Als je wel eens in Vietnam geweest bent, heb je ze vast gezien, de talloze Easy Rider kantoortjes. Bijna allemaal claimen ze ‘the original’ Easy Rider’ te zijn. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of je met ‘the orginal’ reist, als de gids maar goed is. Zoals Lonely Planet zegt: “Niet alle Easy Riders zijn goed en veel niet-Easy Riders zijn uitstekend” (vrije vertaling). Maar de hamvraag blijft natuurlijk: kun je een Easy Rider tour ook met kinderen doen?
Het goede nieuws, je kan een Easy Rider tour ook met kinderen doen. In dit blog deel ik onze eigen ervaringen en die van gastblogger Lisa. Wij deden de route van Hue naar Hoi An met onze toen 12 jarige dochter. Lisa koos de route van Nha Trang naar Dalat.

Praktische tips voor de een tocht met Easy Riders met kinderen
Meerdere keren tijdens onze reis door Vietnam kwamen we mensen (meestal jonge backpackers) tegen die een deel van hun route op de scooter of motor aflegden. En steeds zeiden we tegen elkaar ‘hadden we dat ook maar gedaan voordat onze zoon werd geboren’. Het klinkt zo geweldig, wind in je haar, alle vrijheid en stoppen waar en wanneer je wil, heel anders dan met openbaar vervoer. We zijn deze reis al in veel landen geweest en huren vaak een scooter. Ons zoontje vindt het prachtig en met z’n drieën op de scooter met hem in de rugdrager trekken we altijd veel bekijks. Maar we maken alleen dagtochtjes en gebruiken de scooter niet om van A naar B te reizen. De voornaamste reden daarvoor is heel praktisch, we hebben teveel bagage om op de scooter mee te kunnen nemen.

En vanwege die grote hoeveelheid bagage dachten we ook dat zo’n Easy Rider tour voor ons geen optie zou zijn. We zagen de motors vaak rijden, maar dan met maximaal één grote backpack achterop. Omdat het ons niet losliet, besloten we in Nha Trang toch om eens bij de Easy Riders naar binnen te lopen. En wat bleek… ze kunnen de bagage gewoon met de bus naar de plaats van bestemming vervoeren!
Een Easy Rider tour is heel goed te doen met een kind, maar eigenlijk alleen met kleine kinderen die nog in de buik- of rugdrager zitten of met oudere kinderen die zelf achterop kunnen zitten (vanaf 10 jaar adviseren ze). Als het kind zelf achterop de motor zit is het belangrijk dat hij of zij een goed passende helm heeft en beschermende kleding. Voor de 12 jarige dochter van blogger Tikva was er een passende motorjas en helm. Voor het jonge zoontje van blogger Lisa hadden ze zelf al eerder op de reis een goede helm aangeschaft, die hij altijd op heeft als we gaan rijden.

Met jonge kinderen kan het ook een een uitdaging zijn of ze goed bij de voetsteunen kunnen en zich goed kunnen vasthouden. Voor dit laatste kan een buddy belt (riem met handgrepen, gedragen door de bestuurder) uitkomst bieden. Natuurlijk hangt het er helemaal vanaf hoe flexibel en creatief je er zelf in bent. In Azië is het heel normaal om met drie of vier mensen, waarvan twee kinderen, op de scooter te rijden. Dat zou in Nederland op die manier niet mogen.
Ben je in het bezit van een motorrijbewijs en een internationaal rijbewijs (check de juiste versie die in Vietnam geldig is), dan mag je ook zelf rijden. Anders ga je achterop.

Van Nha Trang naar Dalat met de Easy Riders
‘Kijk mama, momo!’ brult mijn zoontje van twee in mijn oor, terwijl onze Vietnamese Easy Rider-gids Steven ons op zijn motor inhaalt. Hij heeft een Poolse dame als passagier; wij hebben ervoor gekozen om met z’n drieën op een eigen motor te rijden. Papa aan het stuur, ik achterop met onze kleine man in de rugdrager. Onze kleine wereldreiziger vermaakt zich tijdens de vijf uur durende rit uitstekend. ‘Momo’s’, zoals hij motoren noemt, vindt hij geweldig.

De tocht van Nha Trang naar Dalat was fantastisch! We zijn zó blij dat we het hebben gedaan. In totaal was het zo’n 140km, dus prima te doen in één ochtend. Van het zonnig en warme kustdorp Nha Trang rijd je via een prima onderhouden weg al slingerend de bergen in. Het is een prachtige rit met onderweg spectaculaire vergezichten. Dalat ligt op zo’n 1800m boven zeeniveau, dus je gaat een flink eind omhoog. Onderweg stop je een paar keer, om wat te eten en drinken, om een foto te maken bij een mooi uitkijkpunt, voor een plaspauze.

Wij hebben ervoor gekozen om rechtstreeks te rijden en niet te stoppen voor de verschillende activiteiten die standaard bij deze tour horen. Normaal gaan ze nog bij een traditioneel bergdorp op bezoek, een mattenweverij bekijken en naar een koffieplantage. Dat is natuurlijk wel erg leuk om te doen als je kinderen wat ouder zijn. De Poolse dame die met ons mee was deed de tour als een rondrit en kon alle activiteiten op de terugweg van Dalat naar Nha Trang alsnog doen. Gelukkig is het geen enkel probleem om het programma naar je eigen wensen aan te passen.

Wij hebben onze trip geboekt bij Easy Rider Travel in Nha Trang (http://nhatrangeasyrider.com). We zijn nog bij twee andere Easy Rider kantoortjes geweest, maar hier hadden we het beste gevoel bij en zij dachten ook het beste met ons mee wat betreft onze bagage.
Dit route van Nha Trang naar Dalat is op ons verzoek geschreven door Lisa van FlipFlopGlobetrotters omdat we het zo’n stoer verhaal vonden. Op haar Engelstalige blog kan je nog veel meer avonturen van dit gezin vinden.

Van Hue naar Hoi An met de Easy Riders
‘Kijk het strand” We zijn onderweg van Hue naar Hoi An, een route die bekendstaat vanwege de Hai Van Pass. Marcel rijdt zelf op een automatische motor, eentje die eruitziet als een scooter, terwijl wij dames achterop zitten bij onze Easy Rider-gidsen. Die heel wat stoerder uitziende motoren hebben. Zo hebben we alle vrijheid en toch de gezelligheid van samen reizen.

De eerste kilometers slingeren we langs rijstvelden en dorpjes. Onze eerste stop is bij een klein vissersplaatsje waar kleurrijke bootjes dobberen in de baai. Daarna bezoeken we een plek waar ze ingrediënten voor parfum destilleren.

Het absolute hoogtepunt is de waterval halverwege de route. Hier kun je even afkoelen in het frisse bergwater. Zodra je stilzit, komen er kikkervisjes nieuwsgierig aan je voeten knabbelen. Best even schrikken, maar vooral erg grappig. Het is niet heel comfortabel zitten op de motoren, maar door de vele stops is dat geen enkel probleem.

Voor de lunch stoppen we bij een strandtent waar verse vis op tafel komt, met uitzicht op zee. Het is duidelijk een populaire plek want het zit helemaal vol met toeristen, waarvan veel met de motor of met een auto deze dagtocht maken.

Dan begint de klim naar de Hai Van Pass zelf. Top Gear noemde dit ooit een van de mooiste kustroutes ter wereld. Het uitzicht is prachtig, met de bergen links en de zee rechts, maar eerlijk gezegd hebben we onderweg in Vietnam nog mooiere routes gezien. Toch blijft het bijzonder om hier zelf te rijden.

Na de afdaling komen we aan in Da Nang. Daar maken we nog een laatste stop bij een tempelcomplex met een enorm wit Boeddhabeeld. Ook drinken we iets bij een restaurantje voor we het drukke verkeer trotseren. Het is spitsuur en overal om ons heen zoemt het van de motoren en auto’s. Gelukkig houdt Marcel zijn hoofd koel, inmiddels is hij wel gewend aan deze georganiseerde chaos.

Als we uiteindelijk Hoi An binnenrijden, voelen we ons moe maar voldaan. Het was een lange dag, maar veel leuker dan gewoon de bus pakken. Het fijne is dat je onderweg genoeg stops hebt, zodat de reis echt een belevenis wordt in plaats van alleen maar vervoer. Al moet ik eerlijk zeggen dat het voor Vietnamese begrippen wel een redelijk prijzige activiteit is. Zeker als je het vergelijkt met de kosten van zelf een motor huren voor een dag. Wij boekten de tocht vooraf online via Easy Riders Vietnam.

Algemene Tips
- Controleer de dekking van je reisverzekering. Wat vergoeden ze als je een ongeluk mocht krijgen? Vaak is de vergoeding voor brommer- of motorongelukken in Azië niet erg hoog.
- Ga langs bij de verschillende Easy Rider kantoortjes en kijk waar jij je prettig bij voelt. Je kunt dan al je vragen stellen en van tevoren kennis maken met je gids. Wil je je trip online boeken, vraag dan ook na wie je gids gaat worden, zodat je reviews kunt opzoeken.
- Bespreek de mogelijkheden om de trip met kinderen te maken. Er zijn vaak meer opties dan je denkt en ze denken graag met je mee.
- Onderhandel over de prijs.
- Ga na wat er precies is inbegrepen in de prijs en of daar ook een verzekering voor de motor bij zit.
- Pas van tevoren je helm. Deze moet goed sluitend zijn en vooral niet te groot.
- Als je een tijdje niet hebt gereden, vraag dan of je de dag van tevoren even een proefrondje mag rijden om gevoel te krijgen voor de motor. Dan kun je gelijk controleren of alles goed werkt.
- Vraag na of de gids regenkleding mee heeft. Wij hebben het laatste uur door een fikse regenbui gereden, maar onze gids had gelukkig voldoende regenpakken mee zodat we grotendeels droog aankwamen.
Lees ook onze andere blogs over Vietnam met kinderen, zoals tips voor Vietnam met een baby of het interview Vietnam met een kleuter.




Wat ontzettend gaaf dat jullie deze tocht hebben gemaakt, zelfs met jullie zoon! Wij hebben een tocht door de Mekong Delta gemaakt, bij ons mochten kinderen al vanaf 10 jaar mee (grappig genoeg was er ook een maximumleeftijd van 55!). Geboekt via een club uit Dalat, via http://www.easyridersvietnam.nl. Als we wilden kon het ook met de auto, maar ben achteraf heel erg blij dat we met de motor zijn gegaan!