Home / Inspiratie / Reisbloggen / Dit zijn de reishoogtepunten van 2021 van de Gezin op Reis-bloggers

Dit zijn de reishoogtepunten van 2021 van de Gezin op Reis-bloggers

Eerder deze maand nam ik jullie al mee in een overzicht van mijn 2021. Ik run dit blog echter niet alleen, maar met een geweldig team van blogsters die net als ik dolgraag reizen met hun gezin. Iets wat dit jaar natuurlijk vrij lastig was. Toch zijn er nog een aantal mooie bestemmingen bezocht. Ze vertellen je wat hun hoogtepunten van 2021 waren op reisgebied. Misschien doe je nog wel een idee op voor je eigen vakantie!

Polen en Malta – Cindy

De plannen voor onze zomervakantie varieerden nogal dit jaar. Ik twijfelde tussen Nederland, Zuid-Frankrijk, of toch de Opaalkust in Frankrijk, Duitsland. Twee weken voor vertrek hakten we de knoop door: het werd een week Friesland en … twee weken Polen! Polen was absoluut dé verrassing van 2021 voor ons. De kleurrijke steden, gevarieerde landschappen, de afwisseling tussen natuur en cultuur, de indrukwekkende geschiedenis. Nooit verwacht, maar we waren direct verkocht! Heerlijk relaxen aan zee, struinen door de bontgekleurde straatjes van Gdansk, kanoën in het heerlijke Mazurië (het gebied van de 1.000 meren), kippenvel in Auschwitz, borrelen in het hippe Krakau, een pittige wandeling door het Tatra-gebergte, kabouters zoeken in Wroclaw. Die twee weken waren veel te kort, we hebben met volle teugen genoten en komen hier zeker nog eens terug voor meer.

Een ander hoogtepunt was de moederdochtertrip naar Malta. We genoten van de mix aan culturen, met invloeden uit Noord-Afrika, Engeland en Italië. Samen ronddwalen door de smalle straatjes met kleurrijke balkonnetjes, spelen in de zee, op ontdekkingstocht in musea, genieten van prachtige uitzichten en kleurrijke vissersbootjes, mijn dochter en ik waren helemaal in ons element!

Lees hier al onze blogs over Polen met kinderen.

Spanje en een rondreis Nederland – Leonie G

Afgelopen jaar zouden we eigenlijk met onze kinderen op wereldreis gaan. In plaats van dat we in april vertrokken, besloten we nu maar ons eigen land te gaan verkennen. We hebben we het afgelopen jaar in 12 maanden onze eigen 12 provincies bezocht. Het was super leuk en leerzaam. Ik wist niet dat Nederland zoveel mooie plekjes had. We hebben een piramide beklommen, alle Elfsteden bezocht en oesters gezocht aan de kust.

Gelukkig konden we afgelopen zomer wel naar het buitenland. We hebben in de zomervakantie drie weken door Spanje rondgetrokken. We zijn naar Malaga gevlogen en hebben met een huurauto door Andalusië getrokken. We hebben genoten van de zon, zee, cultuur en al het lekkere eten. Het was super fijn om weer van ons favoriete vakantieland te genieten. Gelukkig ging er in de herfstvakantie nog een vliegvakantie door en konden we eindelijk onze voucher, die al 1,5 jaar lag te wachten op ons, verzilveren naar Tenerife.

Ik hoop jullie volgend jaar te kunnen vertellen hoe het hoogtepunt van 2022 was; we gaan in april nu echt op wereldreis!

Lees hier alles over het rondje Nederland van Leonie en haar gezin. Of volg haar tijdens de voorbereidingen op de wereldreis.

Relaxed viben in Campeche, Mexico – Annemarieke

2021 was een druk reisjaar voor ons. We zijn onder andere in Drenthe, Frankrijk en Portugal geweest. Maar onze reis naar Mexico was toch wel het meest bijzonder, en dan vooral Campeche.

Campeche is een minder bezochte stad dan de rest van Yucatan, en dat is ook te merken. Er is wel toerisme, maar zeker niet teveel. We zaten hier als echte locals op een zondagmiddag op het centrale plein te lanterfanten, taco’s weg te werken, ijsjes te eten en bellen te blazen. We voelden ons hier direct thuis.

Mexico campeche

De stad ligt pal aan het water met een kilometerslange boulevard waar allerlei bijzondere standbeelden te zien zijn. ’s Avonds is er een film te zien over de lokale geschiedenis op het centrale plein, geprojecteerd op de bebouwing. Ook is er aan de zee een grote fonteinshow. Het klinkt allemaal niet heel spannend, maar het was precies genoeg voor ons op dat moment. Niet te veel prikkels, maar ook niet te eentonig.

Dit is met afstand de schoonste en netste stad die we hebben gezien in Mexico. Het oude centrum staat op de Unesco werelderfgoed lijst en dat is te begrijpen: het is zeer kleurrijk met veel historie. Er zijn vele gezellige restaurants en zelfs terassen, en niet te druk met verkeer.

