Sportieve avonturen Jordanie rondreis

Onze Israël en Jordanie rondreis is al een week onderweg en na Kerak vertrekken we naar Dana. Vanuit het dorpje Dana op 1250 meter beginnen we met onze wandeltocht door het Dana National park meer dan 1000 meter omlaag. Het is heerlijk rustig en de natuur is hier erg mooi. We beginnen met hoge kliffen en mist, langzaam verandert het landschap als je dieper in de de wadi (rivierbedding) komt en ook wordt het warmer.  Omdat we vanaf het eindpunt weer door willen nemen we onze grote rugzakken mee.

De route zou 14 km moeten zijn maar ons GPS-apparaat maakt er toch bijna 19 van (en dat zal wel kloppen).  Vooral die laatste kilometers zijn behoorlijk pittig we zijn dan ook superblij als we eindelijk onze slaapplaats zien. De Feynan Ecolodge is de enige overnachtingsmogelijkheid en een nachtje hier slapen is bijzonder. Er is maar heel beperkt elektriciteit dus ’s avonds wordt alles verlicht met kaarsen . Het is hier ook heel helder en door de telescoop op het dak kunnen we zelfs de ringen van Saturnus zien.

De volgende ochtend lopen we alweer rond nu door de lager gelegen delen van het Nationale park waar ook nog resten van neolithische en Romeinse dorpjes zijn en hele oude kopermijnen.  Marcel is in een “de rechte lijn is de kortste, dus snelste route” loopmethode, hetgeen eindigt in veel klauteren en voorzichtig afdalen over rots- en grindhellingen.

Petra

Vanuit Feynan is het een prachtige route over deels ongeasfalteerde weg door de bergen naar Wadi Musa. Wadi Musa is de meest toeristische plaats van Jordanië vanwege het nabijgelegen Petra.  Petra is een van de Nieuwe 7 Wereldwonderen: wie kent het beeld niet van een kloof met een tempel aan het einde. Petra is echter nog veel meer dan dat, namelijk een volledige Nabateese stad en volgens veel mensen die we spraken het hoogtepunt van hun Jordanie rondreis.

Er zijn niet alleen in de rotsen uitgehakte gebouwen maar ook veel resten van vrijstaande gebouwen. Als verwende reizigers vonden we de bouwwerken in Petra toch iets minder spectaculair dan we misschien gehoopt hadden maar de mooie natuur is dan weer een pluspunt.

We hebben twee dagen lang diverse hoekjes van Petra bekeken, en heel veel geklommen naar enkele “High Places of Sacrafice”. We hebben één dag meer dan 25km gelopen en de andere dag zelfs 35km dan je kan je wel voorstellen hoe groot het is. Een pluspunt is dat je als je tijd hebt en fit bent makkelijk van de normale route af kunt wijken en dan Petra een beetje voor jezelf hebt. We bezochten ook nog Little Petra en Petra by Night (een wandeling door de Siq in kaarslicht).

Duiken in Aqaba

Na al de grensposten, het site seeing en wandelen waren we behoorlijk moe, maar gelukkig was het relax-tijd. In Aqaba vonden we een gezellig hotel met zwembad. Wel zo fijn, dan kon Tikva ook in bikini want op het vlakbij gelegen strand is dat niet zo gepast. We vonden de ideale dagbesteding in rustig wakker worden en ontbijten, om 10:00 duiken, dan lunchen en zonnen en om 14:00 de volgende duik. Daarna kon je nog even twee uurtjes zonnen en het was het alweer tijd voor een biertje of een frisse citroen-munt drink en wat kletsen met andere reizigers of het vriendelijke personeel. In deze periode viel ook mijn verjaardag waarbij ik door het hotel ook nog verrast werd met een taart. Na 6 nachtjes waren we helemaal ontspannen. We hadden de mooiste duikplekken gezien en ook een paar keer in Aqaba geweest dus hesen we de rugzakken weer op voor de laatste week. In deze laatste week wilden we in ieder geval nog naar Wadi Rum.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan dertig met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië.