Home / Reisinformatie / Azie / Maleisie / Reisverslag Maleisië: Langkawi en Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru en Singapore

Reisverslag Maleisië: Langkawi en Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru en Singapore

Reisverslag Thailand, ik reis samen met mijn toen 4-jarige dochter ruim 3 weken door Zuid-Oost Azië, door Thailand, Maleisië en Singapore. Lees hier het verslag van week 1 of lees hier de de rest in Maleisië en Singapore.

Dag 8:  Koh Lipe naar Langkawi

De boottocht van Koh Lipe naar Langkawi verloopt voorspoedig. Er wordt een enorm gruwelijke film gedraaid (waarom om 10:30 in de ochtend) en ik ben blij dat mevrouwtje is gaan slapen. Ik maak haar pas wakker als we er zijn en ze voelt nu ook niet meer heet.

Ons hotel op Langkawi zou overal wel mogen staan. Dit is precies was we nodig hebben. Geen muggennet met gaten zoals op Koh Lipe, maar twee frisse bedjes, warme douche en stille airco. Eerst gaan we naar een farmacie en daar krijgen we beide pilletjes tegen het hoesten.  (Ik check de werkzame stof nog ff online en in Nederland geven ze dit pas aan kinderen vanaf 6, maar ik vind het prima zo.)

Mevrouwtje heeft geen zin om te zwemmen dus we gaan naar het aquarium van Langkawi. Een prima plekje om in een uurtje of twee door heen te lopen. Hier wil ze de meest lelijke souvenir ooit heeeeeeel graag hebben. Ik krijg het niet over mijn hart om nee te zeggen dus loop ik de komende twee weken nog met een veel te zwaar doosje met daarin een gefotoshopte foto van mevrouwtje in het aquarium en glittertjes ervoor (zoals zo’n sneeuwbol maar dan vierkant). Om de dag maar helemaal compleet te maken eten we bij de KFC kipnuggets. Zo ben ik toch weer de liefst mama van de hele wereld.

Niet dat ik wat dat betreft wat te klagen heb. Zo met zijn tweeën op reis zijn betekent heel veel knuffelen. De spontane “ik vind je liefs” en kusjes zijn niet van de lucht. Ik ben echt super blij dat we het met zijn tweeën zo fijn hebben.

Dag 9: Langkawi tour

Deze tour had ik al in Nederland geboekt. We hebben beiden goed geslapen dus we gaan ervoor. Een hele mooie tocht door het Langkawi Geopark. Onze gids kletst veel maar weet ook dingen te vinden, zoals een prachtige slang slapend in een boom. Mevrouwtje vraagt of dit wel een lieve slang is?  “Number 2 poisenous snake on the island, if he bites you have 4 hours, or if you panick 1,5 hour to get a shot, or you’re death”.  Niet echt dus. Ook de aapjes die we onderweg tegenkomen zijn niet lief. Ze zijn agressief en jatten het eten uit de tassen van toer isten. Als ze je het niet snel genoeg geeft, dan bijten ze. Aan de andere kant staan er overal bordjes dat je geen eten mee mag nemen dus hebben die mensen dat ook een beetje aan zichzelf te danken. We zien ook monitor lizards en diverse vogels en leuke krabbetjes. Het is vooral heel relaxt om door de mooie natuur te varen. De kids (het zijn er 3 op deze tour) maken het samen gezellig. We stoppen nog bij een mooi strandje om te zwemmen en ga na de lunch weer terug.

Goede timing want we zijn echt een minuut uit de boot en het noodweer barst los. Dat stopt ook niet meer. Alweer een avond dus voor fastfood want de Pizza Hut zit 20m van ons hotel en dat is de droogste optie.

