Home / Reisverhalen / Duiken en Reizen, reisverslag Egypte 2004

Duiken en Reizen, reisverslag Egypte 2004

Leren duiken in Egypte

De eerste vijf dagen van onze vakantie in Egypte hebben we doorgebracht in Hurghada. Dit is een weinig inspirerende zeer toeristische plaats. Wel kan je er zeer goed duiken. Dit is een van de dingen die ons altijd erg leuk heeft geleken om een keer te ontdekken. Via duikschool New dino’s hebben we dan ook in 3 dagen ons padi open water gehaald. Daarna hebben we nog 1 dag vrij gedoken. De instructeur was erg goed, eerder te streng dan te los. De eigenaar van New dino’s is ook een prima man.

Egypte Hurghada

Ik (Tikva) heb vroeger nogal wat oor problemen gehad dus had nog wel wat twijfels over het duiken. Gelukkig ging alles goed al was klaren voor mij wel wat lastiger. Maar zodra je op de goede diepte bent zijn er zoveel vissen dat je de tijd helemaal vergeet. Marcel is 100% verkocht en wil zeker vaker op duik vakantie.

Cairo en de piramides

Na vijf dagen hadden we het wel gehad met Hurghada, en alhoewel we nog voor 3 dagen locatie hadden (inbegrepen bij de vlucht) zijn we toch naar Caïro gegaan. Naar Caïro kan je met de bus, een kaartje kopen was geen probleem, we gingen ook niet in een konvooi. De bus doet er ook ongeveer 7 uur over. Enige nadeel de airco in de bus ging halverwege stuk dus het was erg warm. Aangekomen in Caïro hebben we een hotel gezocht vlak bij het centrum. Wat gelijk opviel was hoe vies Caïro is er was echt zoveel smok dat je nauwelijks 3 gebouwen voor uit kon kijken, en we hadden ook bijna direct hoofdpijn.

Cairo egypte

De eerste avond zijn we naar de souq geweest (khan el-khalili), waar iedereen je alles probeert te verkopen. Maar waar het verder wel gezellig is om lekker rond te slenteren.Via het hotel hebben we geregeld dat we de volgende dag samen met 2 andere toeristen een taxi hebben om de volgende dingen te bekijken, saqqara, memphis en giza. Vooral de eerste 2 zijn met het openbaar vervoer nauwelijks te doen.

Pas 30 kilometer buiten Caïro trekt de smok een beetje weg en kan je normaal ademhalen. De eerste piramide die we vandaag zijn is de step-pyramid van djoser. De eerste echt piramide  Daarna gaan we nog naar de knik piramide  en de rode piramide  In de rode piramide dalen we ook af. Het is een behoorlijk eind klimmen en binnen zeer benauwd maar zeker de moeite waard. Op ons gemak bekijken we alles.

Vervolgens gaan we naar Memphis. Dit is de oudste hoofdstad ter wereld mar helaas is er bijzonder weinig van over. Wel zijn er nog een aantal reusachtige standbeelden te zien van Ramses 2 (later zullen we merken dat die werkelijk overal in Egypte te vinden zijn.

Cairo egypte

Tot slot bezoeken we de beroemde piramides van giza en de sphinx. Een beetje een teleurstelling. Ik had wel gelezen dat ze midden in de stad liggen dat klopt. Maar daarnaast is het er echt superdruk met toeristen en touts (irritante figuren die je van alles aanbieden, kameelrijden,geld wisselen etc). Het is dat ook al laat op de middag waardoor het behoorlijk warm is. Ook de Sphinx is toch wat kleiner als ik mij voorgesteld had. We zijn hier niet in de piramide geweest, want er mogen maar een beperkt aantal mensen per dag naar binnen en het is zeer prijzig. Naast de piramide zijn ook een 4 tal houten boten gevonden waarvan er een nu tentoongesteld is.

Onze volgende en tevens laatste dag in Caïro wilden we een bezoek brengen aan diverse moskeeën  Maar helaas bleken deze vanwege de ramadan niet toegankelijk te zijn. Toen hebben we maar een bezoek gebracht aan de koptisch wijk. Vanwege restauratie was hier echter ook veel dicht maar wat opviel bij de plekken die wel open waren was het hout snij werk, heel erg fijntjes. De koptische wijk is verboden voor auto’s en het was er dan ook heerlijk rustig. Verder hebben we ook het Egyptisch museum bezocht er is hier heel erg veel te zien, alleen staat alles nogal rommelig door elkaar en zonder goede uitleg over de vondsten wat het er niet echt aantrekkelijker op maakt.

Meer tips lees ook ons uitgebreide blog over Cairo met kinderen, met tips van ons 2e bezoek aan Cairo.

Aswan en Abu Simbel

Tussen deze bezoeken in gingen we ook nog even een treinkaartje naar Aswan kopen. Toeristen mogen niet in alle treinen, er zijn 3 normale treinen die toegestaan zijn en een trein alleen voor toeristen die wel 10 keer zo duur is. Op het station aangekomen vragen we in ons beste Egyptisch een kaartje voor de gewone nacht trein van die avond, nee die ging niet. Uuh de middag trein dan de volgende dag? kaartjes allemaal op. Dat was balen. Dus dan maar de toeristen trein, deze koste 60 dollar en is alleen in dollars te betalen. Dit hadden we niet dus wij op zoek naar dollars.

Aswan

Gelukkig kwamen we toen andere toeristen tegen die ons vertelden dat ze kaartjes voor de trein van 10 over 12 hadden gekocht. Hoe kon dat nou weer?? Wij terug naar het station zegt die man , ja maar dat is dus de volgende dag de ochtend trein dat hebben jullie niet gevraagd en ja die kaartjes had hij wel Oke eind goed al goed we kregen dus onze kaartjes voor de nachttrein :-). Om 24:10 vertrokken we voor een 12 uur durende reis naar Aswan.

Aangekomen na een toch wel vermoeiende nacht, hebben we in Aswan gelijk een hotel gezocht en een excursie geboekt naar Abu Simbel en Philae eiland, wat dat was voor ons de reden om naar Aswan te komen. Ook gelijk treinkaartjes gehaald voor de trein naar Luxor de volgende avond, en omdat de bus naar Abu simbel om 3.00 in de morgen vertrok vroeg gaans slapen.

De volgende ochtend vertrokken alle bussen en mini busjes in eerste instantie wel in konvooi maar daarna was het toch ieder voor zich, wie er het snelste is. Abu Simbel is echt overweldigend. De hele tempel dreigende onder water te komen te staan vanwege de nassardam waardoor er een groot stuwmeer is ontstaan. UNESCO heeft de hele tempel toen is stukken gehakt en verplaats naar een kunstmatige berg. Er zijn eigenlijk 2 tempels een grote voor ramses 2 en een kleine tempel voor zijn vrouw Nefertiti. Voor de tempel van Ramses staan 3 (eerst 4 maar 1 is stuk gegaan) grote standbeelden van een zittende ramses van ongeveer 20 meter hoog. Binnen in de tempel zijn erg mooie reliëfs die je helaas niet mag fotograferen.

Na de tempel van Abu Simbel zijn we naar Philae gegaan, ook deze tempels zijn verplaats van een eiland naar een ander eiland. Omdat dit andere eiland kleiner is staat alles nu wel dichter op elkaar. Ook hier zijn erg mooie reliëfs te vinden, daarnaast hebben de Romeinen delen van de tempel ook nog aangepast. Het hele eilandje heeft een liefelijke uitstraling en ik had er met gemak langer kunnen blijven. Maar we moesten weer terug.

Luxor

Behoorlijk bekaf hebben we ’s avonds de trein naar Luxor genomen. Aangekomen in Luxor vonden we al snel een perfect hotel met uitzicht over de Luxor tempel die midden in Luxor ligt.

De volgende ochtend hebben we de nijl overgestoken gewoon met de normale veerboot, Dit was wel even zoeken want als je naar een boot vraagt probeert iedereen je een prive boot aan te praten die dan minimaal 20 keer zo duur is. Omdat de valley of the kings zo groot is kan je deze het beste per fiets of taxi bekijken. Door de waarschuwingen in onze reisgids waren we toch wel een beetje bang om een normale taxi te vinden. De grootste schreeuw chauffeur begonnen natuurlijk ook gelijk met verhalen dat de prijs in ons handbook niet voor een dag maar voor 1 uur was etc etc. Maar gelukkig lukt het ons een aardige chauffeur te vinden voor een normale prijs. Het rijden deed hij echter wel zeer op zijn gemak (zeg maar sloom)

Aswan

In de valley of the kings en queens hebben we verschillende graftomben bezocht, allemaal prachtig afgewerkt. Daarna zijn we naar de tempel van Hatsjepoet geweest. Hatsjepoet was de eerste vrouwelijke farao, toen haar man stierf kwam ze zelf aan de macht, zelf had ze ook geen zonen. Haar stiefzoon heeft na haar dood uit wraak al grote delen van de reliefs en standbeelden weg laten halen. maar toch kan je je nog heel goed voorstellen hoe alles er ooit uit gezien moet hebben.

Luxor

Nubi onze taxi chauffeur vroeg ons of we bij hem wilden komen eten, omdat we niet zeker wisten wat we daarvan moesten verwachten hebben we toen afgesproken dat we de volgende dag weer de hele dag zijn taxi zouden gebruiken en dan ’s avonds bij hem zouden komen eten.

