Home / Reisinformatie / Azie / Thailand / Familie vakantie Azië budget

Familie vakantie Azië budget

Wat zijn de kosten van een vakantie in Azië? Onze familievakantie met een kindje naar Thailand, Cambodja en Vietnam kostte ons €2775 euro. Goedkoop of juist duur? Wij vertellen je hoe de kosten van de vakantie in Azië zijn opgebouwd en wat voor een accommodatie, vervoer en activiteiten je hiervoor krijgt.

Voor ons budget waren we inclusief vliegdagen 24 dagen weg (23 overnachtingen) en hebben we alles zelf geregeld. Ga je zelf liever voor een ultrabudget familievakantie in Cambodja, of kies je meer luxe en comfort voor het hele gezin in Thailand?

Deze kosten waren correct n 2014, door de sterk gestegen prijzen van vliegtickets maar ook in Thailand zelf moet je momenteel meer budgetteren.

Vliegtickets – 990 euro

De grootste kostenpost voor vertrek zijn de kosten van het vliegticket. Vliegen met kinderen kan behoorlijk aan de prijs zijn als je in het hoogseizoen moet gaan en voor iedereen een eigen stoel boekt. Gelukkig kon onze dochter nog op schoot en vlogen we in maart. Verder maakten we gebruik van diverse zoekmachines en forums om een goede deal te vinden. Zo kwamen we op een aparte, maar erg goedkope constructie met Emirates. Heen vanaf Amsterdam terug naar Düsseldorf.  Goedkoper dan een normaal retourtje en we kozen bewust voor een lange stopover in Abu Dhabi. Een beetje voor de prijs, maar vooral voor de lol. We vlogen uiteindelijk AMS-HCM BKK-DUS

Cambodja koh Rong

Accommodatie – 650 euro

Voor 23 nachten komen we op een gemiddelde van €28 euro per nacht. Duur of goedkoop: het is maar hoe je het bekijkt. Tijdens onze eerdere reizen in Azië gaven we zelden meer dan €10 euro uit voor een kamer en sliepen we in Laos zelfs een aantal dagen voor maar € 1.50 (2$) per nacht in een bungalow. Tijdens de afgelopen vakantie in Azië kozen we voor vaak voor goede budget- of goedkope midrange accommodatie. Een eigen badkamer, airco en ruime kamers waren luxes die we tijdens onze wereldreis niet hadden. Nu hadden we vaak bij onze slaapplekken wat extra,  zoals een zwembad of een grote tuin met speeltuin.

Accommodatie is een kostenpost waar je absoluut op kunt besparen, maar ook waar je makkelijk en stuk meer aan uit kunt geven. Op accomodatie bezuinigen hebben wij bewust niet gedaan om onze dochter de ruimte te kunnen geven in bijvoorbeeld een tuin. Onze dochter sliep bij ons op de kamer, met oudere kinderen heb je misschien liever meer kamers. Ook waar je verblijft, maakt uit voor je kosten. Zo was Koh Rong eiland in Cambodja erg duur. Ook de Thaise eilanden zijn naar onze ervaring duurder dan de rest van het land.

De accommodatie voor de eerste nacht boekten we vooruit en verder hebben we alles ter plekke geregeld. Als we een echte favoriet hadden waar we wilden blijven stuurden we een een paar dagen van te voren een mail. Hadden we meer ideeën, dan gingen we op de bonnefooi. Alles van te voren boeken is voor ons geen goed plan, omdat we houden van flexibiliteit op vakantie. De keuze van een hotel baseerden we vaak op ervaringen van andere reizigers met kinderen. We delen ook graag onze top tips kindvriendelijke accommodatie in Azie met jullie.

Bangkok aquarium

Eten en drinken – 500 euro

In Azië kan je heel erg lekker en goedkoop eten bij lokale tentjes en op straat. Met een klein kindje is dit alleen niet altijd handig. Je zoekt een plekje waar ze een beetje lekker kan lopen en dat is niet aan de rand van een drukke weg. Lunch was echt een rustpunt en speelmoment voor ons allemaal en daardoor kwamen we snel terecht in op toeristen gerichte restaurants. ’s Avonds aten we regelmatig in ons hotel nadat we onze dochter naar bed hadden gebracht. Je betaalt dan snel 2-3 keer meer zonder dat je eten kwalitatief beter of lekkerder is .