Dag 10 Langkawi Cable Car en Temple Tree resort en ziekenhuis

Een van de coolste dingen van mijn vorige bezoek aan Langkawi meer dan tien jaar geleden vond ik toen de kabelbaan en skywalk. Dus dat is wat we deze ochtend gaan doen. Ik voel me zelf inmiddels echt helemaal beter en ook mevrouwtje is fit (denk ik). We hebben nog wel weinig energie dus wat dat betreft had ik dus eigenlijk geen cheapskate moeten zijn en voor het treintje van de cable car platform naar de skywalk moeten betalen. Maar 10 minuten lopen is ook wel te doen dacht ik, pas ter plekke kwam ik achter het 200m hoogte verschil. Maar we hebben het gedaan! En we hebben de skywalk getrotseerd. Mevrouwtje wou alleen maar met haar oren dicht op de foto want ze vond het gekwetter van de Chinezen te veel pijn aan haar oren doen.  Tja, ik geef haar geen ongelijk. Hoewel bij mij het soms vooral mijn ogen zijn die pijn doen. Meisjes op enorme hakken en met een mooie hoed. Op een wiebelbrug waar je bijna weg waait.. en maar selfies maken.

Vroeger was niet alles beter maar sommige dingen wel ;-). Nu wordt je constant voor een groen scherm geduwd. Ik heb mijn lesje van gisteren geleerd, voor je het weet heb je een lelijke souvenir, dat doen we dus niet meer. Een fotograaf is wel heel dwingend  “STOP, You have to make picture” en gaat met zijn armen wijd staan. Ik glip er mooi langs, ik hoef niks. Ik lach ik er om met een stel backpackers die ook met moeite ontsnappen. Misschien wordt die man wel betaald per foto ofzo. Ook onderaan de kabelbaan is er tegenwoordig een compleet pretpark aan attracties ontstaan. We kijken wel even bij de gratis dingen waaronder 3D Langkawi. Wat mijn dochter, je weet wel die van “Ik wil niet meer dan drie keer per dag poseren voor de foto, mama” dus geweldig vindt. Hier binnen wordt er wel honderd keer geposeerd. “Mama heb je wel een foto gemaakt”, “En kijk zo mama”, “Dan sturen we deze naar papa en dan denkt die dat een haai me heeft opgegeten, en dan moet die huilen en dan bellen we hem op en roep ik grapje, hahahah”… oooh en die, en die…   Tja ik doe braaf mijn werk “klik” “klik” wat me opgedragen wordt.

We verhuizen van hotel en slapen nog een nacht in een prachtig hotel met historische huizen. Eigenlijk ben ik helemaal happy als ik mevrouwtje in bed stop. Maar een uur later is ze wakker en gloeiend heet. Na twee prima dagen opeens dit weer. Ik geef er een pilletje maar ze wordt helemaal niet beter en ze hoest maar en hoest maar. Uiteindelijk om 24:00 kan ik er echt niet meer tegen. Het laatste half uur hoest ze elke minuut en ze kan er niet eens van slapen. Ik ga om hulp vragen en er wordt een taxi voor mij gebeld. Naar de eerste hulp. Daar zit je dan midden in de nacht met een half stikkend kind op schoot in een Maleisisch ziekenhuis. We worden snel geholpen en de arts constateert keelontsteking. Beginnende keelontsteking gelukkig en met antibiotica en drankjes tegen de koorts en het hoesten gaan we weer terug. Om 2:00 liggen we weer in bed. Mevrouwtje slaapt gelijk maar ik val maar niet in slaap. Ik ben kapot, ik ben boos, ik ben verdrietig, dit is gewoon zo kut. Alles lijkt helemaal goed te gaan en opeens is je kind hartstikke ziek. Alle beslissingen alleen maken weegt echt zwaar op me.

Dag 11 Langkawi naar Ipoh

Om 8:30 wacht een taxi op ons. Ik ben bekaf, mevrouwtje ook maar hier blijven heeft ook weinig zin. Meestal reizen we op de bonnefooi maar nu heb ik alles vast staan en dat heeft zeker ook nadelen. Als het echt niet gaat zou ik dingen wel omgooien zodat we een rustdag hebben.

Voor we de boot op gaan, kotst mevrouwtje nog even lekker haar ontbijt uit maar verder is ze wel vrolijk. De boot naar het vasteland gaat voorspoedig, dan een taxi naar het treinstation en na een klein uur wachten nog drie uur met de trein naar Ipoh waar we om 16:20 in ons hotel zijn.

Het is een lange dag geweest maar ze heeft lekker veel kunnen slapen en filmpjes gekeken op de tablet. Het hoesten is echt helemaal. Nog even snel wat eten en om 18:00 naar bed.

Dag 12 Ipoh

Ipoh is een opkomende bestemming in Maleisië. Wij slapen in een oud huis in het leukste straatje van de stad. De praatgrage eigenaar is niet zo te spreken over de meeste van zijn buren. Ik snap hem wel, Ipoh heeft een “heritage trail” en dit straatje, Concubine lane, moet daar het hoogtepunt van zijn. Maar in plaats daarvan zijn veel gebouwen slecht gerestaureerd en vooral zo opgeknapt dat er een zo groot mogelijke hoeveelheid souvenirs in past. Toch vinden we het wel een schattig stadje.

Rondom Ipoh zijn verschillende cave tempels en we bezoeken er een onderweg naar de Lost world of Tambun. Als reisblogger benader ik soms partijen voor een samenwerking omdat ik denk dat ze interessant zijn voor Nederlandse gezinnen zoals dit park. Ze vragen ons om twee nachtjes te komen om alles te ervaren. Maar mocht je een echt leuk uitje zoeken tijdens je reis door Maleisië dan is dit park echt een aanrader. Je kunt er zwemmen, er is een dierentuin deel en voor oudere kinderen en volwassenen zijn er allemaal adventure activiteiten mogelijk. De setting tussen de enorme karst rotsen geeft ook echt een Lost World gevoel.

Dag 13 Ipoh – Lost world of Tambun

We worden vanochtend wakker in een tentje maar wel met echte bedden. Glamping in Maleisië. Buiten klimt er een aapje in een boom en verder is het heerlijk rustig. De antibiotica is gelukkig goed aangeslagen en na onze nacht in het ziekenhuis heeft mijn dochter alle nachten gewoon als een blok geslapen. Zonder dat stomme hoesten is ze ook veel blijer. Ze mist thuis wel, vooral papa. Maar we zijn over de helft dus ze kan aftellen en zoals ze zelf zegt “als je het leuk hebt gaat de tijd snel”. Ze heeft dus geluk want ook de rest van de dag brengen we door in de Lost World of Tambun. In de ochtend hebben we alle tijd om te zwemmen in de verwarmde spa baden en in de middag zijn we op pad met een van de medewerkers. We slapen nog een nachtje in het hotel naast het park en dan is het tijd naar Kuala Lumpur te gaan.

Dag 14: Ipoh naar Kuala Lumpur

Voordat we de trein pakken, bezoeken we eerst nog een andere grot tempel in Ipoh. Deze is helemaal indrukwekkend! We hadden eigenlijk een dag extra kunnen gebruiken in Ipoh, want er is nog meer te doen in de omgeving.

Eenmaal in Kuala Lumpur gaan we naar onze Airbnb waar we 4 nachten slapen. De langste periode op een plek tijdens deze reis. Echt even heel fijn een paar van die rustigere dagen. Zeker nadat met ziekte het tot nu toe allemaal niet zo makkelijk verloopt. Vandaag doen we niks meer behalve de was en wow, wow, wow aan ons zwembad liggen met heel vet uitzicht.

