Reisverslag week 2: Myanmar 2016

Reisverslag van onze vakantie door Thailand, Myanmar en China. Lees hier week 1 Thailand, Bangkok en Chiang Rai.

Dag 7 Stress

We gaan van Chiang Rai naar Myanmar. Volgens de Lonely Planet is het 1,5 uur met de bus naar Mae Sai op de grens met Myanmar. Daar moeten we een brug overlopen die de 2 landen met elkaar verbindt. In Tachileik zit het vliegveld 7km buiten de stad. Na een korte vlucht moeten we vanaf Heho nog een taxi nemen naar Nyong Shaew, onze uiteindelijke bestemming.
Een behoorlijk logistiek verhaal maar stap 1 zou makkelijk moeten zijn. We rekenen 2 voor het inchecken, ruim de tijd voor de grensovergang, anderhalf uur voor de bus en rekenen er nog een uur speling bij op. Onze bus is alleen sloom, heel sloom. We beginnen steeds meer in de stress te raken. Anderhalf uur voor 60 kilometer klinkt logisch, op het busstation hadden ze het zelfs over 1 uur… Rijden, stoppen, rijden, stoppen. Net als we het echt beginnen te knijpen zet de bus er de laatste 20 kilometer nog wel de vaart in. Uiteindelijk deden we er 2 uur over. De grensovergang gaat prima maar onze eerste bestemming in Myanmar (Tachileik) is niet leuk. Allemaal mannetjes die aan je trekken. Nee we willen geen tourtje, nee we willen niet geduwd worden naar een door jou gekozen restaurant. Nee we lopen met volle bepakking en een kindje, ga weg…

Wat we wel willen is eten. Ik zie wat maar Marcel banjert zo verder en dus lopen we maar door en vinden niks. Ik raak geïrriteerd en terwijl Marcel om zich heen kijkt en onze dochter door de dagrugzak niks voor zich kan zien, stapt hij zo met zijn voet in een voetbreed gat in het trottoir. Met een diepe (schaaf)wond op het scheenbeen en behoorlijk geschrokken besluiten we dan maar naar het vliegveld te gaan. Ondertussen zijn we al vanaf de ochtend onderweg en we hebben nog niks gegeten. Op het vliegveld van Tachilek is helemaal niks. Geen pinautomaat, geen geldwissel, geen restaurantje. Alleen een kleine supermarkt die onze dollars niet wil. We hebben nog wat Pringels, maar onze dame heeft nog meer honger…. Marcel gaat achterop een motor terug naar het stadje om geld te pinnen, want dat zijn we in alle consternatie vergeten.. De tijd wordt nu wel krap, ik zit echt niet lekker zeker niet als iedereen opstaat en door de controles gaat. Straks missen we onze vlucht.. Nee we hebben het deze dag onszelf niet makkelijk gemaakt.

Uiteindelijk heeft onze vlucht 1 uur vertraging en blijkt het een lieve klein 18-seater te zijn. Dat maakt veel goed. De taxi daarna gaat ook voorspoedig en op de bonnefooi vinden we een fijn hotel. We eten heerlijk en ontmoeten 2 andere gezinnen, dus onze dochter kan nog lekker spelen. Eind goed al goed zullen we maar zeggen.

myanmar01

Dag 8 Varen over Inle lake

Om 9:00 zitten we op de boot over het Inle Lake. Het is prachtig! Even hadden we het idee dat sommige dingen zoals de vissers met korf en beenroeiers alleen nog maar bestaan voor de toeristen maar later zien we ze echt aan het werk.

inlelake18

inlelake04

inlelake22

inlelake08
’s Avonds gaan we nog naar een poppenshow. Leuk voor onze dame denken we maar die vindt het naast interessant toch ook een beetje eng.

myanmar02

Dag 9: Fietsen rondom Inle Lake

Als echte Nederlanders pakken we de fiets zal je wel denken maar iedereen pakt hier de fiets. Scooters zoals in Thailand kan je hier niet huren. De meeste reizigers doen een grote ronde van 34 kilometer maar over de heuvels en met onze dame in de rugdrager houden wij het beperkt. Een uur fietsen naar de hotsprings, badderen en weer terug. In de middag ga ik nog even alleen op pad, in Myanmar geen enkel probleem, en bezoek een grot. Onderweg nodigt een monnik me nog uit in zijn huisgrot, zijn Engels is beperkt, maar hij woont hier al 20 jaar en had een heel schrift met teksten van toeristen die bij hem thee hadden gedronken.

myanmar03

myanmar05

myanmar04Dag 10: de trein naar Kalaw

Om 6 uur gaat de wekker, om 6:45 worden we opgehaald door een driewieler songtheow (verlengde tuk-tuk) en om 8:00 uur zitten we in de trein. Die doet er 3,5 uur over om de 60 kilometer naar Kalaw te overbruggen. Tja, dat is langzaam maar wel een enorme belevenis. Een mooie rit door kleine dorpjes en stationnetjes: wij kijken onze ogen uit.

Kalaw22

Kalaw15

Dag 11: wandelen rondom Kalaw

Kalaw is de minst toeristische bestemming waar we komen maar eigenlijk is het al veel drukker dan we gedacht hadden met veel hotels en toeristen. We hadden van te voren gedacht dat Myanmar wel wat weg zou hebben van Laos maar wat wij hebben gezien is veel ontwikkelder. Ook voor de mensen zelf hoor. Maar tijdens eens wandeling door de heuvels rondom Kalaw lopen we toch even Laos binnen, zo voelt het. Een klein dorp met hutjes, varkens en blije mensen.

Hadden we onze dochter niet gehad dan hadden we vast de standaard route genomen (Kalaw is het startpunt van een driedaagse trekking naar Inle Lake). Nu gaan we eerst naar een grot vol boeddha’s en een pagode en volgen daarna gewoon op de bonnefooi wat paadjes, wat ook betekent dat we wel eens flink doodlopen. We hebben een Garmin GPS bij ons, dus echt verdwalen kan niet.

Kalaw08Kalaw26

Kalaw10

Kalaw02Kalaw07Dag 12: De bus naar Bagan

We verlaten ons basic guesthouse (15 euro), gehorig een beetje ranzig, maar wel gezellig en komen aan in een mooie ruime kamer in hotel met zwembad (50 euro). Tot nu toe hebben we op de bonnefooi gereisd maar in Bagan is nog steeds een tekort aan hotels. Ik boekte dit maanden geleden en ben daar super blij mee. Een paar weken van te voren was er al niks meer in de prijsklasse te vinden op booking.com en van 2 backpackende meiden hoorde ik dat ze na heel veel zoeken nog een slechte dorm konden vinden voor 20 euro p.p! Tussen uitchecken en inchecken zit nog wel een busrit van 8 uur die heerlijk ging. Voor ons dan, niet voor de toerist die telkens met buikloop naast de bus staat en we halverwege de route bij een ziekenhuis afzetten. Reizen nu is gelukkig zoveel makkelijker dan 2 jaar geleden, toen poepte ze nog op Marcels schoot nu kijkt ze naar buiten, eet mee, gaat zelf slapen en kijkt op de tablet.

Dag 13 eerste kennismaking met Bagan

Wie naar Myanmar gaat, gaat naar Bagan. Zo simpel is het! We hebben hier 4 dagen dus mooie zonsondergangen volgen vast nog. Hier alvast een kleine impressie

bagan09

bagan08bagan04

bagan02bagan03

bagan05

P.S. Dit zijn allemaal onbewerkte foto’s meer zien? als het internet mee werkt plaatsen we meer foto’s op onze facebooksite

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.

6 reacties

1. Wat super om te zien dat jullie met de kleine naar zulke bestemmingen gaan. Wij zitten ook te overwegen om weer naar een verre bestemming te gaan. Vroeg me alleen af hoe oud jullie kindje was toen jullie weer op reis gingen. Wij zijn ook van het backpacken en hebben nu ook een kleintje. We willen wel wachten totdat hij 9 maanden is. Maar oww wat kriebelt het.

• Met 10 weken naar Curaçao, en met 6mnd naar IJsland, Canada en NY. Met net 1 jaar gingen we backpacken door Vietnam, Cambodja en Thailand. Dit was wel lastig met name met een kindje dat net kon lopen in de bus. Daarom hebben we het jaar daarop (net voor ze 2 werd) gekozen voor een rondreis met auto door Panama. Nu (ze wordt in maart 3) zijn we weer aan het backpacken en het gaat perfect ook de lange busritten.

2. Eva - eighty7 on

Wat een prachtig meer, heel gaaf, die foto’s! En de start van deze week was misschien dan wel niet zo tof, gelukkig is het helemaal goed gekomen 🙂

3. Heel erg leuk om te lezen Tikva. Jullie doen het toch maar mooi mét Isis. Hopelijk worden jullie niet ziek (ik kon 1 dag m’n bed niet uit daar, dat heb ik nog nooit ergens gehad!), maar zo te zien gaat alles goed, ook al is het soms best even aanpoten en voelde ik jullie stress in het begin van de blog. Volgens mij heb je mijn blog over de zonsondergang èn -opgang in Bagan al gezien (ik had vanmorgen bezoek uit Myanmar op mijn blog, dus ik dacht dat ben jij vast) en ik wens jullie dezelfde mooie ervaringen toe, ook al zal het er ‘ietsje’ drukker zijn nu.

4. Mooi !! Ben juist zelf een trip Myanmar aan het plannen met mijn dochter (wel iets ouder, 10 jaar) voor begin Mei. Blijf je dus volgen!! Heb nu wel besloten te vliegen van Chiang Mai naar Mandalay. Die grensovergang laat ik wel schieten 🙂