Even voorstellen: de reistips van blogger Amoy

In mei 2017 was het zover, we gingen voor het eerst met onze dochter van toen 4 maanden een vliegreis maken. De bestemming werd Málaga. Niet te ver, maar wel ver genoeg om eens te kunnen uitproberen hoe het is om met een baby te reizen. Want reizen, dat doen Ramon en ik al bijna 13 jaar samen. Eerder gooide ik twee dagen van tevoren mijn rugzak vol voor een reis van drie à vier weken, nu merkte ik dat ik er behoefte aan had om me voor te bereiden zodat Olivia niets te kort kwam. Ik wilde tips voor baby in het vliegtuig, kledingtips voor een baby in de warmte, verblijftips enzovoorts. En ik kwam steeds weer uit bij de website van Gezin op Reis.

Toen er een oproep werd gedaan omdat ze een blogger met baby zochten, stonden wij op het punt om naar Taiwan te vliegen. En op de terugweg zouden we vijf dagen in Dubai vertoeven. Dat werden mijn eerste artikelen voor Gezin op Reis.

Mijn naam is Amoy (1985) en samen met Ramon (1983) zijn wij gelukkige ouders van Olivia (2016). Ramon heb ik leren kennen bij de Koninklijke Landmacht waar we beiden als militair werkten, we houden dus wel van uitdagingen. Samen hebben we al kleine delen van de wereld ontdekt. In het voorjaar maken we kleine tripjes naar bijvoorbeeld Boedapest, Rome, Londen, Barcelona, Sardinië en Marrakesh. En rond september zijn we meestal in het verre buitenland. De landen die we al hebben bezocht waren prachtig: Vietnam, Amerika, Japan, Indonesië, Costa Rica, Singapore, Mexico, Maleisië. Maar we zijn nog lang niet klaar met reizen. En Olivia proberen we zoveel mogelijk culturen en andere gewoontes te laten ervaren, zodat ze zich met die ervaringen kan ontwikkelen tot een flexibel en ruimdenkend mens.

Hoe zien onze vakanties eruit?

Wat we moesten veranderen na de komst van Olivia was, zoals een mede-ouder dat noemde, onze ‘mindset’. We moesten echt even anders gaan denken. Dus niet meer om 07:00 opstaan en binnen een kwartier buiten staan om ergens een verse koffie te halen en van een lokaal ontbijtje te genieten. Om vervolgens ’s avonds om 22:00, moe van alle indrukken, in de hotelkamer neer te ploffen.

Nee, we staat nu om 07:00 op omdat Olivia een boterham wil en doen het daarna nog een uurtje of twee kalm aan. We plannen wat we willen doen die dag en houden er rekening mee dat we de ochtend en halve middag weg kunnen zijn. Of de halve middag en avond, zodat Olivia gewoon rustig in bed kan slapen.

De eerste verre reis met baby

Taiwan hebben we als eerste verre reis met Olivia uitgekozen omdat we er na onderzoek achter kwamen dat daar echt een Aziësfeer hangt. Maar we lazen ook dat het een schoon land is, er een goede infrastructuur is, het land goed te bereizen is met het openbaar vervoer en de medisch zorg goed is. In Taipei, onze eerste stop, wilden we een appartement, zodat we alle drie na een lange reis goed tot rust konden komen. Via Airbnb hebben we een goed appartement kunnen vinden op een goede locatie met eetgelegenheden, supermarkten en metro in de buurt. Olivia had haar eigen kamer, er was een keuken, een zitkamer met eettafel en een badkamer. Taiwan is echt een aanrader in Azië om met een baby naar toe te reizen. Het is een veelzijdig land met ontzettend vriendelijke mensen.

Iets dichterbij

In Dubai ben je zeker van zon en hoge temperaturen. Daarom besloten wij om onze eerste reis af te sluiten met een paar dagen Dubai. Lekker relaxen aan het zwembad, genieten van het mooie strand en de restaurants met uiteenlopende keukens. Bovenaan het lijstje wat belangrijk wordt gevonden in Dubai staat bij ieder hotel en bij ieder restaurant of shopping mall het gevoel van ‘luxe’. Je kan het zo luxe maken als je zelf wilt. Maar met een bordje eten voor je neus van 15 euro, je fijne gezin aan tafel en de Burj Khalifa en de Dubai Fountains als uitzicht voelde ik me erg rijk en ervoer ik de luxe van Dubai.

Europa

Zoals eerdergenoemd was onze eerste reis naar Málaga. Een proefritje zeg maar. Om het ons zelf op een eerste reis wat gemakkelijk te maken kozen we voor een hotel inclusief ontbijt. Rond 07:00 werd Olivia wakker en maakten we haar flesje klaar. Flessen water hadden we bij een supermarkt gekocht en we kookten het water in de waterkoker van het hotel.

Nadat zij haar fles leeg had gingen we direct naar het restaurant om te ontbijten, we hadden precies een half uur voordat Olivia moe zou worden en beginnen met huilen. Na het ontbijt legden we Olivia op bed en konden we zelf op het balkon van de eerste zonnestralen genieten. Op het strand huurden we twee strandbedjes en een parasol. Lunchen deden we bij een van de strandtentjes voordat Olivia weer naar bed ging voor haar middagslaapje. Avondeten deden we soms al rond 17:30, soms juist pas om 21:00 omdat Olivia dan toch nog een flesje moest en soms haalden we eten wat we op de kamer op aten. Málaga is een aanrader voor een eerste korte trip met baby.

Binnenkort gaan we naar Napels, appartement via Airbnb is geregeld, de bezienswaardigheden ken ik en nu nog op zoek naar iets leuks voor Olivia.  Een binnenspeeltuin of dierentuin bijvoorbeeld. Ondanks dat het voor Olivia nu nog niet veel uitmaakt wat ze doet of ziet willen we toch kijken wat er daar te doen is. Mijn bevindingen zal ik met jullie delen.

Mijn tips voor het reizen met een baby: volg het ritme van je baby, plan daar je uitstapjes omheen. Bedenk dat ze overal ter wereld baby’s grootbrengen en dat je de mensen in het vliegtuig nooit meer terugziet. Neem de tijd om te genieten van het gezichtje van je baby wanneer deze iets nieuws ziet, iets anders proeft of iets bijzonders hoort. Doe het wat rustiger aan zodat je zelf ook kan blijven genieten van het reizen. Mocht je meer specifieke tips willen of heb je nog andere vragen laat het dan weten.

We hopen dat onze wens om in het buitenland te wonen ooit tot de werkelijkheid behoort. Maar we zullen ook altijd willen blijven reizen. Landen zoals Ecuador, de Filipijnen en Australië, maar ook Bosnië en Ierland staan op onze wensenlijst!

Share.

About Author

Amoy is een van de vaste bloggers voor Gezinopreis. Sinds oktober 2018 woont zij met haar man en dochter in Australië en is ze dan ook onze Australië expert. Zij heeft ruim 30 landen bezocht, waarvan 7 met haar dochter (2016). Naast reizen en haar gezin is fotografie een grote liefde.