Kuala Lumpur met kinderen

Dag 15: Kuala Lumpur, Kidzania

We worden lekker loom wakker en beginnen de dag sloom met het ontbijt van cornflakes in ons eigen appartement. Maar ik krijg het toch op de heupen. Het is een beetje zonde om helemaal hier te zijn en dan te niksen als je maar 3 weken en een beetje hebt. We boeken een taxi met grab. Superhandig was het niet dat ik geen Maleisische simcard heb dus afhankelijk ben van WiFi. Maar tot nu toe lukt het en voor die laatste paar dagen laat ik het ook zo. Eerst gaan we naar de Canopy walk en daarna naar Chinatown. Tijdens onze wereldreis in 2007 sliepen we hier in de buurt. Ergens komen sommige dingen zoals de Hindu-tempel me vaag bekend voor, maar zoveel anders is veranderd. Mevrouwtje is een lastige eter en ik waag me hier dan ook niet aan streetfood. En eerlijk is eerlijk, ik ben zelf ook niet weg van chinees eten en de Chinese gewoonte alles te koken. In Thailand eet ik alles, maar hier in Maleisië is het gewoon wat minder lekker.

Na de lunch gaan we naar Kidzania en daar gaan we niet meer weg tot sluitingstijd. Mevrouwtje heeft hier nu echt de leeftijd voor en ze vind het geweldig. En dat is eigenlijk een understatement. Ze is helemaal hyper en springt van enthousiasme. Een aantal keer struikelt ze over haar woorden omdat ze zo graag wil vertellen wat ze gedaan heeft.  Voor wie het niet kent, KidZania is een plek waar je als kind allemaal beroepen kunt uitoefenen en daarmee verdien je geld. Heel echt allemaal: zo was ze tandarts, brandweerman, werkte in een telefoonwinkel, was ze piloot en schilder. De meeste sessies duren 15-25 minuten en een volwassene helpt met wat ze allemaal moeten doen. Als verpleegster was je bijvoorbeeld de baby’s en als monteur zet je een laptop in elkaar. Met dat geld kan je dan ook weer andere dingen doen (zoals koken of sieraden maken). Ze vraagt of we dit in Nederland ook hebben en haar hartje is gebroken dat het niet zo is. Ik beloof haar dat we er echt nog wel een keer in eentje komen. (In Singapore zit er ook een maar ik denk niet dat we daar tijd voor hebben, maar er zijn er inmiddels 24 wereldwijd o.a in Londen).

Kuala Lumpur met kinderen

Dag 16 Kuala Lumpur

Eigenlijk had ik het plan om tijdens deze reis vanuit Kuala Lumpur een dagtripje te maken naar de Batu Caves. Maar ik kwam erachter dat het vandaag Thaipusam is. Dat is een festival waar mensen laten zien hoe gelovig ze zijn door zichzelf met vleeshaken toe te takelen. Sorry, maar ik sla even over en vind het niet nodig dit met een klein meisje te gaan bekijken. De festiviteiten duren meerdere dagen dus ook een andere dag gaan had weinig zin.

Daardoor hebben we wat meer tijd in Kuala Lumpur dan gedacht. Dat is helemaal niet erg, want hoewel ik de stad een aantal jaar geleden vrij saai vond (we hadden een reisdip en hebben in KL vooral gegamed in het internetcafé tegenover ons hostel), is er voor gezinnen heel veel te doen. Jammer genoeg hebben ze alleen wel de nare gewoonte dat je als buitenlander vaak 1/3 meer betaalt dan als Maleisiër.

Mevrouwtje en ik hebben de mooie taak op ons genomen om heel veel kindvriendelijke attracties te testen zodat jullie lieve lezers weten waar je je geld echt aan moet uitgeven. (Helaas, we betalen alles zelf, geen sponsoring).

Door de nationale feestdag was de wachttijd bij het science museum om binnen te komen een uur dus die proberen we morgenochtend weer. Maar vandaag wel het aquarium bezocht, een pretpark compleet met achtbaan in een winkelcentrum, de superleuke speeltuin onder de Petronas Towers en, om het voor mij ook nog leuk te houden, een mooie Chinese tempel.

