Home / Reisinformatie / Europa / Denemarken / GeoCenter Møns Klint, interactief museum en buitenactiviteiten bij beroemde krijtrotsen

De krijtrotsen op Møn zijn een van de bekendste bezienswaardigheden van Denemarken. Lang voordat we zelf de rotsen bezochten, hadden we dan ook al verhalen gehoord over de rotsen en het leuke kindvriendelijke GeoCenter Møns Klint. Soms vallen plekken tegen door hoge verwachtingen vooraf, maar hier gelukkig niet, ondanks dat we een vrij bewolkte en regenachtige dag troffen en dus niet die extreem blauwe zee troffen zoals je op veel foto’s wel eens ziet. We hebben letterlijk een hele dag doorgebracht in het museum en bij de rotsen.

Mijn grootste tip zou zijn om van tevoren de website van GeoCenter Møns Klint te bezoeken en te checken welke activiteiten er welke dag zijn en daar rekening mee houden bij het plannen van je bezoek. Zo konden wij zowel een MTB-tour met gids (inclusief fietsen) als een fossielen zoektocht met gids ondernemen. Beide activiteiten zijn inbegrepen bij het entree ticket, maar worden niet dagelijks georganiseerd.

GeoCenter Møns Klint

We gaan direct in de ochtend naar GeoCenter Møns Klint. Nu zijn er nog volop parkeerplekken op de betaalde parkeerplaats vlakbij de kliffen en het bezoekerscentrum. Omdat het begint te regenen, besluiten we eerst het museum in te duiken en pas later naar de beroemde kliffen te gaan.

geocenter mons klint

De aardige dame aan de kassa vertelt ons waar we moeten zijn voor de activiteiten die we graag willen ondernemen. Ook vertelt ze welke 3D films er vandaag te zien zijn en op welke tijden. De meeste films duren 20 minuten, een enkele film 40 minuten. De film die onze dochter het leukste lijkt, “Zeemonster uit de diepte”, begint direct om 10:10 uur, dus we besluiten eerst de film te gaan bekijken. Het GeoCenter heeft een kleine filmzaal, maar geen koepelscherm, zoals je vaak ziet bij wetenschappelijke musea. De National Geographic film is lekker spannend en mooi gemaakt, maar het geluid in het Deens staat zo luid dat ik de Engelse vertaling (via oordopjes) niet echt kan verstaan.

Wanneer we uit de film komen, is het nog rustig in het GeoCenter Møns Klint. Zo kunnen we op ons gemak het bezoekerscentrum ontdekken en hoeven we niet te wachten bij de interactieve displays. Later op de dag is dat wel anders.

Er is van alles te doen in het GeoCenter Møns Klint. Zo kunnen we fossielen zoeken in een bak met zand en is er een apparaat waarop je kunt rennen als een dinosaurus of als een reptiel om zo uit te vinden welke soort het meeste uithoudingsvermogen had. We zijn onze dochter constant kwijt, omdat ze weer iets nieuws heeft gevonden om te doen. Er is overal uitleg in het Engels, maar veel dingen zijn ook voor kinderen zonder te lezen wel te begrijpen.

geocenter mons klint

Ook voor ouders is het GeoCenter Møns Klint boeiend. Een bijzondere vondst in het GeoCenter is het skelet van een Plateosaurus, de eerste dinosaurus ooit gevonden in Denemarken. We gaan als het ware stapje voor stapje mee op expeditie naar Groenland. Dat moet toch wel een jeugddroom zijn geweest die uitkwam voor de Deense paleontologen die deze vondst in 2012 deden. Zowel het echte skelet als een staande replicatie zijn te bekijken.

Een andere tentoonstelling gaat over barnsteen. Zou het bijvoorbeeld in de toekomst mogelijk zijn om uit een in barnsteen ingesloten insect bloed en daarmee DNA te halen van de dinosaurus die het miljoenen jaren geleden heeft gebeten?

