Home / Reisinformatie / Europa / Belgie / Op avontuur in de Antwerpse Kempen met kinderen

Op avontuur in de Antwerpse Kempen met kinderen

“Mama, ik hoor een gek geluid buiten!” Na een nacht diepe slaap worden we gewekt door een luid getrommel. Het blijkt een enthousiaste bonte specht in de boom naast onze watertent te zijn. We verblijven midden in de Belgische natuur, voor een weekend vol avontuur in de Antwerpse Kempen en in deze blog vertellen we waarom deze regio zo leuk is. Dit blog is later aangevuld met meer activiteiten naar aanleiding van het bezoek van blogger Tikva met haar dochter aan de Kempen.

De Antwerpse Kempen

We zijn dus in de Antwerpse Kempen die samen met de Limburgse Kempen dan weer de Vlaamse Kempen vormen.  Snap je het nog? De regio waar we zijn ligt ten noordoosten van de stad Antwerpen, op iets minder dan twee uur rijden vanaf Utrecht.

Kempen

De Antwerpse Kempen bestaan uit een uitgestrekt zandgrondgebied met heuvels, heide en vennen. Bekende steden zijn Geel, Turnhout en Herentals. Tijdens ons weekend in de meivakantie verbleven we in het hart van de regio. We sliepen in Lille en bezochten onder andere Kasterlee en Herentals en gingen fietsen, wandelen en kajakken in de omliggende natuurgebieden. Lees ook de uitgebreide blog over Wandelen in Kempen met kinderen.

Wat te doen in de Antwerpse Kempen met kinderen?

“Sssst, ik denk dat we nu op z’n buik lopen, want ik voel de grond bewegen.” Fantasie genoeg, die zoon van ons, al moet ik toegeven dat we zelf ook wel een beetje worden meegetrokken in het verhaal over de Slapende Reus, dus heel voorzichtig lopen we verder over de hoge zandduin.

Kempen speeltuin

Wandelen met kinderen in de Antwerpse Kempen is een feestje. Het is de grootste groene regio van Vlaanderen en er zijn tal van mooie wandelingen te maken, zo vind je er maar liefst tien verschillende wandelnetwerken. Per netwerk is voor € 8,- (prijs december 2023) een uitgebreide wandelkaart met daarop knooppunten te koop, waarmee je zelf wandelingen kunt maken.

Kempen

Wil je liever een kant-en-klare kindvriendelijke wandeling in de Antwerpse Kempen? Geen zorgen, want die zijn er genoeg. Wij liepen twee wandelroutes op de Kempense Heuvelrug bij Kasterlee: De Zoektocht naar de Slapende Reus en het TrekJanpad. Beide wandelingen zijn geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 7 en maximaal 6 kilometer lang. Onderweg kom je langs opdrachten en speelplekken in de groene bos en op de heide.

Een uitgebreide blog over wandelen met kinderen in de Antwerpse Kempen lees je hier

Kajakken met kinderen in de Antwerpse Kempen

Als er één ding is wat je niet mag missen als je met kinderen in de Antwerpse Kempen bent, is het kajakken op de Kleine Nete met De Waterral! De Kleine Nete is een rustige rivier van zo’n 45 kilometer lang die dwars door de natuur van De Antwerpse Kempen en door elf verschillende gemeenten loopt.

Kempen kajak

Net als overal waar we komen in de Antwerpse Kempen, is de ontvangst hartelijk. Benny, de eigenaar van de Waterral, verzorgt al meer dan 20 jaar kajaktochten op de Kleine Nete en kent dit gebied op z’n duimpje. Hij geeft ons tips over de route en vertelt ons dat we gaan kajakken van Herentals naar Grobbendonk. We krijgen een handig, klein tonnetje om spullen in te bewaren die niet nat mogen worden en na wat gestuntel lukt het ons om droog in te stappen. Hop, daar gaan we!

Het is heerlijk op het water, van de wind hebben we geen last en we waren op het gemakje langs de groene oevers. Het grootste deel van de route hebben we de Kleine Nete voor onszelf en komen we niemand tegen, wat een rust! Hoewel we soms omgevallen bomen in het water moeten ontwijken en het af en toe nodig is te bukken als we onder een brug door varen, gaat het peddelen ons verder goed af. Cas is in zijn nopjes, peddelt vrolijk mee en geeft als een echte kapitein stuurinstructies.

We zijn op pad in een Canadese kano waar we met z’n drietjes in passen, Cas zit in het midden. Ben je met meer personen, dan kun je ook een grotere Canadese kano huren of meerdere kajaks voor één of twee personen. De boten zijn heel stabiel, er is geen sterke stroming en er zijn zwemvesten beschikbaar, dus een kajaktocht op De Kleine Nete is ook goed te doen met jonge kinderen.

Onderweg komen we langs Kinderboerderij Lentehei, waar je een drankje kunt drinken op het terras. Er is ook een speeltuin en natuurlijk nemen we een kijkje bij de dieren. Houd er wel rekening mee dat je zelf moet aanmeren en dat in- en uitstappen hier nogal een uitdaging is!

Na zo’n twee uur kajakken komen we bij ons eindpunt aan, de watermolen van Grobbendonk. Daar eindigt onze kajaktocht over de Kleine Nete. Normaal gesproken stap je hier in het shuttle treintje, maar wij mogen meerijden met de vrouw van Benny die ons al op staat te wachten. Ze brengt ons terug naar De Hut bij het startpunt, waar we met roodverbrande neuzen nog even nagenieten van onze tocht met een drankje op het terras.

Onze route was ongeveer 7,5 kilometer lang, maar je kunt ook kiezen voor een langere tocht tot wel 25 kilometer. Kajakken op de Kleine Nete kan iedere dag vanaf 11.00 uur en voor alle vertrektijden, locaties en prijzen check je de website van De Watterral. Let op: minimaal twee dagen van tevoren reserveren is noodzakelijk!

Bobbejaanland, pretpark in de Antwerpse Kempen voor het hele gezin

Tijdens ons weekend in de Antwerpse Kempen mag één ding natuurlijk zeker niet ontbreken: een bezoek aan Bobbejaanland. Bobbejaanland is misschien wel het bekendste attractiepark van België en al jaren populair. We zijn er alle drie nog nooit geweest en zijn dan ook benieuwd wat we gaan beleven.

Kempen Bobbejaanland

De zondagmiddag is gereserveerd voor het park en tot onze verbazing is het er niet druk, zodat we veel attracties kunnen uitproberen. Cas is een beetje geïntimideerd door de spectaculaire achtbanen, die met donderend geluid langs razen. Het is ons meteen duidelijk dat liefhebbers van adrenaline hier heel blij worden, maar wij gaan op zoek naar wat kalmere attracties.

Gelukkig zijn die er meer dan voldoende attracties die voor alle leeftijden geschikt zijn. Kindvriendelijke achtbanen die niet over de kop gaan, zoals de Speedy Bob en de Okidoki, vindt hij geweldig en omdat het zo rustig is, kunnen we zo doorlopen en nog een extra rondje doen. We worden kletsnat in de wildwaterbanen, schieten om ons heen met laserguns in een cowboydorp en voelen ons weer even kind z’n drietjes bij de megaglijbanen.

De middag vliegt om en hoewel we zo’n twaalf attracties hebben gedaan, hadden we nog wel langer willen blijven. We nemen ons voor zeker nog eens terug te komen naar Bobbejaanland. Meer weten over Bobbejaanland? In onze uitgebreide blog Bobbejaanland met kinderen lees je alles over onze belevenissen in dit gave attractiepark in België! De actuele openingstijden en ticketprijzen van Bobbejaanland vind je op hun eigen website.

Hidrodoe interactief museum over water

Op onze laatste dag in de Antwerpse Kempen is het bewolkt en wordt er regen voorspeld, dus het komt goed uit dat we een binnen attractie op het programma hebben staan. We gaan naar Hidrodoe, een interactief wetenschapsmuseum over water. Cas is dol op dit soort musea en stuitert naar binnen.

Kempen Hidrodoe

We weten niet zo goed wat we moeten verwachten, maar Hidrodoe blijkt een schot in de roos. Wat een tof museum, of eigenlijk doe-centrum, zoals ze zichzelf noemen. Na een 4D film over de twee mascottes van Hidrodoe, Drip en Drup, wandelen we de eerste interactieve ruimte in,

Daar wordt het verhaal over waterwinning nog eens op een interactieve manier uitgelegd. Vervolgens gaan we naar de Waterwereld, vol proefjes, zoals zelf stoom en zeepbellen maken en zorgen voor een echte tornado onder water.

Ondanks de bewolking slaan we de Watertuin vol fonteinen en waterspeeltoestellen, natuurlijk niet over. We houden het niet droog, maar dat kwam niet door de regen. Cas rent van de ene attractie naar de andere en vindt alles interessant en leuk. En dat is het ook, er is duidelijk goed over nagedacht en alles is zowel leerzaam als leuk.

Kempen Hidrodoe

Binnen zijn drie grote ruimtes, waar je leert over de geschiedenis van drinkwater, maar vooral zelf ook veel kan uitproberen. In de laatste ruimte is ook aandacht voor het klimaat en wordt op een hele leuke manier uitgelegd hoe belangrijk water is.

Uiteindelijk hebben we een hele ochtend nodig om alles te zien en te doen. Hidrodoe is zeker een bezoek waard als je kinderen van interactieve musea en wetenschap houden. En zijn ze daar niet zo’n fan van, dan is het nog steeds heel leuk in de waterspeeltuin. Voor de actuele informatie over openingstijden en entreeprijzen check je de website van Hidrodoe en in onze uitgebreide blog lees je alles over dit toffe interactieve museum of doe-centrum!

Bezoekerscentrum Tabloo

Een andere binnen attractie om te bezoeken is Bezoekerscentrum Tabloo in Dessel. Blogger Tikva en haar dochter bezochten Tabloo en zijn enthousiast over dit leerzame, originele en zeer relevante uitje.

tabloo hal interactief

Dit bezoekerscentrum laat zich het beste vergelijken met een interactief wetenschapsmuseum en is gericht op wat oudere kinderen. Er is een speciale audiotour voor kinderen. Tabloo is boeiend voor kinderen die interesse hebben in wetenschap en natuur vanaf een jaar of 8, maar beter nog een paar jaar ouder.

tabloo

In Tabloo leer je op een interactieve manier over radioactiviteit en radioactief afval. Een super actueel onderwerp maar wel eentje die best ingewikkeld kan zijn. Het begint bij de oerknal en je komt uit bij het dilemma van de opslag van radioactief materiaal. Tabloo is dan ook gebouwd naast een toekomstige ondergrondse opslaglocatie voor laag- en middelactief kortlevend radioactief afval.

Door middel van luisteren, filmpjes, quizzen en spelen leren ook kinderen wat straling eigenlijk is en waarvoor we het allemaal gebruiken. Een best ingewikkeld onderwerp wordt op deze manier echt interessant.

Lees ook ons uitgebreide blog over Tabloo, of bezoek de website.

tabloo buiten speeltuin

Zilvermeer provinciaal recreatiedomein

Wil je zwemmen in de buitenlucht, lekker spelen of een mooie wandeling maken? Nadat we bij Tabloo zijn geweest rijden we nog even naar Zilvermeer provinciaal recreatiedomein. In de wintermaanden kan je hier gratis naar binnen, de rest van het jaar betaal je entree.

Kempen Zilvermeer

Rondom een recreatieplas met uitnodigend wit zand en meerdere glijbanen in het water is een bosgebied. We starten met een wandeling maar erg ver komen we niet want we komen telkens hartstikke leuke speeltuinen tegen. Speeltuinen voor jonge kinderen, maar ook de Mega schuifaf me twee lange glijbanen waar ook kinderen van negen nog hartstikke blij van worden.

Kempen Zilvermer speeltuin

Eigenlijk hadden we de hele Krakketakketocht willen lopen een wandeling van zo’n 2,5 kilometer. Nadat je langs de grote speeltoestellen bent gekomen, kom je in een rustiger gebied van het domein met veel natuur en ook nog enkele klauteropties onderweg. Jammer genoeg begint het echter zo hard te regenen dat we moeten besluiten deze wandeling te bewaren voor een volgende keer.

