Home / Reisverhalen / Reisverslag 4 weken Kenia & Tanzania incl Kilimanjaro
Tanzania nationale parken kilimanjaro

Reisverslag 4 weken Kenia & Tanzania incl Kilimanjaro

Reisverslag van een rondreis Kenia en Tanzania van 4 weken in 2009 voordat onze dochter werd geboren. Op zoek naar specifieke tips voor een gezin? Lees onze blogs over Tanzania met kinderen.

Nog helemaal vol adrenaline van de bruiloft en het feest sprongen we de volgende dag na nog wat rommelen in huis in de bus. (immers geen treinen). Waarna Marcel ongeveer bij Twello bedenkt dat hij de zoomlens van de grote camera is vergeten en die nog op het bed ligt. Paniek vlug de bus weer uit en weer een bus terug. Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Onze auto staat mooi in Amersfoort geparkeerd en daar zijn we op de trein gesprongen. Een vlucht later waren de dan in Kenia.

Nairobi

Hier gooide de Nairobi marathon even roet in onze plannen doordat de halve stad afgesloten was. Dus maar gaan lopen met de rugzakken door de 3e gevaarlijkste stad van Afrika. Die trouwens echte verassend vriendelijk en leuk overkomt. Het citycentrum is modern met veel hoogbouw en er is een groot gezellig citypark. Er zijn veel mensen met kinderen op straat.

In het hostel waren de double rooms op. Onze eerst nacht op honeymoon dus “romantisch” met 6 anderen op de dorm. Maar ach we hebben vanaf 21:00 tot de volgende ochtend als een blok geslapen zo moe waren we.

Maar oordat het bedtijd was gingen we eerst nog naar Nairobi National Park. Hier een echte budgetsafari gedaan met een grote bus vol met afrikanen door het national park. Super gaaf wat je allemaal ziet, giraffen, zebra’s, wildebeest, buffels maar ook eindelijk (zie verhaal Nepal) een neushoorn joepie!! Dit allemaal met de wolkenkrabbers van Nairobi op de achtergrond.

Zanzibar

De volgende dag bracht een klein vliegtuigjes ons naar Zanzibar (Tanzania). Waar we een dag later in de stromende regen naar Nungwi beach gingen. Maar daarna scheen de zon. Wat een strand! Erg mooi, een combinatie van poedersneeuw wit koraalzand en gewoon zand (zeewier en afval ff wegdenken). De zee is echt fantastisch, kleuren waarvan ik dacht dat ze alleen uit photshop kwamen. Super mooie verschillende tinten blauw. Echt geweldig. Ik zou uren alleen naar de zee kunnen kijken.

Maar dat is zonde want ook onderwater is er genoeg te doen. We zijn 4 dagen gaan duiken. Twee dagen bij het rif dichtbij en twee keer naar Mnemba Atoll.

Ook onderwater hadden we geluk, 3 schildpadden, veel moray eels, lionfish en ga zo maar door. Maar met als hoogtepunt toch wel een white tip reef shark van heel dichtbij. En dan nog de dolfijnen ze kwamen op onze Dhow (traditionele boot) afgevaren, dus masker op fins aan en het water in. Help waar zijn ze nu?? De mensen op de boot roepen under you. En daar waren ze een hele troep dolfijnen die gewoon onder je door duiken! Zo gaaf.

Onze laatste avond zijn we nog naar een geweldige (almost)fullmoon/halloween/maandelijkse beach party gehad op een ander prachtig strand. Een hele happening met zo’n 750 mensen(2/3 locals 1/3 toeristen). En ja dansen dan kunnen ze, je waant je echt in een MTV videoclip. Wel een heel contrast die booty-shakende schaars geklede vrouwen met traditionele gesluierde vrouwen die je voornamelijk rond ziet lopen op Zanzibar. Met nog wat Nederlanders, onze zwitserse bungalow buurtjes en een hele troep van de duikschool ons echt prima vermaakt. En ja het My Husband en My Wife begint al een beetje gewoon te klinken.

Nog 2 dagen doorgebracht in de stonetown de hoofdstad van Zanzibar. Een Unesco world heritage city beroemd omdat het een historich belangrijkheid handelstad was, deel van het Omaanse rijk en je er nu dus een mix van arabische,Persische, indiaase en Europese gebouwen kan vinden. We hadden dus hoge verwachtingen die helaas helemaal niet waar gemaakt werden. Heet, viezig, veel muggen en al de architectuur hebben we stukken beter gezien in Oman, India etc zelf

Moshi & Kilimanjaro

Een ferry rit, nog een nachtje in Dar-Es Salaam en een lange busrit verder waren we in Moshi. De plaats om onze Kilimanjaro beklimmen te beginnen. Deze hebben we gewoon ter plekke geregeld.

We zijn net terug van het hoogste punt in Afrika. Verdorie, de clou verklapt…

Goed, het verhaal is dus dat we voor onze bruiloft geld gevraagd hebben om onder andere de Kilimanjaro te beklimmen. We zijn op 5 november begonnen met een kleine etappe naar de eerste hut. Op onze route naar de top zijn er 3 kampen met houten hutten: Mandara (2730m), Homboro (3740m) en Kibo (4750m). De top ligt op 5895 meter.

De eerste dag begon het wel relaxed met een etappe van 3 uur naar Mandara. Daar slaap je in houten bungelows. Alles ging lekker, en de volgende dag dus maar door naar Homboro. Daar aangekomen hebben we een acclimatisatiedag genomen.

Het begon al best koud te worden en ‘s nachts lag Tikva dan ook al met maillot en trui in haar slaapzak. Maar er wordt goed voor ons gezorgd. ‘s ochtends worden we wakker gemaakt met thee op bed. Douchen is er niet bij maar we krijgen wel een bak met warm water. Na een beetje poedelen is het tijd voor het ontbijt. Elke groep heeft zijn eigen tafelkleedje zodat je weet waar je moet zitten. Dan is het tijd voor porridge,ei,brood en worstjes. We worden volgepropt.

Op zaterdag zijn we vertrokken naar Kibo. Het was toen al een flink imposante dag met o.a. een tocht van 5 km over de hoogvlakte tussen de 2 hoge vulkanische pieken van het Kilimanjaro massief. In Kibo waren we dan ook bekaf.

De “summit day” begon voor mij bijzonder slecht. Om 23:30 werden we gewekt en begon ik maar meteen met overgeven… We kregen thee met koekjes en om 0:15 begonnen we aan de beklimming. Om ongeveer 1:00u kreeg ik last van mijn maag (incl. diarree). Na ongeveer 5 uur zigzaggen door vulkanisch gruis en klimmen over grote rotsen bereikten we Gilmans Point op 5685 meter. Mijn maagtoestand werd niet al te veel beter en Tikva had onze gidsen al laten weten niet te moeten praten, dus het was gezellig.

Op Gilmans point kreeg ik tranen in mijn ogen van de mooie gletsjers aan de andere kant van de krater en de zonsopkomst over de tweede piek van de Kilimanjaro (Mawenzi). We besloten door te gaan naar de top en om 7:16 en 7:30 arriveerden Tikva en ik op de top. We hadden volbracht, dus ook daar was het weer janken.

Dan ben je nog maar halverwege en moet je weer naar beneden. Bij daglicht zie je pas echt wat een klim je ‘s nachts in het donker over nauwelijks bestaande paadjes hebt gedaan. De afdaling helemaal naar Horombo (-2195 meter) eindigde om 15:25u.

We hebben het geweldig gevonden, we raden het niemand aan en het was het zwaarste dat we ooit hebben gedaan. Dank je wel voor iedereen die hier aan heeft bijgedragen!

Safari in Tanzania

Als je in oost-afrika bent ga je natuurlijk ook op Safari. Vanuit Arusha kan je verschillende trips boeken. We kozen voor een 4 daagse kampeersafari naar Lake Manyara, de Serengeti en de Ngorongoro krater.

Nog voor we het eerste park bereikt hadden kregen we een lekke achterband. Dit zou niet de laatste zijn. In totaal kregen we 4 lekke achterbanden die telkens tussendoor gemaakt moesten worden.

Lake Manyara is een realtief klein park maar super afwisselend. In het bosachtige gedeelte konden we echt seek and find spelen. Heel veel impala’s en enkele andere hertachtige dieren. Onze favoriet is de Dik-Dik een mini-hertje ongeveer zo groot als een hond. Hoe dichter we bij het meer kwamen hoe minder dik de begroeiing werd. Hier spotten we ook onze eerste afrikaanse olifanten, ook zebra’s en giraffen ontbraken niet. Voor apen hoef je niet eens je best te doen die zitten echt overal.

Een lange rit de volgende ochtend bracht ons naar de serengeti. Hier hadden we echt een super middag. Het begon met een seksende leeuw (30sec,en klaar). Later spotten we een hele groep auto’s die staan allemaal te kijken naar een slapende luipaard in een boom. De big 5 is dus binnen!. Even later loopt er een luipaard over de weg te struinen. En weer wat verder op een troep met 2 vrouwtjes leeuwen en 4 jongen. De jongen stoeien met elkaar en komen nieuwsgierig bij de auto kijken.

De volgende dag toch het bewijs dat de Serengeti geen dierentuin is. Gisteren in een paar uurtjes het ene hoogtepunt na het andere. Nu rijden we 7 uur rond zonder een van de spectaculaire sightings als de dag daarvoor. Maar mischien ook hierdoor maakt de hele uitgestrektheid van de Serengeti veel indruk. Ook de wildebeast (gnoes) migration is erg bijzonder om te zien. Zoveer je kunt kijken zie je deze beesten. Allemaal lopen ze dezelfde kant uit op weg naar groenere weiden. Ze worden gezelschap gehouden door de veel slimmere zebra’s. Daarnaast zijn er nog grote groepen gazellen.