Ik vond het zelf wel de moeite waard om het GeoCenter Møns Klint te bezoeken voordat we naar de kliffen gingen. Hier leren we namelijk ook een stuk meer over het ontstaan van dit bijzondere stukje natuur.

Zipline en boomklimmen Møns Klint

Na twee uur in het bezoekerscentrum gaan we naar buiten, want we hebben gehoord dat we hier om deze tijd in de bomen kunnen klimmen. Door hoe het verteld werd en ook de foto’s op de website verwachtten we een klimbos. De realiteit is toch wat anders. Er is een boom waar kinderen vanaf zes jaar in mogen klimmen en er is een zipline vanaf 12 jaar. Om die te mogen doen, moet je eerst een klein driehoekje lopen over een touw. Dat is waar de foto’s zijn gemaakt die het doen lijken op een klimbos. Wel goed om te weten, want er staan verschillende teleurgestelde kindjes die duidelijk een andere verwachting hadden.

geocenter mons klint zipline

Onze dochter wil de boom wel in en mijn man wil de zipline ook wel doen. Gelukkig waren we precies op tijd, want voor ons staan maar een paar mensen en achter ons ontstaat een lange rij. Het doel van in de boom klimmen is om bovenin de bel te halen. Daarna kun je weer abseilen naar beneden. Het is een automatisch systeem, dus er staat niemand bij om je te zekeren.

Onze dochter is vastbesloten de top te halen. Eerder deze vakantie waren we op een soortgelijke plek en toen lukte het niet. Ook hier is ze met haar 130cm eigenlijk te klein. Halverwege is er een dusdanige groot gat dat je niet bij de volgende stap kunt komen. Een grotere jongen haalt het, maar verder lopen alle kinderen dood. Ze heeft wat bedacht en klemt zich vast en zowaar ze haalt de top. Waarna ze niet meer naar beneden durft te abseilen. Tja, daar sta je dan, ik kan haar ook niet halen. Uiteindelijk klimt ze dan ook maar terug naar beneden.

Ondertussen verloopt het bij de zipline ook niet helemaal soepel. Hier moet je zelf naar boven klimmen op een touwladder en jezelf boven aan klikken. Voordat Marcel aan de beurt is, haken twee mensen af omdat ze de touwladder al te eng vinden en moeten dus weer terug naar beneden. Hij gaat er wel gewoon voor, maar onze conclusie is dat hier zoveel leuks te doen is dat we hier niet speciaal voor naar buiten zouden gaan. Zoek een leuk klimpark in Denemarken als je toch wil klimmen.

Café Møns Klint

We hebben nog snel de tijd om een hapje te eten bij Café Møns Klint voor onze volgende activiteit. In het restaurant bij het bezoekerscentrum hebben we de keuze uit (warme) broodjes of een warme maaltijd. Je kunt zowel binnen als buiten lekker zitten.

Fossielen zoeken Møns Klint

We hebben besloten op te splitsen. Marcel en onze dochter gaan fossielen zoeken. Vanaf het bezoekerscentrum vertrekken ze voor een wandeling naar het strand onder begeleiding van een gids. Die wandeling gaat naar het populairste strand, via bijna 500 traptreden omlaag, die je daarna ook weer omhoog moet.

Beneden aangekomen vertelt de gids over de verschillende fossielen die je kan tegenkomen. Op foto’s worden de fossielen getoond en ook hoe het dier of de plant er 70 miljoen geleden uitzag. Je krijgt tips hoe je fossielen het beste kan vinden. Het zal je verbazen, maar de meeste fossielen vind je niet in de krijtrotsen. De fossielen spoelen namelijk gewoon aan, dus het beste is de vloedlijn langslopen.

Het GeoCenter Møns Klint heeft een wereldrecord in handen: de meeste fossielen van de belemnitida. Deze inktvissoort heeft een kogelvormig bot in de kop, en daarvan heeft het GeoCenter meer dan 53.500 exemplaren. Deze zou je ook relatief makkelijk moeten kunnen vinden op het strand. Een ander fossiel dat je zou kunnen vinden, is de tand van onze eigen Limburgse Mosasaurus. Die tand moet je wel inleveren, want dat fossiel wordt eigendom van de Deense staat.

geocenter mons klint wandelen

Wij vonden in ieder geval een aantal leuke fossielen, zoals een stukje van de belemnitida, een spons, gangen van kreeften en een stuk koraal. De gids kan jouw fossielen beoordelen en het blijkt dat iets waarvan jij denkt dat het een belangrijke fossiel is, vaak gewoon een stuk vuursteen is. Bij het GeoCenter kan het heel druk zijn, dus je kunt ook een van de andere trappen nemen, bijvoorbeeld bij het Liselund Slotspark.

Fossielen zoeken Møns Klint

Mountainbiken Møns Klint

Terwijl mijn man en dochter fossielen zoeken, ga ik mountainbiken. De minimale leeftijd voor deze activiteit is 12 jaar. Ik wist niet helemaal wat ik aan moest doen, maar had ook geen zin om de hele dag in een fietsbroek te lopen, dus het is een spijkerbroek geworden. De bikes en helm krijg je ter plekke en ik ben blij dat ik zelf een bidon heb meegenomen. Want ook al is het maar twee uur, die heb ik wel nodig gehad. We zijn met een groep van acht volwassenen, onze gids en een kind. Die heeft net als zijn vader een eigen mountainbike meegenomen en het blijkt al snel dat ze in de bergen wonen, want ze rijden iedereen voorbij.

Mountainbiken in Denemarken? Hoe moeilijk kan het zijn dacht ik van tevoren. Het leek mij vooral een leuke manier om verschillende stukken van de rots kliffen te zien, ook die wat verder weg liggen van het bezoekerscentrum. Nou, na de eerste beklimming heb ik daar al spijt van. Ik moet zowaar afstappen en ben niet de enige. Uiteindelijk hebben we in 10 kilometer 260 hoogtemeters afgelegd. Dat is toch wat anders dan mijn rondjes in Nederland, die wel aanzienlijk langer zijn maar veel minder hoogteverschil hebben.

We komen wel bij hele mooie uitkijkpunten die we vaak voor onszelf hebben. Ondertussen geeft de gids meer informatie over het hele gebied. Ook hoe het hier vroeger eruitzag. Toen hij zelf een kind was, hadden ze hier bijvoorbeeld nog een sleepliftje en kon je in de winters skiën op de Aborrebjerg, met 143 meter de hoogste berg van het eiland Møn. Nu is het een spannende afdaling voordat we weer de bossen induiken.

Het is een mooie afwisselende route, deels over zandpaden waar we ook wandelaars tegenkomen en deels over singletracks. De routes hier zijn ook goed bewegwijzerd en we volgen grote delen van de groene route.

Mountainbiken Møns Klint

Onze gids is onder de indruk van de mountainbike kwaliteiten van de hele groep, dus hij besluit een avontuurlijke route te nemen. Een deel van de route die naar de mooie uitkijkpunten is altijd hetzelfde. Het eerste deel stoppen we ook regelmatig om de fietsen te parkeren, waarna we vaak het laatste stukje naar het uitkijkpunt te voet gaan. Het tweede deel gaat meer om het mountainbiken en de gids beslist afhankelijk van de groep welke route hij wil nemen.

Nu zijn er alleen nog korte stops om even op elkaar te wachten na pittige klimmetjes of onderaan afdalingen. We pakken nu een blauwe route op met een groot deel single track. Aan de ene kant de bossen en aan de andere kant de klif, maar gelukkig wel met een hekje. Goed opletten, remmen, sturen maar ook een blik werpen op het uitzicht. Echt een hele mooie tocht!

Die avond heb ik mijn extra grote Deense ijsje wel verdiend! Benieuwd waar je op het eiland Møn het lekkerste ijs kunt halen en wat er nog meer te beleven is? Lees ook mijn blog over Møn met kinderen.

Ons bezoek aan GeoCenter Møns Klint werd mogelijk gemaakt door Visit Denmark. Check hun website voor meer tips.