Japan, USA, Tsjechië en Servië, hier zijn we deze zomer te vinden

Heerlijk het grote aftellen is begonnen, de zomervakantie komt er bijna weer aan.  Benieuwd waar de Gezin op Reis bloggers heen gaan en waar je de komende maanden over kunt lezen? Het wordt heel afwisselend zoals Amerika en Azië, maar ook (onbekend) Europa.

Leonie – USA

Leonie is al meerdere keren in de USA geweest met kids, zoals naar Florida en San Fransisco. Dit jaar wordt het Las Vegas naar Denver met een camper. Eerst een paar dagen een hotel in Las Vegas, daarna 2 weken met de camper op pad. “We gaan van woestijn naar ruim 3000 meter in de Rocky Mountains, via allerlei natuurparken als de Grand Canyon, Monument Valley, Arches etc.
Ik kijk uit naar het reizen met een camper, heel benieuwd hoe dat als – niet kampeerders, HELP – bevalt. We hebben zin in  de diversiteit in landschappen die we onderweg tegen gaan komen.”

fietsen san fransisco met kinderen

Cindy – Japan

Cindy en haar gezin gaan naar Japan! “Beginnen in Osaka en gaan dan de trein naar Kyoto. Na ruim een week, met uitstapjes naar o.a. Nara en Himeji en de vele tempels in Kyoto, nemen we de trein naar Kii Peninsula. Overnachten bij de monniken, wandelen over een mooie pelgrimsroute en nog 2 dagen strand. Dan stappen we weer in de trein, op naar Tokyo! Omdat het in de zomer erg heet is in Tokyo, onderbreken we ons verblijf in Tokyo voor een 2-daagse trip naar het koelere Hakone, bij Mount Fuji. Na 3,5 week vliegen we weer naar huis vanaf Tokyo.

Qua uitstapjes hebben we erg veel zin in het Ghibli museum in Tokyo, hier hebben we met veel moeite kaartjes voor kunnen regelen (om 3u ‘s nachts kwamen de kaartjes online, website direct overbelast maar een uur later hadden we ze! Dan maar even een keer geen rekening houden met bedtijden.) Verder de Fushimi inari tempel in Kyoto en het verblijf bij de monniken. De gekke hectiek in Tokyo. En het heerlijke eten natuurlijk!! Juist die mix van mystiek, tradities en hypermoderne hectiek lijkt ons fantastisch.”

Japan

Tikva – Rotterdam, Tsjechië, Servië & Bulgarije, Denemarken

Wij beginnen de vakantie met een moeder-dochter weekend op de SS Rotterdam. Het lijkt mij een hele toffe plek om te overnachten. Met mijn dochter vlieg ik daarna naar Tsjechië waar we in een week tijd Praag en omgeving gaan bekijken. Dat stond al lang op de wensenlijst en heb ik dat ook heel veel zin in. Bofkonten die we zijn gaan we in de laatste vakantieweek ook nog met zijn tweeën een voor ons nieuw stuk Denemarken ontdekken. We vonden dit een hele fijne vakantiebestemming toen ze nog een peutertje was en ik weet zeker dat we ook hier weer gaan genieten.

strand denemarken

Marcel heeft deze zomer twee weken vakantie en dan wilden we graag met zijn drieën weg. We kiezen er bewust voor om in Europa te blijven. Ik ben immers dit jaar (het voelt al zo lang geleden maar was echt in januari/februari), voor Isis leerplichtig was, al naar Thailand/Maleisië geweest. Ook in de meivakantie zijn we 2 weken samen weg geweest. Je leest erover in het blog Interrailen met kinderen. Dat was supergaaf en deels een samenwerking maar kostte toch meer van ons vakantiebudget dan verwacht.

We hebben o.a. serieus gekeken naar Georgië, Macedonië, Roemenië en Albanië maar uiteindelijk gekozen voor Servië als betaalbare en avontuurlijke Europese bestemming. We vliegen op Belgrado, voor mij de derde keer in deze echt leuke stad! Vervolgens gaan we met de huurauto naar het Djerdjap national park met plekjes die doen denken aan een Lord of the Rings film. We  brengen de auto weer terug en reizen met de bus naar Nis. We sluiten af met vier dagen in Sofia de hoofdstad van Bulgarije. In 2005 backpackten we al eens drie weken door Bulgarije dus we zijn heel benieuwd hoe het veranderd is. We tellen lekker af op onze familieplanner want als regio Noord moeten we helaas nog even geduld hebben.

Als reisblogger heb ik zelden echt vakantie. Dat klinkt misschien raar want voor de buitenwereld lijkt het vaak wel alsof ik alleen maar op vakantie ben. Maar al die mooie plekken waar ik mag komen is voor mij ook gewoon werk. Lange dagen, met een strakke planning, waar ik vooral wil dat mijn dochter overdag geniet maar zelf constant bezig ben. Om de juiste foto’s en filmbeelden te maken, nog even wat op instagram zetten met de goede hashtag, e-mail die tussendoor komt en in de avond al zoveel mogelijk opschrijven, foto’s bewerken en social media inplannen. Hartstikke gaaf werk, dat absoluut maar ik voel wel altijd (tijds)druk.  In Servië is er geen roaming binnen mijn bundle en we hebben geen enkele samenwerking of verplichting. Mijn doel is die twee weken gewoon echt ouderwets vakantie te hebben.

Waar we niet hele dagen in de weer zijn en genoeg ook genoeg is. Dat is ook de tijd hebben om een boek te lezen zoals het Sunny Cars on a roadtrip boek met mooie plaatjes en handige routes. Vooral de Zuid-Europa routes zijn heel geschikt voor de herfstvakantie.

Delphine – Dubai

Delphine is onze expatblogger en ze woont in Dubai. Voor haar geen zomervakantie maar hopelijk in het najaar nog een mooie reis naar Oman. Wel zal ze deze zomer fijne nieuwe plekken in Dubai met kinderen ontdekken.

dubai met kinderen

Amoy, Mirella en Esmeralda – dagjes weg

Amoy, Mirella en Esmeralda hebben kids die nog niet naar school gaan. Dus gaan ze in de zomervakantie vooral veel doorwerken zodat andere collega’s weg kunnen, met hier en daar een lekker dagje naar het strand. Esmeralda heeft eerder dit jaar natuurlijk al een fantastische reis gemaakt naar Zuid-Afrika. Mirella wil in het najaar nog weg maar de bestemming is nog niet gekozen.

Kostentechnisch is het ook veel slimmer om in juni of september weg te gaan dan midden in de zomervakantie. Dat doet Amoy dan ook. Na een avontuurlijk reis naar Taiwan met baby en een stedentrip naar Napels kiezen ze nu heel iets anders: een all-inclusieve in Fuertaventura! Heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Twee van onze bloggers Maaike en Margje hebben afscheid genomen van Gezin op Reis. Dus is er na de zomervakantie weer ruimte is voor nieuwe schrijvers met jonge kinderen! Houdt onze Facebookpagina in de gaten voor een oproepje.