Langs de boulevard is ook een geweldige grote speeltuin en waterpark te vinden – gratis! Kortom, een zeer fijne bestemming om gewoon lekker met het gezin bezig te zijn. Aanrader!

Mexico campeche

Spanje van Noord naar Zuid – Esmeralda

Ken je dat gezin dat in mei 2020 naar Salou zou gaan? Die gingen niet en de volgende meivakantie ook niet. Afgelopen zomer bleek drie keer scheepsrecht en half augustus stapten we in de auto op weg naar Spanje. We combineerden Spaans Baskenland en een korte citytrip in Zaragoza met een weekje luxe kamperen in Salou.

Eurocamps Sanguli

We vielen als een blok voor Baskenland, waar we de ruige kust (met Game of Thrones kasteel!) verkenden en wandelden in het prachtige natuurpark Parque Natural de Urbasa y Andía. In San Sebastian aten we heerlijke pinxtos en ontdekten we het toffe science museum van de stad. En dan Zaragoza, wat een heerlijke stad voor een stedentrip! Een prachtig Moors paleis, heerlijk eten, Romeinse opgravingen, vriendelijke inwoners, fietsen langs de Ebro en een bijzonder Brandweermuseum. Drie dagen waren eigenlijk te kort.

Onze afsluitende week in Salou was regenachtig, maar gelukkig maakte onze luxe camping met grandioos zwembad, het prachtige binnenland en het tofste pretpark van Spanje, Port Aventura, dat allemaal goed!

Een heerlijke, afwisselende reis, die ook ons ook duidelijk maakte hoezeer we het reizen gemist hadden en ervoor zorgde dat we in de herfstvakantie ook nog vijf dagen naar Rome gingen.

Lees hier al onze tips voor Spanje met kinderen!

Port aventura world

Ballonvaren boven de Loirevallei – Leonie

Reisjaar 2021 was ook weer een bijzonder jaar met schakelen van bestemming naar bestemming en annuleringen, maar ook een jaar waarin we toch ook nog leuke uitstapjes hebben kunnen doen.

Onze geplande wintersportvakantie in februari hadden we helaas moeten annuleren omdat het wintersportgebied in Zuid-Duitsland waar we altijd naartoe gaan gesloten was. Omdat er nog veel onzekerheid was of onze reis naar Toronto en Florida doorging (die we in 2020 hadden omgeboekt naar zomer 2021) konden we niet echt concrete plannen maken voor de zomervakantie. Een paar weken voor de zomervakantie werd duidelijk dat de VS niet open zou gaan voor Europese reizigers en konden we onze reis annuleren, ons geld terugkrijgen en nieuwe plannen maken. En dat werd Frankrijk met de auto.

We verbleven eerst een paar dagen in de Loirevallei waar we op verschillende locaties hebben gelogeerd, zoals in een prachtig kasteel. We bezochten mooie kastelen, gingen kanoën en absoluut hoogtepunt was de ballonvaart die we maakten. Na ons verblijf in de Loirevallei verbleven we vier nachten in een leuk familiehotel in Parijs en bezochten met ons gezin de bekende plekken in Parijs en het paleis van Versailles. We sloten onze vakantie in Frankrijk af met twee nachten in Disney Hotel Newport Bay in Disneyland Parijs.

Onze dertienjarige dochter ging in de zomervakantie ook nog een week met een vriendin en haar gezin mee naar Spanje en onze negenjarige zoon ging een week op kamp.

Het eerste weekend van oktober hadden we een leuk en erg interessant weekend in Venray. We ontdekten het bijzondere oorlogsverleden van Venray en omgeving. En ik ging in oktober ook nog een weekend naar Nijmegen met een vriendin. In november kon ik ook nog even heerlijk een paar dagen van de zon genieten in Lagos, Portugal. Ik ging samen met een vriendin die daar een appartement heeft gekocht. We hopen in de kerstvakantie op wintersport te gaan naar Frankrijk. Duimen dat het door kan gaan!

Lees hier ons blog over Venray met kinderen of ga mee op stap in de Loirevallei.

Bulgarije en het Zwarte Woud – Mirella

Afgelopen zomer waren wij vastberaden om een toffe reis te gaan maken. Daarin vonden we het belangrijk om een veilige bestemming te kiezen. Het werd Bulgarije, compleet in het groen aangegeven door onze overheid. Het voelde gek genoeg als een verre reis vanwege de andere munteenheid en het cyrillisch schrift.

Bulgarije Veliko Tarnavo

Het land zelf heeft ons enorm verrast. In de bergen van Rila en Pirin hebben we gewandeld, kano gevaren en genoten van de natuur, terwijl we in eeuwenoude stadjes zoals Veliki Turnovo, Plovdiv en Sofia juist volop voor de historie gingen door het bezoeken van ruïnes, musea en kerkjes. Met ons huurautootje toerden we in drie weken het hele land door en maakten diverse stops bij grotten, kloosters en de kust. Wat heerlijk om dit gevoel van reizen weer te ervaren!

