Machu Piccu

Bijna elke backpacker bezoekt Machu Piccu tijdens een reis door Peru. Voor veel toeristen is Peru zelfs synoniem met Machu Piccu. Zelf heb ik meer met archeologische plaatsen met geschiedenis en waar je zelf rustig op je gemak rond kan kijken. Niemand weet precies wat Machu Piccu was en alle toeristen gaan erheen. Dus vooraf was ik nogal sceptisch. Verder is Machu Piccu ook nog eens hartstikke duur vergeleken bij andere archeologische sites in Peru. Ik heb dan ook bewust niet gewacht tot het bekende inca trail open ging (in feb gesloten) maar ben met de trein gegaan.

We (een medestudente van de talenschool en ik) hebben de trein gepakt naar Aguas Calientes waar we in de middag aankwamen. Aguas Calientes staat bekend om zijn warme bronnen dus deze hebben we ook maar opgezocht. Je betaalt entree voor de bronnen en daarna loop je nog een stukje door waarna je uiteindelijk bij een soort zwembad uitkomt wat er behoorlijk vies uitziet (en het ook is). Maar kom op, wij zijn geen mietjes, en eenmaal in het water is het echt lekker warm. Omdat de meeste toeristen hun neus optrekken voor de warme baden waren we de enige toeristen en konden we ons Spaans nog wat oefenen door gezellig te kletsen met Peruanen. In Aguas Calientes dachten we ook een super leuk hotelletje te hebben gevonden, maar helaas verdween hier mijn discman. De enigste optie is dat de schoonmaakster of eigenaar hem mee heeft genomen maar deze ontkenden alles. Er is dan verder ook weinig aan te doen. Lesje geleerd en ik laat  niets waardevols meer buiten de tas laten liggen als ik op pad ga.

‘s Avonds ben ik vroeg naar bed gegaan om de volgende morgen de eerste bus 6:00 te nemen naar Machu Piccu. Om 6:00 zijn er nog nauwelijks andere personen omdat de trein nog niet is aangekomen en er dus alleen toeristen zijn die net als wij in Aguas Calientes hebben overnacht. Een ideale tijd dus om rustig rond te wandelen. Het meest spectaculaire aan Machu Piccu is voor mij zonder twijfel de omgeving. De bergen om je heen en de wolken zijn echt prachtig. De site zelf bestaat vooral uit huisjes en een paar tempels maar minder mooi uitgevoerd dan ik elders gezien heb. Op het middenplein is een groot grasveld waar je relaxed kan zitten. (natuurlijk wel samen met een paar honderd andere toeristen).

Ik heb ook nog Huyana Piccu beklommen, dit is de hoge berg die je altijd op de foto’s ziet. Boven op is ook een klein huisje. Aan het begin van de trail moet je je registreren zodat er bij gehouden kan worden of je ook terug komt. Het eerste deel van de klim is redelijk makkelijk met een uitgehakte trap. Het tweede gedeelte is lastig omdat je over stenen heen klimt, en aan het eind moet je nog een stukje omhoog met een touw. In totaal ben je in ongeveer een uur boven. Het uitzicht boven is echter schitterend. Helemaal ongevaarlijk is het echter niet. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar Cusco en afscheid genomen van mijn gastfamilie. Nu is er niemand meer om op terug te vallen. Het echte backpacken begint nu, met de busrit van Cusco naar Puno aan het Titicacameer.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan dertig met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië.