Home / Reisinformatie / Europa / Roemenie / Interview: Interrailen met een peuter maar Berlijn, Wenen, Sighisoara, Boekarest en Boedapest

Interview: Interrailen met een peuter maar Berlijn, Wenen, Sighisoara, Boekarest en Boedapest

nterview: Interrailen met kinderen. Wij vinden het altijd erg leuk om reisverhalen te horen en lezen van andere reizende families. Maar wie zitten er nou achter het verhaal? En zouden wij zelf ook zo’n reis kunnen maken? 

Dit gezin ging Interrailen met kinderen. Met hun peuter gingen ze met de trein onder andere naar Berlijn, Wenen, Sighisoara (Roemenië), Boekarest en Boedapest. Gaaf en zeker iets dat ons aanspreekt om ook een keer te doen. We zijn dan ook erg blij met hun tips en ervaringen. Lijkt interrailen of een losse internationale treinreis je ook leuk? Je kunt de actuele prijzen en aanbiedingen vinden via deze link.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Jamie (32 jaar), Chantal (33 jaar) en Nelson (16 maanden). We zijn al 8 jaar samen, maar ondanks dat hebben we nog nooit echt samen gereisd. Op individueel niveau wel. Jamie heeft gedurende zijn tijd bij Defensie veel gezien van Europa en is daarnaast ook veelvuldig in Azië geweest. Ofwel op rondreis ofwel voor het bewandelen van de Annapurna in Nepal. Ik ga nog steeds graag met vriendinnen naar ongebruikelijke Europese bestemmingen. Maar ben daarnaast ook alleen op stap geweest in Vietnam en Zuid-Afrika. Het laatste voor vrijwilligerswerk. Al met al gaan we een uitdaging graag aan en dat is na de komst van Nelson niet veranderd. Hoewel we sindsdien ook niet vies zijn van een vakantie op een eco-camping of vakantiehuisje.

interrailen met kinderen

Waarom hebben jullie juist voor een Interrail reis gekozen?

Het leek ons een romantisch idee om een reis vanuit het treincoupé te maken. Een soort cruise, maar dan per trein. Deze reizen blijken uitzonderlijk prijzig en stonden ook te ver af van ons idee van reizen. Echter stuitten we bij onze zoektocht op de Interrail website. Dit was het! En hoe meer we erover nadachten, hoe idealer het ons leek.

Nelson was net begonnen met lopen langs de bank en tafel en tegen de tijd dat we zouden vertrekken zou hij waarschijnlijk al kunnen lopen. En kindjes die net kunnen lopen, willen niet zitten. We hadden bedacht dat je in de trein mobiel bent. Je kindje hoeft niet te blijven zitten, zoals dat wel het geval is in de auto of het vliegtuig. Je kunt even naar de restauratie lopen bijvoorbeeld. Een ander voordeel is dat treinen op langere trajecten vaak een kindercoupé hebben die je kunt reserveren. Deze heeft een plek voor je kinderwagen, soms zelfs een verschoontafel en is afgeschermd van andere passagiers. Je kindje kan er lekker zichzelf zijn, inclusief bijbehorend volume.

interrailen met kinderen

Wat was jullie route?

We zijn met de trein vanuit onze woonplaats vertrokken naar Berlijn. Toen de reis vervolgd naar Wenen, Sighisoara (Roemenie) en Boekarest. Vanuit Boekarest zijn we via Boedapest en München weer teruggereisd naar huis. Per bestemming verbleven we gemiddeld drie nachten, hoewel er ook uitschieters van twee en vier nachten bij zaten. Totaal hebben we ons zeven keer per trein verplaatst, waarvan drie keer per nachttrein. Omdat je dan relatief uitgerust aankomt, heb je meteen iets aan je aankomstdag, ook al kan je soms niet meteen inchecken. Qua sightseeing hebben we 15 dagen daadwerkelijk kunnen besteden.

interrailen met kinderen

Welke bestemming zou je absoluut aanraden en waarom?

Berlijn, en dan vooral de wijk waar we verbleven; Prenzlauer Berg is ontzettend kindvriendelijk. Op iedere hoek een speeltuintje, parken in de buurt, restaurants die berekend zijn op kinderen en voldoende kinderstoelen beschikbaar hebben. De wijk zelf is gemoedelijk en het centrum is vanaf daar eenvoudig te bereiken. Eigenlijk viel na Berlijn alles een beetje tegen. Dat zegt genoeg over Berlijn als kindvriendelijke bestemming.

Maar ook Boekarest verraste. We kwamen in de avond aan op het station van Boekarest en voelde ons ietwat unheimisch. We kwamen net uit Wenen met al zijn pracht en praal. Het contrast met het oude, soms slecht onderhouden, vervallen Boekarest is dan erg groot. Zeker toen zich ook nog een wolkbreuk openbaarde boven ons hoofd en alle straten volledig ondergelopen waren. Maar toen we onze buurt de volgende dag bij een zonnetje bekeken, lag het er een stuk stralender bij. Achter de oude vervallen gebouwen zie je dat dit ooit een hele mooie stad moet zijn geweest. En hoewel Boekarest zichzelf nu vooral profileert als uitgaansstad, was het voor ons een fijne bestemming met kind, met name qua sfeer.

interrailen met kinderen

Wat vonden jullie de grootste uitdaging?

Het overbruggen van de tijd. In Wenen kwamen we om 6 uur in de ochtend aan, maar konden uitgerekend hier pas om 13 uur in ons appartement. Dat was even slikken. We hebben onze tassen in een kluis gedaan op het station en zijn gaan wandelen. Het was prachtig weer en dus hadden we qua sightseeing het meeste al bewandeld tegen de tijd dat we eindelijk konden inchecken. Sightseeing rond 7 uur is aanzienlijk rustiger dan overdag en heeft ook wel wat.

Een andere grote uitdaging bleek het vinden van passend avondeten voor Nelson en op tijdstippen dat hij niet te moe was. Soms als we een rottige treinverbinding hadden die dwars een streep trok door zijn ritme, moesten we weer wat anders verzinnen. Omdat niet alle treinen een magnetron hebben en we ook niet afhankelijk wilde zijn, kreeg hij zijn avondeten dan bijvoorbeeld al vóór de treinreis, tijdens de lunch. Verder kreeg hij dan brood, fruit en kant-en-klare pap, aangevuld met melk. Voor melk hadden we poedermelk bij ons en altijd een thermoskan met heet water. Dit behoorde tot onze standaard uitrusting en daarmee konden we prima zelfs de volgende dag nog lekkere warme melk geven.

interrailen met kinderen

Welke ervaring wil je met ons delen?

In de nachttrein van Wenen naar Sighisoara moesten we om 7 uur en binnen 1 minuut! verkassen naar een ander coupe van dezelfde trein. Ze hadden ons te laat gewekt, dus moesten we half ingepakt het perron over rennen om alsnog onze zelfde trein te halen. Voor we halsoverkop de trein uit vielen hadden we nog wel, heel lief, een ontbijtje meegekregen; twee pakken biscuitjes en twee flesjes ijsthee. De trein had blijkbaar geen restauratiecoupé en we zouden pas om drie uur ‘s middags aankomen. Wij, de ouders, gingen kapot van de honger, maar Nelson had niets door. Hij had een trein voor zichzelf, want de route was niet zo populair. De mensen die wel in het coupé zaten heeft hij vakkundig om zijn vingertjes gewonden . Terwijl wij langzaam aan het verdrogen waren, had hij de tijd van zijn leven. Hij liep op iedereen af en het was prachtig om te zien hoezo’n klein mensje de meest norse gezichten weet open te breken tot een stralende lach. We hadden nooit verwacht dat Nelson zo’n fantastische reisgenoot zou zijn, eentje die daadwerkelijk deuren voor ons zou openen.

interrail

Waar moet je qua kosten op rekenen?

Wij hadden een Global Pass met 10 reisdagen die binnen 22 dagen gebruikt moeten worden. Kosten zijn dan € 374 voor 2e klas (een aanbieding). Kinderen reizen tot 4 jaar gratis mee met een begeleidende ouder. Er wordt vanuit gegaan dat ze bij de ouder op schoot zitten. Voor slaapcoupés en zitplaatsen moet je reserveringskosten betalen. Totaal waren we voor vervoer incl. reserveringskosten en accommodaties € 2.000,- kwijt. De prijzen per bestemming wisselden heel erg. Berlijn ligt op hetzelfde niveau als Nederland. Wenen en München zijn duur en Boekarest en Boedapest zijn weer aanzienlijk goedkoper dan Nederland als je kijkt naar prijzen voor stadsvervoer en eten & drinken.

Welke tips heb je voor andere ouders die een soortgelijke reis willen maken?

  • Het reserveren van een zitplaats hoeft niet altijd ver van tevoren, vanuit Nederland. Je kunt ook prima reserveren in de landen zelf. Dit is vaak zelfs goedkoper. Op drukke lijnen is vooraf reserveren wel aan te raden. Dit is erg afhankelijk van het traject en het seizoen. Besteed hier dus aandacht aan met plannen.
  • Let op overstaptijden. Een overstaptijd van 1 uur is fijn om even de benen te strekken en geeft je wat tijd. Je kindje kan in dat uurtje even uitrazen. Meer dan twee keer overstappen is weer te veel.
  • Zorg dat je niet te laat aankomt op je bestemming. Na een lange reisdag wil je niet tegen de avond pas aankomen. Je kindje wil dan gewoon kunnen avondeten en slapen zonder gedoe. Zorg dus dat je uiterlijk rond 16 uur aankomt.
  • Juist omdat je geen vaste grond onder je voeten hebt, heeft je kindje vertrouwde elementen nodig. Om te slapen hadden we Nelson thuis al aan zijn mobiele vakantie bedje laten wennen. Alle geurtjes zijn daarin met ons meegereisd. Ook zijn absolute #1 favoriete knuffel waar hij normaliter mee in slaap valt (incl. vertrouwde geurtje), hoorde daarbij. We hadden die in de trein mee in onze handbagage. Het maakte het overdag slapen, op schoot, een stuk gemakkelijker om aan toe te geven. Je hebt de wagen/ buggy namelijk niet altijd bij de hand en een uitgerust kind telt voor 10!
  • Verblijf minimaal drie nachten. Je kunt je dan af en toe, zonder schuldgevoel, een lummeldagje houden.
  • Zorg voor het juiste materiaal. Wij hadden een reisbuggy en peuterdrager gehuurd bij Kids TravelService. En hadden bij eventueel gebrek aan kinderstoelen de mobiele kinderstoel Sack’n Seat mee, zodat hij bijna overal kon aanschuiven.
  • Als je potjes gaat geven, zorg dan voor een constante voorraad van drie. Dit is relatief niet zo zwaar, maar je zit niet opeens zonder. Overigens eten kleine kinderen in andere landen al snel met de pot mee, wat de keur aan aanschafmogelijkheden soms dramatisch beperkt. Soms moet je echt goed zoeken en is het je enige missie op een dag. Met wat sightseeing on the side.
  • Probeer vroeg in te checken en pas laat uit te checken. Soms vertrekt je (nacht)trein pas aan het einde van de dag. Als je kindje nog slaapjes nodig heeft, kan langer gebruik maken van je accommodatie heel wenselijk zijn. Mensen zijn vaak ook veel toeschietelijker als je vertelt met een klein kind te reizen. Soms lukt het niet, maar vaak is men heel welwillend om dit kosteloos voor je te regelen.
  • Faciliteiten zijn doorgaans doorslaggevend bij de keuze voor een accommodatie. Voeg hier vanaf nu ook ruimte en ligging aan toe.
    • Ruimte omdat je bewegelijke kinderen niet in een piepkleine kamer kunt proppen. Wat loopruimte is wenselijk. Al is het alleen maar omdat je niet wilt struikelen over je eigen kindje.
    • Ligging ten opzichte van het centrum is bijzaak, daar kom je met het openbaar vervoer ook prima. Maar graag wel in de buurt van een groot (stads)park. In steden, net buiten het centrum, wonen ook gewoon kinderen. Die parken bruisen tegen het vallen van de avond van de kinderstemmetjes. Leuk om je kindje even lekker zijn eigen gangetje te laten gaan.

Alle foto’s in het artikel zijn eigendom van de familie 

Heb jij met je gezin ook een mooie reis gemaakt en wil je dit graag delen met andere reizende ouders? Neem contact op met Gezin op Reis en wie weet staan jullie binnenkort in de interview rubriek.

1 gedachte over “Interview: Interrailen met een peuter maar Berlijn, Wenen, Sighisoara, Boekarest en Boedapest”

  1. Hoe gaaf! Ik wil dit van de zomer ook gaan doen en ben mij aan het oriënteren. Leuk om jullie verhaal te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top