Home / Reisinformatie / Europa / Groot Brittannië / Met de boot naar Engeland, Stenaline met kinderen

Met de boot naar Engeland, Stenaline met kinderen

Een autovakantie naar de countryside van Engeland, the Cotswolds, dat leek Cindy en haar gezin wel wat voor de meivakantie. En toen begon de keuzestress. Eigen auto of huurauto? Vliegen, met de trein, of met de boot? Het werd de eigen auto en de boot. En dat beviel uitstekend!

Met de boot naar Engeland

De overtocht met de boot naar Engeland is een heerlijk en relaxt begin van een autoreis door Engeland. Je kunt kiezen voor Stenaline, P&O Ferries en DFDS Seaways. We geven tips zoals hoe je lekker kunt slapen op de nachtboot naar Engeland.

Stenaline met kinderen

Inchecken op de boot naar Engeland

Omdat we op zaterdagavond vertrekken, kunnen we ’s middags mooi nog even naar het strand van Hoek van Holland. Even zwaaien naar de Stenaline boot die komt aanvaren! Een kwartier voor de aangegeven inchecktijd staan we bijna vooraan in de rij. Het inchecken begint stipt om zeven uur,twintig minuten en een paspoortcontrole later staan we al op het parkeerdek. Dat gaat soepel! Snel een blaadje afscheuren van het handige notitieblok met dek nummer en trapkleur, dan kunnen we morgenochtend de weg naar onze auto weervinden.

Met de boot naar engeland Stenaline

Slapen op de boot naar Engeland, in een echte hut

Dolenthousiast rennen Niels en Fleurde trappen op naar dek 11, ze zijn zo benieuwd naar onze hut. Die blijkt net zo knus als ze zich hadden voorgesteld. Met twee boxspringstapelbedden (al netjes opgemaakt, fijn), een bureau, stoel, kapstok, tv en zelfs een eigen badkamer met regendouche, wastafel en toilet. Zelfs een climate control om de temperatuur te regelen. Maar het mooist aan onze buitenhut is natuurlijk de patrijspoort, direct het lievelingsplekje van Fleur. Zij vindt het bijna jammer dat we ’s nachts varen, hier zou ze uren naar buiten willen turen.

De boot verkennen met de kinderen

De bedden lonken, maar we willen eerst nog even de boot verkennen en een hapje eten. Dat doen we niet in het à la carte restaurant Metropolitan, we zwichten voor de family-deal in het Taste restaurant. De kip en de hamburger zijn oké, de groenten smaken behoorlijk waterig, maar voor € 29,- inclusief een drankje is dit een hele goede deal met zijn vieren. We kunnen trouwens gewoon met euro’s betalen in het restaurant en de shop aan boord, handig. Na het eten duiken de kinderen de speelhoek in en spelen ze een videogame in Teen Town, wij nestelen onszelf in de loungehoek, even genieten van een versgemalen koffie van de barrista.

Met de boot naar engeland Stenaline

Een kijkje op de brug bij de kapitein

Dan is het tijd om ons te melden bij de kapitein, we zijn bij hoge uitzondering uitgenodigd op de brug. Trots vertelt hij over de Stena Britannica en Stena Hollandica, de grootste passagiers ferry’s ter wereld, maar liefst 240 meter lang en 32 meter breed. Met een snelheid van 22 knopen, zo’n 40 km/u, varen we vannacht in zeven uur naar Engeland.

Niels en Fleur vinden al die knopjes, schermpjes, schakelaars en lampjes machtig interessant. Zie daar maar eens vanaf te blijven! Helemaal leuk wordt het als Niels achter het roer mag gaan zitten, een stuk kleiner dan hij had verwacht, en Fleur op de kapiteinsstoel. De reis kan nu al niet meer stuk.

Met de boot naar Engeland Stenaline Nederland

Heerlijk uitgerust aankomen in Engeland met de boot

Voor de zekerheid hebben we een reistabletje ingenomen. Achteraf nergens voor nodig, je voelt hooguit een licht getril van de motor, het schip deint en schommelt helemaal niet, maar misschien is dat anders bij een flinke windkracht.We vallen al snel na vertrek in slaap en worden pas weer wakker van de wake-upcall, om half zes Engelse tijd. We zijn er!

