Home / Nederland / Friesland / Kamperen bij Landal met je eigen camper

Kamperen bij Landal met je eigen camper

Heb je een camper, maar mis je soms de faciliteiten van een bungalowpark? Dat hoeft niet meer! Als campinggast van een Landal camping maak je gebruik van dezelfde parkfaciliteiten als de parkgasten.

We waren te gast op de camping van Landal Esonstad in het kleine dorpje Anjum. Camping Landal Esonstad is een prachtige camping, weids gelegen aan de grens van Nationaal Park Lauwersmeer. De camping en het park zijn enkel gescheiden door de toegangsweg naar het park. Check hier direct de beschikbaarheid en prijs.

Esonstad camper

We hadden veel zin in het weekend. Helaas begon het weekend spannender dan ik had kunnen bedenken. We kregen in Zwolle pech met de camper. Na wat onderzoek door behulpzame omstanders en mijn eigen garagemonteur werd er toch geadviseerd om de ANWB even te bellen. Gelukkig waren zij 1,5 uur later bij ons en konden we na een korte inspectie de reis toch nog voortzetten! We kwamen daardoor pas om 20.30 uur aan op de camping. Landal had de sleutel voor de slagboom in het speciale kluisje gedaan bij de receptie, zodat we toch gewoon op onze standplaats konden staan. Ik heb Arnoud in bed gelegd en ben zelf ook vrij snel gaan slapen. Het was een vermoeiende heenreis van 6 uur.

esonstad

De volgende dag werden we verrast met een heerlijk ontbijtje, dat bezorgd werd bij de camper. Wat was dat welkom! Heerlijke verse, warme broodjes, met vers beleg en verse jus d’orange. Nadat we het ontbijtje op hadden, hebben we de fiets gepakt en zijn we de omgeving gaan verkennen. We hebben onze lunch gesmeerd voor onderweg en zijn op de fiets naar Dokkum gesprongen.

De route er naartoe is prachtig, met mooie vlakke fiets- en wandelpaden. Onderweg stoppen we af en toe om wat foto’s te maken van het landschap. En Arnoud vindt het reuze interessant om te kijken naar de enorme landbouwmachines die op de akkers en weilanden bezig zijn.

Dokkum

Na 14 km komen we aan in Dokkum. We zetten onze fiets in een fietsenrek aan het water en gaan te voet verder. Wat een ontzettend leuk stadje is dit! Met prachtige oude huisjes, mooie watertjes en gezellige straatjes. We doen lekker onze boodschapjes, halen nog een zoete lekkernij bij een restaurantje en eten dat aan de waterkant op.

Op de terugweg kiezen we een andere route, namelijk langs het water. Een enkeling geniet van een open sloep van de voorjaarszon op de kronkelige riviertjes. Langs het Lauwersmeer fietsen we terug naar de camping. Ik had eigenlijk eten in huis om zelf te koken, maar we kiezen er voor om ons te laten verwennen en bestellen een bezorgmaaltijd bij de brasserie van het park. Heerlijk!

Ook op zondag zijn we weer vroeg uit de veren. We genieten van de voorjaarszon en vertrekken om 10.00 uur van de camping. Ik heb gelezen over het blotevoetenpad Opende in Surhuisterveen, op ongeveer 25 km afstand van het park en we vinden het leuk om daar nog een tussenstop te maken. Arnoud vindt het heerlijk om de modder tussen zijn tenen te voelen en te klimmen en klauteren naar de overkant van de sloten.

blotevoetenpad opende

Omdat wij maar kort op het park waren, hebben we lang niet alles kunnen doen wat we graag zouden willen. Zo kun je met een directe bootverbinding van het park naar Schiermonnikoog. Bij de receptie ontvang je meer informatie over tickets en de overtocht naar Schiermonnikoog. Andere leuke uitstapjes zijn een bezoekje aan de Zeehondencrèche in Pieterburen of DoeZoo insectenwereld. Meer tips vind je in ons blog over Friesland met kinderen.

Waarom kamperen bij Landal?

Ik ben al langer bekend met de campings van Landal. Ik heb tijdens mijn studie toerisme in Duitsland stage gelopen op Camping Landal Sonnenberg. Toen zat ik in het animatieteam, grappig om te zien hoe die jonge meiden dat nu – 20 jaar later – doen, terwijl ik nu zelf als ouder met mijn kind degene ben die geniet van het entertainment voor de kinderen.

