Home / Inspiratie / Reisbloggen / Dit zijn de reishoogtepunten van 2019 van de Gezin op Reis-bloggers
Victoria Watervallen

Dit zijn de reishoogtepunten van 2019 van de Gezin op Reis-bloggers

Eerder deze maand nam ik jullie al mee in een overzicht van mijn 2019. Ik run dit blog echter niet alleen maar met een geweldig team van blogsters die net als ik dolgraag reizen met hun gezin. Ze vertellen je wat hun hoogtepunten van 2019 waren op reisgebied. Misschien doe je nog wel een idee op voor je eigen vakantie!

Walvishaaien en bioluminescentie op Isla Holbox – Cindy

Mijn reishoogtepunt van het afgelopen jaar, dan denk ik direct aan Isla Holbox in Mexico. Onze meest spectaculaire ervaring daar was het zwemmen met walvishaaien. Dat moment dat ik van de boot afsprong, mijn hoofd onder water stak en de grootste vis ter wereld op me af zag komen … Dat vergeet ik nooit meer.

De adrenaline raasde door mijn lijf, ik voelde me zo klein en nietig naast die indrukwekkende walvishaai. Een geweldige ervaring. En toch … twijfel ik of dit nu mijn reishoogtepunt van het jaar was.

Want op Isla Holbox maakten we ook kennis met het fenomeen bioluminescentie. Na zonsondergang gingen we zwemmen in zee, al dobberend in het warme water onder de mooiste sterrenhemel die we ooit gezien hebben. Zelfs de planeet Mars zagen we duidelijk, zo helder was het die nacht. En alsof dat allemaal nog niet magisch genoeg was, fonkelde het water bij iedere beweging die we maakten. Door een natuurlijke biochemische reactie geeft het plankton in het water licht als het in aanraking komt met zuurstof. Alsof er kleine vuurvliegjes in het water verstopt zitten.

Pure magie, die avond. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik hieraan terugdenk. Ik kan gewoon niet kiezen tussen deze twee ervaringen, dus ik houd het op Isla Holbox. Een heerlijk eiland, dat echt mijn hart gestolen heeft!

• Lees hier diverse blogs die Cindy al schreef over hun vakantie in Mexico waaronder die over snorkelen met walvishaaien.
Zwemmen met walvishaaien mexico

Gezinsuitbreiding en Cenotes in Mexico – Elke

Het jaar 2019 begon voor ons met gezinsuitbreiding: eind januari werd onze dochter geboren. Na de fase van cocoonen in onze babybubbel, kwamen de kriebels om te gaan reizen al snel weer terug. We begonnen wat ‘dichterbij’ met een vakantie naar Malta en vervolgens naar Turkije. Onze eerste verre reis als gezin van vier ging deze zomer naar Mexico en op dit moment sluiten we 2019 samen af in Wenen.

Deze zomer in Mexico zag ik voor het eerst een cenote. Wat een prachtig natuurverschijnsel is dat! Tijdens onze rondreis door de regio Yucatan bezochten wij drie keer een cenote, een soort zoetwater poel die vaak in grotten of diep onder de grond liggen.

Bij één bezoek moest echt flink gezwommen, geklommen en gesprongen worden door het koude water in verschillende grotten. Een vrij avontuurlijke tocht om te maken met een baby en peuter. Blij maar vooral trots was ik dan ook dat we de hele tour met z’n vieren hebben kunnen doen. Het leek me dan ook leuk om dit moment, dit hoogtepunt, te vereeuwigen met een gezinsportret door een Mexicaanse fotograaf in één van de grotten.

Bohol Filipijnen – Amoy

In Australië, Melbourne, is het in juli winter en we vonden het heerlijk om de kou even te verlaten voor een tropisch eiland. Bohol is een van de vele prachtige eilanden van de Filipijnen. Naast de geweldige stranden met wit zand en de azuurblauwe zee is er genoeg te bezoeken en te doen op dit eiland. Die afwisseling vinden we altijd heel fijn. Naast de stedentrips die we al hebben gedaan dit jaar, Brisbane, Adelaide, staan Sydney en Tasmanië op het wensenlijstje voor deze zomer.

