was geweest. De informatie in de Lonely Planet klonk interessant dus we gingen ervoor. Wat we kregen was rauwe natuur, kronkelende wadi’s, 5000 jaar oude tombes en scheuren met een 4-wheel drive. Samen baby schildpadjes loslaten en je ondertussen afvragen wanneer dit land ontdekt zou worden door de toeristen.

Oman

De goedkoopste vakantie

Het goedkoopste land waar we ooit doorheen reisden was Laos. Je kon toen nog prima voor 1-2 dollar overnachten. Maar als je de kosten om er te komen meerekent, dan hebben we een onverwachte winnaar namelijk Portugal. We kochten Ryanair tickets voor 0 euro!! Ja echt. Met de creditkaart fee erbij was een retourtje 10 euro. Een auto voor een week huren in het laagseizoen kostte ons een paar tientjes. Voor minder dan €250 euro all-in waren we bijna een week samen weg. De Algarve in de winter, strandjes voor ons alleen, elke dag lekker uit eten en zelfs een dag duiken.

Algarve

De duurste vakantie

Onze duurste vakantie was ongetwijfeld Tanzania. Accommodatie is duur, zelfs de basic bungalows waar we sliepen kostten een paar tientjes. Op safari is ook een flinke kostenpost maar wat het budget echt over de top (of eigenlijk tot de top) dreef was de beklimming van de Kilimanjaro. Hoog op onze bucketlist, een onvergetelijke ervaring en ik vind het supergaaf dat we dit voor onze huwelijksreis hebben gedaan. Ik durf niet eens uit te rekenen hoeveel de vakantie precies kostte. Laten we het houden op tussen de  6000-7000 euro met zijn tweeën voor 3 weken.

Kilimanjaro

Op de top van de Kilimanjaro 2009

De stopover landen: China, Roemenië, Bahrein en meer

Ik ben echt gek op stopovers. Je hebt wat minder tijd op je hoofdvakantiebestemming maar wel een sneak preview van een heel nieuw land. Wat een bonus om na onze vakantie in de Filipijnen drie dagen kennis te maken met Beijing. Vaak boeken we tickets bewust met een lange stopover. Op weg naar Jordanië waren we bijvoorbeeld 10 uur in Boekarest.

Zelfs als we niet vliegen, bouwen we vaak een soort van stopover in. Wat dacht je van 2 dagen Macedonië voorafgaand aan een reis door Griekenland, of een paar dagen naar Israël voor een hernieuwde kennismaking met Jeruzalem vanuit Jordanië.

China

Mijn eerste land buiten Europa

Wij hadden het thuis vroeger echt niet breed. Hoewel de reispassie wel in mijn genen zit (mijn vader plukte druiven in Frankrijk, woonde een paar jaar in een kibboets en langere tijd in Amerika) waren onze vakanties heel gewoon. Kamperen bij de boer of een keer naar het Sauerland.

Ik had het geluk dat een vriendinnetje ging emigreren naar Israël en haar ouders mij uitnodigden. Zo ging ik ( in mijn eentje) op mijn eerste vakantie buiten Europa. Het was 1990, het jaar van de Golfoorlog. De rest van de wereld dacht dat mijn ouders gek waren geworden maar ze zagen het als een kans om me de wereld te laten zien.

Wat ik me herinner, zijn vooral random gedachtes, mijn eerste palmboom (ik heb hem geknuffeld), melk in een plastic zak, kakkerlakken in huis,  falafel en samen naar de speeltuin. Omdat het zo onveilig was, bleven we in Tel Aviv en Jeruzalem. De Klaagmuur, de “verklede” mensen en de Arabische wijk: het was een andere wereld.  Later thuis zat ik voor de TV en zag ik hoe Irak scud-raketten op Israël schoot en de kinderen die ik had leren kennen door de NOS geïnterviewd werden. Opgesloten in een schuilkelder afgeplakt tegen chemische wapens. Zelden heeft nieuws zoveel indruk gemaakt.

Eerste vliegreis naar Israel.

Het land waar ik het langs achter elkaar verbleef

Ik heb jammer genoeg nooit langere tijd in het buitenland gewoond. Twee weken Spaanse les in Peru komt nog het dichtste bij. Ik was 7 weken in dit land en bracht tussendoor een bezoek aan Bolivia. Het land waar ik het langst achter elkaar verbleef is Nepal, namelijk 5 weken. We deden er dan ook veel: van 17 dagen wandelen door de Himalaya tot drie dagen op zoek naar neushoorns in de tropen (en ja, ik ben nog steeds gefrustreerd dat we ze niet vonden!).

Nepal

Het land waar ik niet naar terug wil

Bahrein is echte piepklein en een groot deel is niet te bezoeken omdat het militair gebied is. Onze stopover werd door de luchtvaartmaatschappij verlengd naar drie dagen en geloof me, dan heb je alles gezien. We reden zelfs een uur om een boom in de woestijn te zien met de pakkende naam “Tree of Life”.

Bahrein

De landen waar ik het kortst ben geweest.

Het land waar ik het kortst ben geweest is 3 uur op doorreis door Slovenië. Verder hadden we 10 uur lang een stopover in Boekarest, mijn enige kennismaking met Roemenië. Natuurlijk nog Vaticaanstad waar de meeste mensen door de aard van het land nooit lang zullen blijven.

Misschien moet ik ook Costa Rica en Slowakije hier toe rekenen. In beide landen sliep ik maar een nachtje om daarna snel door te reizen naar een meer aansprekende bestemming.

Roemenie

Mijn meest bezochte land

Ons buurland Duitsland mag met de eer strijken het land te zijn waar ik na Nederland het vaakst geweest ben. Zowel voor vakanties als voor dagjes weg. De stad in Europa waar ik als volwassene het vaakst geweest ben is Londen (drie keer), een plek waar altijd wat te beleven is. Buiten Europa ben ik het vaakst in Thailand geweest namelijk op 3 verschillende reizen.

tecklenburg

De landen die ik alleen bezocht

Het alleen reizen begon ooit bij een gebrek aan beter maar inmiddels vind ik het heerlijk. Ik kies er bewust voor om af en toe alleen op reis te gaan (lees hier waarom). Vooral de Europese hoofdsteden zijn perfect voor een korte trip en betaalbare mini-break. Ik bezocht Boedapest en Bratislava, Riga & Vilnius, Belgrado en Tallinn. Ik maakte ook langere reizen alleen 2 maanden naar Peru en Bolivia, een weekje Marrakech, een Balkan reis (Bosnie & Herzegovina, Kroatië, Montenegro) en dit jaar nog naar Macedonië en het Griekse vasteland.

Roussanou klooster

Hoe nu verder?

Soms heb ik het gevoel dat hoe meer je ziet en hoe meer je ontdekt, hoe meer alles ook op elkaar lijkt. Echte unieke natuur of wereldwonderen zijn zeldzaam.

Ik merk dat ik er steeds meer naar neig om opnieuw kennis te maken met bekende plekken. Zo leerden we heel andere aspecten van Bangkok kennen met onze dochter dan in de reizen ervoor. Ik ben gek op zogenaamde wereldwonderen maar uiteindelijk hangt een fijne vakantie toch ook erg af van de mensen die je ontmoet. Ik kan me goed voorstellen dat landen waar we 5-10 jaar geleden waren nu alweer behoorlijk veranderd zijn en dat maakt me nieuwsgierig.

Zou ik 100 landen willen bezoeken?

Honderd landen bezocht hebben klinkt geweldig. Ik geloof dat het haalbaar is als je fulltime reisblogger, piloot of journalist bent maar met een normale baan vrijwel onmogelijk. Op een gegeven moment moet je zoveel tijd en geld besteden aan het bezoeken van nieuwe landen dat het echt alleen nog daarom gaat, ongeacht of de bestemming je wel aanspreekt of niet.

Voor 2015 hebben we nog geen definitieve plannen naar voor mij nieuwe landen. Wel hoop ik de komende jaren verre reiswensen in vooral Zuid-Amerika en Azië uit te laten komen. In Europa wil ik graag nog naar Albanië om mijn Balkanlijstje compleet te maken. Tsjechië en Denemarken zijn heel goed te doen voor een met de auto met onze kleine druif en als iemand die jarenlang fan was van Ace of Base is het toch ook belachelijk dat ik nog nooit in Zweden ben geweest. Dus die volgende mijlpaal komt vanzelf wel.

Zo, deze monsterpost is uit, hoeveel landen heb jij bezocht, tel je ze eigenlijk wel of vind je dat onzin? Ik ben benieuwd: wat zijn je favorieten en waar hoef je nooit meer naar terug?

Ps: Ik tel een land trouwens zodra ik er van het vliegveld af ben geweest. Alleen de 193 erkende landen tel ik, dus Curaçao, Palestijnse gebieden, Schotland etc niet. Vaticaanstad beschouw ik wel als een land.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.

