Reisverslag Thailand, Cambodja 2016

Dit is een verslag van onze reis door Thailand en Cambodja in 2006 voordat we ouders waren.

We beginnen onze vakantie door Azie in Bangkok Bij onze vlucht zaten ook 3 nachten in een prima hotel. Onze start in Bangkok is dus erg relaxed.

De eerste middag zijn we naar een slangen opvang centrum gegaan. Dit is de oudste plek in Azië waar slangen gemolken worden om tegengif te maken. Je kunt de slangen en ook het melken bekijken. De man die een en ander uitlegde was niet alleen interessant maar ook erg grappig. Na een nacht lekker slapen waren we al over jetlag heen.

thailand

Dit is onze eerste keer in de regio en we zijn ook een beetje hier naar toe te gaan om kijken of we volgend jaar een aantal maanden in Azië willen reizen. Tijd voor “de” bezienswaardigheden van Bangkok. The Royal Palace is een hele grote terrein met diverse tempels. Heel veel goud en glimmers we kijken er werkelijk onze ogen uit. Niet voor niets een must.  Wat Arun is een andere tempel die we heel erg mooi vinden. Hiervoor is veel aardewerk gebruikt dat ooit als balast naar Thailand kwam.

De derde dag in Bangkok nog een aantal bezienswaardigheden bekeken. Niet alleen de oudere maar ook de moderne zoals de “skytrain” en de shoppingscenters.

Een vooraf niet te verwachten attractie waren de (speed)boten over de “klongs”. Dit zijn smalle kanaaltjes door Bangkok heen. Met de boot zie je de achterkant van de huizen waar mensen wonen. Het is een hele handige maar vooral ook leuke manier om rond te reizen door Bangkok.

Na deze paar dagen in Bangkok reizen we eerst door naar Angkor in Cambodja. We komen later op deze vakantie nog terug.

Naar Cambodja gaan bleek nog een avontuur op zichzelf te zijn. Er gaan veel verhalen over “scam”busjes speciaal voor toeristen. Daarom zijn we gewoon met de normale bus naar de grens gegaan.Helaas kregen we een busongeluk doordat we op een vrachtwagen knalden. Alle passagiers kwamen met de schrik en schaafwonden vrij. Maar de buschauffeur was er slecht aan toe. Het hele voorstuk van de bus was dan ook in elkaar geschoven. Op een of ander manier was hij niet geplet tussen stuur en achterwand maar naar de zijkant geschoven. Het was echt ongelofelijk hoe snel er een (primitieve) ambulance en vervangende bus met nieuwe chauffeur aanwezig was.

Aangekomen bij de Cambodjaanse grens probeerden ze ons toch nog in een speciale toeristen bus te krijgen. Er is een hele maffia die voorkomt dat iemand ook maar met een andere bus/taxi gaat. Uiteindelijk is het ons toch gelukt met een taxi. Hier waren we enorm blij mee!! De weg was zo slecht dat de bus er zeker 2 keer zo lang over gedaan zou hebben.

Uiteindelijk is het toch gelukt, we waren in Siem Reap. Siem Reap is een plaatsje met nauwelijks geasfalteerde wegen dat vooral bestaat omdat het zo dicht bij de tempels van Angkor ligt. Er zijn veel tempels de bekendste is natuurlijk Angkor Wat het grootste religieuze complex ter wereld. We hebben 2 dagen op gehuurde fietsjes rondgereden en 1 dag met een tuk tuk de verder weg gelegen tempels bekeken.

cambodja

Hoe ga je al dit moois omschrijven? Rondlopend tussen deze
geweldige stenen complexen ben je alleen maar super dankbaar deze te mogen bekijken. Het is weer eens een bevestiging hoeveel de mensen vroeger konden bereiken. Elke Wat heeft ook weer een eigen identiteit. De Bayon heeft talloze gezichten, Ta Prohm is nog overgroeid door de jungle. Bateay Srei is heel fijn bewerkt etc. Van de minder bekenden Wats was Ta Keo onze favoriet. Tijdens het bezoek naar de verder weg gelegen tempels zie je ook wat van het platteland van Cambodja.  Mensen die in hutjes op palen wonen en groente en granen verbouwen. Veel zwaaiende kindjes.