Vervoer – 300 euro

Dat backpacken met een baby echt anders is dan met zijn tweeën blijkt ook uit de vervoerskosten. We maakten zelf niet altijd de meest slimme of voordelige keuzes. Vroeger hadden een slowboot genomen ipv speedboot. Een uur langer op de boot, maar wel 10 dollar verdiend. We huurden met zijn tweeën een brommer of liepen hele stukken waar we nu een tuk-tuk hebben gekozen.

Vervoer bleef echter goed betaalbaar omdat we er voor kozen met het openbaar vervoer te reizen. Sommige ouders kiezen ervoor om tijdens hun Azie vakantie een auto of auto met chauffeur te huren.

Jammer genoeg werden we met baby en bagage ook vervelend voor het blok gezet. Wij konden niet op een motor over de grens van Vietnam naar Cambodja en betaalden 60 dollar voor een taxi. Enorme afzetterij, maar je kunt niet anders op zo’n moment dan erin mee gaan.

wat-phra-that-chom-sak-chiang-rai

Excursies, musea, entreegelden, massages – 145 euro

Voor de meeste bekende bezienswaardigheden en musea betalen kleine kinderen niet. Veel excursies zijn met een klein kindje niet geschikt. Tempels, parken en buiten speeltuinen zijn meestal gratis of kosten bijna niets. Heel wat anders dan in Europa. We betaalden graag een aantal keer voor een indoor speeltuin of bijvoorbeeld het Sea Aquarium speciaal voor kinderen.

Trat tempels

Overige kosten zoals visa, winkelen, luiers etc – 190 euro

Voor het visum van Vietnam betaalden we flink en ook in Cambodja waren we 50 dollar kwijt. Dan zijn er nog wat andere overige kosten. Twee paar schoentjes voor onze dochter, een paar leuke shirtjes. Flessen water en snacks zitten deels in de etenskosten, maar we kochten in de supermarkt ook luiers en poeder melk. Bij elkaar tikt dat toch aan.

Verder gingen we ook beiden nog 2 keer een dag duiken a 320 euro. Omdat niet iedereen dit doet hebben we deze kosten niet meegenomen in het budget. Helaas werd er ook nog ‘wat’ geld van ons gestolen, 340 USD :-(. Ook deze kosten hebben we niet meegenomen in ons vakantie Azië budget. Wat vind jij van dit vakantie Azië budget? Hoog of toch aan de lage kant?

4 gedachten over “Familie vakantie Azië budget”

1. Ik vind het reuze meevallen, wij zijn van plan om volgend jaar naar Vietnam (met z’n 2-en) te gaan en ik had toch wel veel meer kosten verwacht. Ik vind dit wel goed klinken 😀

2. Pffff, ik zou eens op moeten zoeken wat wij in 2012 kwijt waren aan onze Thailandtrip met kleine meid (toen net geen twee). Ticketkosten voor haar waren vrijwel nihil (alleen tax) in totaal 1600 (gok ik), 1x moesten we betalen voor het bijzettten van een babybedje. Voor de rest hebben wij toen in duurdere acco gezeten, maar ‘betaalden’ deze grotendeels met loyalty punten, maar wel met OV gereisd. Luiers namen we van thuis mee en melk dronk ze uit een flesje uit de koeling van de 7-Eleven.

3. Valt me 100% mee! Het scheelt dat jullie dochter nog op schoot kon. Wij, met 2 grotere kids, betalen een hoop aan vliegtickets. En accommodatie hoeft idd niet duur te zijn. Wij huurden twee jaar geleden een complete woning in Amerika voor een hele maand voor $ 1200,- . Hier staat Thailand ook nog op de planning en ook ik zal het meeste allemaal zelf regelen en uitzoeken en met het openbaar vervoer reizen. Vind ik ook altijd enorm leuk om te doen, helemaal in zo’n reis duiken en de route uitstippelen.