Landal Esonstad

Wat is er fijner om met je eigen kampeermiddel te kamperen en toch gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van het park, net als de parkgasten? Ik vind dat persoonlijk een groot voordeel van een Landal camping. Landal heeft faciliteiten die een vakantie erg comfortabel maken en het is fijn om al die faciliteiten in de buurt te hebben. Denk aan een indoor speelparadijs, diverse speeltuinen, (water-) sportmogelijkheden, een zwembad, een strand en natuurlijk de activiteiten van de Bollo Club, zoals spelletjes en knutselactiviteiten.

Landa Esontad camping

Arnoud, toen 5 jaar, heeft zich geen minuut verveeld. De faciliteiten verschillen per Landal camping, maar de meest gebruikelijke kampeerfaciliteiten zijn op iedere Landal camping wel aanwezig. En beschik je niet over een eigen kampeermiddel, dan kun je ook kiezen voor een volledig ingerichte stacaravan, safaritent of de woodlodge.

We hebben een aantal jaar geleden ook een aantal dagen overnacht op Camping Landal Warsberg in Saarburg. Een prachtige grote camping bovenop een berg. Heb je geen zin om met je camper of te voet naar beneden te gaan? Geen probleem! Voor een klein bedrag neem je de kabelbaan naar beneden en weer terug. Ook op deze camping zijn de faciliteiten modern, goed en schoon. En ook de kinderen vermaken zich prima bij de Bollo Club waar iedere dag verschillende activiteiten georganiseerd worden.

Landal Esonstad

Wat iedere kampeerder wil weten over kamperen bij Landal

De camping is voorzien van alle kampeergemakken die onmisbaar zijn tijdens een onbezorgde kampeervakantie met kinderen. De camping is verdeeld in verschillende velden en heeft in totaal 127 standplaatsen, waarvan 30 standplaatsen in het voorjaar van 2021 worden voorzien van privé sanitair.

Wat direct opvalt, is dat de omgeving van het park echt prachtig is. Midden in de natuur met volop rust en ruimte. De standplaatsen zijn ruim en overal is speelruimte, zodat kinderen de hele dag ongestoord kunnen spelen met andere campingvriendjes.

Esonstad camper

De kampeerplaatsen

De plaatsen hebben een 16 Ampère stroomaansluiting (wat ideaal is voor het gebruik van verwarming of airco in je camper) en een waterpunt. Er is een vuilwaterstortplaats, een mogelijkheid om schoonwater bij te vullen en er zijn ondergrondse afvalcontainers. Er is een chemisch toilet aanwezig in de aparte ruimte in het sanitairgebouw.

Sanitair gebouw is modern en schoon

Het moderne sanitairgebouw is voorzien van schone toiletten (met wc papier), gratis en onbeperkt warm- en koudwater douches, afgesloten ruimtes met wastafels, een speciale ruimte om af te wassen, uiteraard ook voorzien van warm en koud water, een vriezer voor algemeen gebruik en er is een campingkiosk. Het sanitairgebouw wordt meerdere keren per dag schoon gemaakt, zodat het er altijd netjes uitziet. Er is ook een speciaal kindertoilet. Het toilet is klein en de deur van het toilet is laag, zodat een volwassene er overheen kan kijken. Ideaal voor kinderen die eigenlijk nog een beetje hulp nodig hebben, maar het al ‘helemaal zelf’ willen doen.

De auto mag bij het kampeermiddel geparkeerd worden, dus geen gesjouw met spullen tijdens je vakantie. Zo wordt kamperen wel heel comfortabel!

Esonstad kamperen

Er zijn 7 Landal campings in Nederland en Duitsland

Benieuwd waar je nog meer terecht kunt met de camper of tent om te kamperen bij Landal? Naast Esonstad zijn dat in Nederland Landal Coldenhove en Landal Rabbit Hill, beide gelegen op de Veluwe. Ook bij Landal Sluftervallei op Texel kun je terecht, al moet je er dan wel rekening mee houden dat het meenemen van een camper op de boot vrij prijzig is.

In Duitsland zijn ook een aantal goede Landal campings. We hebben zelf al ervaring met Landal Wasberg in het Saarland, andere opties zijn Landal Sonnenberg in de Moezel en Landal Wirfttal in de Eifel. Je lees hier meer over kamperen bij Landal.

Dit blog kwam tot stand in samenwerking met Landal.