Ontsnapt uit La Paz, op naar Copacabana Bolivia

Na de Salar Uyuni tour ging ik weer terug naar La Paz om uiteindelijk weer naar Puno in Peru te gaan voor mijn vlucht naar Lima. Copacabana Bolivia (niet te verwarren met die in Brazilië)  is een plaatsje aan de Boliviaanse kant van het Titicaca meer tussen La Paz en Puno in. Omdat ik nog tijd overhad en deze niet in La Paz wou besteden leek het me een goed idee hierheen te gaan. Het busticket was zo geboekt, alleen kwam er ‘s ochtend iemand naar mijn hotel dat de bus niet ging vanwege een staking. Nou heb ik niet zo heel veel vertrouwen in de ticketbureautjes ze vertellen vaak wat ze zelf het beste uitkomt. Dus besloot ik zelf maar naar het busstation te gaan. Er bleek inderdaad een staking te zijn maar tussen Copacabana Bolivia en Puno in Peru en daarom gingen er geen bussen, verder wist niemand wat.

Uiteindelijk kwam ik bij een informatie bureautje waar allemaal toeristen zaten met grote problemen want ze moesten vandaag in Puno zijn om te vliegen naar Lima en dan vanavond de aansluiting naar de VS etc. Een oudere Boliviaanse dame zei dat ze ging kijken wat ze kon doen. Dus vlug op en neer geraced naar het hotel, tassen gehaald en nog net op tijd was ik terug (of om het anders te zeggen ze had iedereen laten wachten op mij). De mevrouw had zelf een bus geregeld voor iedereen en dan zouden we wel kijken waar we strandden. Zonder problemen kwamen we aan in Copacabana dus ik was op mijn bestemming. Helaas voor de meeste anderen wisten ze daar wel meer. Er was een wegblokkade (bij een dorpje dat nu eindelijk de elektriciteit aansluiting wilde die al 2 jaar beloofd was) die pas de volgende dag of de dag erop opgeheven zou worden, dus het was niet mogelijk om naar Peru te gaan.

Ik besloot me lekker te vermaken, als de bus niet zou gaan over 2 dagen dan had ik ook een probleem maar er was nu op dit moment toch geen andere optie. De volgende ochtend met een een boot naar de Isla del sol gegaan een eiland in het Titicaca meer dat met de boot vanaf Copacobana bereikbaar is. Helaas begon ik me op de boot niet lekker te voelen. Het was ongeveer drie uur lopen van de ene kant van het eiland naar het andere kant waar de boot ons weer op zou halen. Op het eiland zelf zijn verschillende inca ruïnes te zien en gelukkig wat vrouwtjes die flesjes water verkopen. Want van dat omhoog en omlaag lopen wordt je toch flink warm. Het uitzicht over Lake Titicaca is super blauw en mooi maar ik heb er niet veel van genoten ik heb gewoon door gewandeld en veel gestopt. Zodra we terug waren in Puno ben ik in bed gekropen, en hoopte ik dat de bus de volgende dag zou gaan en ik me beter zou voelen..

De volgende morgen ging er inderdaad een stampvolle bus op goed geluk want niemand wist zeker of de blokkade opgeheven was. Dit bleek gelukkig het geval te zijn al moest de bus wel manoeuvreren tussen rotsblokken door. De weg was precies afgesloten waar het tussen de bergen door ging hier hadden ze gewoon van boven veel rotsblokken en hout in het ravijntje gegooid en aangestoken.

In Puno heb ik het vliegtuig genomen naar Lima vanuit waar ik verder ging met mijn reis om de laatste drie en een halve week de veel minder bekende noordkant van Peru te bezoeken.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan dertig met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië.