Home / Reisinformatie / Europa / Luxemburg / De Klangwanderweg, een muzikale familiewandeling in Hoscheid
Klangwanderweg header

De Klangwanderweg, een muzikale familiewandeling in Hoscheid

De Klangwanderweg is een leuke wandeling voor gezinnen in het noorden van Luxemburg. Wat dit een kindvriendelijke wandeling maakt, zijn de verschillende muziekspeelmogelijkheden onderweg.

Wel even een waarschuwing: dit is een serieuze wandeling van 6,5 km met een pittige kuitenbijtende klim, aangezien je op de route meer dan 260 afdaalt en dus ook weer omhoog moet. We hebben al meerdere familiewandelingen in Luxemburg gelopen, maar deze is echt voor oudere kinderen en zeker niet buggyproof. Wij liepen de wandeling met twee meiden van 9 jaar en deden er net wat meer dan twee uur over.

klangwanderweg wandeling

Zoals je ziet, liepen wij de wandeling in de sneeuw, uiteraard kan je de route ook de rest van het jaar lopen. Neem zeker in de zomer voldoende water mee en draag goede wandelschoenen, want je hebt echt goede grip nodig.

Klangwanderweg

De Klangwanderweg start in Hoscheid. Als je op Google Maps kijkt, zie je naast de kerk het Klang Hiking Trail staan. Hier is ook een kleine parkeerplaats en staat een route-informatie bord. De Klangwanderweg is een rondje, dus je kunt beide kanten op gaan. Wij lopen eerst het stuk door het dorp.

klangwanderweg wandeling

Achteraf gezien ben ik daar blij mee, want we hebben de saaiste 1 km aan het begin zitten en dalen nu wat rustiger af, maar klimmen wel heel steil. Andersom kan natuurlijk ook, maar dan heb je aan het einde (wanneer de energie al een beetje op) is het saaiste stuk en steil afdalen is vaal lastiger dan steil klimmen.

klangwanderweg

De eerste kilometer stappen we door het dorp en dan begint de wandeling eigenlijk pas echt. Bij de start van de wandeling stond al een muziek instrument en nu komen we de tweede tegen. Een enorme klankkast waar je met hoofd in kan gaan liggen.

klangwanderweg instrument

We verlaten het dorp en lopen de bossen in. Gelukkig hebben er al veel mensen gelopen dus ook in de sneeuw is de wandeling prima te doen. We genieten van de mooie natuur om ons heen en dalen rustig af. Al snel komen we een tweede klankstation tegen, hier mogen we weer zelf muziek maken.

klangwanderweg wandeling

Natuurlijk ga ik niet alle klankstations aan je verklappen. Voor de dames is het elke keer als we er eentje zien weer een sprintje trekken en lekker iets doen. Soms heb je hulpmiddelen nodig, zoals de knikkerbaan die muziek maakt of de houten stokken om te spelen. Die liggen er dan ook gewoon bij. In Nederland zou dit helaas niet zo werken en zouden de knikkers snel verdwenen zijn.

Af en toe zijn er wat steilere stukken, maar over het algemeen is de route goed te doen. Voor we het weten hebben we er al 3km opzitten en zijn we in het dal bij een riviertje. Hier staat ook een gebouwtje en het schijnt dat je hier soms in de zomer wat te drinken kunt krijgen (op basis van een honour systeem, dus neem contant geld mee). Ik zou daar echter niet op vertrouwen. Zowel hier als op andere plekken op de route staan picknicktafels.

We krijgen nu een vlak stuk en lopen langs het watertje. Waar we eerder op de route nog de autoweg konden horen, is het nu echt alleen het water en de blaadjes die bewegen in de wind. Extra leuk is dat er hier een klankspel is waarbij je het water kan horen. “Net alsof iemand de kraan heel hard aan heeft gezet”, aldus onze dochter.

klangwanderweg wandeling

Na al het afdalen zullen we ook weer omhoog moeten. Deze klim is echt heel steil en smal. Mijn kuiten zijn vrijwel direct verzuurd en roepen om te stoppen. Met jonge kinderen is dit echt een uitdaging, zeker omdat je er dus al ruim vier kilometer op hebt zitten. Met een keertje rusten lukt het wel en dan zien we alweer een muziekinstrument wat de dames de broodnodige positieve boost geeft om toch flink door te klimmen. Het is ook direct een mooi pauze moment en er wordt uitgebreid muziek gemaakt.

klangwanderweg instrument

De combinatie van de mooie natuur en alle muziekinstrumenten is wel echt heel leuk! We moeten nog een echt steil stukje naar het volgende muziekinstrument en dan hebben we het moeilijkste alweer gehad. Het pad wordt weer breder en we klimmen nog wel, maar veel minder steil. Uiteindelijk komen we alweer bij het laatste muziekinstrument en het dorp aan vanwaar het nog maar een paar honderd meter is naar de auto.

We zijn het er allemaal over eens: dit is een leuke wandeling voor gezinnen met oudere kinderen.

Meer tips? Lees ook onze andere blogs over wandelen in Luxemburg.