Na 3 dagen tempels vertrokken we naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. We kregen weer een busongeluk, gelukkig was het deze keer een stuk minder ernstig maar de schrik zat er nu helemaal in. We waren best moe en vooral Marcel had ff niet zo zin meer in reizen. We hebben “Phnom Penh” dus heel snel “gedaan”. De middag dat we aankwamen het “royal palace” (stuk minder dan die van bangkok) en de bekendste Wat van Phnom Phen. Helaas hadden we ook niet echt een lekker bedje. We sliepen slecht in een warm niet echt schoon hokje.

cambodja

De volgende ochtend zijn we naar de killingfields en het Tuol Sleng museum geweest. Hier word je echt knetterhard met het bloederige regime van Pol pot geconfronteerd waardoor tussen 1975-1979 2 miljoen cambodjanen om zijn gekomen. (Pas sinds 1998 is de de burgeroorlog met rode khmer afgelopen). Vooral de foto’s van alle mensen die in Tuol Sleng gevangen hebben gezeten (slechts 7 hebben het overleefd) maakten veel indruk.

Dezelfde middag namen we de bus naar Sihanoukville echt tijd om deze ervaring te laten bezinken hadden we niet. Aangekomen in Sihanoukville was het helaas rot weer, alleen maar heftige regen. Dit werd voor ons dus niet de plek om lekker aan het strand bij te komen.

Dus maar weer door, deze keer niet met de bus maar met de boot naar Trat in Thailand. De boot trip was echt prima alhoewel het wel een beetje regende kon je toch lekker op het dek zitten. Veel te zien zo kwamen we langs diverse mooie eilanden en dorpjes op palen. Op de boot zaten hier ook vooral backpackers en het is natuurlijk altijd gezellig om lekker aanspraak te hebben en reisverhalen uit te wisselen. Op naar Thailand!.

Met de boot kwamen we na onze vakantie in Cambodja weer aan in Thailand en na een nachtje in Trat zijn we naar Ko Chang gegaan een eiland voor de Thaise kust. Het eiland was echt erg mooi en groen maar helaas ook hier erg veel regen. We zijn dus maar een beetje boekjes gaan lezen. Ook zijn we een dag naar een olifanten centrum gegaan midden op het eiland. Hier hebben we de olifanten gewassen en een toch gemaakt op de rug van een olifant. Dit was echt super!!. Als je erop zit is een olifant echt groot. Zo’n tocht in de natuurlijke omgeving is ook veel specialer dan ergens op een asfaltweg.

thailand

Bangkok is de hubcity dus we moesten er weer doorheen op weg naar onze volgende bestemming Ayuthaya. In Bangkokwas het net als eerder hartstikke mooi en zonnig weer. Deze keer sliepen we op Ko San Road de backpackers straat van Thailand. Het was niet moeilijk te begrijpen waarom goedkope hotels, restaurantjes, barretjes en souvenier winkels. Niets mis mee.

Ayuthaya is de oude hoofdstad van Thailand en staat bekend om de vele oude Wats. Veel wats zijn verlicht en we hebben dan ook een avondtour gemaakt. Die avond was het echter erg gezellig waardoor we de volgende dag met een grote kater heel snel ff de wats bij dag licht hebben bekeken. We waren dan ook niet heel erg on der de indruk. Na alles wat we in Cambodja hadden gezien kon het eigenlijk ook niet anders dat dit een beetje minder was.

In onze reisplanning die we voor vertrek hadden gemaakt was ons idee om een kort bezoekje te brengen aan Kanchanaburi. Door het slechte weer op Ko Chang en het snelle reizen in Cambodja lagen we een paar dagen voor op ons schema. Gelukkig want Kanchanaburi beviel ons zo goed dat we er 5 dagen gebleven zijn. Het was heerlijk weer, er waren leuke restaurantjes en ons hostel had hangmaten en een book exchange. DE ingrediënten om een paar dagen lekker te niksen.

thailand

We hebben nog wel een paar dingen gedaan zoals een bezoekje aan de “tijger tempel”. Geen tempel te bekennen maar wel tijgers waarmee je tegen betaling op de foto mag. Hoe vaak het je
de kans nou een tijger aan te raken?? En het geld wordt besteed aan de bouw van nieuwe verblijven. Toch maar gedaan dus. Hoe tam ze ook mogen zijn het als je de klauwen en tanden ziet dan voel je je toch niet echt gerust.Beslist tam en ook erg leuk waren de biggetjes die verder op het terrein liepen. (waarschijnlijk het eten voor de tijgers).

Ook hebben we een dag een dagtourtje geboekt. Hiermee gingen we naar de Erawan watervallen, een stukje over de birma spoorweg en bezochten de “bridge over the river kwai”.De watervallen waren echt een topper.

Na nog een laatste nacht in Bangkok moesten we helaas weer naar huis.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.