17 reacties

1. Wat een leuk artikel! En 65 landen, echt een mooie mijlpaal! Ik kom nog niet verder dan 45….misschien moet ik ook een doel stellen van 50 landen voordat ik 40 word 🙂

2. O ja, en om jouw lijstje even te volgen:

-Een land dat ik m niet kan herinneren heb ik niet. Als baby ging ik voor het eerst naar Spanje, maar daar ben ik inmiddels meer dan 10x geweest.
    -Het land dat me het meest positief verraste was denk ik Venezuela.
    -Mijn goedkoopste land was Laos (of Sri Lanka of Myanmar). Studie- en persreizen niet meegerekend, want anders was het Nepal denk ik.
    -Duurste vakantie? Ik zou het niet meer weten. Maar lang niet zo veel als wat jij aan je duurste hebt uitgegeven.
    -Stopover: alleen Qatar. Tevens het kortst bezocht. Dus meestal tel ik die niet mee.
    -Eerste land buiten Europa: Libanon. (Lachen trouwens, die foto van jou in Israël! Leuk!)
    -Land waar ik het langst achter elkaar verbleef: in Spanje heb ik het langst gewoond, maar in Thailand het langst zonder tussendoor naar Nederland te gaan.
    -Land waar ik niet naar terug wil: geen land in het bijzonder, maar ik ga het liefst naar warme en zonnige bestemmingen.
    -Meest bezocht: Spanje.
    -Alleen bezocht: heel veel landen!

3. Je hebt er echt veel gezien! Ik 40. Of misschien 41 inmiddels. 10 jaar geleden zat ik al tegen de 40. De afgelopen jaren zijn er maar een paar bijgekomen omdat ik met name terugging naar landen waar ik al geweest ben. In veel mediterrane landen ben ik héél vaak geweest (in Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland en Turkije allemaal 5x of nog veel vaker), meestal net weer naar een ander deel. Maar ook verder weg, in Tunesië, Marokko en Thailand ben ik meerdere keren gewest. Naar Costa Rica moet je echt terug hoor!

4. Ik heel veel minder! Ik ga vaak naar de VS, dat is toch één groot land. Ik tel geen landen, ik spaar ze ook niet. Ik ben liever lang op één plek zodat ik echt alles eruit kan halen in plaats van dat ik kan vinken. Dat bevalt mij heel goed! Het mooiste zou natuurlijk zijn: zoveel mogelijk landen zo goed mogelijk leren kennen 😉

5. Enorm leuk om te lezen Tivka! Mooi overzicht van de landen waar je geweest bent. Ik heb er 22 bezocht (incl Schotland) dus heb nog een hoop te ontdekken! Enjoy Panama!

6. Leuke blog om te lezen! Ik houd het niet echt bij eigenlijk… Ik kan namelijk beter het aantal dagen gaan tellen dat ik op reis was… dan kom ik op een meer waarderend aantal, dan als ik de landen tel. Alhoewel ik wel een scratch map hier boven de keukentafel heb hangen en er nu al naar uitkijk om straks Myanmar weg te krassen. Leuk om Oman te zien als land dat je het meest heeft verrast. Dat was bij mij namelijk ook het geval (ook al was ik er in 2014 :)). Ik ben benieuwd naar je ervaring van Panama!

7. Ik haal deze zomer de 65, en misschien zelfs 66. Dat hangt er vanaf of ik tijdens mijn maand Argentinië wel of niet een grens met een buurland oversteek.

Ik ben niet bewust landen aan het turven, integendeel. Mijn streven is namelijk minstens iedere twee jaar naar Indonesie te gaan. Daar ben ik dan ook meer dan 10 keer geweest 😉

Of ik de 100 ooit haal? Geen idee. Maakt me niet uit, zolang ik maar kan blijven reizen. Nederland is ook mooi.

8. Wat een heerlijk artikel. Gefeliciteerd met je 65e. Ik ben een vrouw van de lijstjes. Ik hou (een tikje sneu vind ik toch wel..haha) bij hoeveel landen ik bezocht heb, welke hotels precies en ook hoeveel vluchten. Mijn teller staat nu op 31 geloof ik. Dat hadden er meer kunnen zijn als ik niet zo dol was geweest op Zuid-Afrika, en ik zou zo weer gaan. Misschien volgende keer dan wel Lesotho meepakken en even de grens naar Mozambique over wippen? Haha. Er zijn een aantal jaar geweest dat ik echt te weinig geld had om veel weg te gaan. Maar ik reis niet speciaal naar landen waar ik nooit ben geweest.

9. Mooie post en wat hebben je/jullie al wat gezien zeg, respect! Ik zit op 27 landen en hoop dit jaar er 2 bij op te tellen: Jordanië en Amerika! 🙂 Mijn favoriet is nog steeds Argentinië & Chili (Patagonië). Ik heb niet echt een land waar ik persé niet naar terugwil. Wel heb ik niet zoveel met Rusland en Oost-Europese landen, ik weet niet wat het is, misschien komt het ooit nog eens! 🙂 Heel veel plezier in Panama en vier een feestje ter gelegenheid van deze mijlpaal! 😉

10. Echt superleuk om te lezen! En natuurlijk gefeliciteerd met deze mijlpaal. Ik dacht dat ik het met mijn 51 landen niet slecht deed, maar er is altijd baas boven baas :). Geniet van Panama!