• Lees hier het blog van Amoy over Bohol
bohol met kinderen

Roadtrip door zuidelijke Afrika – Esmeralda

Het is er weer tijd voor. Terugblikken, in dit geval op het (reis)jaar 2019. Vorige jaren vond ik het moeilijk om ons reishoogtepunt te kiezen. Dit jaar kost me dat geen moeite, want we maakten één van onze reisdromen waar: een roadtrip in een 4×4 dwars door Zuidelijk Afrika, waarbij we Namibië, Botswana en een stukje Zimbabwe doorkruisten. De reis was één groot hoogtepunt en het is eigenlijk niet te doen om het allerleukste te kiezen. Daarom een top 3, mag dat ook?

Op nummer 3 één van de tofste actieve dingen die we ooit als gezin hebben gedaan. Tijdens ons verblijf in Swakopmund, aan de kust van Namibië, gingen we kajakken bij het nabijgelegen Pelican Point. En we waren in het vrolijke en grappige gezelschap van honderden zeeleeuwen die enthousiast rondom de kajak sprongen. Wat een belevenis!

Op de tweede plek ons bezoek aan één de nieuwe wereldwonderen: de Victoria Falls. We zagen de watervallen vanaf de grond en vanuit de lucht. Tijdens onze wandeling door het nationale park kwamen we zó dichtbij dat we kletsnat werden! In de helikopter bleven we droog en kregen we pas echt een beeld van de grootte van dit natuurwonder.

De nummer 1 van mijn top 3 is geen plek of activiteit, maar het gevoel wat we tijdens onze roadtrip en het kamperen in Afrika hebben ervaren. De natuur was overweldigend, de mensen gastvrij, de dieren fascinerend en de landschappen prachtig. Maar het allerbeste was het enorme gevoel van vrijheid. Wij drietjes in onze 4×4 op avontuur zo ver van de bewoonde wereld, dat was toch wel het absolute hoogtepunt van 2019 voor ons!

Victoria Watervallen

Het nieuwe jaar inluiden in de Negev – Esther

Ondanks de verschillende mooie dingen die we samen hebben gedaan, springt er één ding toch wel echt uit: de allereerste dag van het jaar 2019! Wat was het bijzonder om het nieuwe jaar in te luiden in de Negev, de woestijn in het zuiden van Israël. Zitten bij een kampvuur, onder een majestueuze sterrenhemel. Met een complete stilte om ons heen en je beseffen hoe overweldigend dit alles is. En terwijl iedereen in Nederland zijn roes aan het uitslapen was na een nacht vol vuurwerk, werden wij wakker en keken we uit over de grootste erosiekrater ter wereld: Makhtesh Ramon.

Niet alleen deze dag was bijzonder, onze hele reis door Israël was geweldig! Vol van prachtige en zeer diverse natuur (van lopen door de woestijn, ontdekken van groene oases en watervallen, snorkelen tussen het koraal etc.) en een enorme onderdompeling in geschiedenis en cultuur, zo waardevol!

Avontuurlijk Australië en Mauritius – Delphine

Dit jaar brachten onze reizen weer heel wat avontuurlijke en culturele hoogtepunten. In de Australian Zoo, home of the crocodile hunter, leerden we heel wat bij over het beschermen van wildlife in Australië. We gingen kajakken bij de Northern Beaches van Sydney en bezochten de filmset in Palm Beach van Home and Away.

In Mauritius reden we met quads door La Vallée des Couleurs, vlogen we hoog boven het eiland Ile aux cerfs met de parasailing en verrijkten ons met de geschiedenis van de suikerriet plantages. Onze bucket list werd weer afgevinkt met onze rondreis in Myanmar met als cutlturele hoogtepunt de cite van Bagan.

Bijzondere overnachtingen – Luísa

“In 2019 hebben we weer geweldige reizen mogen maken. Relatief dicht bij huis onder andere naar Denemarken met een verblijf in het LEGOLAND Castle Hotel. Maar ook een verblijf in Zuid-Limburg, het Nijntje hotel in Utrecht en een overnachting in een vliegtuig in Vlaardingen waren erg leuk!

