Home / Reisinformatie / Europa / Interview: 6 maanden met de camper door Europa

Interview: 6 maanden met de camper door Europa

In onze interview rubriek spreken we regelmatig een inspirerend gezin. Deze keer interviewen we Tamara en haar gezin die met de camper 6 maanden door Oost- Europa op reis gingen. Dit beviel zo goed, dat ze nog meer toffe reisplannen hebben.

Voor de leerplicht nog op reis, maar door corona een heel andere bestemming

Wij zijn Tamara en Sebastian en we wonen met onze drie kinderen in het mooie Haarlem. We hebben een tweeling die tijdens de reis 4 jaar was en een dochter die toen 1 jaar was. We hebben altijd veel reizen gemaakt. Vooral ik (Tamara) was een echte backpacker en ben onder andere 6 maanden in Azië en 4 maanden in Zuid-Amerika geweest.

Nadat we kinderen kregen, bleven we ook reizen. Zo bezochten we Curaçao, maar ook naar Frankrijk. We konden een camper lenen van onze (schoon)ouders en ontdekken dat dit voor ons een ideale manier was reizen is. We houden vooral van onontdekte plekjes, niet te toeristisch en mooie natuur.

Voordat onze tweeling leerplichtig was, wilden we graag nog een lange reis maken. Een ding was vooraf al duidelijk: we wilden een camperreis maken. Onze droom was om naar Nieuw-Zeeland te gaan, maar helaas gooide corona roet in het eten. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en we vonden het te veel risico om alles te plannen. Achteraf een goede keuze, want Nieuw-Zeeland gaat pas nu weer open voor mensen.

Er staan wat fotos van onze Europa-reis op Instagram. Omdat veel mensen het leuk vonden om onze reis te volgen, zijn we van plan onze reis naar Amerika ook op Instagram te vertellen. We zijn te volgen op Instagram als de mugjes_opreis.

Een voordeel van het feit dat we in Europa gingen reizen, was wel dat we met een eigen camper op pad konden gaan. Nadat Nieuw-Zeeland afviel, hadden we bedacht om naar Noorwegen te gaan. Die route hadden we al helemaal uitgestippeld, maar ook Noorwegen bleef helaas dicht.

Dus vertrokken we afgelopen juni op de bonnefooi en met maar één idee: de zon achterna.

Het doel van de reis was tijd voor en met elkaar als gezin.

We wilden graag in de twintig graden blijven en natuurlijk zochten we weer naar natuur en onontdekte plekken. Omdat we deels tijdens de zomervakantie op reis waren, was het toen natuurlijk wat lastiger om slaapplekken te vinden. Daardoor werden we wel steeds beter in het vinden van de mooiste wildkampeer plekjes.

Uiteindelijk zag onze route er als volgt uit: van Polen naar Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Albanië, Servië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland inclusief de eilanden. We hadden aan het eind van onze reis toen nog net strandweer op enkele eilanden, zoals Kreta, Milos en Santorini. Via Albanië en Italië zijn we weer teruggereden.

We kozen vooral voor landen waarvan we wisten dat je er voor een reguliere zomervakantie waarschijnlijk niet met de camper heen zou gaan, omdat ze gewoon te ver rijden zijn.

De camper is voor ons ideaal

Voordat we zelf een camper aanschaften, hadden we al eerder met een camper van familie gereisd. Hierdoor wisten we dat we dit wel een hele fijne manier van reizen vonden. Voor zo’n lange reis wilden we wel graag een grotere camper hebben. Hoe sfeervol ook, een omgebouwd Volkswagen busje of iets soorgelijks is met drie kinderen toch echt niet zo praktisch. Ook vonden we het fijn om helemaal zelfvoorzienend te kunnen zijn.

Wat we heel fijn vinden aan de camper is dat de kinderen elke avond in hetzelfde bed slapen. Dat geeft onze kinderen rust. Onze camper was bovendien groot genoeg dat we echte slaapplekken hadden. Niet een tafel die je elke avond weer om moet bouwen tot een bed. Voorheen, toen onze dochter nog kleiner was, hadden we voor haar een Deryan tentje mee, maar voor deze lange reis hebben we zelf een vast bedje getimmerd.

Een ander voordeel van reizen met een camper is flexibiliteit en dat je niet van tevoren alles vast hoeft te leggen. Om te zorgen dat we ook echt flexibel waren, hebben we gekozen voor een camper met een grote koelkast en een vriezer. Hierdoor hoefden we maar één keer in de week boodschappen te doen. Met deze camper konden we dan ook prima langere tijd wildkamperen.

Wat we ook vaak deden, was de kinderen laten eten terwijl we aan het rijden waren. Als we dan stopten voor een pauze onderweg, konden ze op dat moment ook echt spelen in plaats van plas- en eetpauzes bij een tankstation, zoals je vaak hebt wanneer je met de auto een lange rit moet maken.

Kinderen zijn snel tevreden

Een van de dingen die ons het meest bij zou blijven van de reis is hoe snel kinderen eigenlijk tevreden zijn. Onze zonen konden zich prima vermaken met wat stokjes of door ergens steentjes in het water te gooien. Al dat speelgoed van thuis is helemaal niet per se nodig om het leuk te hebben. Ze konden ook heel erg blij worden van zwemmen, dus dat hebben we ook vaak gedaan. Vooral de thermale baden in Italië en Albanië waren favoriet van onze zonen.

