Reisverslag week 1 – Thailand, Bangkok & Chiang rai

We zijn nog steeds in Thailand maar morgen vertrekken we naar Myanmar. Aangezien de verhalen over internettoegang daar uiteenlopen van heel slecht tot prima hebben we geen idee of julie daar ook met ons mee kunnen reizen. Dit is in iedergeval een update van onze eerste week in Thailand.

Dag 1: Vliegtuig

Jammer dat je vakantie altijd begint met een hele dag stilzitten. We vlogen met China Southern. Geen bekende maatschappij maar de vlucht was prima. Een iets ouder vliegtuig maar voldoende entertainment, eten en drinken. De korte overstap in Guangzhou gaat ook prima. Al is het vooral voor ons wel een heel kort nachtje. We vertrokken om 12:30 en komen dan rond middernacht Nederlandse tijd aan dus meer dan 2-3 uurtjes slaap is niet gelukt.

Dag 2:  Ontjetlaggen in Bangkok

Na 2 jaar weer in onze favoriete stad. We verblijven in het Amari Watergate hotel vlakbij Siam. Een heerlijk hotel om te ontjetlaggen. Met een kindje kan je nu eenmaal niet naar een skybar maar een hotel met vet uitzicht is wel een optie. Na een kort dutje maken we onze dame weer wakker, bang dat ze anders de nacht niet slaapt. Verder doen we rustig aan. We zitten maar twee haltes op de khlongtaxi van de shrine van Tuptim vandaan. Dus we nemen de supersnelle boot door de binnenkanaaltjes van Bangkok. Een tijdje terug las ik een artikel over onbekende plekken in Bangkok en nu bekeken we deze shrine zelf.

bangkok06

bangkok41Dag 3: Alles eruit halen in Bangkok

Wat fijn we hebben de hele nacht doorgeslapen. Na 1 nacht is onze dochter al van haar jetlag af. We zijn blij! Met maar 1 volle dag in Bangkok maken we er een vol programma van. Eerst gaan we naar het Suan Pakkad Palace museum, we lopen een beetje fout en moeten over het spoor lopen via een achterbuurt. Volgende stop Lumpini park waar onze dame de speeltuin kan keuren. Daarna nemen we de skytrain en de boot over de rivier. Wat is het rustig, en wat gaan er weinig boten. Blijkbaaris dit normaal op zondagen maar wij kennen Bangkok alleen van doordeweekse dagen. Ondertussen valt onze dochter in slaap, niet de planning maar wel makkelijk dan kunnen we nog wat meer doen. We lunchen en shoppen op Khao San Road. We bezoeken dan eindelijk de tempel op Rambuttri road: we hebben hier zo vaak verbleven maar nooit binnen gekeken. Tenslotte gaan we naar de Golden Mount, de tempel in Bangkok met het mooiste uitzicht. We zijn op tijd terug voor onze sunset cocktail (inclusief bij het Amari Watergate).

bangkok03

bangkok36

bangkok33

Dag 4 Bangkok-Chiang Rai

Uitslapen, Marcel gaat nog een uurtje hardlopen, een zonnebril voor onze dame kopen en uitgebreid ontbijten. Om 11:15 pakken we de taxi naar het vliegveld. Helaas heeft onze vlucht vertraging maar onze dochter heeft wel 3 jongetjes gevonden om de wachttijd mee door te komen.

In Chiang Rai stappen we over op reizen op de bonnefooi. Het eerste hotel dat we bekijken ziet er prima uit. Een recent gerenoveerde kamer, groot en schoon en een binnentuin voor 700 Bhat. We nemen hem. Oeps, bed vergeten te checken, blijkt dat ze het plastic er gewoon omheen hebben laten zitten en daaroverheen een hoeslaken. Zal wel makkelijk zijn want dan gaat je matras langer mee maar echt lekker slapen doet het niet.

chiangrai05

Dag 5 Chiang Rai, Tempels, Tempels, Tempels

Onze dame slaapt weer eens een gat in de dag na helaas wel een onrustige nacht. Dat is nieuw voor ons hoor: thuis is ze om half 6 wakker, dus half 8 voelt als uitslapen. Marcel zou nog graag langer slapen maar Tikva staat dan al een uur te trappelen om op pad te gaan.