Absoluut hoogtepunt was onze rondreis door Panama van 5 weken! We hebben genoten van de warmte, de mooie stranden en de ontmoetingen met diverse uiteenlopende mensen! De diversiteit in dit land, met name qua natuur, heeft ons enorm verrast. Zo zagen we er enorme zeesterren, vele vlinder- en vogelsoorten en veel wilde apen! Ook nu staan we weer aan de vooravond van een nieuw avontuur. Een rondreis door Sri Lanka met peuter, kleuter en zo’n 26 weken in verwachting. We zijn benieuwd wat we nu weer mee zullen maken!”

Lange reis door Azië – Mirella

Afgelopen jaar hebben we voor Gezin op Reis veel regio’s mogen verkennen. Wandelen in Catalonië, dwalen door Franse stadjes aan de Opaalkust en varen op het Veluwemeer; allemaal gave bestemming en activiteiten! Hoogtepunt van ons reisjaar was echter onze reis van twee
maanden dwars door Azië die we maakten vlak voordat de leerplicht van mijn zoon zou ingaan.

Op Borneo wandelden we kilometers door uitgestrekte jungles, zagen miljoenen vleermuizen en dieren zoals orang-oetangs en slangen. In Maleisië luierden we op onontdekte stranden en
bouwden wel 100 zandkastelen. In Cambodja dwaalden we door het Angkor Wat complex en droomden over vroegere tijden. Maar bovenal was het een bijzondere tijd met ons gezin: twee maanden lang samen de wereld ontdekken.

• Lees diverse blogs van Mirella over Borneo

Moeder dochter trip – Leonie

Het jaar 2019 was een mooi reisjaar waarin ik veel op pad ben geweest, met, zonder en met een gedeelte van mijn gezin. In januari ging ik met een persreis naar Frankrijk, naar het kindvriendelijke skigebied Portes du Soleil, waar ik een skisafari maakte en vier geweldige wintersportdorpen:

Les Gets, Avoriaz, Morzine en Châtel bezocht. In februari ging ik met mijn gezin op wintersport, naar ons favoriete plekje in Zuid-Duitsland. In maart vlogen we voor een weekend naar Milaan, ondermeer om de foto’s bewonderen van onze dochter, Resa, die daar het hele jaar in een permanent tentoonstelling in een kunstgalerie hangen. In de meivakantie gingen we met ons gezin op een persreis naar België, Wallonië. We verbleven in een huisje aan de meren L’Eau d’Heure. Een leuke omgeving waar we allerlei sportieve activiteiten met ons gezin hebben ondernomen. In mei mocht ik ook nog met een persreis mee aar Portugal naar de bij reizigers nog onbekende regio, Alentejo. Ik genoot van het heerlijke Portugees eten, overnachtte in geweldige accommodaties en genoot van de mooie omgeving en authentieke dorpjes.

In de zomervakantie gingen we met ons gezin op vakantie. Na een stopover van een paar dagen in Dubai vlogen we door naar het eiland Mauritius. Op Mauritius verbleven we op drie locaties in verschillende accommodaties, waaronder een tent. Met onze huurauto verkenden we het mooie eiland Mauritius. In de laatste week van de zomervakantie ging ik ook nog samen mijn dochter op pad. We maakten samen een stedentrip van vijf dagen naar de geweldige stad Stockholm. Naast een weekendje weg samen met een vriendin in oktober was de rest van ons jaar rustig qua reizen.

Het is erg lastig om één reis hoogtepunt voor 2019 te kiezen. Het waren allemaal geweldige en ook zo verschillende reizen, met allemaal leuke mensen als gezelschap. Een heel bijzonder moment voor mij in 2019 was het moment dat ik samen met mijn tienerdochter op het vliegtuig stapte om samen Stockholm te gaan ontdekken. Iets wat ik nog niet eerder had gedaan en wat zeker voor herhaling vatbaar is in de toekomst.

Abba museum stockholm

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.