Zwarte Woud

Ook een vermelding waard is ons bezoek aan het Zwarte Woud, een bestemming op rij-afstand van Nederland. In de herfst is dit gebied rustig en prachtig van kleur! Ook hier genoten we van een combinatie van stad en natuur. In Freiburg (onlangs uitgeroepen tot een van de top 10 steden wereldwijd door Lonely Planet) en Karlsruhe dwaalden we langs historische highlights op straat en in musea, terwijl we van de natuur genoten door te wandelen, te rodelen en een boomkroonpad te belopen.

Lees hier Mirella’s blog over het Zwarte Woud of ga naar al onze blogs over Bulgarije.

Valencia – Elke

Hoewel 2021 wederom een bijzonder reisjaar was, heb ik toch verrassend veel kunnen reizen met mijn gezin. Veelal binnen Nederland, zoals een midweek kamperen op een boerderij via Boerenbed en een weekendje naar de kerststad Valkenburg, maar ook naar Oostenrijk en Slovenië.

Valencia met kids

Voor mij draagt reizen per vliegtuig en het hele ritueel op het vliegveld bij aan het krijgen van een vakantiegevoel. Een hele tijd was reizen met het vliegtuig natuurlijk niet erg vanzelfsprekend, maar op het moment dat het weer kon, hadden we besloten om vliegtickets te boeken naar Valencia en kon de voorpret beginnen. Wat een leuke stad is Valencia met veel afwisselende dingen om te doen met kinderen! Van het beklimmen van de torens in de oude binnenstad tot het bekijken van witte walvissen in het Oceanografic in het moderne gedeelte van de stad en van een dagje aan het strand via een fietstocht in de oude rivierbedding van de Turia tot het bezoeken van een kindvriendelijk museum.

dierenpark Bioparc

Tijdens een citytrip naar Valencia kan het allemaal! Terugkijkend op 2021, was het bezoek aan Valencia mijn reishoogtepunt, omdat het mij sinds lange tijd weer het gevoel gaf om mijzelf en mijn gezin weer even onder te kunnen dompelen in een andere cultuur en klimaat.

Lees hier meer over Valencia met kinderen

Rondreis Griekenland – Nicky

Onze eerste vliegvakantie met onze dochter is voor mij toch wel het reishoogtepunt van 2021. Van tevoren hadden we allerlei prachtige verre bestemmingen in het hoofd voor die allereerste vliegreis. De plannen lagen al klaar en hoe verder het jaar vorderde hoe meer back up plannen er bij kwamen.

Griekenland

Uiteindelijk gingen we in september naar Griekenland toe. Voor mij een compleet nieuwe plek en een walhalla voor geschiedenis liefhebbers. Onze reis begon in de hoofdstad Athene waar we onder andere het indrukwekkende Akropolis bezochten. Vanaf Athene bezochten we per huurauto de Peloponnesos. Zo verbleven we in Tolo heerlijk aan het strand terwijl we een dag later aan de voet van een berg verbleven bij het mystieke Mystras. Als liefhebber van sport was een bezoek aan de bakermat van de Olympische Spelen, Olympia, een ander hoogtepunt.

Zakynthos

Tijdens onze reis verbleven we ook een week op het prachtige eiland Zakynthos. Wat was het heerlijk om een prachtige blauwe zee en witte stranden weer te zien. Een stukje tropen in Europa. Heerlijk genieten met onze kleine meid van het strand, het heerlijke eten en de nodige uitstapjes. Met als een hoogtepunt de boottocht met Nefis Travel en schildpadden spotten.

Griekenland en vooral Athene zelf stonden bij mij al jaren op de bucketlist, maar heb ik altijd eigenlijk een beetje voor me uitgeduwd. Er waren zoveel locaties buiten Europa die ik ook graag wou zien. Wat dat betreft heeft de hele situatie van de afgelopen tijd er voor gezorgd dat we Europa en ook ons eigen landje meer zijn gaan waarderen.

Kasteel doorwerth

In eigen land waren we regelmatig op de Veluwe te vinden en gingen we verder een paar dagen naar zowel Drenthe als Limburg. Ons eigen land heeft zoveel te bieden op zo’n relatief korte afstand van elkaar. En wat waren we blij dat musea en dierentuinen weer open mochten! Zo bezochten we verschillende kastelen, zoals Kasteel Doorwerth in het veelzijdige Gelderland. In ons eerste jaar reizen met een kind hebben we ons leren aanpassen aan haar snelheid, maar ontdekten we ook voor ons nieuwe musea, zoals het Nijntje Museum in Utrecht. We leerden door haar weer te kijken met kinderogen, vol verwondering.

Lees hier het blog van Nicky over Zakynthos.

Wat was jouw reishoogtepunt van het jaar?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.