Home / Reisinformatie / Europa / Duitsland / Interview: Moeder en zoon met de camper door Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Spreekt een camperreis maken door Europa jou aan? Deze moeder en zoon hadden er afgelopen zomer vier weken de tijd voor. Heel leuk om te lezen hoe ze dit hebben aangepakt.

Samen met je zoon op reis

Wij zijn Cynthia en Arnoud (toen 3) en wij wonen in Breda. Reizen was al mijn passie voordat Arnoud geboren werd en ik heb geen moment getwijfeld om ook met hem de wereld te ontdekken.

Na het beëindigen van mijn relatie ben ik als alleenstaande ouder met mijn zoon gaan reizen. Dat vergt vaak wat aanpassingen en een veel lager reistempo, maar dat weegt niet op tegen alle leuke avonturen die we samen beleven. Gelukkig is het contact met mijn ex-partner goed en geeft hij ons de ruimte om deze reizen te maken.

Onze camperroute door Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Dit jaar besloten we om met onze camper rond te gaan reizen en overal 2-3 nachten te blijven. Het fijne is dat dit kan met een camper of een tourcaravan. Ik wilde graag een keer naar de Bodensee en naar de Oostenrijkse Alpen. Dus ik wilde die 2 bestemmingen sowieso aandoen.

Ik vind het fijn om van tevoren niet de hele route te bepalen, maar hooguit een paar dagen vooruit te denken. Op deze manier kan ik tot het laatste moment flexibel zijn, kan ik de ‘plannen’ toch weer omgooien. Dat geeft mij een gevoel van vrijheid. Ik had nu alleen de camping aan de Bodensee geboekt, omdat het een kleinschalige gewilde camping is.

• Dag 1: Reisdag en aankomst op camping Tripsdrill in Cleebron
  • Dag 2: dagje Erlebnispark Tripsdrill
  • Dag 3: doorreiscamping in Stuttgart
  • Dag 4: reizen naar Stuttgart en aankomst op camping Stein am Rhein
  • Dag 5: Stein am Rhein: dagje naar de Rijn watervallen (op de fiets)
  • Dag 6: Stein am Rhein: dagje bij het zwembad
  • Dag 7: Stein am Rhein: met de solarboot naar Reichenau
  • Dag 8: reizen naar en aankomst op camping in Tettnang
  • Dag 9: Tettnang: dagje Bregenz
  • Dag 10: Tettnang: dagje Friedrichshafen
  • Dag 11: Tettnang: met de boot naar Meersburg en op de fiets terug
  • Dag 12: reizen naar en aankomst op camping in Salzburg
  • Dag 13: Salzburg: dagje Berchtesgaden
  • Dag 14: Salzburg: Untersberg en centrum Salzburg
  • Dag 15: Salzburg: centrum Salzburg
  • Dag 16: Salzburg: zoo Salzburg en reizen naar en aankomst op camping in Viechtwang
  • Dag 17: Viechtwang: op de fiets naar Wels en met de trein terug
  • Dag 18: Viechtwang: op de fiets naar Gmunden
  • Dag 19: reizen naar en aankomst op camping in Ramsau am Dachstein en bezoek Rittisberg
  • Dag 20: Ramsau am Dachstein: kind- (en kinderwagen) vriendelijke Talbachklamm wandelroute in Schladming
  • Dag 21: Ramsau am Dachstein: wandel/klimroute Silberklamm in Schladming en bezoek Dachstein Gletsjer
  • Dag 22: reizen naar en aankomst op camping in Zirndorf (bij Neurenberg)
  • Dag 23: Zirndorf: Dagje Playmobil Funpark in Zirndorf
  • Dag 24: Zirndorf: Dagje historisch Neurenberg
  • Dag 25: reizen naar en aankomst op camping in Koblenz
  • Dag 26: Koblenz: met de trein naar Oberwesel en op de fiets terug
  • Dag 27: Koblenz: dagje Koblenz
  • Dag 28: reizen naar huis en aankomst thuis

De Alpen waren favoriet

Het allerleukste vond ik de periode in de Alpen. Een goede kennis is een aantal jaar geleden naar Schladming geëmigreerd. Ze reageerde op een update van onze reis die ik op Facebook plaatste en vroeg of ik het leuk vond om een paar dagen naar Schladming te komen, aangezien we ca. 100 km bij haar vandaan waren. Ik heb geen moment getwijfeld en ben de volgende dag gelijk naar Schladming gereden.

Er is zo ontzettend veel te doen voor kinderen en volwassenen in die omgeving. Ik heb ook een andere kant van Arnoud leren kennen. Hij vindt het geweldig om over rotsen te klimmen, te wandelen en af en toe aan de kant van de rivier in het water te plonzen, terwijl het water van de bergrivier naar beneden buldert.

De Dachstein gletsjer heeft veel indruk op Arnoud gemaakt. Hij vond het onvoorstelbaar dat hij in zijn korte broek in de sneeuw stond. Terwijl het in het dal 29 graden was, stond hij boven op de berg in de sneeuw. Daar heeft hij het nog over.

Lekker veel fietsen op reis

Ik had me voorgenomen om deze vakantie veel te gaan fietsen. Thuis fietsen we ook veel, dus het is bijna logisch om dat op vakantie ook te doen. Het voordeel is dat je onderweg veel ziet en beleeft, doordat geuren en geluiden direct om je heen zijn. Ik heb tijd om Arnoud dingen uit te leggen over wat we zien en zijn vragen te beantwoorden, voordat je er al voorbij bent.

Arnoud en ik vinden het beiden erg fijn om in de buitenlucht te zijn, en in nieuwe omgevingen of steden. Ik ben geen type om de hele dag aan het zwembad of het strand te liggen. Meestal waren we om 16.00 uur terug bij de camper en gingen we dan zwemmen. Arnoud had op de fiets UV-kleding aan. Het is sluitende kleding (insecten gaan niet makkelijk in zijn broekspijp en shirt zitten) en als hij onderweg wil zwemmen is het snel weer droog.

Om een iets groter bereik te hebben, gingen we vaak ook met de trein of boot naar een bepaalde locatie om dan vervolgens terug te fietsen.

Reizen als alleenstaande ouder, niet zo anders als thuis

Ik heb een lager reistempo. Ik ben er van tevoren vanuit gegaan dat ik maximaal 250/300 km op 1 dag kon rijden, rekening houdend met veel vakantieverkeer (bouwvak), het alleen rijden van de afstanden en voldoende stops om even de benen te strekken. Ik blijf een nacht langer op mijn bestemming, dan ik zonder kind zou doen.

Op reis is het gewoon hetzelfde als thuis, alleen het decor is anders. En omdat niets op uur en tijd hoeft, vind ik de vakanties juist veel makkelijker en relaxter.

Gelukkig heb ik nog nooit tegenslagen gehad als autopech of een ongeval. Je kunt dan met niemand overleggen en bent op jezelf aangewezen. Ondanks dat ik hoop dat het me nooit gaat overkomen, kan ik die situatie wel weer zien als een nieuwe uitdaging. Als je in een bepaalde uitdagende situatie zit, kun je veel meer aan dan je vooraf had verwacht.

Wij hebben het heel goed in Nederland

Ik vind het voor Arnoud waardevol om hem mee te geven dat we het goed hebben in Nederland. En dat er mensen (kinderen) in andere landen zijn, die het minder goed hebben, die minder geluk hebben gehad.

Dat het landschap, taal, huizen, cultuur in andere landen (vaak heel) anders is dan in Nederland. En uiteraard vind ik de quality time die we samen hebben heel prettig. Thuis hebben we een agenda, op reis niet.

Mijn tip voor andere ouders die een soortgelijke reis willen maken

Zoek van tevoren goed uit wat je zou willen doen of zien. Ik zoek de avond van tevoren in detail uit waar ik naartoe ga. Begin in je hoofd met het vertrek vanaf je accommodatie en bedenk waar je tegen aan zou kunnen lopen. Bij een treinreis: Hoe laat gaat de trein, kan de fiets (heen en terug) in de trein, zijn er extra kosten aan verbonden, waar in de trein plaats ik de fiets?

Wat zijn de hoogteverschillen? Ik wilde het liefst bergafwaarts fietsen, als is het maar een beetje. Afhankelijk daarvan besloot ik om heen of terug met de trein of boot te gaan. Dat is net wat comfortabeler fietsen met een kind achterop.

En als ik naar een andere bestemming reis, zorg ik dat ik 2-3 verschillende campings op het oog heb. Mocht de ene vol zijn, dan reis je door naar de andere. Wij stellen niet zoveel eisen aan de faciliteiten van de camping. Dan is er altijd wel iets te vinden, wat bij je past.

Als je goed voorbereid bent, kun je onverwachte situaties beter opvangen. Omdat je makkelijker ‘plan B’ in werking kan stellen. Ik ben (tijdens de bouwvak) op de bonnefooi gaan reizen, maar als je dat spannend vindt, kun je er ook voor kiezen om juist alles vooraf te boeken. Dan ben je minder flexibel, maar heb je niet de spanning van: waar slaap ik vanavond en wat als de camping geen plaats heeft?

Ik zat ’s avonds voor de camper meestal sites of blogs te lezen over de regio waar ik was en waar ik naartoe wilde. Dan wist ik een beetje wat ik kon verwachten en waar ik op moest letten.

6 gedachten over “Interview: Moeder en zoon met de camper door Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk”

1. Super stoer wat jullie hebben gedaan!!!!
    Ik vraag me af waar die brug is en de camping waar jullie aan water staan. Wij willen ook naar dezelfde landen over 5 week.
    Alvast bedankt!!!!
    Groetjes Henriëtte

2. Ontzettend leuk Cynthia. Ik hoop in de toekomst meer over jullie reisondernemingen te mogen lezen. Ik neem mijn petje af voor jou en Arnoud, wat een mooi stel zijn jullie. Nog heel veel nieuwe ontdekkingen wens ik jullie toe.