Home / Inspiratie / Reisbloggen / Dit zijn de reishoogtepunten van 2020 van de Gezin op Reis-bloggers
Oostenrijk met kinderen

Dit zijn de reishoogtepunten van 2020 van de Gezin op Reis-bloggers

Eerder deze maand nam ik jullie al mee in een overzicht van mijn 2020. Ik run dit blog echter niet alleen, maar met een geweldig team van blogsters die net als ik dolgraag reizen met hun gezin. Iets wat dit jaar natuurlijk vrij lastig was. Toch zijn er nog een aantal mooie bestemmingen bezocht. Ze vertellen je wat hun hoogtepunten van 2020 waren op reisgebied. Misschien doe je nog wel een idee op voor je eigen vakantie!

De Franse Opaalkust – Mirella

Ook de vakantieplannen van blogger Mirella werden dit jaar overhoop gegooid. Zo keek ik bijvoorbeeld al maanden uit naar een rondreis door Oman, maar ook Portugal en Frankrijk werden geannuleerd. Gezien de situatie besloot ik alleen nog last minute naar eventuele mogelijkheden te kijken. Verrassend genoeg zijn we dit jaar nog in Nederland en in Frankrijk (uiteraard voordat het land rood kleurde) op vakantie geweest. In Frankrijk kozen we voor de Opaalkust.

Het werd een gevarieerde trip: wildwaterkanoën, wandelen in natuurgebieden, op de fiets naar het strand, indrukwekkende oorlogsherrinneringsplaatsen bezoeken, dwalen door historische stadjes en pretparken bezoeken. Het was zo leuk, dat we ter plaatse besloten om onze vakantie te verlengen. De Opaalkust ligt op slechts 4 uur rijden van Utrecht, een aanrader!

In Nederland genoten we van een bezoek aan de natuurgebieden rondom Tilburg, deden we stoere strandactiviteiten in Camperduin en gingen we uiteraard, twee keer zelfs, naar ons favoriete eiland Texel.

Sri Lanka – Luísa

Ons jaar begon super toen we in januari voor ruim 5 weken vertrokken naar Sri Lanka! Daar hebben we een geweldige rondreis gemaakt met onze twee kinderen van toen 4 en 2 jaar oud. Ik was op dat moment 6 maanden zwanger, maar had gelukkig geen klachten en kon nog goed meekomen met onder andere het beklimmen van de tempels!

Toen we half februari terugvlogen, was net de grote onrust omtrent corona ontstaan. Zo werden we tijdens onze tussenstop in Dubai enkele malen geadviseerd met onze kinderen een mondkapje te dragen.

Na de geboorte van onze derde dochter eind april bleven we net als velen thuis. Wel hebben we veel uitstapjes naar de natuur kunnen maken met onze boot en hebben we hier ook van genoten! Ook de rest van het jaar zijn we in Nederland weekendjes en dagjes weggegaan. Natuurlijk zien we hiervan ook de charme, zo hoeven we nu eens niet de halve wereld over om er te komen, maar stiekem hopen we wel dat volgend jaar er weer wat meer mogelijkheden zullen zijn om andere landen te verkennen.

Kamperen op de Veluwe – Esmeralda

Spanje, de Antwerpse Kempen, het Zwarte Woud of misschien nog een last minute naar de zon. Mooie plannen, maar ook bij ons gingen ze één voor één in rook op. De jaarlijkse reisterugblik is daarom anders dan anders. Maar was het dan allemaal malaise op reisgebied? Gelukkig niet, want hoewel we normaal gesproken het liefst de halve wereld overvliegen voor safari of strand, bleven we dit jaar “gewoon’ in Nederland!

domburg

We genoten op de Zeeuwse stranden, gingen wandelen rond Domburg en waren verrast door het kindvriendelijke MuZEEum in Vlissingen. In de zomervakantie kochten we in een impulsieve bui een tent en reden we naar De Veluwe. Hoewel we geen échte kampeerders zijn, was het zeker voor herhaling vatbaar. We spotten wilde zwijntjes, maakten mooie wandelingen en bezochten het Spoorwegmuseum. En hoewel we ook weer dromen over lange en verre reizen, was Nederland prachtig!

