Reisplanning Thailand, Myanmar en China 2016

Benieuwd wat we gaan doen tijdens onze volgende vakantie in begin 2016 in Thailand, Myanmar en China? en En hoe we op deze planning kwamen? We vertellen je het in dit artikel.

Waarom Myanmar en waarom (pas) nu

Stap 1 van het maken van een reisplanning is natuurlijk om de bestemming te kiezen. Meestal wisselen we af tussen Zuid-Oost Azië en Latijns-Amerika met daartussen door Afrika/Midden-Oosten. Vorig jaar gingen we naar Panama, het jaar daarvoor naar Vietnam, Cambodja en Thailand. Veel veilige landen in het Midden-Oosten hebben we inmiddels gezien en de overige landen zijn nu gewoon niet zo veilig, dus was het weer de beurt aan Azië. We hebben nog even zitten twijfelen tussen Sri Lanka en Myanmar maar eigenlijk maar kort, waarbij vooral het kostenaspect en de reisperiode de doorslag gaven.

Eigenlijk is het raar dat we nu pas naar Myanmar gaan. Tijdens onze eerste Zuidoost Azië reis in 2006 kozen we voor Thailand en Cambodja, tijdens onze wereldreis 2007/2008 overwogen we Myanmar maar kozen voor Indonesië, Singapore, Maleisië, Thailand en Laos. In 2011 dachten we weer aan Myanmar, maar gingen naar de Filipijnen en twee jaar geleden was het de beurt aan Vietnam, Cambodja en Thailand.

Myanmar mag dan één van de laatste landen zijn in Zuidoost-Azië waar we naar toe gaan, dat is alleen maar een compliment aan de regio die zoveel te bieden heeft.  Waar de timing tijdens de vorige keren gewoon niet goed was, vielen nu alle stukjes wel op zijn plaats. Lang was Myanmar een land dat lastig te bezoeken was al kwamen er echt wel onafhankelijke reizigers. Pas in 2013 gingen een aantal landsgrenzen open met buurland Thailand. Het regime wordt ook steeds milder, en is nu na de verkiezingen misschien wel snel een ding uit het verleden.

Jarenlang zou ik ook niet hebben moeten denken aan een vakantie zonder strand en zonder duiken maar na de mooiste duik ooit in Panama kan ik nu wel een vakantie zonder. We hebben in 2015 best veel luxe gereisd maar in ons hart blijven we backpackers. Onze dame is inmiddels zindelijk en snapt ook dat ze op haar kont moet blijven zitten in de bus. Nu er steeds meer reizigers naar Myanmar gaan is de infrastructuur ook wat beter, en ja die tempels van Bagan moeten betoverend zijn. Dan kwamen we ook nog een goedkoop ticket tegen dat ons in staat stelde Myanmar te combineren met ons geliefde Bangkok en als bonus nog een stukje China mee te pakken…. Myanmar it is.

Black Friday 2017

thailand-reisplanning

Drie weken is veel te kort

Zelfs drie weken vakantie is al snel te kort en toen we onze reis planden was het al snel duidelijk dat we met een kindje echt lang niet alles in Myanmar kunnen zien. Afstanden zijn groot en het vervoer niet snel. De stranden vielen als eerste af, daarna volgde Mandalay.

Toen we onze tickets boekten hadden we een hele mooie route bedacht waarbij we bij sukathoi de grens over gingen en dan in het weinig bezochte zuiden van Myanamar uit zouden komen.

route-01

Deze route waar ik erg enthousiast over ben, was de reden dat we een ticket Bangkok-Yangoon kochten in plaats van andersom. Lekker vertrouwd even beginnen in Thailand. Langzaam kwam alleen de twijfel het zouden wel heel veel busdagen worden. Uiteindelijk stellen we het belang van Isis boven wat we zelf graag willen.

De geplande route

Ik kwam de Air Asia-sale tegen en redelijk halsoverkop kochten we er snel nog vliegtickets erbij. We pakken een andere grensovergang, bij Chiang Rai. Eenmaal in Myanmar heb je vluchtopties genoeg. Als je altijd alleen maar naar Amsterdam gaat, kan je niet zeggen dat je Nederland kent. Net als wij als we elke keer alleen maar naar Bangkok gaan niet kunnen beweren Thailand echt te kennen. Al maakten we 2 jaar geleden nog wel een dagtrip naar Nakhom Pathom en brachten net als in 2006 een nachtje door in Trat was het toch vooral Bangkok waar we onze week in Thailand doorbrachten. Daarom wilden we deze reis heel graag ook echt wel wat meer zien dan alleen Bangkok. De laatste keer dat we in het noorden van Thailand waren was 2008 en veel meer dan Chiang Mai hebben we niet gezien en daar komt nu verandering in.

