Home / Reisinformatie / Latijns Amerika / Cuba / Interview: Cuba met jonge kids, huurauto en slapen bij Casa Particulares

Interview: Cuba met jonge kids, huurauto en slapen bij Casa Particulares

Cuba met kinderen is en blijft een populaire bestemming bij avontuurlijke gezinnen. Veranderingen in het land gaan snel maar dit gezin neemt je mee op hun reis in 2017.

Cuba met jonge kids, huurauto en slapen bij Casa Particulares

Wij zijn Rick (36), Marieke (31), Thijn (4) en Sepp (bijna 2). We wonen in Losser (Twente). Voordat we kinderen kregen, maakten we graag mooie reizen, onder andere naar Sri Lanka, Canada, de Westkust van Amerika, Mexico en Guatemala. Na de komst van de oudste, zochten we het dichterbij en hebben we (kleine) rondreizen gemaakt in Italië (le Marche) en Kroatië (Noord-Dalmatië en Midden-Dalmatië).

Maar het bleef toch kriebelen, dus besloten we het gewoon te doen; met onze kinderen een kleine 4 weken naar Cuba gaan. De jongste was nog net geen 2, en de oudste nog net niet leerplichtig, dus dit was de perfecte kans om nog buiten het hoogseizoen weg te gaan.

Cuba: precies wat wij zochten

In eerste instantie wilden we naar Costa Rica en Nicaragua gaan, maar hiervoor was het niet de beste tijd van het jaar door de bedrukte jungletemperaturen en stofwolken. Dan merk je toch dat je, omdat je kleine kinderen hebt, iets beter na gaat denken.

Toen hebben we getwijfeld tussen Cuba of Zuid-Afrika en uiteindelijk is het Cuba geworden. Dit was precies wat we zochten; een goede combinatie tussen cultuur, natuur en strand. En ook niet onbelangrijk: lekker weer! Daarbij was 10 tot 11 uur vliegen ook wel een beetje de max van wat we in gedachten hadden.

Van heerlijke Cubaanse sfeer naar prachtige natuur

We vlogen van Frankfurt naar Havana. De kinderen vonden de mooie auto’s en de muziek op straat hier helemaal geweldig. Vanuit Havana zijn we doorgegaan naar Viñales, waar we echt genoten hebben van de gezellige sfeer en het supermooie landschap. In de omgeving hebben we een hoop gezien. Zo zijn we naar een grot geweest, hebben door de vallei gewandeld, een tabaksplantage bezocht en we hebben ook nog gezwommen bij een hotelzwembad.

Vanuit Viñales zijn we een dag naar Cayo Jutias gereden, voor een heerlijk dagje strand. Een mooi strand, maar extra leuk omdat het een strand is waar veel locals waren.

Vanuit Viñales reden we naar Soroa, hoogtepunt hier was het zwemmen in de natuurlijke baden bij Baños del San Juan. Daarna door naar Cienfuegos, waar we veel tijd door hebben gebracht in de stad, maar vanuit waar we ook een dag naar Laguna de Guanaroca zijn gegaan.

De kinderen vonden de krabbetjes, die overal uit hun gaten kwamen, erg interessant maar het mooiste was de boottocht over het meer waar we flamingo’s zagen.  Onderweg naar Trinidad zijn we naar de El Nicho watervallen gereden, waar we ook weer heerlijk hebben gezwommen. Vooral onze oudste zoon vond het geweldig.

In Trinidad merkten we voor het eerst dat Thijn zijn vriendjes een beetje begon te missen. Hier sloot hij dan ook vriendschap met het zoontje van de eigenaren van onze casa. Dit was zo leuk dat hij eigenlijk alleen maar met hem wilde spelen en niet meer op pad hoefde. We hebben natuurlijk wel de stad bekeken, door de vallei met de prachtige uitzichten gereden en we zijn even naar het strand geweest. Maar we hebben het ook rustig aan gedaan en dus ook heerlijk geluierd in de mooie tuin van onze casa. En de jongens waren lekker met zijn drieën aan het spelen.

Vanuit Trinidad gingen we via Camaguey (vonden wij de minst leuke stad) naar Guardalavaca, waar we de reis hebben afgesloten met een aantal dagen niks doen (en toch nog weer een dagtochtje naar een eiland in de buurt) in een all- inclusive resort. Totaal niet het echte Cuba, maar een heerlijke afsluiter van een erg bijzondere vakantie.

Informeren bij het reisbureau maar toch liever zelf doen

Waar we eerder altijd zelf de reizen planden, en dat ook echt leuk vinden om te doen, twijfelden we nu toch om een reisbureau in te schakelen. Voornamelijk omdat je met kinderen simpelweg minder tijd hebt om hier aan te besteden. We zijn dan ook naar twee reisbureaus geweest en kwamen er al heel snel achter dat we het toch liever zelf gingen plannen.

Zo krijg je precies de reis zoals wij die voor ogen hadden. Wij hadden 3 maanden de tijd om alles te regelen en zijn vrij vroeg begonnen met de zoektocht naar een huurauto. Van het reisbureau hoorden we namelijk dat een huurauto vinden heel moeilijk zou worden. Je kunt online vanuit Nederland het beste huren via TuiCars. Deze hebben als weinig huurauto’s in Cuba.

Autozitjes kennen ze in Cuba niet, die hebben we dus van huis mee genomen. De casa’s particulares hebben we ook allemaal vooraf geboekt. Sommige zijn, ondanks dat de meeste Cubanen niet veel beschikking tot internet hebben, rechtstreeks via de mail gewoon geboekt. Andere casa’s vonden we via tussensite BBinn. Voor de route heb ik nog wel wat tips gevraagd aan een reisblogger die veel in Cuba komt.

Slapen in Casa Particulares in Cuba met kids

De casa’s zijn ons heel goed bevallen. De eigenaren waren allemaal heel vriendelijk en wilden er ook echt voor zorgen dat je een mooie tijd hebt. Je krijgt zo leuk contact met de bevolking en het is meteen een mooie manier om tips te krijgen wat te zien, waar te eten, etc.

Er waren wel verschillen, bij de ene casa kwam je ook echt bij de mensen in huis en de ander had weer een paar kamers meer waardoor het ook meer voelde als een hotel. Juist die afwisseling was eigenlijk ook wel fijn. Bij elke casa kregen we bij aankomst een vers gemaakt sapje. Ze waren allemaal goed, en ik kan ze allemaal aanbevelen, maar onze casa in Viñales, Casa Dania y Salvador sprong er wel echt uit.

Dania en Salvador waren super met onze kinderen. Ze maakten een praatje met ze, maakten grapjes en verwenden ze ontzettend met hun heerlijke ontbijtjes (pannenkoeken!). Thijn heeft het er nog steeds over dat hij nog wel een keer naar Salvador wil. Ook lag de casa in een heel leuk, gezellig straatje. Hier hebben wij ’s avonds heerlijk op de schommelstoelen zitten genieten van de sfeer.

Zelf rijden in Cuba

Van tevoren hadden we al gelezen dat je in Cuba geen gps mag gebruiken en dat de bewegwijzering niet erg goed is. Ons is het 100 % meegevallen. Op de autobaan (een snelweg kun je het niet noemen, met ossenkarren en paarden als medeweggebruikers) is vaak wel iets van bewegwijzering aanwezig.

We hadden een kaart gekocht, maar goed kaartlezen kan ik niet plus ik heb 0,0 % richtingsgevoel, dus deze hebben we nauwelijks gebruikt. Wat we wel gebruikt hebben is de app maps.me. Aan de hand van de routebeschrijving met kaart die hij gaf, kon ik zelfs in de steden precies zien waar we heen moesten, we zijn dan ook nooit verdwaald!

De wegen zijn qua onderhoud totaal niet vergelijkbaar met de wegen hier, maar dat maakt een rondreis als deze nou net zo bijzonder. Gelukkig had ik van tevoren al gehoord dat je bij de tijden die Google Maps geeft zo’n 25 % op moet tellen en dat klopte ook wel zo ongeveer.

Vooral de weg van Viñales naar Cayo Jutias zat helemaal vol diepe kuilen en gaten. Dat was echt slingeren over de straat om het minst slechte stukje te pakken. Toen er op de terugweg ook nog een mega hoosbui uit de lucht kwam vallen, we nauwelijks door de ruiten konden kijken en door het water in de kuilen niet konden zien hoe diep een kuil was, werd het er niet makkelijker op.

Luiers en babydoekjes meenemen vanuit Nederland

Van tevoren hadden we gelezen dat er in Cuba weinig winkels zijn waar je zo even wat kunt kopen en sowieso geen luiers voor onze jongste. Luiers en doekjes had ik daarom voldoende van huis mee genomen.

Hier en daar hebben we wel luiers zien liggen in de winkel, maar dan moet je het wel net treffen. Zelfs water was niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, gelukkig hielpen de eigenaren van de casa’s hier altijd bij. Eten en drinken voor de kinderen was ook niet altijd even makkelijk. Onze kinderen zijn helaas niet de makkelijkste eters, dus vaak aten zij bij het avondeten gewoon maar weer wat brood.

Als er al patat op een kaart stond, was die vaak ook niet erg lekker.  De ontbijtjes in de casa’s  maakten het voor de kinderen weer helemaal goed, wat zijn we overal verwend zeg! Ook losse ijsjes waren nergens te vinden, af en toe stond er wel een diepvries met een kaart er boven, maar de kinderen hadden al gauw in de gaten dat de kist altijd leeg was.

Babybedjes hebben ze vrijwel nergens, mocht je naar Cuba willen neem dan vooral een travel cot mee. Onze jongste heeft ook gewoon naast ons gelegen in een groot bed. Ook kinderstoelen zijn (behalve in hotels) nergens aanwezig, maar dit is voor ons nooit een probleem geweest.

De Cubanen waren echt heel leuk voor onze kinderen en dat is toch het belangrijkst. Ondanks bovenstaande kleine dingetjes vind ik Cuba toch echt wel een kindvriendelijk en makkelijk bereisbaar land.