De jongens hebben ons bovendien positief verrast door hoe leuk ze wandelen eigenlijk vonden. Als het tenminste maar avontuurlijk was. Hoe meer klimmen en klauteren, hoe beter. We vertelden ze ook nooit vooraf dat we gingen wandelen. In plaats daarvan gaven we aan dat we naar een meer of een berg gingen, dat werd dan hun doel.

Tijdens de toch wel erg pittige wandeling door de bergen in Nationaal Park Tulove Grede in Kroatië waren we zelfs al klaar om de handdoek in de ring te gooien. Daar wilden ze niks van horen, we gingen gewoon door!

De eerste keer wildkamperen was wel spannend

Inmiddels zijn we ervaren wildkampeerders, maar vóór deze reis was dat zeker niet zo. Aan het begin van de reis gebruikten we campercontact om te kijken waar er camperplekken waren. We reisden echter vooral op de bonnefooi en maakten geen reserveringen van tevoren. In het begin ging dit goed, maar toen begon in Europa natuurlijk ook het hoogseizoen.

In Kroatië kwamen we aan op een eiland en alle vier de campings hadden geen plek meer voor ons. Hoewel we van tevoren wel van plan waren om wildkamperen uit te gaan proberen, was dit dus opeens echt de vuurdoop. Mijn man vond het helemaal prima, maar ik vond de eerste nacht echt spannend. Het voelde in eerste instantie vrij ongemakkelijk en elke keer als ik wat hoorde, was ik bang dat er iemand bij de camper kwam kijken.

Hoe vaker we het deden, hoe beter we er ook in werden. We genoten vooral van de vrijheid die wildkamperen geeft. Bovendien probeerden we ook echt wel de mooie en rustige natuurplekken op te zoeken. Al kozen we ook wel eens voor praktische plekken op de route. We gebruikten vooral de Park4Night app. Echt een hele fijne app die ook heel veel wildkampeerplekjes heeft met veel recente recensies. Enkele van onze mooiste slaapplekken hebben we dankzij deze app gevonden.

Reizen met een jong kindje

Veel mensen zullen het best spannend vinden om een lange reis te maken met een kindje van een jaar oud. Wij vonden het heel bijzonder om haar ontwikkeling zo van dag tot dag mee te maken. Een van haar eerste woordjes die ze sprak was ‘wow’ en dan ook nog precies op de juiste momenten. Bijvoorbeeld op plekken in de natuur waar wij zelf ook niet veel anders konden uitbrengen dan ‘wow’.

Een draagzak en/of framedrager is wel echt een must-have. Wij hadden natuurlijk de ruimte om beide mee te nemen. De draagzak gebruikten we voor korte afstanden, als we bijvoorbeeld even naar het strand of naar een stadje gingen. Voor de langere afstanden en wandelingen gebruikten we de framedrager van Deuter. Ze vindt het heel leuk om erin te zitten en voor ons is het ook goed te doen om haar daarin te dragen.

Ook hadden we een zwempak met lange mouwen, dat is fijn tegen de zon.

Verder hebben we ervaren dat eigenlijk alles onderweg echt wel te vinden is. Zodra we iets nodig hadden, zochten we een grotere plek op met winkels.

Met zijn vijven in een krappe ruimte

Wij horen wel eens van mensen dat ze het knap vinden dat we zo lang met ons gezin in een krappe ruimte hebben geleefd. “Hoe houden jullie het uit met elkaar?” Van tevoren vonden we dit zelf ook best wel spannend. Daarom had mijn man zijn mountainbike mee en ikzelf mijn hardloopschoenen. We dachten, dan kun je toch makkelijk even een moment voor jezelf pakken door een uurtje of langer in je eentje weg te gaan.

In de praktijk hebben we die behoefte helemaal niet gehad en vond ik het juist heel fijn met onze eigen gezin. Hoewel de camper natuurlijk klein is, voelde het ook niet zo. We stonden bijna altijd op plekken met veel buitenruimte. De camper gebruikten we dus vooral als slaapplek. We leefden vooral buiten.

Nu hebben we ook wel veel geluk gehad met het weer. Hoewel je ook kunt zeggen dat we dat gewoon goed gepland hebben door de zon achterna te reizen. We hebben wel eens een regendag gehad, maar geen gehele week met regen. Die paar keer dat er regen was, gebruikten we de dag vaak om boodschappen te doen. Bovendien lieten we ons ook niet snel afschrikken door een beetje regen of een bui. Echt een hele dag binnen zitten is nauwelijks voorgekomen.

De volgende reis gaat naar Canada en Amerika

Van tevoren hadden we echt gedacht dat deze reis van 6 maanden een eenmalige ervaring zou zijn. Het plan was ook om de camper daarna weer te verkopen. Dankzij de reis zijn we echter tot nieuwe inzichten gekomen.

We willen nog meer genieten met ons gezin. Daarom gaan we de camper deze zomer verschepen naar Canada en willen we de VS en Mexico gaan ontdekken. We gaan voor onbepaalde tijd, maar zeker ook wel weer een half jaar rondreizen door Noord-Amerika. Je kunt onze reis volgen op Instagram als de mugjes_opreis.

Dus kijk uit, reizen is verslavend!