Home / Reisinformatie / Latijns Amerika / Bolivia / Wat een kost een familiereis door Peru, Bolivia en Chili?

Wat een kost een familiereis door Peru, Bolivia en Chili?

Ik weet dat jullie altijd benieuwd zijn wat een bestemming kost. Zelf vind ik het ook altijd prettig om een eerlijk idee te krijgen van de kosten van een bepaald land. Dan liefst niet vanuit een backpackersperspectief maar van een gezin met eenzelfde reisstijl.

Ik vrees echter dat onze kosten in Peru, Bolivia en Chili niet helemaal representatief zijn. Zo bleven we in totaal bijna 5 weken in deze landen. Langer dus dan een normale vakantie maar we bleven maar kort in elk land zelf. Te kort om per land een compleet beeld te geven van de prijzen. Omdat er verder zo weinig informatie te vinden is over deze landen heb ik toch besloten om in ieder geval de informatie de we hebben te delen.

Disclaimer
Deze prijzen waren correct op het moment dat de reis gemaakt werd. Helaas hebben we van verschillende lezers begrepen dat prijzen sinds de pandemie gestegen zijn waardoor meer moet budgetteren voor een vergelijkbare vakantie. Denk dan vooral aan vliegtickets, kosten van de trein of taxi’s, maar ook eten en drinken.

Kosten vliegticket naar Peru, Bolivia of Chili

Voor ons was het bezoek aan Zuid-Amerika onderdeel van een langere reis van 2 maanden waarbij we eerst 4 weken naar Colombia gingen. Lima is echter één van de goedkoopste bestemmingen om op te vliegen in Zuid-Amerika. Wij hadden een combiticket  Amsterdam-Bogota en terug Lima-Amsterdam, beide met overstap in Parijs. Dit ticket is vergelijkbaar in prijs met een retourticket. Wij betaalden € 1829,33 voor 3 tickets, oftewel ongeveer € 610,- per persoon.

Daarnaast maakten we nog gebruik van 3 vluchten. Van Lima naar Cusco, van La Paz naar Uyuni en van Tacna naar Lima. Deze vluchten kostten respectievelijk 77 USD (44 USD voor onze dochter), 120 USD en 159 USD (114 USD voor onze dochter). Ook wanneer je maar één land bezoekt is het waarschijnlijk dat je minimaal een binnenlandse vlucht zult nemen. Van Lima naar Cusco is bijvoorbeeld met de bus 20 uur. Binnen Peru vliegen is relatief duur terwijl je in Bolivia goedkope binnenlandse vluchten kunt vinden. Die van La Paz naar Uyuni is relatief duur want voor 30 USD kan je bijvoorbeeld al vliegen tussen La Paz en Sucre.

Peru zeer betaalbaar met uitzondering van Machu Picchu

In 2004 reisde ik in mijn eentje door Peru en gaf € 35 per dag uit. Nu hadden we € 125 per dag begroot met zijn drieën en hier zijn we netjes onder gebleven (inclusief Machu Picchu en souvenirs, exclusief binnenlandse vluchten). We bezochten in 16 dagen Lima, Cusco, Ollaytaytambo, Puno en Tacna. Van mijn eerdere reis weet ik dat Cusco en Lima de duurste steden van Peru waren. Noord-Peru en de Zuidkust is een stukje goedkoper.

Een ding waar je echt rekening mee moet houden is je bezoek aan Machu Picchu, iets dat elke toerist die naar Peru gaat toch wil meemaken. De entree zelf is niet eens zo’n belachelijk bedrag (en gratis voor kinderen) maar het vervoer ernaar toe is de grote kostenpost met treinmaatschappijen die enorme prijzen vragen. In totaal kostte ons bezoek aan Machu Picchu ons aan de trein € 346,- plus € 45,33 voor de bus plus € 104,87 aan entree met de wisselkoersen in februari 2017. Oftewel € 496,20 om met drie personen Machu Picchu te bezoeken.

Er zijn alternatieven om Machu Picchu op een goedkopere manier te bezoeken. Zoals in plaats van de trein een busrit van een dag naar het plaatsje Hydroelectrica en dan nog 2 tot 3 uur lopen over de treinrails. We vonden dit alleen geen optie met onze dochter. Wil je dit wel doen, dan kan je een lager budget aanhouden.

Ook onze souvenir categorie is met 110 euro vrij hoog maar dit komt omdat we de aanschaf van cadeautjes en souvenirs bewust hadden bewaard tot onze laatste dagen in Lima. Aan de ‘overige’ categorie waren we 50 euro kwijt wat met name zit in beltegoed, de was laten doen en medicijnen. Het is echt een aanrader een oude telefoon mee te nemen naar Peru. Een simkaart is heel erg goedkoop en zeker als je gaat wandelen is internet erg handig.

Machu Picchu mag dan duur zijn verder valt het best mee in Peru. We gaven maar 240 euro uit aan entertainment. Het duurste was het Ticket Turistico (130 sol p.p is € 74,50 in totaal) waarmee je  10 dagen lang veel plekken in en rondom Cusco kunt bezoeken. Verder zitten hier veel kleine dingetjes in. Entree voor musea, de pedicure, speeltuintjes en fooi voor straatmuzikanten. Tours zijn in Peru relatief goedkoop bijvoorbeeld naar de floating islands met zijn drieën voor in totaal 30 sol.