We moeten de Serengeti alweer verlaten om te slapen op de rand van de Ngorongoro krater. We hebben geen oog voor het uitzicht want er lopen gewoon drie olifanten over de campsites. Een olifant heeft de watertank ontdekt als makkelijk manier om even te drinken. Je kunt er zo dichtbij komen en wij vergeten eigenlijk dat dit geen tamme aziatische olifanten zijn. Maar onze gids “you are playing with you life” brengt ons weer bij. Later op de avond struinen er ook nog wat zebra’s over de campsite.

Heel leuk allemaal maar wel wat minder als je ‘s nachts moet plassen. Bij de serengeti campsite moest dit ook al vlug naast je tentje i.v.b. met o.a. hyena’s die rondstruinen over de campsite.

De laatste ochtend gaan we de Ngorongorokrater in. Dit is de grootste caldera in de wereld. Ook hier weer vooral zebra’s, gazelle en wildebeast. Maar de krater lijkt ook bevolkt door erg veel warthdogs. In de krater leven alleen mannelijke olifanten waar we er ook een boel van zien, net als luie slapende leeuwen. Eigenlijk zitten we wel een beetje aan onze max wat betreft dieren kijken. Maar de setting met kraterwanden aan de horizon zijn is erg mooi.

Kenia Hell’s gate national park

Na de safari door de Serengeti zat onze vakantie er weer bijna op. Onze vlucht vanaf huis ging vanaf Nairobi. Naar Nairobi gaan vanuit Tanzania viel erg tegen, de weg wordt vernieuwd. Dit doen ze niet als in Nederland stukje voor stukje maar bijna alles gewoon in een keer. Het stuk naar de grens was helemaal slecht. Na 7 uur stof happen en hobbelen waren we eindelijk in Nairobi.

We besluiten nog door te gaan naar Lake Naivasha hier zijn enkele campsites. Beter om nog een twee daagjes te relaxen dan in Nairobi. We moeten wachten totdat het busje vol is. Samen met nog twee Nederlandse meiden worden we lastig gevallen door een mannetje die vind dat we hem geld moeten geven. Zijn motivatie wij zijn rijk hij niet. Het wordt echt vervelend als hij tegen Marcel begint met “I will do something bad too you”. Zo irritant hebben we het nog nooit meegemaakt. Zonder geld maar na een Afrikaanse vloek over ons uitgesproken te hebben gaat hij eindelijk na bijna 45 minuten weg.

We gaan eindelijk rijden maar moeten ook de volgende overstap lang wachten waardoor we in het donker en in de stromende regen aankomen bij onze bestemming.

De volgende ochtend huren we hier fietsje om naar Kenia Hell’s gate National park te gaan. Dit is een van de weinige parken waar je behalve in de auto ook mag fietsen of lopen. Een zebra of giraffe’s is toch anders als je zelf niet in auto opgesloten zit. Helaas zit het weer tegen en begint het flink te regenen. Ook de dieren houden hier niet van en verstoppen in de bosjes. Ach op de campsite zien we ook genoeg dieren zoals vogels, maar ook de supermooie colobus monkeys. En een middagje een boekje lezen met een biertje is ook helemaal niet verkeerd.

We brengen nog een laatste nacht en dag door in Nairobi. Behalve shoppen gaan we naar het national museum. Dit is op vrijdag alleen helemaal overgenomen door grote groepen schoolkinderen. Ook gaan we naar het veel (onterecht) aangeprezen giraffecenter met rothschild giraffen.

Dan is het tijd om weer naar ons huisje in Nederland te gaan wat ook wel lekker is. We hebben een erg leuke vakantie gehad met als (letterlijk en figuurlijk) hoogtepunt de beklimming van de Kilimanjaro.

2 gedachten over “Reisverslag 4 weken Kenia & Tanzania incl Kilimanjaro”

1. Hi Tikva, kwam op je site via ATG, bedankt voor je reactie over zanzibar..ik zit u 5 weken in Moshi en vertrek donderdag naar Zanzibar! Als je dit nog leest voor je de safari gaat plannen, moet je inderdaad echt naar de Ngorogoro krater gaan! Ik ben net naar Lake Manyara, Serengeti en Ngorogoro geweest, allemaal erg tof. Als je de kans hebt en een tent hebt, moet je absoluut gaan kamperen op de Rim van de crater. (volgens mij heet ie Sima-e) maar er is maar 1 kampeerplek op de rim. Daar zet je je tent op tussen de zebra’s, heb je uitzicht over de krater en komen olifanten ’s avonds het terrein op gelopen o uit de watertank te drinken. een onvergetelijke nacht!!!
    kijk ook eens op http://www.elinehoenderdos.nl als je meer wil weten over de safari. Geniet van Afrika en gefeliciteerd met je trouwen!!

liefs Eline

2. (schoon-)mama.

Hebben jullie de dolfijnen ook kunnen aanraken, gaaf joh.
    Dat is pas met dolfijnen zwemmen!!