Reisverslag: Stedentrip Krakow en Warschau, Polen zwanger

We doen een stedentrip naar Krakow en Warschau, Polen. Dit keer was het erg lastig een bestemming te vinden voor een weekje weg. Verleid door een wel hele goede Ryanair aanbieding (2 euro per vlucht) besloten we Polen uit te proberen voor een najaarsweekje. We bezoeken de hoofdstad Warschau en de populaire toeristenstad Krakow.

We vlogen in de ochtend vanaf Eindhoven naar Warschau. Hier zouden we later nog terug komen en dus gingen we gelijk met de trein door naar Krakow. We wisten niet zeker hoe onze vluchten en de bus naar het centrum plus vervolgens de trein aan zouden sluiten dus gokten we er eigenlijk op ter plekke nog wel een treinticket te kunnen kopen maar dat viel tegen. Alleen voor de slechtere trein kregen we nog een 2e klas ticket, deze trein was overvol en er waren lang niet genoeg zitplaatsen. We konden nog een plekje vinden in de restauratiewagen, gelukkig maar want als zwangere was 3 uur in een hobbelende trein staan toch wat te veel geweest. Rond 18:00 toen we aankwamen was het echt al donker en in Krakow zochten we dan ook maar gelijk ons hostel op. Het Art Deco hostel met prima kamers, kacheltjes op de kamers en warme douches waar menig Nederlandse student jaloers op is.

De volgende ochtend was het tijd om Krakow te verkennen. Een mooie stad met veel kleurrijke gebouwen. Heel veel meer dan van buiten bekijken konden we ook niet doen want het is Allerheiligen en dat blijkt een serieuze Poolse feestdag waarop alle musea gesloten zijn. Doordat ik een aantal maanden zwanger was moesten we het wel wat rustiger aan doen dan normaal. Dus genoeg reden om ook regelmatig een cafeetje in te duiken. ‘s avonds gaan we naar een kerkhof, juist vanwege deze feestdag wordt dit helemaal verlicht door duizenden kaarsjes. Erg mooi en er hangt helemaal niet de verdrietige sfeer die je zou verwachten, het lijkt meer alsof mensen op familie-uitje zijn.
De volgende ochtend staan we vroeg op we hebben een tour geboekt naar Auschwitz en Birkenau. Van deze laatste locatie is weinig overgebleven. In tegenstelling tot wat ik verwacht had is lastig om daadwerkelijk een beeld en gevoel te krijgen bij wat er zich hier heeft afgespeeld  Eerder dit jaar werden we in Yad Vashem geraakt door de verhalen telkens verteld door een persoon, maar nu blijven het toch een beetje abstracte getallen. Met uitzondering van de kleine musea ruimte met een kamer vol met mensenhaar.
Onze laatste dag in Krakow is een drukke we gaan naar de Wawel. Het beroemde kasteel van Krakow waarbinnen we ook enkele musea bezoeken. Het zonnetje komt door en de stad leeft gelijk een stuk meer dan de afgelopen dagen. Wij gaan echter ondergronds in de zoutmijnen van wieliczka, tegenwoordig een attractie vanwege de figuren van zout die de mijnwerkers hier maakten.  Via tripadvisor hebben we een restaurant gevonden waar we prima eten. Eindelijk want tot nu toe viel het eten ons in Polen erg tegen. Vooral veel en voedzaam maar weinig smaakvol.

We gaan weer terug naar Warschau, deze keer hadden we wel op tijd een ticket geboekt. Warschau vinden we best een leuke stad voor een dag. Een mooi centrum en verder veel winkels. Wel apart is dat veel hier hartstikke nep is. Na de 2e wereldoorlog was er bijna niets van de stad over dus het charmante oude plein dat je nu ziet is een recente reconstructie. Het wordt er niet minder gezellig om. Na een laatste nachtje in Warschau staan we vroeg op voor onze terug vlucht naar Nederland. Al met al heeft Polen ons hart niet gestolen maar was het wel lekker om er even tussen uit te zijn.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan dertig met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië.