You better Belize it! en Yucatan, het land van de Maya´s

Verslag 2008: 22:15u. “De taxi naar het vliegveld, meneer? Die doet er 30 minuten over. Een taxi bellen kost een kwartier.” “Dan doe maar nu!” Om 22:40 stonden we op het vliegveld van Villahermosa te wachten op mijn ouders, die om 23:35 aan zouden komen.

Om na 7 maanden je ouders op een vliegveld in Mexico op te halen is wel raar, maar het was wel leuk. Ook leuk om te zien was dat ze kleine rugzakjes bij zich hadden, kleiner dan die van ons.

Palenque

We begonnen met een bustochtje naar Palenque, vlakbij de archeologische site met dezelfde naam. Mijn moeder moest heel hard lachen, toen de bus aangeduwd werd door de mannen in de bus (behalve door onder andere ondergetekende, sorry Mexicanen). Zo kun je toch wel het verschil zien tussen 7 maanden-vakantiegangers en 15 uur-vakantiegangers. In Palenque bezochten we de Palenque ruines, die prachtig waren gelegen in de diepe jungle. De apen lieten van zich horen in de bomen en we zagen toekans vliegen. Agua Azul, de tweede stop van de dag, was niet zo blauw (Azul) als de naam en de folderfoto’s deden geloven, maar het was zeker mooi om te zien en te zwemmen in de koele watervallen.

Yucutan

Black Friday 2017

Vervolgens een (koude) nachtbus naar Merida, een koloniale stad midden in de staat Yucatan. We werden twee keer gecontroleerd door het leger, dat aan het zoeken was naar drugs en explosieven. In Merida kwamen we aan in een pittoresk hotelletje (om 5:45) en Tikva wilde toch de eigenaar wakker maken. We namen een goede ochtend slaap en wij gingen toen op weg naar een Sony Authorized Service center, het officiele Sony Service Center, de Sony Shop en uiteindelijk een aantal fotozaken. Onze camera had het namelijk begeven een aantal dagen geleden. Nadat we een dag vergald hadden in Villahermosa (zoek iemand die onze camera kan nakijken) en in Merida (zelfde verhaal), hebben we besloten voor 556 Euro een nieuwe camera te kopen. De oude kunnen we waarschijnlijk (na reparatie) verkopen voor 350 Euro en die 200 Euro is het zeker waard om mooie foto’s te kunnen blijven maken.

De volgende dag hadden we een auto gehuurd. Stel je voor, dat er 4 Europeanen in een Hyundai Atos worden gepropt… Het past.

In Celestun waren we dolblij dat we onze camera weer hadden. Flamingo’s; Magnificent Frigatbirds etend van een dode mantarog; papa, die besloot tot zijn knieen in de modder te gaan staan; pelikanen en gieren. Het was een prachtige tocht. Vervolgens door naar de grotten van Celcehtok. Naast een prachtig grottenstelsel is het ook een plek waar heel veel Maya-artifacten zijn gevonden. Zo zijn er potten te vinden, die zijn vastgeklonken door stalagmieten; er zijn muurtjes gebouwd om de vijand buiten te houden en er zijn bassins gevonden, waar water in kon worden opgevangen voor de vluchtelingen in de grot. Deze grotten zijn zo groot, dat je er drie verschillende tochten van 8 uur in kunt maken.

Yucutan

De tweede excursiedag gingen we naar vervlogen tijden. We begonnen in Uxmal, een Maya site met prachtige pyramides en mooie architectuur. Leguanen overal en ook de kleurrijke motmot was heel leuk om te zien. Tikva, die het aan haar bips kan oxideren, al was de vogel de laatste van zijn soort, kon niet begrijpen waarom wij zoveel tijd besteedden aan het maken van de mooiste foto, terwijl je op de site van Uxmal bent. Een andere vervlogen tijd was de haciendatijd, toen sisaltouw in Yucatan heel erg groot was. 80% van het product kwam in 1920 uit Yucatan. Het was mooi om te zien hoe de grote huizen met gigantische landerijen gerestaureerd zijn en museums bevatten, die het leven van de tot wel 2500 werknemers, die op de hacienda werkten en woonden, vertelden.

De derde dag was de verjaardag van Tikva. De ouders van Tikva hadden een cadeautje meegegeven aan mijn ouders, mijn ouders hadden de slingers meegenomen, die ik had gevraagd (“GEFELICITEERD”-slingers in het Nederlands), ballonnen en kaarsjes. Een chocoladetaart van de banketbakker maakte het ontbijt compleet.

‘s Middags gingen we naar Cuzama, een groep van drie (maar waarschijnlijk meer verstopt tussen de sisalplanten) cenotes, met kristalhelder water gevulde grottenstelsel. Je kunt er snorkelen, zwemmen en zelfs duiken. Mijn moeder springt van een metertje of 4 het water in (groepsdruk) en nadat we een beetje bijgekomen waren van de rit terug in een 150 jaar oud karretje op rails (auw, dat doet pijn…), rijden we door naar Izamal, een lief dorpje in het hart van Yucatan. We huppelen nog even een oude ruine op en merken dan dat we over 30 minuten terug moeten zijn in Merida. De auto moet voor 7 uur terug, maar 8 uur is ook goed. Om 8:00 sluit het kantoor echter. Met een noodgang rossen we door het verkeer van Yucatan en Merida en om 7:55 komen we aan bij het kantoortje. ¨Cerramos a las ochos!¨ Ja, ja ik weet het…

De volgende dag naar Chichen Itza, onze 4e wereldwonder. We hebben er nog een paar te gaan, maar het schiet op. Chichen Itza is inderdaad inderdaad heel erg mooi, maar we vergissen ons in de tijd (of beter: het staat niet goed in de reisgids). In plaats van 3 uur hebben we 2 uur… Het is even haasten en we nemen ons voor voortaan gewoon weer om 8 uur in de rij te staan voor de rustige uurtjes in de ochtend in plaats van de rustige uurtjes voor sluitingstijd. De sound and light show is een run voor de beste plaatsen inclusief het slepen en rennen met plastic stoeltjes.

Mijn moeder wil gaan duiken en daarvoor gaan we naar Playa del Carmen. In de übertoeristiche Riviera Maya, de kuststrook van Mexico met plekken als Tulum, Cozumel en Cancun, is het koraal ook niet je-van-het. We zien een paar verdwaalde vissen, een vernaggeld koraal en een zicht van een metertje of 10.

Na Tulum Ruinas en de prachtige Gran Cenote (zicht van tientallen meters onder water, je kunt met het snorkelen zelfs een schildpad ontdekken), laten we mijn ouders achter aan de kust van Mexico en gaan wij in een dag door naar Caye Caulker, een eiland voor de kust van Belize. In de bus vraagt een meisje aan mij of ik Marcel ben. En dan zie ik dat het zusje is van een ex-vriendinnetje. It´s a small world.

Belize

Belize is het ultieme vakantieland. Het heeft bergen en grotten op de grens met Guatemala, het heeft Maya tempels en het heeft een kustlijn, WOW. Niet alleen is de Caribische zee hier prachtig groen/blauw/transparant, het is ook nog eens gevuld met allerlei vissen en koraal waar je U tegen zegt. We zien eagle rays (metertje of 2 groot), de illustere toadfish, grote moray eels en rifhaaien in The Great Blue Hole, een gat van 150 meter diep en 300 meter breed. Je kunt er duiken naar stalagtieten van tientallen meters hoog op een diepte van 45 meter. Het was een hele ervaring, maar de grote scholen creole wrasse die we tegenkomen zijn net zo mooi. Een school, die we hebben gezien was misschien wel 1000 vissen groot.
Belize is vooral goed voor je bloeddruk. De kapitein van de ferry had een lolletje, toen hij een race aanging met een passerende speedboot, de buschauffeurs zijn verbazingwekkend behulpzaam voor het beetje wisselgeld, dat ze vragen voor de rit en de restaurants maken vaak een plaatje van je bord (gegeten: garnalenkebab, krab (met de krab er nog omheen), conch-kebab etc.).
Belize is zeker een aanrader voor een korte vakantie (vlieg op Cancun en neem de bus naar de grens van Belize. Het is goedkoper dan Belize rechtstreeks).

We zijn nu in Guatemala. Het is wel even wennen voor mij. Het zal mijn laatste land zijn, het afscheid (wederom, na 10 september), van mijn ouders was toch weer even slikken en ik heb al zo veel gezien. Ik weet niet of ik het allemaal nog kan bevatten; al die indrukken, verschillende gerechten, talen, omgevingen en mensen. 24 mei om 21:00, op de BMI vlucht vanuit London zal ik naast goed slapen terug kunnen kijken op een hele geslaagde reis.

Share.

2 Comments

1. Hoi Tikva en Marcel,

Geweldig om jullie daar toch zo fris en vrolijk te zien staan, zo laat op de avond. Wij vonden de kleine rugzakjes voor ons groot genoeg. Ze hebben goed dienst gedaan en zijn steeds gevuld geweest. En het aantal kilometers wat we bepakt hebben gelopen viel ook best mee.
    Jullie hadden natuurlijk wel al meerdere keren controles in bussen en dergelijke meegemaakt, maar voor ons was het echt iets nieuws. Blijkbaar zagen we er als betrouwbare toeristen uit, want onze rugzakken zijn niet geïnspecteerd. Die van jullie trouwens ook niet hoor.
    Om 5.45 in de morgen iemand uit zijn bed bellen zou ons niet zijn overkomen, maar we hebben er wel dankbaar gebruik van gemaakt dat Tikva dat dus wel deed. En de manager van het guesthouse vond het blijkbaar heel prettig ons op deze manier die ochtend nog aan een warm bed te helpen.
    Vier Europeanen in een stadsauto gaat prima. We hebben er ook niet meer tijd ingezeten dan noodzakelijk was. Het rijdersduo voorin (M+T) was uitstekend op elkaar ingespeeld wat het rijden en kaartlezen betreft. Alles werd vrij snel en zonder omwegen gevonden. Zelfs een tocht over een kaas-met-gaten-weg gingen ze niet uit de weg, want volgens de kaart moest het. En dat was ook zo. De auto overkomt dat waarschijnlijk wel vaker.
    De beschrijving van de activiteiten die we samen hebben ondernomen kunnen we helemaal onderstrepen. We hebben er van genoten. Betere reisgidsen kun je je niet indenken.
    Dank jullie wel.

2. Hee Marcel en Tikva,

Ik vond het erg leuk om jullie reisverslagen te lezen hier in Nederland. Erg stoer allemaal!

Have fun die laatste paar weekjes!

Groetjes,
    Peter (die ene van Beter)