Home / Reisinformatie / Europa / Hongarije / Visegrád, een stadje met kasteel, rodelbaan en klimbos

Visegrád, een stadje met kasteel, rodelbaan en klimbos

Visegrád is een van de leuke stadjes in Hongarije waar ook nog eens veel te doen en te zien is. Er is een groot kasteel met uitzicht op de Donau, er zijn een aantal musea en er is een rodelbaan die het hele jaar door open is en nog een aantal winter- en zomeractiviteiten.

Tijdens onze stedentrip Boedapest was ik op zoek naar een leuke dagtrip. Er zijn verschillende bestemmingen rondom Boedapest, zoals Esztergom en Szentendre, die ook bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Vanwege de verschillende activiteiten hier leek mij Visegrád met kinderen de leukste optie. Bovendien is deze bestemming met de trein en boot in ongeveer een uur bereikbaar. Met de bus vanuit Boedapest kan ook, maar dan ben je twee keer zo lang onderweg.

Wat te doen in Visegrád?

Wandelen naar Visegrád kasteel

De bekendste bezienswaardigheid van Visegrád is het kasteel. Wanneer je zoals wij niet met de auto in Visegrád bent maar met het openbaar vervoer, moet je eerst wat moeite doen om daar te komen. Namelijk naar het kasteel lopen. Vanaf het centrum van Visegrád (waar de boot aankomt) is er gelukkig een duidelijk aangegeven route. Er staat een kaart waar ik nog snel een foto van maak en we komen in het dorp langs een supermarkt. Ik ben blij dat ik nog even wat snacks heb gekocht, want pas bij het kasteel is weer wat te krijgen.

Visegrád kasteel

De wandeling begint direct met een flinke stijging, maar het pad zelf is prima. Niet buggyproof natuurlijk, maar ook mijn acht jarige dochter loopt gewoon naar boven. Het is wel fijn om goede wandelschoenen aan te hebben. Er zijn ook regelmatig bankjes indien je even wil uitpuffen van de klim van 200 meter in ongeveer 2,5 kilometer. We deden er een klein uur over.

Als je dit niet wil lopen, dan is er een gewone bus die soms gaat en of je kunt gebruik maken van een van te voren te bestellen taxi. Bekijk de website, hier vind je ook de openingsdagen van het kasteel.

Bij het kasteel is een grote parkeerplaats voor wie met de auto komt. Ook zijn hier enkele winkeltjes en een restaurant. We betalen de entree voor het kasteel van Visegrád. Er stond hier al heel lang een kasteel en het is direct duidelijk waarom. Je hebt vanaf hier een top uitzicht over de Donau en kunt de handel over de rivier goed in de gaten houden.

De eerste citadel werd gebouwd door koning Béla IV in 1246 vanwege de Mongoolse invasies. Koning Charles Robert verplaatste het koninklijk hof zelfs naar hier in 1323, maar uiteindelijk hadden de koningen geen zin meer telkens omhoog te lopen en werd het meer een vesting voor soldaten. In de 18e eeuw, toen de Habsburgers het Oostenrijks-Hongaarse rijk regeerden, raakte het kasteel verwoest.

Visegrád kasteel

Nu zijn delen, zoals de muren, nog goed zichtbaar en andere stukken zijn deels herbouwd om toch een idee te geven van hoe het kasteel eruit zag. Dit doen ze onder andere door een aantal ruimtes in te richten in historische stijl en met wassen beelden. Er is niet superveel te zien, maar het uitzicht maakt dat helemaal goed.

Rodelbaan Visegrád

Vanaf kasteel Visegrád is het maar een korte wandeling naar de rodelbaan. Er zijn hier niet één, maar twee verschillende rodelbanen. Een moderne bob op rails en een ouderwetse waarbij je door een halve buis rijdt. Wanneer wij er zijn in de winter is alleen de alpine coaster op rails open.

“Hoe vaak zullen we gaan?” vraag ik mijn dochter wanneer we een kaartje kopen. “Bij zes krijg je korting”, oftewel zes keer dus. Voor 1 volwassene die samen met een kind gaat betaal ik ongeveer 16 euro. Dat lijkt best duur, maar in de zomer betaalden we in Zweden 12 euro voor een ritje en in Tsjechië 8 euro voor een ritje, dus dan gaan we nu gewoon lekker vaak.

De rodelbaan hier is niet heel lang, maar wel gewoon hartstikke leuk! De baan is bijna het hele jaar geopend, bekijk de website voor actuele informatie. Het restaurant bij de baan is in de winter helaas gesloten, ook het andere restaurant met speeltuin op de route tussen de rodelbaan en het kasteel was dicht. Wel waren de toiletten bij de rodelbaan open.

Rodelbaan Visegrád

Klimpark Visegrád

Ga je in de zomer naar Visegrád, dan is er ook nog een klimpark vlakbij de rodelbaan dat leuk is om te bezoeken met oudere kinderen. De minimale leeftijd voor dit parcours is namelijk 12 jaar en je moet ook minimaal 40 kilo wegen. Bekijk de website voor meer informatie.

We kunnen nu dezelfde route weer terug lopen of kiezen voor een andere route. Deze komt langs het de Salamon-toren en vervolgens loop je langs de Donau en diverse musea. Het is ook mogelijk om een kleine afslag te nemen en dan bij het skigebied te komen. Langs de Donau rijden ook bussen, mocht je niet de hele route willen lopen.

Skigebied Visegrád – Nagyvillám

Wij waren in de kerstvakantie in Hongarije en dan is de kans op sneeuw groot. We troffen alleen net een ongewoon warme week, waardoor er ook geen kunstsneeuw gemaakt kon worden. Jammer, want het had mij best leuk geleken om hier een middagje te skiën. Visegrád – Nagyvillám is een klein skigebiedje vlak buiten de stad er is zo’n 3 km aan piste en 9 liften. Er is een rode route en de rest is blauw en groen. Omdat het maar een klein gebied is, zijn de prijzen laag en je kunt ook materialen huren voor een paar uur. Bekijk hier de webcam en actuele prijzen.

Salamon-toren

De route die we omlaag volgen, is flink steil, daarom zou ik aanraden de route niet andersom te lopen. Na een tijdje komen we bij een indrukwekkende poort. Binnen de muren ligt de Salamon-toren, het lager gelegen kasteel op een kleine heuvel bij de rivier. Jammer genoeg is er hier veel gebruik gemaakt van beton bij de restauratie. Van 1 mei tot 30 september is het van woensdag tot en met zondag mogelijk om tegen betaling de toren te beklimmen.

Museum of Matthias Rex en de historische speeltuin

We vervolgen onze route en komen al snel bij de rivier. In plaats van via de rivier te lopen, kun je beter een blokje eerder pakken want dan kom je ook nog langs het Matthias Rex museum en een leuke sprookjesspeeltuin.

Toen koning Matthias het wandelen naar zijn kasteel op de berg zat was, liet hij hier een (zomer)paleis bouwen. Een deel van het paleis is inmiddels gerestaureerd, kamers zijn ingericht met meubels van vroeger. Door middel van informatieborden en filmpjes krijg je informatie over de geschiedenis van Visegrád. Ook is er een (kruiden)tuin om doorheen te wandelen.

Tegenover het museum zit de leuke en kleurrijke historische speeltuin. Deze is vanaf 1 maart tot eind oktober geopend.

Museum of Matthias Rex

Hoe kom je in Visegrád vanuit Boedapest?

Ben je met je eigen auto op vakantie in Hongarije, dan is het natuurlijk het makkelijkste om met de auto naar Visegrád te gaan. De stad ligt ten noorden van Boedapest in de Donau bocht.

Visegrád vanuit Boedapest

Je kunt ook, zoals eerder al aangegeven, de bus nemen. Die gaat ook via andere plaatsen aan de Donau, waaronder Szentendre. Theoretisch zou je in een dagtrip Szentendre en Visegrád kunnen combineren, maar dat lijkt mij nogal gehaast of je moet er echt een hele lange dag van maken. Je kunt dan beter een nachtje in een van de twee plaatsten overnachten.

De snelste, maar ook een beetje ingewikkelde manier om in Visegrád te komen vanuit Boedapest, is met de trein. Ingewikkeld, omdat de trein stopt aan de andere kant van de rivier en er geen brug is. Wel is er een ferry, maar die gaat maar een keer per uur en online is geen tijdtabel te vinden.

De trein rijdt in ongeveer 45 minuten van Budapest’s Nyugati naar Nagymaros-Visegrád station. Ik had online de tijden opgezocht, maar nog geen ticket gekocht op de website van MAV-START. Aangekomen op het station zag ik alleen automaten staan en daar kocht ik met mijn pinpas een kaartje. Ik had retour aangegeven, alleen dan moest ik al direct een tijd kiezen, dus ik heb toen maar gekozen voor een enkeltje. In ieder geval duurde het toch best lang, maar we hadden nog tien minuten voor de trein ging.

Alleen op welk perron moeten we zijn? Het grote bord gaf die info niet. Ik vroeg lokale mensen om hulp, maar die wisten het ook niet. Wel zag ik een trein vertrekken van spoor 8 en eentje van spoor 16 op onze vertrektijd. Het station is best verwarrend van opzet, dus we zijn toen maar op zoek gegaan naar die sporen. Uiteindelijk, stress, rennen en net op tijd bij spoor 8. Kortom, zorg dat je echt op tijd op het station bent.

Visegrád vanuit Boedapest

De trein zelf was helemaal prima en toen kwamen we aan bij Nagymaros-Visegrád en liepen we naar de rivier. Er zit een soort kiosk en daar wilde ik een kaartje kopen. Helaas ging de boot alleen op de hele uren, dus we moesten nog veertig minuten wachten. Hadden we een trein later genomen, dan hadden we precies de goede aansluiting gehad (het is maximaal 5 minuten lopen van de trein naar de boot).

Op de terugweg gaat de boot om kwart voor het hele uur, dit gaf ons nog genoeg tijd om de trein te halen. De kaartverkoop is op het station en er stond hier geen automaat. Van de lokale mensen begreep ik dat wanneer dit het geval is, je dan zonder boete een kaartje mag kopen bij de treinconducteur. Toen die langs kwam, hebben we dat ook gedaan en dat was prima.

Lees ook onze andere blogs over Hongarije met kinderen.