Uitgerust springen we uit bed en onder de warme douche. Vinden wij half zes best vroeg, de kapitein vertelde ons gisteren dat de vrachtwagenchauffeurs een uur eerder worden gewekt en op dit moment de boot al verlaten om hun lading fruit en bloemen op tijd te bezorgen in Engeland.

Lekker ontbijt op de boot

Fris en fruitig lopen we naar het restaurant voor het ontbijt dat we hebben bijgeboekt. Er is genoeg keuze: een full English breakfast, pancakes, yoghurt, cornflakes, fruit en diverse soorten beleg en broodjes. Maar we moeten wel een beetje haast maken, om kwart over zes worden we al op het parkeerdek verwacht, om half zeven gaan we al van boord. Nog even de paspoortcontrole door en een kwartier later rijden we al de haven uit. De hele dag ligt nog voor ons, ideaal! Een goed begin van onze vakantie in Engeland met kinderen.

Met de boot naar engeland Stenaline

Met kinderen is het fijn reizen met de boot naar Engeland

Het reizen met de boot is ons uitstekend bevallen. We hebben eerder ’s nachts gereisd, per vliegtuig, nachttrein of bus, dan hadden we toch vaak gebroken nachten en kwamen we moe aan. Daar hadden we nu ook rekening mee gehouden, maar we hebben heerlijk geslapen, net zo goed als in een hotelbed. Een varend hotel, dat is het eigenlijk.

Ook fijn: je bent lekker vroeg op je bestemming, helemaal uitgerust.Wel zo veilig als je met je eigen auto verder reist, je bent fit genoeg om je te concentreren op het links rijden in Engeland. En doordat je ’s nachts reist, haal je het maximale uit je reisdagen en bespaar je ook nog eens op je hotelovernachtingen. Check hier de actuele prijzen van de ferry overtocht Hoek van Holland-Harwich.

Vroeg opstaan, direct in actie komen met het hele gezin, dat vond ik het enige minpuntje aan de reis. Vooral op de heenweg: in een uurtje douchen, aankleden, spullen verzamelen, ontbijten en naar de auto. Pfff … voor sommige gezinnen waarschijnlijk een peulenschil, voor ons best een uitdaging. Maar het is gelukt en nog zonder gemopper ook, het hielp dat we allemaal zo goed uitgerust waren.

Als we weer een autorondreis door Engeland gaan maken, kiezen we zeker weer voor de boot. Dan nemen we trouwens ook onze hond mee, hij mag in de auto slapen of in de hondenkennel aan boord.

Met de boot naar engeland Stenaline

Tips voor reizen met de boot naar Engeland

Op tijd inchecken scheelt je veel tijd bij het van boord gaan, merkten we op de terugreis. Door files onderweg vanuit Londen hadden we anderhalf uur vertraging, veel meer dan verwacht, daardoor stonden we op de boot op een hoger parkeerdek dan op de heenreis. Net als iedereen zaten we om acht uur klaar voor vertrek, maar we stonden achteraan in de rij, ook bij de paspoortcontrole, uiteindelijk verlieten we de haven pas om kwart over negen. Kom dus ruim op tijd, zodat je ’s avonds nog gezellig wat tijd aan boord hebt, zeker met kinderen is dat fijner dan ’s morgens lang in je auto in de rij staan.

Het ontbijt is uitgebreid en goed, maar met een gezin met twee kinderen ben je € 38,75 kwijt. Wil je hierop besparen, dan kun je een ontbijtje van thuis meenemen en dit in je hut of in een van de zithoekjes opeten. Vers kopje koffie van de barrista erbij, lekker!

Met de boot naar engeland Stenaline

Overdag met de boot naar Engeland varen, dat kan natuurlijk ook. Er is genoeg te doen aan boord, een drankje op het dek, een film kijken in de bioscoop, beetje shoppen, de kinderen vermaken zich wel in de speelhoeken. Boek dan ook zeker een buitenhut, tipte een lezeres ons, lekker genieten van het uitzicht!

Met de eigen auto in Engeland rijden

De overtocht met de boot was een heerlijk begin van onze autoreis door Engeland. Wil jij ook met je eigen auto op vakantie naar Engeland? Lees dan ook andere blogs over een autovakantie in Engeland, met onze route, ervaringen en praktische tips.

Met de boot naar engeland Stenaline

Gezinopreis maakte de overtocht op uitnodiging van StenaLine Nederland. Zoals je gewend bent, geven we onze eerlijke mening. Kijk voor meer informatie over varen met StenaLine op stenaline.nl.