’s avonds hebben we dus een doos bonbons gekocht om de volgende dag mee te nemen. Ook hebben we de tempel van Luxor bezocht. Dit is een van de weinige sites in Egypt die ook ’s avonds toegankelijk en verlicht is. De volle maan gaf het geheel nog eens een extra speciale uitstraling. De tempel van Luxor is echt heel erg mooi telkens ontdek je weer wat nieuws. Het is moeilijk voor te stellen dat het al zo oud is.

De volgende morgen was het weer vroeg op voor een druk programma. We hebben verschillende tombes van edelen bekeken. Deze zijn levendiger dan de tombes in de valley of the kings. Ze zijn wel een stuk kleiner maar toch verbazend goed bewaard gebleven. Nadeel was wel dat hier erg veel mensen rondhangen die fooi (baksheesh) willen voor niets. Ze blijven je lastig vallen pas als ze je fooi geeft gaan ze weg. Hier hadden we ook een nare ervaring met een Egyptisch kind, hij wou ons een poppetje verkopen. Na meerdere malen gezegd te hebben dat we dit niet wilden, werd ik echt geïrriteerd  Waardoor ik zij, rot nou eens op we willen gewoon rustig deze tombe bekijken en niets kopen. Waardoor deze jongen uitviel in een tirade  dat wij moeten oprotten dit is zijn land, ik haat alle toeristen en we konden hem best wel geld geven.

Luxor

Ik vond dit zeer vervelend, wij proberen ons altijd aan te passen als we ergens heen gaan. In de kleding die je draagt maar ook door wat van de taal te leren. Ik denk wel dat er heel veel Egyptisch mensen zijn die net zo over toeristen denken als deze jongen, bijna elke Egyptenaar probeert je op een zeer agressieve manier op te lichten. Dit bleek ook nog eens de volgende dag toen een krantenverkoper waar we geen krant van wilden kopen smeekte of we dan niet iets geld voor hem hadden want hij had zo’n honger. Normaal doen we dat niet maar deze keer gaven we hem geld, gewoon zomaar de krant hebben we hem ook laten houden. Even later kwam hij terug, “jullie hebben een fout gemaakt” en liet ons een veel lager biljet zien dat we hem zogenaamd hadden gegeven waar hij niks van kon kopen. Wat absoluut niet waar was, Marcel heeft in zijn beste Egyptisch de man toen weggestuurd, helemaal toen hij hetzelfde trucje bij ander toeristen probeerde.

Maar goed, de rest was deze dag verliep wel zeer geslaagd. We zijn naar het rammeusseum geweest een reusachtige tempel, voor je raad het al ramses 2, helaas had hij onvoldoende rekening gehouden met de overstroming van de nijl waardoor de tempel al gauw een ruine werd. Maar uit de resten kan je opmaken dat dit echt prachtig geweest moet zijn.

’s avonds gingen we eten bij Nubi thuis, hij bleek met zijn vrouw, dochter en man en hun kinderen in 1 huis te wonen. Alleen Nubi en zijn vrouw hadden een eigen kamer, de rest sliep in de gezamenlijk huis kamer, bijna geen meubels en aarde op de grond. We voelden ons wel schuldig om dan hun eten op te komen eten, Maar we
konden moeilijk weinig eten want hij bleef aandringen het eten smaakte allemaal erg goed. Gelukkig viel ons cadeautje de chocolaatjes in goede aarde. Voor Nubi was het ook een kans om over allemaal verschillende onderwerpen te kunnen praten. Het enige wat hij terug wilde was een foto, verschillende toeristen die bij hem hadden gegeten hadden foto’s van zijn familie opgestuurd en dit was zijn grote trots. Het was heel prettig om deze kant vriendelijk kan van Egyptenaren te zien zeker na de vervelende ervaringen die we tot nu toe hadden gehad.

Luxor

We hadden nog maar 1 dag in Luxor omdat we terug moesten naar Hurghada omdat we vanaf daar naar huis vliegen. Onze laatste dag hebben we besteed met het bezoeken van de tempel van Karnak. Deze is veel groter dan de tempel van luxor en door verschillende farao’s gebouwd  Je kunt er makkelijk een dag rond lopen er is echt heel veel te zien, en er zijn nog hele stukken die nog gerestaureerd worden. Op een gegeven moment kwamen op een gedeelte waarvan we niet zeker wisten of het al open was, ook waren hier nog echte overdekte donkere kamertjes. Hier schrok ik me lam toen er een vleermuis voorbij vloog. Marcel is toen nog een kwartier bezig geweest maar het is hem toch geluk om de vleermuis op de foto te krijgen. Een waar hoogtepunt van de reis….. Nog een busreisje en een nachtje in Hurghada en toen weer terug naar huis.