Home / Oceanie / Australie / Tasmanië met een camper, rondreis tips
Tasmanie camper header

Tasmanië met een camper, rondreis tips

Het leek ons een ideaal om een deel van Australië met een camper te verkennen, omdat je op die manier altijd je huis en spullen bij je hebt en toch veel kunt verplaatsen. Zeker omdat we met een acht maanden oude baby vier weken vakantie gingen vieren in Australië. Uiteindelijk besloten we om een camper te huren in Tasmanië om dat gedeelte van het land in twee weken op deze manier te ervaren.

In Tasmanië zijn de afstanden voor Australische begrippen klein, is de temperatuur niet te hoog en er zijn veel nationale parken waar je prachtig kunt wandelen. Ook zijn er in Tasmanië veel dieren te spotten: wombats in de bergen, kleine kangoeroes in de bossen, pinguïns aan de kust en allerlei andere exotische vogels.

Tasmanie route kaart

Camper huren Tasmanië

Voor het huren van een camper op Tasmanië zijn er meerdere geschikte verhuurmaatschappijen, een goede vergelijking kan je dus een hoop geld schelen. Wij huurden onze camper enkele maanden van tevoren bij GoCheap Campervan Hire, op dat moment ruimschoots de goedkoopste.

Tasmanie met kind

Wanneer je kind in een autostoeltje zit, is het verstandig om rekening te houden of het bevestigen hiervan mogelijk is. In onze selectie vielen hierdoor meerdere campermodellen af en huurden we uiteindelijk een vier- tot zespersoons camper.

Tasmanie met camper kinderzitje

Onze route hadden we vooraf niet vastgelegd, maar we hadden ons wel goed voorbereid. Thuis maakten we een kaart met alle plekken die we mogelijk de moeite waard vonden. Dit kan heel goed in Google Maps (opgeslagen kaarten en dan kaart maken). Op basis van alle punten op deze kaart konden we een grove route uitstippelen.

Tasmania met kind en camper

We zouden hoogstwaarschijnlijk een rondje rijden, maar de keuze aan welke kant we begonnen, wilden we van het weer laten afhangen. Toen we eenmaal op Tasmanië waren, besloten we aan de ruige westkant van het eiland te beginnen en te eindigen aan de kust in het oosten. De kampeerplekken hebben we onderweg pas vastgelegd.

Hoe kom je in Tasmanië?

Vanuit Nederland vlogen wij met een tussenstop naar Sydney, vanuit hier namen we een binnenlandse vlucht naar Tasmanië. Wij kozen ervoor om eerst drie nachten in een huisje te verblijven, net buiten Hobart, in Kingston. Zo konden we in alle rust wennen aan de temperatuur, het tijdverschil en konden we bijkomen van de lange reis.

Tasmania met kind en camper

Vooraf was ik bang dat ik dit zonde zou vinden van de vakantiedagen, maar achteraf ben ik enorm blij dat we dit gedaan hebben. We hebben deze dagen gebruikt om veel te slapen en de omgeving van Hobart, inclusief Mount Wellington, te verkennen en na deze dagen konden we uitgerust de camper ophalen. Daarnaast rijden ze in Australië aan de linkerkant van de weg en het beviel ons goed om dit eerst met een normale auto uit te proberen voordat we met onze grote camper op pad gingen.

Tasmania met kind reis

Onze rondreis op Tasmanië

We haalden onze camper vlakbij het vliegveld op en na de instructies reden we door naar een camping net buiten de stad in New Norfolk. Hier namen we de tijd om de camper in te richten en ‘uit te vinden’. De volgende ochtend reden we direct door naar Mount Field.

Tasmanie met camper kinderen

We verbleven hier op de camping in het Nationaal Park en we wilden op tijd arriveren om een plek te bemachtigen. We hadden een plek aan de rivier en op steenworp afstand van enkele wandelingen, tussen de exotische vogels. Na een dag wandelen heb je de toegankelijke wandelingen gehad, de overige hikes zijn alleen bereikbaar met een fourwheeldrive.

Tasmanie met kind

Vervolgens reden we door naar Lake St. Clair, een perfecte wandelbestemming. De camping lag aan de start van meerdere wandelingen en je kan je hier gerust meerdere dagen vermaken. Wij deden hier één hike en besloten het hierbij te houden. Het weer was erg wisselvallig en de volgende dag zou alleen maar regen vallen, een ideale dag om ons te verplaatsen.

Met een tussenstop in Queenstown voor de nodige boodschappen en een doktersbezoek voor onze zoon, reden we door naar Tullah voor een overnachting. Voor de camping hoef je hier niet te stoppen, maar het uitzicht op het meer maakte veel goed.