Kuala Lumpur met kinderen

Dag 17 Kuala Lumpur

Ik val een beetje in herhaling maar ben eigenlijk heel gelukkig. Mijn dochter is helemaal happy en huppelt en zingt zichzelf door de dag heen. We doen niet zoveel spannends in Kuala Lumpur maar de eerste twee weken waren pittig genoeg, dit voelt echt als vakantie, hoewel we nog wel opgelicht werden. De taxi had zijn meter na 500m rijden al op 16 ringgit staan. Dat klopt dus echt niet, dus ik heb hem laten stoppen en we zijn uitgestapt. Je kunt er niks mee, en bewijs maar eens dat er met zijn meter gerommeld is. Bovendien was het een bodybuilder type mannetje. Hij gaf ook nog 10 te weinig wisselgeld omdat we de rit niet afmaakten. Die heb ik wel opgeëist. Vervolgens hebben we een andere taxi gepakt en toen was de hele rit bij elkaar 8, dus dan weet je wel dat we echt genaaid werden. Maar goed, voor minder dan 4 euro kan je nog eens het schip in gaan.

Verder bezochten we het Petrosains museum voor mevrouwtje, het bird park voor ons beiden en het Islamic art museum voor de cultural touch. Toen hadden we ook nog tijd om te zwemmen aan het einde van de dag.

Kuala Lumpur met kinderen

Dag 18 Kuala Lumpur naar Johor Bahru

We maken er een relaxte ochtend van. Beetje zwemmen, filmpje kijken op de tablet. Voor onze dochter hebben we een duikbrilletje mee, daardoor durft ze nu veel meer in het water. Lekker springen en spetteren. Rond 12:00 gaan we richting het vliegveld voor de korte vlucht (minder dan een uurtje) naar Johor Bahru op de grens met Singapore.

Onze reis zit er bijna op, we hebben na vandaag nog 2 dagen in Johor Bahru en dan nog 3 dagen in Singapore (onze vlucht naar huis gaat pas om middernacht). De komende dagen zullen nog erg druk worden met superleuke dingen.

Kuala Lumpur met kinderen

Dag 19 Legoland

Ik word wakker in een wolk van roze. We slapen namelijk in de Hello Kitty suite wat mevrouwtje echt geweldig vindt. Het is trouwens ook echt wel een hele fijne kamer met uitzicht over de baai van Johor Bahru en in de verte de hoge gebouwen van Singapore. Ook het zwembad is er weer eentje voor in het plakboek.

Maar vandaag zijn we hier om naar Legoland Maleisië te gaan. Een uitgebreide review volgt nog maar in het kort kan ik zeggen dat het leuk was, maar dat “the Lost World of Tambun” in Ipoh leuker was. Vrij veel attracties in Legoland zijn gericht op stoere jongetjes. Zo is er de Ninjago ride waar je virtueel wordt aangevallen door ninja’s en je met je handen vuurballen kunt schieten. Ik vond het best wel gaaf, maar mevrouwtje vond het doodeng. En jammer genoeg voor haar gingen we daarna in een ritje waar je op mummies moest schieten met een lasergun.

Ook de shows die we bekeken hadden een hoog avonturen gehalte met legopoppetjes die draken versloegen of een kwade schurk moesten verslaan. Gelukkig heeft ze er geen enge droom over gehad. Er waren natuurlijk ook de echte lego-attracties met prachtige gebouwen en veel plekken waar je zelf aan de slag kunt. Er is genoeg te doen voor een hele dag. Ook voor ouders is dit een prima park.

Dag 20 Hello Kitty en Thomas the Train

Mevrouwtje is een bofkont want ze heeft gewoon twee kinder-dagen (zo noemen we dat) achter elkaar. Vandaag gaan we naar Hello Kitty en Thomas the Train town. Twee indoor pretparken op een minuut lopen van ons hotel. Ook Bob de Bouwer en diverse andere bekende figuren komen voorbij. Dit is beter dan Legoland, ze wordt er helemaal blij van. Nou zit ze ook echt in de perfecte leeftijd, want ze richten zich op kids vanaf 3 tot en met 6 jaar. Er zijn showtjes met veel zang en dans. Verschillende ritjes zoals vliegtuigjes en een treintje waar je vanaf 3 jaar en 90cm alleen in mag, meerdere indoor klimspeeltoestellen en ruimtes waar je koekjes kunt bakken of knutselen. Ook hier volgt nog een uitgebreidere review.

