Home / Reisinformatie / Azie / Turkije / Alacati Turkije, tourist trap of extreem schattig

Alacati Turkije, tourist trap of extreem schattig

Al snuffelend op Pinterest kwam ik foto’s tegen van Alacati Turkije waarvan ik dacht.. wow daar wil ik heen. Witte huisjes, smalle steegjes vol kleurrijke winkeltjes en restaurantjes. Bloeiende begonia’s en een lieflijkheid die me deed denken aan de verstopt wijk Anafiotika in Athene.

Alacati

Ik zocht op Izmir en kwam er al snel achter dat deze foto’s daar niet gemaakt waren, maar in Alacati Turkije. Omdat ik er verder geen blogs over kon vinden (altijd een goede graadmeter van de populariteit van de bestemming) was ik in de veronderstelling een hidden gem ontdekt te hebben. Oke, de Lonely Planet had het er wel over dat het ontdekt was door de Turkse jetset en door internationale windsurfers en ook wat vakantieaanbieders noemden de plek dus helemaal “geheim” zou het niet zijn.

Alacati turkije

Op pad naar Alacati Turkije vanaf Izmir

Vol goede moed togen we dus op onze laatste middag in Izmir met de taxi naar het busstation. Hier aangekomen ging de bus die we moesten hebben net weg en zou pas een uur later weer gaan. Onze tijd werd zo wel erg kort  dus we vroegen naar andere opties. Een taxi kon ons wel naar een ander busstation brengen net buiten Izmir. Dat deden we en we zagen de meter flink oplopen, gelukkig konden we hier wel direct een bus pakken. Conclusie: we hadden veel beter de huurauto die we hadden gebruikt om vanaf Izmir een dagtrip naar Bergama te maken nog 2 dagen kunnen houden. Dat was goedkoper geweest.

De stranden van Alacati

Aangekomen in Alacati namen we eerst een taxi naar het strand, we hadden onze peuter namelijk zee beloofd in Turkije dus moest het stadje zelf nog even wachten. Het heldere water had de die fijne tint blauw die past bij een Middellandse Zee vakantie, en het voelde al net zo lekker lauw als het eruit ziet. Wij zijn natuurlijk verwend met de vele droomstranden die we bezochten maar ik word er nog steeds enorm happy van een uurtje op een plek als deze door te brengen. Lekker spelen in het water en de warme zon te voelen.

alacati strand
Alacati

De bruidjes van Alacati

Terug in het centrum van Alacati liepen we direct een enorm aantal souvenirswinkeltje en restaurantjes tegen het lijf. Hmm, dat had ik niet verwacht. Heel snel liepen we een paar straatjes in om op ons eerste bruidspaar te stuiten, en toen nog een, en toen nog een. Het was gewoon een file van bruidjes. Allemaal wachtten ze voor de beste plekjes om je te laten te fotograferen. Sommigen maakten er een hele show van en hadden duidelijk voor de spiegel hun moves al geoefend. Pose, klik, pose, klik, pose, klik… Andere waren minder op hun gemak, struikelde over hun hakken en hadden meer aanwijzingen nodig.

alacati bruiden

Met alle goede foto plekken bezet door deze bruidjes was het voor ons tijd om eerst maar even een hapje te gaan eten. Dan konden we ook gelijk onze verwachtingen bijstellen. Alacati is zeker geen “hidden gem”, de Turken hebben goed gebruik gemaakt van de oude Griekse huizen en met een frisse lik verf, veel bloemen en schilderijtjes nog schattiger gemaakt.

Vervolgens hebben ze elk huis volgestopt met een boutique hotel, winkel, restaurant of bar om zo optimaal te kunnen profiteren van hun gecreëerde hotspot. Toch zie ik mijzelf hier best een nachtje blijven. ’s Avonds, wanneer alle dagjes mensen en bruidjes weg zijn moet het heerlijk zijn om hier te dwalen. Een fijne maaltijd bereid met verse ingrediënten op een pleintje, en als de zon onder is de “Bob Marley” surfersbar induiken voor een koud Efes-biertje of een cocktail met parapluutje. Want eerlijk is eerlijk: alle commercialiteit is hier wel met charme gedaan, de beschilderde blauwe luiken versterken alleen maar de natuurlijke schoonheid van een plek die anders misschien wel in verval was geraakt.

Alacati turkije

Alacati tourist trap of extreem schattig, ben jij wel eens op een plek geweest die beide is?

1 gedachte over “Alacati Turkije, tourist trap of extreem schattig”

1. Stéphanie | Expeditie Aardbol

Interessant artikel, ik had ook over dit plaatsje gehoord, was nieuwsgierig en had dezelfde vragen als jij. Het overwegen waard, zo te lezen.