Home / Inspiratie / Geen wereldreis, wel 12 maanden, 12 provincies van Nederland

Geen wereldreis, wel 12 maanden, 12 provincies van Nederland

In onze interview rubriek laten we inspirerende gezinnen aan bod. Met veel plezier volg ik al een tijdje het Instagram account van @KLG_Travel_Family. Als een wereldreis nu niet lukt, hoe kun je dan toch dat gevoel van ontdekking vast houden? Dit gezin heeft een oplossing.

Roadtrips en verre reizen

Wij zijn Leonie (39) Mark (43) en met onze twee kids Meijs (7) en Tren (5) jaar willen we in 2022 vier maanden op wereldreis. Wij houden enorm van reizen en nemen onze kinderen overal mee naar toe. Voordat zij geboren waren, hebben wij al mooie reizen gemaakt naar Thailand, Egypte, Dubai, Mexico en Cuba.

Onze meest bijzondere trip met de kindjes was toch wel naar Moskou en Marrakesh. Wij houden veel van roadtrips, om de drie à vier dagen weer verkassen en nieuwe plekken opzoeken. Wij blijven nooit lang op een plek en vinden het fijn om rond te rijden. In Europa is Spanje echt ons favoriete land om te bezoeken!

Op wereldreis, niets zou ons tegenhouden, geen leerplicht, geen werk, niets…

Wij hebben al heel lang gesproken om langer dan een gebruikelijke zomervakantie met de kinderen op reis te gaan. In 2017 waren wij 10 jaar samen en na een feestje in reisthema hebben we besloten dat we meer van de wereld wilde zien. Na twee jaar broeden, besloten we in de zomervakantie van 2019 op een terras in Alicante dat we in 2021 zouden vertrekken. Niets zou ons tegenhouden, geen leerplicht, geen werk, niets…

Maar helaas er kwam een virus dat de wereld stilzette. In het begin van de pandemie dachten we nog dat het mee zou vallen, maar al heel snel was dat toch niet het geval. Op 1 september 2020 hebben we officieel besloten om de wereldreis op te schuiven naar april 2022.

12 provincies in 12 maanden

Gelukkig zijn we afgelopen zomer nog wel naar het buitenland op vakantie geweest. We hebben het zuiden van Italië ontdekt. De roadtrip daar was ons zo goed bevallen en het viel ons op hoeveel er WEL kon ondanks de pandemie.

Al snel terug in Nederland realiseerden we ons ook dat we wellicht langer bij huis zouden blijven dan ons lief was. Toen was de link met de 12 provincies snel gemaakt. In 12 maanden bezoeken we onze 12 provincies. Een nieuw doel was geboren! Eigenlijk kenden we ons eigen land helemaal niet zo heel goed en is er echt ontzettend veel te zien.

Ondanks de pandemie gaat reizen in Nederland best goed

We zijn begonnen in de provincie Gelderland, daar waar wij woonden. We vonden het leuk de regio Nijmegen te bezoeken, daar waar onze kinderen geboren zijn. Daarna zijn we naar Overijssel, Groningen, Drenthe, Utrecht, Flevoland, Limburg en Brabant gegaan. We hebben al 8 provincies bezocht en nog 4 te gaan. Ondanks de pandemie is het heel goed gegaan.

We missen alleen het zwembad en toilet

Natuurlijk is het jammer dat musea’s en attractieparken dicht zijn, maar eigenlijk vinden we het ook wel fijn! Je bent dan aangewezen op andere dingen, meer in de natuur, die geen entree kosten en die je normaal niet snel bezoekt. Ook kiezen wij er ook bewust voor om geen hoofdsteden/drukke steden te bezoeken.

Elke keer als we een provincie gaan bezoeken, verdiepen we ons in de omgeving. Je vindt echt zoveel leuke dingen buiten de begaande paden om. Er zijn genoeg mensen die tegen ons zeggen: “Alles is dicht, je kunt nu niets.” Maar dat vinden wij absoluut niet, er kan nu juist heel veel. Het is anders, maar er kan echt veel!

Zo hebben wij het noordelijkst puntje van Nederland bezocht, over Schier gefietst, de Sallandse Heuvelrug bewandeld, militaire begraafplaatsen & Westerbork bezocht, de Mergel- en Artroute gereden en heel veel speelbossen gezien. Overal zijn veel coffee to-go plekjes en we hebben eigenlijk nooit echt iets gemist. Soms is het alleen lastig als je heel nodig naar het toilet moet, want dat kan nu niet meer zomaar overal.