Dag 21 naar Singapore

Hotel Jen heeft echt de allerlekkerste bedden van de hele reis. Dus blijf ik veel te lang in mijn bed liggen. Ik heb gewoon moeite om de Hello Kitty kamer te verlaten, haha. Maar het is echt nodig: we worden hier veel te verwend, toen ik mevrouwtje “schatje” noemde, kreeg ik als antwoord “dat vind ik niet leuk mama, je moet moet prinses noemen”… Uh nou nee.

Na de overdosis kindvriendelijke dagen in Johor Bahru (en eigenlijk ook al in Kuala Lumpur) en wetende wat nog op de planning staat, vind ik dat ik ook wel een cultureel dagje mag hebben. Hoewel ze zegt “maar ik vind tempels ook heel leuk hoor, dus is het een mama/kindjes dag”. Dat doen we dan ook zodra we in Singapore zijn: we gaan tempels bekijken. Wil je meer van Maleisië zien zoals Borneo lees dan de rondreis Maleisië tips van Sylvia en Kris die beide bezochten.

Tien jaar geleden was ik ook in Singapore en toen was ik echt onder de indruk van de stad. De gebouwen, de winkels de mensen die er zo moeiteloos chique bijlopen. We sliepen in een dorm room en ik dacht “als ik het gemaakt heb kom ik hier terug, boek ik een vet hotel en ga winkelen”. Tien jaar later hebben we wel een beter hotel maar loop ik nog steeds op sandalen. Ik heb ook niet meer die behoefte van toen om het te “maken” ik de zakelijke wereld. Ik ken mijzelf beter en ik ben die stabiele werker, die betrouwbare persoon in het team, ik ben niet snel tevreden en heb hoge verwachtingen van mijzelf en anderen, ik best best slim maar niet sociaal slim. Ik ben niet de hoogvlieger die de juiste mensen weet te charmeren en super gedreven wordt van het vooruitzicht promotie te maken. Terwijl ik daar door Singapore liep had ik heel wat momentjes van zelfreflectie en besefte dat het goed zo is.  De reis is bijna voorbij maar ik had ook gewoon echt zin om thuis weer aan de slag te gaan, terwijl ik gewend was er toch wel tegenop te zien om weer aan het werk te gaan.

Dag 22 Sentosa eiland

We brengen een dag door op Sentosa eiland. Een eiland voor de kust van Singapore waar zich heel veel activiteiten bevinden voor kinderen. Dan moet je denken aan Universal Singapore, een waterpark, Madame Tussaud etc. Maar tussen als die activiteiten is er ook ruimte voor groen en mooie stranden. In de blogs die ik van te voren had gelezen werd Sentosa vaak omschreven als een grote en erg dure speeltuin, maar ik vond beide best wel meevallen. Wij hebben er in ieder geval een hele fijne dag gehad.

Dag 23 Singapore dierentuinen

Omdat onze vlucht pas om middernacht gaat heb ik een programma bedacht voor onze laatste dag waarvan ik denk dat mijn dochter blij en actief blijft. Het is ook zo zonde om zo’n laatste dag maar een beetje rond te hangen in afwachting tot je naar huis gaat. We gaan dus naar niet één maar zelfs 2 dierentuinen.

In Singapore kan je heel goed met de metro reizen maar ik dit geval kies ik op de heenweg toch voor een grab taxi. Dan doe je er een half uur over in plaats van 90 minuten. Zo zijn we al om 9:00 bij de Singapore Zoo. Het is nog lekker koel en lekker rustig. Ik kende de dierentuin nog van mijn vorige bezoek aan Singapore en dit is echt één van de beste dierentuinen in Azië. Alle dieren hebben heel veel ruimte en er is veel groen. Wel vind ik de apen wat oververtegenwoordigd.