Quality time op vakantie

Wat reizen met het gezin zo bijzonder maakt is het samen zijn. Op vakantie heb je echt veel meer quality time. Dat kan natuurlijk ook dichtbij huis, maar voor onze kinderen is het mooi dat ze nu weten dat het niet overal is zoals in Nederland. Ze hebben een heel andere cultuur gezien en gezien dat kinderen elders op de wereld heel anders leven. Hoogtepunten waren er meer dan genoeg.

De sfeer op zich, de muziek, de Cubanen zelf, de paarden- en ossenkarren en de mooie oldtimers. De leuke dagen die Thijn en Sepp hebben gehad met hun vriendje Elliot, elkaar verstaan konden ze niet maar wat hebben ze leuk gespeeld. Vechten, dinosaurusje spelen, mango’s uit de boom slaan, met Thijns auto’s en superhelden spelen.

Leuk dat kinderen overal ter wereld hetzelfde spelen. Qua plaatsen denk ik toch aan Viñales, aan het uitje naar Laguna de Guanaroca, zwemmen bij El Nicho en de Baños del San Juan en de route naar het strand bij Cayo Jutias.

Ga echt niet rijden in het donker en andere klassieke fouten

Nog 1 tip, je leest het overal, maar het is echt waar: ga niet in het donker rijden. Wij hadden het ook gelezen, en waren het ook zeker niet van plan, maar het overkwam ons toch. We zaten iets te fijn nog ergens een hapje te eten en ineens was het donker. En dan zie je dus ook echt helemaal niks! De route was heel makkelijk, maar we reden compleet de verkeerde kant op. Gelukkig hebben een paar aardige Cubanen ons geholpen de weg te vinden.

Oh ja, nog zo’n klassieke fout. Zorg echt dat je op tijd weer geld hebt. Ik had al gehoord dat pinnen bijna niet lukt in Cuba, we hadden dan ook genoeg euro’s mee genomen om om te wisselen. Dan denk je dat moet altijd wel lukken. Dus ’s ochtends hebben we ons laatste geld uitgegeven om de casa te betalen, om meteen daarna door te lopen naar de bank. Dan sta je eerst al best lang in de rij, ben je eindelijk bijna aan de beurt en dan gebeurt er ineens niks meer.

En niemand die je even informeert dat je voor niks in de rij staat. Blijkt later dat het systeem er uit ligt en er dus geen geld gewisseld kan worden. Daar sta je dan met je kinderen in de hitte, zonder geld! Even balen en dan door, want je bent nou eenmaal niet in Nederland. Gelukkig uiteindelijk een bank gevonden waar we met de creditcard geld konden pinnen (dat lijkt dus steeds vaker wel te kunnen).

En Cuba is ook een lesje in geduld. We wilden heel graag naar Laguna de Guanaroca. Vooraf kon ik al niet echt vinden hoe we hier konden komen. De eigenaar van onze casa gaf aan dat er maar 30 mensen per dag het park in mochten en dat je bij een bepaalde reisorganisatie aan tickets kon komen. Dat bleek dus niet zo te zijn! Uiteindelijk zijn wij ’s ochtends op tijd naar het park gegaan en dan blijken er toch mensen te zijn die al tickets hebben waardoor je dus voor niks bent gekomen. En niemand die je uit kan leggen waar je dan aan die tickets komt.

De dag erna heeft de eigenaar van onze casa dus heel lief voor een meeneem ontbijt gezorgd en zijn we er nog vroeger heen gegaan. Toen konden we gelukkig wel mee en het was de moeite dubbel en dwars waard. Maar dan kun je dus wel zien dat het er in Cuba anders aan toe gaat dan hier, Cubanen weten soms zelf niet eens hoe, in dit geval, tickets geregeld moeten worden!

Tips voor ouders die ook naar Cuba willen

Vooral doen! Cuba is echt een superfijn land om te bereizen met kinderen. Ga dan zeker ook naar de casa particulares. Voor ons werkte dit perfect omdat je bij de meeste hotels tegen een kleine vergoeding gewoon naar binnen mag om te zwemmen. Ons is het reizen met kinderen ook echt wel goed bevallen. Natuurlijk waren er boze buien, maar die zijn er thuis ook. En er zijn ook voordelen aan het reizen met kinderen. Je moet wel wat rustiger aan doen, hierdoor neem je meer de tijd en geniet je er eigenlijk ook meer van. Daarnaast zorgen kinderen erg makkelijk voor contact met de bevolking.

Lees ook onze andere blogs over Cuba met kinderen.

Alle foto’s zijn eigendom van de familie

2 gedachten over “Interview: Cuba met jonge kids, huurauto en slapen bij Casa Particulares”

1. Hoi!

Wat een super gave reis. We hebben plannen om te gaan deze zomer.
    Mag ik je eens mailen voor de route die jullie gedaan hebben en tips?

Groetjes Suus

2. Hoi!
    Wij hebben plannen om naar Cuba te reizen.
    Mag ik je eens mailen voor je route en om tips uit te wisselen?