Maar verder hebben we alles onderweg kunnen kopen of namen we het mee en gingen we lekker picknicken onderweg. Het enige dat de kinderen erg missen, is het zwemmen in een zwembad. Wij slapen in B&B’s, huisjes of een hotel. Helaas zijn de faciliteiten dan vaak gesloten, dus wanneer het zwembad weer opengaat, is dat wel iets wat we als eerste zullen gaan doen.

Een eigen Sint Pieter in Nederland

Nederland verrast ons nog regelmatig. Elke provincie heeft wel zijn eigen kenmerken. Zo is de ene heel vlak en wijds en de andere heel heuvelachtig en bosrijk. Wij vinden juist deze uitersten geweldig om te zien.

Soms is een sfeer van een dorpje leuk, zo vonden wij Haarhuizen bij Kasteel ter Haar heel mooi. Hier willen we zeker nog eens terug als het kasteel weer open is.

Mark vond het noordelijkste puntje van Nederland, Eemshaven en de Noordkaap erg bijzonder. Het was heel rustig, alleen de zee en wij, je keek over de zee en zag verder helemaal niets. Een prachtig stukje natuur waar je niet snel komt!

Leonie vond Flevoland en Utrecht heel mooi. Bijvoorbeeld het bezoekje aan de enige echt piramide van Nederland in Austerlitz en de vele kunstobjecten in Flevoland.

Maar beiden vonden we de Basiliek in Oudenbosch echt fantastisch! Een eigen Sint Pieter in Nederland, dat is toch geweldig. Wat een pracht en praal.

Balans zoeken en iedereen tevreden stellen

Veel mensen denken dat reizen met kinderen niet heel makkelijk is. Natuurlijk is het afhankelijk van je kind, maar als je allemaal goed gezond bent, vinden wij dat je heel veel wel kan met kinderen.

Wij proberen altijd goed te overleggen met de kinderen, zowel nu in Nederland als in het buitenland. Het is altijd even balans zoeken en iedereen moet tevreden zijn. Zo houdt Leonie heel erg van het bezoeken van historische gebouwen en steden en vindt Mark het fijn om wat meer actief te zijn in de natuur. Als het aan de kinderen ligt, spelen ze lekker in de bossen of zwembaden. Vaak gaan we dan in de ochtend iets actiefs doen en in de middag lekker relaxen aan een zwembad of nu in Nederland in de bossen of ons huisje. Zo krijgt iedereen zijn portie op een dag en is iedereen blij.

Wat betreft reizen naar het buitenland: of we nu heel Barcelona doorwandelen of de Souks in Marrakesh bekijken, onze kinderen klagen niet vaak. Misschien omdat ze niet anders gewend zijn, maar misschien ook omdat we rekening houden met iedereen. Zij weten dat ze ook hun portie krijgen.

Wij hopen natuurlijk dat we in april 2022 onze wereldreis kunnen maken. We willen heel graag een rondje om de wereld vliegen. We beginnen hoogstwaarschijnlijk met wat relax-dagen in Dubai en willen dan heel graag naar Japan. Daarna willen we richting Australië, de eilanden rondom Nieuw-Zeeland en willen we eindigen in Zuid-Amerika. Maar ook is dit natuurlijk afhankelijk van hoe het gaat met de pandemie en vaccinaties. Maar dat we gaan, is wel zeker!

Daarnaast willen wij iedereen meegeven dat de wereld zo mooi is, kleine of grote wonderen. Nu tijdens de pandemie hebben we ook ervaren dat je niet ver hoeft te gaan om mooie bijzondere plekken te zien. Maar ook wij missen de zon, zee en het buitenland, want dat geeft toch een bijzonder gevoel en prikkelt je brein. Nieuwe inspiratie opdoen. Wij hebben ooit het boek gelezen ‘Wie (niet) reist is gek!’. Een eerlijke aanrader waar we ons helemaal in kunnen vinden.

“Reizen heeft immense effecten op onze gesteldheid. Het is dé manier om ons brein soepel te houden, het reikt ons inspiratie en creativiteit aan, haalt vooroordelen onderuit, maakt ons gelukkiger, en verlengt, ten slotte, ons leven.”

Benieuwd hoe het verder gaat met dit gezin? Of straks hun wereldreis volgen? Dat kan op Polarsteps (Leoniegiezen), via het eerder genoemde Instagram kanaal @KLG_Travel_Family en via deze Facebook pagina.

Alle foto’s in het blog zijn eigendom van de familie.