Eperholt kinderbelevingspad

Kroatië en een reis door Tirol en Zuid-Tirol – Elke

Ook ons reisjaar heeft vanwege de situatie een hele andere wending gekregen. Een reis van 3,5 week naar Maleisië en Thailand begin april, vlak voor onze oudste zou starten met school, zat er helaas niet in. Toen er iets meer zicht kwam op reizen in de zomer en een groot aantal landen hun reisadviezen aanpasten, besloten we om een deel van de vouchers van de geannuleerde vluchten naar Azië te verzilveren voor een reis naar Kroatië in het begin van de zomervakantie. Kroatië voelde als een vertrouwde keuze, omdat we er twee keer eerder zijn geweest met kinderen. Opnieuw stelde Kroatië ons met zijn prachtige bergen, kust, eilanden, meren, historische steden en lieve mensen niet teleur, maar helaas werd wel plotseling het reisadvies van code geel naar code oranje gewijzigd.

Dit had uiteraard invloed op onze invulling van de vakantie in Kroatië, maar ook voor de periode daarna, waarvoor toen nog een periode van veertien dagen voor thuisquarantaine werd geadviseerd. Desondanks kijken we positief terug op de vakantie in Kroatië, waarin we Trogir/Okrug Gornji, Hvar en Stobrec bij Split hebben kunnen ontdekken.

Widi’s themawandelingen

Net op tijd hield de thuisquarantaine op, want er stond al weer een nieuwe reis voor de deur. Al maanden geleden hadden we tickets geboekt naar Venetië met het plan om vanaf daar een reis door Slovenië te maken. Ook deze plannen moesten worden gewijzigd. Het Ötztal in Oostenrijk en Zuid-Tirol in Italië kwamen ervoor in de plaats. Een prachtige ervaring om in de zomer in het Alpengebied te zijn!

In september hebben we vervolgens kunnen genieten van een lang weekend Sauerland in Duitsland, waar we logeerden op een boerderij. Als mijn kleuter en dreumes de vraag konden beantwoorden, was logeren op deze plek ongetwijfeld hun hoogtepunt.

Kroatië, Oostenrijk, Italië en Duitsland. Deze Europese bestemmingen waren niet onze eerste keuzes als reisbestemming voor 2020, maar wat hebben ze ons positief verrast. Het hoogtepunt hiervan voor mij was de ontdekking van de groene berglandschappen en het leuke aanbod voor kinderen in de zomer in zowel het Ötztal als Zuid-Tirol.

plose

In 2 weken naar 8 landen op Staycation – Cindy

Onze vakantie naar Duitsland en Nederland deze zomer was heerlijk, zeker aan het dagje op de boot in Friesland heb ik hele fijne herinneringen. Toch kies ik onze meivakantie als hét reishoogtepunt van 2020. In 2 weken tijd bezochten we 8 landen: China, Japan, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Amerika, Mexico en Colombia. Gewoon, in ons eigen huis.

wandelen lahntal

De ene dag aten we in kimono sushi in Japan, de andere dag speelden we jeu-de-boules op de Franse camping in onze achtertuin. Na een full English Breakfast en fish and chips in de UK kwamen we uit in Mexico, waar we een piñata knutselden (en daarna kapot sloegen natuurlijk). Onze dochter ontpopte zich als een ware reisleidster en gaf ons enthousiaste presentaties over alle landen die we bezochten.

Uitgebreide voorpret en ter plekke creatief omgaan met onverwachte situaties, dat maakt voor mij een verre reis zo uniek. En dat gevoel kreeg ik tijdens deze staycation een klein beetje terug. Al gaat er natuurlijk helemaal niets boven een echte verre reis, deze gekke vakantie thuis gaan we nooit meer vergeten!

Ook zo’n avontuur beleven met je eigen gezin? Lees het blog van Cindy over thuis op vakantie of lees een van haar andere blogs, bijvoorbeeld over het superleuke Teugel Resort in Uden.