Tasmanie cradle mountain

Door deze overnachting konden we de volgende ochtend al starten bij Cradle Mountain. Dit is een van de must sees van Tasmanië en het was hier beduidend drukker. We konden direct inchecken op onze camping voor de komende drie nachten naast het nationale park en vanaf onze plek wandelden we het park in. Om wat verder in het park te komen, rijdt er een shuttle bus, waardoor alle wandelingen voor iedereen bereikbaar zijn. Tijdens onze wandeling zagen we direct al wombats lopen, vlak langs de boardwalk. Dit is de ideale plek voor goede wandelingen en het spotten van wombats.

Tasmania met camper

Na Cradle Mountain vertrokken we naar de noordkust, hier komen ‘s nachts pinguïns aan land en op onze camping in Ulverstone liepen ze zelf direct langs onze camper. Een mooie afsluiting van de eerste week.

Tasmanie met kind

De tweede week brachten we door aan de oostkust. Eerst twee nachten bij Wineglass Bay en Freycinet National Park. De kustlijn en uitzichten zijn er erg mooi, maar wij vonden het ook erg toeristisch.

Onze volgende stop zou Maria Island zijn, maar het lukte ons niet om hier een overnachting te boeken. Helaas moesten we dit dus overslaan en reden we direct door naar White Beach aan de kust. Vooraf had ik niet al te veel van deze bestemming verwacht, maar ik was erg onder de indruk van de ruige kust en de goede wandelmogelijkheden.

Onze reis sloten we af in Dodges Ferry. Niet echt een highlight, maar voor ons wel een perfecte plek aan de kust om nog even tot rust te komen voordat we onze camper weer moesten inleveren.

Hoe is Tasmanië met een camper?

Rijden met een camper is even wennen, maar het ging al snel erg soepel. De wegen in Tasmanië zijn over het algemeen goed en rustig. Ze zijn niet erg breed, maar precies breed genoeg voor een camper. Daarnaast ligt de maximumsnelheid niet hoog, waardoor je je niet snel opgejaagd voelt. Houd er wel rekening mee dat er redelijk veel gravelwegen zijn op Tasmanië, vooral wanneer je in dunbevolkt gebied komt. Officieel mag je met je huurcamper hier niet overheen en het is ook niet aan te raden. Wij hadden hier vooraf geen rekening mee gehouden, dus sommige wandelingen konden we helaas niet bereiken.

Verschillende type camperplekken

Campings hadden we vooraf niet gereserveerd, maar met behulp van de app ‘Wikicamps Australia’ hadden we alle informatie die nodig was om dit onderweg te regelen. De app is de eerste twee weken gratis en bevat alle informatie die je onderweg nodig hebt. Plekken om met je camper te overnachten zijn er voldoende en je hebt eigenlijk keuze uit drie soorten camperplekken. Als eerste, plekken beschikbaar gesteld door particulieren, uiteenlopend van grote grasvelden langs de weg tot mooie plekken langs de kust. Deze plekken zijn niet te reserveren en erg goedkoop.

Tasmanie met camper

Daarnaast heb je nog commerciële campings die je vooraf wel kan en soms ook moet reserveren. In het tussenseizoen konden we vaak 1 of 2 dagen vooraf nog een plek reserveren, maar we hebben ook weleens achter het net gevist. Deze plekken zijn vaak iets duurder (gemiddeld 30 euro voor een powered site) en hebben alle voorzieningen die je op een camping kan verwachten. De campings vind je vaak bij toeristische plekken en wij hebben veelal op dit soort campings gestaan met wisselende ervaringen. De campings bij Lake St. Clair en Cradle Mountain waren erg fijn en ruimtelijk, maar de camping bij Wineglass Bay was dan weer erg krap en druk.

Tasmania met camper

Als laatste heb je nog campings die door de staat gereguleerd worden, deze liggen vaak in de nationale parken en kunnen niet gereserveerd worden. Doordat je midden in het nationaal park overnacht, zijn deze plekken vaak populair. Om een plek veilig te stellen wordt dan ook aangeraden voor de lunch aan te komen. Onze mooiste kampeerplek was dan ook zo’n camping bij Mount Field. Exotische vogels vlogen over, pademelons hopten langs de camper en de beek waar we aan stonden, gaf de kans een vogelbekdier te spotten. Vanuit de camper liepen we direct het nationale park in.