Hoewel dit achteraf gezien misschien niet de handigste keuze is. Dat is altijd het nadeel van die sales waar je razendsnel iets moet beslissen. Ga je de landsgrens over in Myanmar dan moet je een visum vooraf regelen. Het visum zelf kost maar 25 dollar, maar met de bemiddelingskosten erbij zit je toch op 150-200 euro voor 3 personen. Nou was dat in onze eerste route ook al zo maar nu is het en een visum en de extra vluchten. Puur om budget redenen hadden we misschien toch beter in Yangoon kunnen beginnen. Dus als je zelf nog in de planningsfase zit is dit zeker iets om alert op te zijnroute-02

Onze route is dus zoals we die nu hebben:

• Aankomen in Bangkok. Even 2 dagen chillen en dat gaan we doen in prachtig hotel met uitzicht over de skyline van Bangkok.
  • Vliegen naar Chiang Rai in Noord-Thailand waar we 2,5 dag hebben. Lekker eten op de nightmarket en natuurlijk naar de bizarre witte tempel.
  • De grens oversteken naar Myanmar en hier weer vliegen naar Heho.
  • We kunnen vanaf hier makkelijk naar Inle Lake of naar bergdorpje Kalaw. Misschien doen we beide of wellicht kiezen we ervoor om rustig aan te doen in maar 1 bestemming.
  • Bagan waar we 4 dagen voor uittrekken om op ons gemak de vele tempels te verkennen.
  • Afsluiten met een paar dagen in Yangoon de hoofdstad.
  • We vliegen vanaf Yangoon en hebben dan nog 3 dagen in Guangzhou. We hoeven dan geen visum aan te vragen (lees de tips GoYvon voor 72 uur visum vrije entree). Natuurlijk gaan we naar de drieling panda.

Wat vind je van onze route?

Share.

5 Comments

1. Ik vind 4 dagen in Bagan helemaal niet lang, zeker niet met een peuter erbij. De rest van de reis is immers ook best al veel verplaatsen en wij hadden destijds 3 dagen nodig in Bagan, zonder kids. Ik denk dat Isis het leuk zal vinden om met zo’n paardenkoets op pad te gaan daar, zeker een aanrader en lekker relaxt. Mocht je het idee krijgen dat je bij Inle Lake te weinig tijd hebt, zou je altijd nog kunnen besluiten om een dag van Bagan af te snoepen?! Veel plezier met de voorbereiding!

2. Supergaaf en ik ben natuurlijk hartstikke jaloers! 4 dagen Bagan vind ik echter erg lang. Wel fijn als rustpunt, maar hoe mooi het ook is, dat is het vooral bij zonsopkomst (als het zoooo stil is) en zonsondergang vond ik, dus dan zou ik toch eerder ook voor Mandalay erbij kiezen. Ik weet uit mijn hoofd even niet meer wat ik daarvoor of erna heb gedaan en of daar nog iets in te combineren valt, maar wie weet. Als het me nog lukt een blog met Myanmarfotos te posten zal ik het uitzoeken en je tippen. En van Thailand moet je ook echt nog een keer veel meer zien hoor! Maar hoe dan ook, het wordt ongetwijfeld een gave reis! Hartstikke leuk dat jullie het met Isis doen. Toeristen zag ik jaren geleden al meer dan je zou denken (in Bagan vooral, verder juist niet), maar reizigers met kinderen niet. Geniet van dit mooie land!

• Mandalay is echt wel veel tijd extra. Sowieso een reisdag maar ook om daar de omgeving te zien toch wel 2 of 3 dagen. Die tijd heb ik niet.
      We hebben wel veel van Thailand gezien hoor maar vooral in het midden en in het zuiden van het land. De laatste keer 2 jaar geleden zijn we alleen een week in Bangkok gebleven omdat we dat zo’n leuke stad vonden, dus daarom vond ik het wel leuk om nu naast Bangkok nog wel weer een andere bestemming te zien.