Vandaag is een dag van tempels, tempels en nog eens tempels. Eerst bezoeker we er vijf in de stad en daarna nemen we de bus naar de witte tempel. Deze bizarre creatie heeft de meest fantastische details. Binnen is het helemaal apart. Op het eerste gezicht de stijl van standaard tempelschilderingen tot je goed kijkt en van alles ontdekt van de Minions tot Michael Jackson, allemaal hebben ze hun eigen plekje in deze tempel.

We nemen de bus terug naar Chiang Rai en stappen direct over op de volgende bus, deze keer naar het “zwarte huis” alweer een bizarre ervaring. De zwarte huizen gemaakt door een kunstenaar staan vol met dierenschedels, krokodillenhuiden en woest kijkende standbeelden.

Aan het einde van de dag is onze kleine moe en gaar, we hebben duidelijk de limiet bereikt van wat ze aankan in de afgelopen 5 dagen.  Daarom gaan we eten bij het duurste restaurant van Chiang Rai (waarschijnlijk niet echt, maar zo voelt het), waar ze pasta hebben: haar lievelingseten.

ch41

ch40

Dag 6 The great outdoors – met z’n drieën op een scooter

Het goede voornemen is vandaag maar een halve dag echt actief te zijn. Rondom Chiang Rai is enorm veel te doen van Karen dorpen, (meerdaagse) trekkings tot watervallen. De makkelijkste manier is het boeken van een tourtje maar een dag van 8 tot 5 vol activiteiten zit er voor ons echt nog niet in.  De tweede optie is een taxi of tuk-tuk, maar dan ben je toch vaak beperkt. De andere optie is een scooter huren maar scooters in Thailand zijn eigenlijk motors (125cc) en zonder motorrijbewijs zijn we niet verzekerd. Elke keer blijkt het toch weer de makkelijkste optie, dus dit jaar gaat Marcel toch maar eens voor zijn motorrijbewijs en kijken we onze ongehoorzaamheid vandaag nog één keer door de vingers.

chiangrai75

We beginnen met Pong Pha Brat, een waterval op 7 km van de hoofdweg. Het is een half uurtje met de scooter en nog eens een half uurtje klauteren. Onze dame wil graag tot waar het zonnetje schijnt, dus Marcel klimt met haar op de arm tot aan een mooi uitzichtpunt in de zon. Nog even de voetjes baden in de koude poeltjes en snel door naar de lunch. Bij restaurant “Ons Mam aan de Kant van de Weg” bestellen we twee fried rice met Chinese worst. Ze eet bijna een heel bordje leeg en we gaan door richting de warmwaterbronnen. De stoom slaat hier zelfs van de bron af, terwijl het ruim 30 graden is. In het bad liggen we in lekker warm water en krijgen we onze dame niet weg als ze met haar voetjes in het 40+-gradenbad zit.

Op de terugweg valt onze dochter in slaap tussen ons in en we zien in de verte een grote Buddha. Via de kaart van het toerismekantoor lijkt het alsof het gaat om een tempel iets terug. We rijden terug en zoeken ons een ongeluk. We komen op mooie plaatsen, maar de Buddha is verdwenen. Dan maar terug naar Chiang Rai en dan vlak voor de stad, nog geen kilometer van de weg, komen we opeens langs de witte Buddha.  Het beeld hoort bij een Chinese Buddhistische tempel (Wat Pla Kang) en het hele complex is net zo megalomaan als veel Chinese projecten. Kinderen zullen het geweldig vinden en de muziek in de ronde tempel heeft iets ordinairs sfeervols. We besluiten dat het mooi is geweest en Tikva doet nog even een manicure/pedicure voor het eten, terwijl onze dochter en Marcel even gaan relaxen op de kamer.