Het beviel in het begin heel goed dat we niets gereserveerd hadden, maar naarmate we langer onderweg waren, zorgde het dagelijkse plannen toch voor wat onrust. We hadden een aantal keer pech met boeken van een plek, waardoor we ook een bestemming aan de oostkust moesten overslaan. Met een baby zochten wij toch naar iets meer zekerheid, daarom zouden wij het in het vervolg misschien toch iets meer vastzetten. Mocht je iets flexibeler zijn, dan is het wel goed mogelijk om zonder plan te reizen op Tasmanië.

Wat neem je mee voor een camperreis met een baby (onze ervaringen)?

Als je nu aan ons vraagt, “Is de camper de ideale manier om met een baby Tasmanië te verkennen?”, dan is ons antwoord toch nee.

Op heel veel momenten waren we erg blij met de camper, je verblijft vaak net iets meer in de natuur en je bent flexibel. Zo reden wij regelmatig naar de plek waar we iets wilden doen, lieten Rune dan even slapen en gingen daarna pas echt op pad. Je hebt altijd je eten en bed bij je.

Tasmania met camper

Ondanks deze voordelen liepen wij toch aan tegen het gebrek aan ruimte voor elkaar. Onze zoon liep nog niet, maar er was geen ruimte om te kruipen in de camper. We waren niet goed genoeg voorbereid om hem buiten te laten rondkruipen. Bijtende mieren en soms krappe campingplekken maakten het minder aantrekkelijk om buiten te zitten.

Daarnaast konden we niet op alle plekken komen waar we wilden zijn, vanwege het ontbreken van een vierwielaandrijving. 4×4 campers bestaan wel, maar die waren niet geschikt in combinatie met een autostoeltje. Als laatste kwamen we erachter dat er overal waar we verbleven ook huisjes beschikbaar waren. De kosten van een camper zijn hoog, waardoor je best wat uit zou kunnen geven aan een accommodatie en een 4×4 auto.

Maar we schrijven de camper niet af. Met een iets betere voorbereiding en in een andere omgeving, zouden we hem zo weer overwegen. De volgende items hadden onze reis toch net iets simpeler gemaakt:

• Kinderstoel. Onze zoon heeft binnen altijd in zijn autostoel gezeten en buiten in de buggy. Dit was een prima oplossing, maar niet ideaal. Bij de huur van de camper kregen we een normale campingstoel mee, hier was onze zoon nog te jong voor. In de toekomst zouden wij een IKEA kinderstoel aanschaffen op locatie of een opvouwbare kinderstoel meenemen.
  • Buitenkleed. Even je kind buiten op de grond zetten, kon vaak niet op de campings, doordat er veel insecten aanwezig waren of de grondsoort het niet toeliet. Wij hadden alleen een fleecekleed bij ons, maar we hadden veel liever een groot picknickkleed of tentzeil gehad. Op die manier kan je toch iets prettiger je kind op de grond laten spelen en dit is een goede oplossing voor de krappe binnenruimte.
  • Autostoeltje. Bij de verhuur konden we een autostoel huren. Dit was een voorwaarts gerichte kinderstoel waar onze zoon eigenlijk nog te klein voor was. Ze hadden geen alternatief, hier moest ik me even overheen zetten want ik vertrouwde het niet helemaal. Onze zoon sliep daardoor niet fantastisch in zijn autostoel, terwijl ik hier wel op had gerekend. Je bent met een camper eenmaal veel onderweg. Een eigen kinderstoel zou hier een oplossing voor kunnen zijn.
  • Bedje. Onze zoon sliep boven de cabine, die afgesloten kon worden met een groot net. Aangezien onze zoon nog niet zelf kon gaan zitten, was dit prima. Mocht je kind wel zelf kunnen gaan zitten, dan is het valgevaar wat groter. Een opvouwbaar Deryan tentje, dat op het bed achterin de camper gezet kan worden, is dan een prima alternatief. Ruimte voor een groot campingbed is er namelijk niet.

Kosten van camperhuur in Tasmanië

Het huren van een camper in Australië is duur, een stuk duurder dan ik vooraf had verwacht. Wij boekten onze camper vrij laat, dus konden we geen gebruik maken van vroegboekkortingen. Dit kan 5% tot 10% schelen op de boekingskosten.

Tasmanie met camper

Uiteindelijk was dit ons kostenplaatje voor 14 dagen camperhuur:

• Camper inclusief verzekeringen, beddengoed, autostoel en campingstoelen
    €4000
  • Campings, powered sites (tussen €15 en €30, met één uitschieter naar €60)
    €400

Ook naar Australië? Lees ook onze andere blogs over Australië met kinderen. Meer tips voor reizen in een camper met een baby, lees ook ons artikel over vakanties met een camper met baby, met inpaktips.

1 gedachte over “Tasmanië met een camper, rondreis tips”