Ook onze transportkosten zonder Machu Picchu zijn beperkt maar we hadden ook maar een lange busrit die van Cusco naar Puno. Wel namen we 2 binnenlandse vluchten (niet opgenomen in het budget).

Kosten accommodatie in Peru

In Peru sliepen we in een mix van hostels met kamer voor drie personen en eigen badkamer en twee keer een aantal dagen in een Airbnb. Voor deze hostels betaalden we tussen de € 28 en € 40 met een gemiddelde van € 34 per nacht. De prijs-kwaliteit verhouding van kindvriendelijke accommodatie in Peru vonden we goed.

Kosten voor eten en drinken zijn in Peru

Voor eten en drinken gaven we gemiddeld met zijn drieën € 36 per dag uit. Dit is inclusief ontbijt omdat we dit vrijwel nooit hadden bij de accommodatie. De dagen in Lima gaven we echter bijna € 50 per dag uit. In Lima zijn goede restaurants waar je graag wat meer voor wil betalen maar daarbij is het in Miraflores ook lastiger goedkope ontbijtplekken te vinden waardoor we al snel bij de Starbucks terecht kwamen.

winkelen in lima

Bolivia niet zo goedkoop als je zou denken

Bolivia heeft het imago om erg goedkoop te zijn en zo herinner ik het ook van mijn vorige reis. Bolivia met kinderen of Bolivia voor mensen die veel willen ondernemen is toch een ander verhaal. We hadden € 100 gebudgetteerd maar gaven in 12 dagen maar liefst gemiddeld € 150 per dag uit (exclusief aankoop warme kleding en binnenlandse vlucht). Oeps…

Prijs-kwaliteit verhouding overnachten in Bolivia

Zo vonden we het aanbod in het soort hotels waar wij graag verblijven (netjes, schoon, geluiddicht, goede WiFi, drie goede bedden, eigen badkamer, warm water en sfeervol) helemaal niet zo uitgebreid en goedkoop. In Coroico hadden we bijvoorbeeld eerst een kamer voor € 30 maar toen we die gezien hadden (gehorig, gedeelde badkamer via een steile trap die onze dochter niet zelf kon doen, doorgezakt matras) besloten we toch maar up te graden naar een eigen bungalow voor € 75 per nacht. Ook in La Paz bekeken we verschillende hotels en betaalden uiteindelijk meer (50 euro per nacht) voor een kamer van vergelijkbare kwaliteit als in Peru.

coroico

Kosten tourtjes in Bolivia

In Bolivia kan je verder veel ondernemen en daarbij heb je de keuze uit goedkopere aanbieders en betere maar duurdere aanbieders. Zo ging Marcel the World’s Most Dangerous Road fietsen met Gravity, die de beste fietsen hebben. Maar voor een dagje fietsen ben je inclusief fooi dan toch zo € 150,- kwijt.  De Salar Uyuni tour kost bij goedkope aanbieders 750 pesos per persoon maar na vergeleken te hebben kozen we toch voor het betere en comfortabelere Red Planet Tours voor 1450 pesos per persoon. Dat ze zuurstof in de auto hebben en een satelliettelefoon had ons vroeger weinig uitgemaakt maar maakt met een kindje voor ons toch het verschil. Voor onze dochter moesten we wel gewoon betalen al kregen we 10% korting. Onze kosten voor entertainment waren omgerekend maar liefst € 68 per dag.

Een iets vertekend beeld omdat we maar 12 dagen in Bolivia waren, maar het geeft wel aan dat als je veel wil ondernemen en een bepaald kwaliteitsniveau zoekt het geld er in Bolivia makkelijk uitvliegt.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je drie weken naar Bolivia gaat je niet elke dag zoveel onderneemt. Hoewel we toch ook veel backpackers spraken die bijvoorbeeld naar Rurrenebaque (de jungle) gingen en daar dure once-in-a-lifteime tours deden. Dat is ook net het dingetje: Bolivia is prachtig en de extreme natuur kom je zelden zo tegen. Je bent er nu toch en dan wil je er ook het meeste uithalen.

Wat betreft eten en drinken vonden we Bolivia iets goedkoper dan Peru en veel goedkoper dan Chili. Vervoerkosten in Bolivia waren ook vrij vergelijkbaar met die in Peru.

Chili: breng een goed gevulde portemonnee

We wisten van te voren dat Chili een vrij dure bestemming is en hadden voor dit land dan ook het meeste gebudgetteerd van te voren (Bolivia en Colombia € 100, Peru € 125 en Chili € 150) maar zelfs daar hebben we het niet mee gered. We kwamen uit op € 175 per dag. Dat lijkt niet eens zo heel veel meer dan Bolivia maar gevoelsmatig kregen we in Chili minder kwaliteit en absoluut minder klantvriendelijkheid voor ons geld. Bovendien deden we in Bolivia meer dingen met zijn drieën en waren het nu elke keer Marcel en ik die opsplitsten.