Alle reizen dit dit jaar wel konden – Leonie

Het reisjaar 2020 zullen we als reislustige gezinnen niet heel snel vergeten. Een jaar dat in het teken stond van plannen bijstellen, annuleringen en vouchers. In dit rare jaar heb ik op reisgebied een beetje geluk gehad, want ik ben toch nog best veel weggeweest. Met en zonder mijn gezin.

In de voorjaarsvakantie gingen we met het gezin op wintersport in onze favoriete wintersportplaats in Zuid-Duitsland. We hebben genoten met vrienden en familie van weer een geslaagde skivakantie in de sneeuw. Wat we toen nog niet hadden kunnen vermoeden is dat we in de zomervakantie weer een paar dagen naar deze plek zouden gaan.

skigebied alpe dhuez

Een paar dagen na terugkomst van mijn wintersportvakantie stapte ik in het vliegtuig naar Genève. Op uitnodiging van het Frans Bureau voor Toerisme mocht ik de skipistes van Alpe d’Huez gaan ontdekken. Ik verbleef met een gezellige groep bloggers en journalisten een paar dagen in het geweldige en kindvriendelijke all inclusive hotel Club Med Alpe d’Huez, gelegen direct aan de skipiste. Wat een geweldig weer en sneeuw hadden we tijdens deze reis.

Niet lang na terugkomst van deze skireis was alles ineens anders. De skigebieden werden gesloten en veel landen om ons heen gingen in lockdown. Mijn geplande solo tripje naar Valencia in juni had ik gecanceld.

Half juni werd de situatie een beter in Europa en reizen was weer wat meer mogelijk. En wat een geluk had ik! Namens Gezin Op Reis mocht ik met Sunweb mee met de eerste vlucht van Transavia naar de Algarve in Portugal. Samen met een andere blogger maakte ik een roadtrip langs heel veel mooie plekjes in de Algarve. We overnachtten in het prachtig gelegen hotel Tivoli Carvoeiro.

Eind juli mocht ik nog eens mee op reis met het Frans Bureau voor Toerisme. We verbleven vier dagen in de streek L’Oisans in de Franse Alpen in het plaatsje Allemond. We maakten ondermeer een toffe fietstocht door de bergen, wandelden langs mooie meren in Alpe d’Huez, bezochten leuke bergplaatsjes zoals Vaujauny en Venosc.

allemond

Inmiddels was onze zomervakantie naar Canada/Amerika gecanceld. We hebben de reis doorgeschoven naar 2021, hopelijk kunnen we dan wel gaan. Omdat we toch wel erg graag nog op vakantie wilden in de zomervakantie en Oostenrijk op dat moment “code geel” had, boekten we last minute een kindvriendelijk hotel in Gerlos, in het Zillertal in Oostenrijk. We plakten er nog een paar dagen voorafgaand bij in onze wintersportplaats in Zuid-Duitsland. Het was erg bijzonder om het dorp eens in de zomer te zien en te wandelen over de over de groene skihellingen.

In Oostenrijk hebben we veel gewandeld, een enorme waterval bezocht en gezwommen in een mooi openlucht zwembad. Er is enorm veel te doen voor gezinnen in het Zillertal in de zomerperiode.

Zillertal met kindeen rosenalm

Na de zomervakantie viel het een beetje stil wat reizen betreft, op twee weekendjes samen weg naar Nijmegen en Maastricht na.

Ik voel me bevoorrecht dat ik in dit gekke jaar toch nog veel op reis ben geweest en ik vind dan ook alle reizen die ik heb gemaakt dit jaar een hoogtepunt.

Benieuwd naar al die mooie plekken waar Leonie dit jaar heen ging? Lees hier over Alpe d’Huez en over Allemond. Tips voor het Zillertal met kinderen en zo was het om met Sunweb naar Portugal te gaan.

Poznan in Polen – Cynthia

Mijn allereerste terugblik voor Gezin Op Reis. Wat gek eigenlijk, in het jaar dat we nauwelijks kunnen reizen, word ik 1 van de vaste bloggers van Gezin Op Reis. Isn’t it ironic? Toen ik eind 2019 een gastblog schreef over mijn roadtrip met de camper door Europa smaakte dat direct naar meer. Vanaf februari schreef ik meer blogs en eigenlijk direct daarna stapte corona Nederland binnen, om vervolgens het hele jaar niet meer weg te gaan. Een heel gek moment om te starten als reisblogger. Ik heb nog nooit zo weinig gereisd als in dit jaar.

Afgelopen zomer besloot ik op het laatste moment om mijn camperrondreis door Duitsland uit te breiden met Polen en Tsjechië. Wekenlang had ik gehoopt dat Schotland open zou gaan. In de weken voor de zomervakantie zocht ik alles uit, plande ik een route, koos ik de bezienswaardigheden op basis van mijn interesse en die van mijn (toen) 4-jarige zoon Arnoud. Maar helaas kon het niet doorgaan.

Het was de eerste keer sinds mijn 14e dat ik weer in Polen was. Ik herinner me van die reis niet meer zoveel, behalve dat het de eerste keer zonder mijn ouders en zusje was en dat ik het gastgezin heel aardig en gastvrij vond. Met de levenswijsheid en reiservaring van nu wilde ik Polen ontdekken samen met Arnoud.

Tijdens onze camperreis bezochten we 2 steden, namelijk Gdansk en Poznań. Beiden zijn moderne en kindvriendelijke steden, met veel groen, leuke speeltuinen, fijne sfeer in het historische centrum, aardige mensen, lekker eten en erg betaalbare prijzen. Eigenlijk was alles tof aan deze reis!

Ook enthousiast geworden? Lees hier het blog van Cynthia over Poznań met kinderen.

Tsjechië – Esther

Hoogtepunten zien er altijd hoger uit wanneer dieptepunten lager zijn. En dat is zeker wel toepasbaar op het jaar 2020. Ons jaar startte om persoonlijke omstandigheden al erg verdrietig. In februari besloten we dan ook om er ‘even tussen uit’ te gaan, gewoon een eenvoudig weekend weg naar Centerparcs. De kinderen lekker zwemmen en wij even uitrusten van alles wat was geweest. Onderweg hoorden we van ‘patiënt 0’ in Brabant, we grapten zelfs nog een beetje want we reden net Brabant in. We hebben genoten van een heerlijk weekend in een overvolle Aqua Mundo, een druk restaurant en een rustig huisje. Achteraf gezien zijn we zo blij dat we toen nog even eruit zijn geweest!

Daarna bleken alle vakantieplannen in het water te vallen…. Ons plan A was in de zomer naar Ghana te gaan, dat plan viel al snel in duigen. Plan B volgde en werd vervangen door plan C, of zouden we toch maar… Jullie zullen het vast wel herkennen. Terwijl iedereen huisjes en hotels boekte in Nederland hoopten wij toch zó naar het buitenland te gaan! Uiteindelijk zijn we naar Tsjechië gegaan. Niet te ver, met de auto en daar was het allemaal best heel goed geregeld, weinig besmettingen. Eruit zijn met ons gezin, genieten van een andere omgeving, van het horen van een vreemde taal om je heen, even niet bezig zijn met… Dat was echt een hoogtepunt! We hebben ontzettend genoten van het wandelen door het natuurpark Boheems Zwitserland, van een indrukwekkend bezoek (en heel leerzaam voor onze kinderen!) aan concentratiekamp Theresienstadt en aan zoveel meer wat Tsjechië te bieden heeft.

Ook enthousiast geworden? Lees hier het blog van Esther over Boheems Zwitserland.

Dat we toch op reis gingen naar het buitenland was voor ons in dit gekke jaar al een hoogtepunt, we wisten niet of dat überhaupt zou lukken. Mocht je overwegen om aankomend jaar naar Tsjechië te gaan, reis dan zeker naar het gedeelte dat Boheems Zwitserland heet. Een prachtig gebied waar je als gezin van alles kunt doen!

Blij dat we toch nog hebben kunnen genieten van andere natuur en cultuur, maar bovenal blij dat we dat in goede gezondheid mochten doen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.