Home / Reisinformatie / Europa / Duitsland / Fietsen over het spoor, met de fietstrein van Nederland naar Duitsland

Fietsen over het spoor, met de fietstrein van Nederland naar Duitsland

Ken je de fietstrein? Klinkt spannend hè, maar gelukkig is het vooral leuk en zeker niet eng. Op een oude spoorrails kun je nu jezelf met de fiets verplaatsen. Je komt het in meerdere landen tegen, zo maakten we in de Belgische Ardennen als eens een tochtje met de railbikes van de molignée en ook in Zweedse regio Småland maakten we een mooie tocht. Wist je dat je ook in Nederland met een fietstrein, ook wel op zijn frans Draisine genoemd, kunt fietsen?

Spoortrein grenzeland

Je kunt vanuit Groesbeek in Gelderland fietsen naar Kranenburg in Duitsland en vanaf daar weer door naar Kleve. Het leek ons wel leuk om het in Nederland ook een keer te doen. Bovendien hebben ze hier iets wat we nog niet eerder tegen zijn gekomen: een grote fietstrein voor 9 tot 14 personen. Dit leek ons wel ideaal voor een familie uitje. Fietsen over het spoor kan vanaf april tot eind september, de spoorfietsen zijn niet overdekt, dus dit uitje is het leukste met mooi weer.

Kranenburg

Draisine grenzland

De grenzland Draisine maakt gebruik van een spoorwegtraject dat ooit Nijmegen, Groesbeek en Duitsland met elkaar verbond. Groesbeek heeft al sinds 1934 geen station meer en sinds 1991 werd het spoor ook niet meer gebruikt. Totdat in 2008 deze nieuwe toeristische bestemming werd gevonden. Je kunt hier fietsen van Groesbeek naar Kranenburg en van Kranenburg naar Kleve. De route van Groesbeek naar Kranenburg noemen ze ‘De grenzeloze route’ en deze is zo’n 5,5km. De route van Kranenburg naar Kleve heet ‘De uitgebreide route’ en is een ruime 10km.

Spoortrein grenzeland

De hele route kan natuurlijk ook, maar daar moet je wel een dag voor uittrekken. Op het spoor is het namelijk eenrichtingsverkeer.

Oorspronkelijk werd dit spoortraject in 1865 in gebruik genomen. Boeren konden zo makkelijker op de markt in Nijmegen komen. In juni was het extra druk vanwege de bosbessen die dan via het spoor worden vervoerd. Vanaf de industriële revolutie (rond 1900) waren het vooral de fabrieksarbeiders die van Groesbeek naar Nijmegen reisden. Maar in 1934 werd station Groesbeek gesloten. Het spoorhuisje (Blokpost T) bleef wel staan en er raasde elk half uur een trein voorbij. In 1991 stopte dat ook: het hele traject raakte buiten gebruik. Het spoor werd overwoekerd, maar in 2008 weer in gebruik genomen als toeristische attractie: een spoor voor de fietslorrie.

Kranenburg

De hele route doen kan natuurlijk ook. Op het spoor is het eenrichtingsverkeer en je moet dus op een bepaalde tijd vertrekken. Vaak heb je dan nog wel een uurtje te besteden na aankomst op het eindpunt voordat de richting wordt omgedraaid en je weer terug kunt fietsen.

Spoortrein grenzeland

Fietsen van Kleve naar Kranenburg en weer terug

We waren niet het enige gezin dat bedacht dat dit wel een leuk uitje zou zijn tijdens het Hemelvaartsweekend. Helaas voor ons zijn op de route vanaf Groesbeek alleen nog normale 2-4 persoons railbikes te huur. We besluiten dan maar de route van Kleve naar Kranenburg en weer terug te fietsen. Niet over de grens, maar vast ook leuk.

Spoortrein grenzeland

Om 11:00 uur vertrekken we vanuit Kleve. Er is hier een grote gratis parkeerplaats en bij het vertrekpunt zijn toiletten aanwezig, wel zo fijn. Er is zelfs nog een klein restaurantje in een treinwagon, helemaal in stijl.

We hebben de familiedraisine met plek voor 12-14 personen. Er kunnen 4 personen tegelijk fietsen en de rest kan lekker chillen op een aantal banken rondom een houten tafel. In de tafel zitten gaten waar je drankjes in kan zetten. Het lijkt wel een beetje op een bierfiets, maar dan op het spoor. We hebben ook jonge kindjes bij ons en twee hondjes. Het plateau is met een hekje helemaal afgesloten en dit voelt wel zo veilig.

Spoortrein grenzeland

We krijgen eerst een briefing. Belangrijk, want we kruisen met deze spoorfietsen meerdere keren de weg. We hebben geen voorrang. Op sommige plekken is het voldoende om te stoppen en te kijken of er geen verkeer komt. Op 11 gevaarlijkere kruisingen zijn slagbomen en stoplichten geplaatst.

Spoortrein grenzeland

Tijd om te vertrekken! We hebben geen volle bak, dus met drie mensen fietsen gaat ook prima. Eerst moeten nog wel even de zadels versteld worden, zodat je we ook bij de trappers kunnen. Mijn dochter van 10 jaar en nog net geen 140cm lukt het op de laagste stand ook om mee te fietsen. Haar kleinere neefje kan niet bij de trappers.

Maar niet getreurd, want de kinderen hebben al snel een leuk klusje voor zichzelf bedacht. Wanneer we bij de slagbomen komen, moeten die open worden gedaan en open worden gehouden. Ook moet iemand natuurlijk op het stoplicht drukken.

Spoortrein grenzeland

Het trappen gaat best makkelijk, zeker de heenweg naar Kranenburg die een klein beetje afloopt en waar we wind in de rug hebben. Toch wisselen we af en toe wie er fietsen. Het is namelijk ook best lekker om gefietst te worden en rond te kunnen kijken. Al is de omgeving in dit deel van Duitsland niet heel inspirerend, je ziet vooral boerderijen en een stukje bos.

We hebben snacks, drinken en een lunch meegenomen. Het is een leuke manier om wat actiefs te doen met de hele familie. De fietstrein maakt wel meer lawaai dan we vooraf gedacht hadden. Als je zelf vooraan zit en een gesprek wil voeren met de fietsers is dat lastig. Met de mensen naast en tegenover je gaat wel prima. Op de heenweg zien we geen enkele andere railfiets. Dat komt doordat we allemaal los van elkaar uitleg kregen en met best wat tijdverschil vertrokken zijn.

Spoortrein grenzeland

Terug is dat wel anders, dan zien we zowel voor als achter ons meerdere railbikes. Bij sommige stoplichten waar we even moeten wachten sta je dan ook met meerdere railbikes. De kinderen zijn extra druk met het open houden van de slagbomen voor iedereen, wat ze tof vinden om te doen. Terug is de route wat zwaarder, want het is meer heuvelop, maar ook nog prima te doen. Voordat we terug gaan, hebben we eerst nog wat vrije tijd in Kranenburg.

Wat kun je doen in Kranenburg?

Hoeveel tijd je hebt in Kranenburg hangt af van hoe je de grenzland Draisine geboekt hebt. Kies je bijvoorbeeld de eerste heenrit en de laatste terugrit, dan heb je best veel tijd. Wij kozen voor 11:00 uur vertrekken, 13:00 uur terug en hebben uiteindelijk een klein uurtje in Kranenburg.

Kranenburg

Van tevoren hadden we gelezen dat Kranenburg een schitterend stadje is, maar daar zijn we het niet mee eens. Het is zeker een aardig stadje met een paar mooie plekken. We zien huisjes die in de oude stadsmuren zijn gebouwd, de torens en een kerkje die nog de historische uitstraling hebben bewaard.

Kranenburg

Een groot deel van de binnenstad bestaat echter uit veel later gebouwde, niet bijzonder charmante, bakstenen huizen. Er zijn wat winkeltjes, maar er is ook veel leegstand. Ons uur is meer dan genoeg tijd voor rondje door de binnenstad en een ijsje bij een ijszaak. Ik zou het niet zo plannen dat je hier een halve dag hebt, want daarvoor is er echt niet genoeg te doen.

Kranenburg

Mocht je geen zin hebben om de vijf minuten vanaf het station van de Draisine naar de binnenstad te lopen, dan vind je naast het station ook nog een prima restaurant met terras om te zitten.

Kranenburg

Mocht je er een dagje uit van willen maken, dan kun je beter vooraf of na je tocht met de fietstrein nog wat doen. In Kleve heb je bijvoorbeeld een goedkope dierentuin. Deze is eigenlijk een mix van een kinderboerderij en dierentuin en vooral leuk voor jonge kinderen.

In Groesbeek zit een gaaf speelbos. Het avonturenbos Stekkenburg een van de betere speelbossen in Nederland en zeker de moeite waard om naartoe te rijden als hier in de buurt bent. Je kinderen kunnen hier lekker klimmen en je kunt een korte wandeling maken. Lees ons uitgebreide blog over Avonturenbos stekkenburg in Groesbeek.

Meer tips nodig? Lees ook onze andere blogs over Duitsland met kinderen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top