Na de Singapore Zoo gaan we naar de River Safari. Nog een dierentuin maar een stuk kleiner en meer gericht op zeedieren, al hebben ze hier ook panda’s. Ik vond deze dierentuin eigenlijk nog wel leuker maar wij vinden vissen dan ook erg mooi en leuk om naar te kijken.

Na de twee dierentuinen gaan we naar de Gardens by the Bay en het is prachtig. Wow, een enorme kas, je loopt binnen en er is een hele waterval. Je zou dit maar bedacht hebben. Aangezien we toch moeten opblijven zoeken we een mooie plek in het gras. Hier zitten al meer ouders en mevrouwtje kan even lekker rennen en met andere kindjes spelen. Zelfs een paar gezinnetjes met baby waarvan de kleine lekker slaapt in de Easy Walker buggy. We eten ons avondeten picknick style en om 19:45 start er een licht en geluid show. Wanneer het klaar is hoor ik naast mij een diepe zucht. Ja, dit is echt de moeite waard.

Dag 24 naar huis

Naar huis gaan gaat nog niet zo makkelijk. De laatste twee uur is het echt een uitdaging om mevrouwtje wakker te houden. Zeker in de bommelende metro. Maar ik kan haar en een backpack en dag rugzak echt niet dragen. Ze snapt dat en stapt dapper door, met de belofte dat ze zodra we door de douane zijn kan slapen.

Bij het inchecken van de bagage is de mevrouw wel erg lang bezig en ze roept haar supervisor. Ik heb er geen goed gevoel bij en inderdaad. Sorry, onze vlucht is overboekt. Blijkbaar (ik had het gemist) is er de dag ervoor een vliegtuigje van een luchtshow neergestort op Singapore airport waardoor er heel veel vluchten vertraging hadden of geannuleerd zijn. We krijgen tickets maar horen 45 min voor vertrek of we mee kunnen, of ze ons omboeken naar een KLM vlucht die dezelfde nacht nog gaat, of helemaal niet mee kunnen (die laatste kans is klein).

Wanneer mevrouwtje een plekje heeft gevonden en direct slaapt bedenk ik me dat die KLM vlucht zo erg nog niet is. Ik blijf nog wel 2 uur wakker en dan zijn we eerder op Schiphol. Maar uiteindelijk vliegen we toch gewoon met Finnair.

Ik vind mijzelf al stoer dat ik alleen op reis ben met mevrouwtje maar we zitten naast een moeder van een 8 maanden oude baby. Ze is al met haar zoontje uit Sydney gekomen en onderweg naar Stockholm met zijn tweetjes. We helpen haar zoveel mogelijk en gelukkig is het een lief jongetje.

Eenmaal aangekomen op Helsinki zit het ook niet mee. Er is een probleem met de stroom en we kunnen niet uitstappen. Na een half uur is dat opgelost en op onze volgende vlucht kunnen we door te veel sneeuw niet opstijgen. Dat duurt weer een drie kwartier. Lang leve de tablet! Uiteindelijk na nog een treinrit en een stukje lopen is het toch zover. We zijn weer thuis!

Bedankt voor het meelezen!

Over de meeste bestemmingen zullen nog uitgebreide blogs komen met praktische tips. Maar mocht je al binnenkort op reis gaan en ergens meer informatie over willen kan je altijd e-mailen op gezinopreis@gmail.com

Johor Bahru en Singapore

4 gedachten over “Reisverslag Maleisië: Langkawi en Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru en Singapore”

1. Vervelend voor Isis hopelijk gaat het wat beter.

Verder mooi om te lezen.
    Ben erg benieuwd naar de overnachting namen en je ervaring in Langkawi (met die kleurtjes?) en in Ipoh.

2. Stef en Anke

Tsjonge wat een reis zeg. Veel plezier de laatste week. Zou fijn zijn als de gezondheid helemaal goed is.
    Kusje speciaal voor Isis.

3. Wat vervelend zeg van die keelontsteking. Hopelijk gaat jullie derde week zonder gezondheidsperikelen. Ziet er mooi uit allemaal op de foto’s!