Vertraagde vlucht, zelf claimen is makkelijk of bel je rechtsbijstand verzekering

0

Helaas, ook bij ons was het de afgelopen periode weer raak. Een vlucht die maar liefst meer dan 24 uur vertraging had en vorig jaar zomer een Ryanair vlucht die helemaal niet ging.

Zonde om je te laten “helpen” bij geld terug bij vertraging

Met regelmaat word ik benaderd door partijen die je “helpen” om geld terug bij vertraging te claimen. Die vragen of ik (tegen betaling uiteraard) een blog wil schrijven over waarom jullie, mijn lezers, juist met hun in zee moeten gaan. Helpen, zeker maar tegen een fee van vaak 40 of 50% van het bedrag waar jij recht op hebt.

Stel dat je recht hebt op 250,- euro per persoon (meer dan 3 uur vertraging en vlucht tot 1500km) met een gezin van 4 personen. Dan sta je dus 500,- euro af. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor zo’n bedrag wil ik zelf echt wel een klein beetje moeite doen.

Want in tegenstelling tot wat dit soort partijen beweren, is geld terug vragen bij vertraging eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Geloof je mij niet? Dit zijn onze ervaringen.

Onze ervaringen met geld terug vragen

In de afgelopen jaren sinds de invoering van deze regeling hebben we meerdere keren te maken gehad met vertraagde vluchten.

  • Vlucht binnen de USA met Delta Airlines, vertraagd
  • Vlucht met KLM naar USA, vertraagd
  • Vlucht met Air Berlin van San Fransisco terug naar Nederland, vertraagd
  • Vlucht met German Wings van Turkije terug naar Nederland, vertraagd
  • Vlucht met Ryanair naar Praag, geannuleerd
  • Vlucht met Transavia van Kroatië naar Nederland, vertraagd
Praag met kinderen karlsburg

Stap 1: Je vraagt vergoeding aan bij de maatschappij

Stap één is altijd zelf een formulier invullen op de website van de maatschappij. Soms moet je even zoeken, maar die moet er zijn. Complimenten voor KLM die zelfs pro-actief een e-mail stuurde dat we recht hadden op geld terug door opgelopen vertraging met een link naar het formulier.

Zo’n formulier invullen kost je een paar minuten werk. Zeker niet langer dan wat je moet doen wanneer je in zee gaat met een partij die je kan helpen. Een beetje normale maatschappij doet niet moeilijk en geeft je zonder gedoe het hele bedrag waar je recht op hebt. Dit gebeurde bij KLM en bij Delta Airlines.

tram san-francisco

Stap 2: Doen ze moeilijk? Bel je rechtsbijstand verzekering

Er zijn maatschappijen die geen zin hebben te betalen en gewoon standaard alle claims afwijzen. Als reden geven ze bijvoorbeeld een bijzondere omstandigheid. Dit zijn:

  • Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen.
  • Natuurrampen, zoals een aswolk
  • Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren
  • Medische noodlandingen
  • Terrorisme

In het geval van Transavia was er inderdaad een enorme storm. Leuk geprobeerd, maar hier hadden we geen recht op vertraging.

In het geval van German Wings, Air Berlin en Ryanair was hier echt geen sprake van. 60% van de Nederlanders heeft een rechtsbijstandverzekering en weten dat ze die kunnen inschakelen bij een arbeidsconflict. Maar dat kan dus ook voor andere juridische conflicten zoals in dit geval luchtvaartmaatschappijen die hun wettelijke verplichtingen niet nakomen.

Dat kan dus ook. Wat je moet doen is heel simpel. Je belt ze op en ze zullen je vragen om een aantal documenten (zoals tickets en de e-mail wisseling met de maatschappij) en het verder van je overnemen.

Hoe verliep dat bij ons? Bij German Wings kregen we het geld alsnog vrij snel. Bij Air Berlin besloot de verzekering dat het voor hun goedkoper was om de claim over te nemen en het bedrag uit te betalen zonder Air Berlin daarvoor aansprakelijk te stellen. Ondernemersrisico noemen ze dat dan. In beide gevallen was het binnen 3 maanden geregeld.

Alleen de Ryanair case loopt nog, inmiddels al bijna 10 maanden. Omdat de rechtsbijstandverzekering meerdere zaken heeft tegen Ryanair gaan ze er nu tot het einde mee door. Ryanair blijft het namelijk op weersomstandigheden gooien maar leveren daar geen bewijs voor aan (omdat dit er ook niet is). Ryanair is gedagvaard en zal dus voor de Nederlandse rechter moeten verklaren waarom ze in deze en andere zaken niet betalen.

Stap 2b: Geen rechtsbijstand verzekering?

Geen rechtsbijstand verzekering en zelf doen werkt niet? Dan snap ik dat je in dat geval kiest voor een partij die je kan helpen. Vlieg je met regelmaat dan zou ik absoluut met het oog op de toekomst zo’n verzekering wel afsluiten.

Het zijn niet de allergoedkoopste verzekeringen, maar dankzij het geld dat we terug hebben gekregen, hebben we deze er dubbel en dwars uit. Niet dat we daarom deze verzekering hebben afgesloten, dit is meer een mooie bijkomstigheid.

Nog een aantal tips

Heeft je vlucht vertraging of wordt die helemaal geannuleerd? Super vervelend. Het is verstandig om op dat moment direct actie te ondernemen. Zo heb je alvast goede documentatie mocht de luchtvaartmaatschappij toch moeilijk gaan doen.

De kans is aanwezig dat de maatschappij slechte weersomstandigheden gaat aanvoeren. Dat deden zowel German Wings, Air Berlin en Ryanair. Als dat zo is, zouden meerdere vluchten geannuleerd moeten zijn. Jij kunt makkelijk bewijzen dat dit niet zo is door een foto te maken van het vertrekbord. Tien vluchten op dezelfde tijd die wel gaan en alleen die van jou met vertraging… Nou, lastig verhaal voor de maatschappij. Eventueel kun je ook nog een screenshot maken van “flightradar” en/of “buienradar”.

auto rijden lanzarote

Heb je een auto ter plekke gehuurd dan moet je ook contact opnemen met de verhuurmaatschappij. Wanneer je reservering is verlopen kan je auto anders namelijk aan iemand anders zijn gegeven. Zeker in het hoogseizoen is het dan nog maar de vraag of er nog wat beschikbaar is. Ik huur zelf altijd bij Sunny Cars vanwege de all-in verhuurservice. Wat daar ook heel fijn is, is dat je bij het boeken het vluchtnummer kunt doorgeven. Zo kan de verhuurder in de gaten houden of de vlucht vertraging heeft. Het is altijd slim om nog even zelf te bellen maar als dat niet lukt dan is dit wel een extra ingebouwde beveiliging.

Vergeet verder ook niet om je hotel te informeren als je echt veel later komt. Ook hier kan het voorkomen dat ze kamer aan iemand anders geven. Of wanneer er geen 24-uurs receptie is dat je voor een dichte deur staat.

Heb jij wel eens een vertraagde of geannuleerde vlucht gehad? Met welke maatschappij? Deden ze moeilijk of kreeg je direct geld terug?

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.