Hotel kosten in Chili

We verbleven in San Pedro de Atacama en in Iquique. In San Pedro hadden we eerst een prima hostel voor € 58,50 per nacht met een drie-persoonskamer maar wel een gedeelde badkamer. Helaas hadden ze maar twee nachten plek en moesten we verkassen. Uiteindelijk betaalde we € 76 voor een kamer met eigen badkamer maar verder echt niks bijzonders en snikheet. Bovendien vonden we San Pedro de Atacama helemaal geen leuk stadje. De omgeving wel maar het stadje zelf niet.

hotel iquique

In Iquique vonden we een goede deal via booking.com. Normaal 133 USD per nacht maar nu betaalden we de helft en kwalitatief echt een stuk beter  (ruime kamers, goed bed, zwembad en ideale locatie) dan de andere hotels die we konden vinden en ook al € 50 kostten. Hier sliep onze dame in haar Deryan tentje.

Aan eten en drinken waren we gemiddeld € 52 per dag kwijt terwijl we hier wel kamers hadden inclusief ontbijt bij onze accommodaties.

We ondernamen weer een paar mooie dingen. Zo beklom Marcel een vulkaan (€ 125) en ging paragliden (€ 66) en ik ondernam twee tourtjes (€ 37 en € 25 respectievelijk).

iquique paragliden

Hoewel Patagonië en Paaseiland nog hoog op de wensenlijst staan vinden we de kosten echt wel een belemmering voor een complete vakantie in Chili met kinderen.

Wat vind jij van deze kosten? Zou je een van deze landen overwegen als reisbestemming met je gezin?

8 gedachten over “Wat een kost een familiereis door Peru, Bolivia en Chili?”

1. cathelijne van Hal

zeer informatief; we zijn oa Bolivia aan het verkennen om met het gezin heen te gaan; 2 kinderen (13 en 11 jaar) . genoeg afwisseling te vinden van cultuur en natuur. 😉

2. Woow zie er geweldig uit, zou ik binnekort samen met mijn verloofde ook wel eens willen doen. Ik blijf je volgen,

Alvast dank vor de inspiratie !

groetjes

Karen

3. Wat een bedragen! Daar schrik ik wel een beetje van Tikva. Had niet gedacht dat zuid-Amerika zo duur zou zijn. Zeker wanneer je kijkt naar de economische situaties in de landen en de levensstandaard had ik gedacht dat het wel wat goedkoper zou zijn.

Vraag me af hoe het komt?

1. Goede vraag, ik denk dat de verschillen tussen arm en rijk veel groter zijn. Er is dus ook een flinke groep in het land die prima dit soort bedragen uit kunnen geven. Als je echt gaat backpacken en meer basic zonder kindje kan het trouwens absoluut goedkoper hoor.

4. Bedankt om dit te delen! Wij hebben vorige maand rondgereisd in Argentinië (incl Patagonië) met z’n drietjes gedurende een maand. We wisten na onze reis het jaar ervoor in Brazilië dat Zuid-Amerika veel duurder was dan Azië waar we jaren hebben gereisd maar zijn toch achteraf verschoten van hoeveel we in Argentinië hebben uitgegeven. Binnenlandse vluchten hebben we niet genomen want vonden wij erg duur dus hebben paar keer lange busritten gedaan die echt heel goed meevielen. Vooral het slapen is duur en achteraf hebben we ons afgevraagd of we wel goedkoper konden geslapen hebben. We merkten wel dat wanneer we gewoon ter plaatse een slaapplaats zochten dat het meestal goedkoper was dan via Booking of Airbnb (tijdens onze roadtrip boekten wij niks op voorhand). We hebben veel geluk gehad dat we bij een particulier een auto hebben kunnen huren voor 1 week want het was enorm goedkoop vergeleken met verhuurmaatschappijen zoals Avis of Europcar.
    Uiteraard ondernamen we leuke en onvergetelijke dingen en gaat er veel budget daar naartoe maar het was zo de moeite dat we het er zeker voor over hebben.
    Oo ja, de ingangsprijzen die in Lonely Planet stonden waren meestal duurder, bijna het dubbele van de prijs en was nochtans laag seizoen!
    We overwegen wel om volgend jaar nog eens naar Azië te reizen om nog eens ‘goedkoper’ te reizen maar het kan ook zijn dat we toch naar Peru gaan of Bolivia-Chili. Zuid-Amerika stond altijd op nr 1 van mijn verlanglijst en het smaakt telkens naar meer.
    En om op jullie laatste vraag te antwoorden: ja de kosten zijn hoog maar dit houdt ons niet tegen om naar deze bestemmingen te gaan, Argentinië was 1 van onze mooiste reizen!

1. Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Heel leuk om te lezen. Wij hebben ook een aantal keer te plekke wat geregeld en dat was meestal wel iets goedkoper dan via booking.com inderdaad. Maar we hadden ook een paar keer pech zoals in San Pedro de Atacama dat we voor 2 dagen boekten en toen moesten verkassen en dat er echt niks leuks meer te vinden was.