Kempen Zilvermeer glijbanen

Nog meer activiteiten in de Antwerpse Kempen met kinderen

Mega Speelstad Lille

Ben je in de Antwerpse Kempen met kinderen en tref je het niet zo goed met het weer? Mega Speelstad Lille is een overdekte speeltuin van ruim 5.000 m2 met allerlei attracties en heel veel speelruimte met ballenbakken, glijbanen en klimtoestellen.

Fietsen in de Antwerpse Kempen

Naast een uitgebreid wandelnetwerk, ligt er in de Antwerpse Kempen een fietsnetwerk met meer dan 2000 kilometer veilige fietspaden. Je fietst door bossen, over de heide en langs weides, kastelen en gezellige Antwerpse dorpjes en stadjes. Met de fietskaart Kempen stippel je heel handig zelf je route uit en bepaal je zelf de lengte en je tussenstops.

Kempen

Ook leuk zijn de kinderroutes Op Safari In Balen en de Prinsjesroute. Onze favoriet is de Nerdlandsafari, waar je onderweg met QR-codes opdrachten moet uitvoeren en eindigt in de natuurspeeltuin bij kasteel Hof d’Intere in Kasterlee.

Speeltuinen en -bossen in de Antwerpse Kempen

In het Prinsenpark in Retie kun je niet alleen fijn wandelen en fietsen, er is ook een speelbos vol klimtoestellen van natuurlijke materialen om heerlijk te klimmen en klauteren.  De Ark van Noë in Lichtaart is geschikt voor gezinnen met peuters en kleuters en heeft naast een kinderboerderij ook een fijn terras met een aangrenzende speeltuin.

Voor oudere kinderen is het Speelbos Engels Kamp in Geel een aanrader. Dit speelbos is gemaakt in een oud militair kamp en heeft een uitdagend klimparcours, waar je ook nog een stukje geschiedenis meekrijgt. Meer toffe speeltuinen- en bossen in de Antwerpse Kempen vind je hier!

Kindvriendelijke accommodaties in de Antwerpse Kempen

Slapen in een watertent in De Lilse Bergen

Tijdens ons weekend in de Antwerpse Kempen sliepen we in een watertent op de camping in Recreatiegebied De Lilse Bergen. De watertent is een sfeervolle safaritent met een vlonder boven het water en van alle gemakken voorzien, glamping aan het water dus.

Kempen

Bij binnenkomst zijn we verrast door de ruimte en de praktische indeling. Ons zoontje klimt meteen de trap op naar de nok van de tent, waar een slaapzolder is met twee matrassen. Maar zodra hij het stapelbed in één van de slaapcabines ontdekt, weet hij waar hij wil slapen. Er is wel een toilet maar geen badkamer in de watertent. Douchen kan in één van de douchegebouwen met schone douches die met een handig pasje werken waar je credits op kunt zetten.

’s Avonds koken we in de prima uitgeruste keuken van de watertent en eten we in de avondzon op het terras boven het water. Het is hier heerlijk rustig, het enige wat we horen is het gekwetter van een waterhoentje en van Cas, die aan de overkant van het meer een glijbaan heeft gespot. We beloven dat we na het eten op verkenning gaan.

Spelen, klimmen en zwemmen in de Lilse Bergen

Recreatiedomein De Lilse Bergen is een uitgestrekt gebied en we zijn dan ook blij met de huurfietsen die we dit weekend tot onze beschikking hebben. We fietsen een rondje door het bos en het is ons al snel duidelijk dat het hier geen schoolvakantie is, want we komen niemand tegen.

Kempen lilse bergen

Eenmaal aan de overkant van het meer wacht een verrassing: de grootste speeltuin die we ooit gezien hebben, met wel 10 hoge glijbanen, talloze klimtoestellen en schommels en een aparte waterspeeltuin. Natuurlijk moet alles worden uitgeprobeerd en het is al bijna donker als we terugfietsen naar onze watertent, waar we snel gaan slapen.

Kempen

Ondanks dat het flink afkoelt, slapen we heerlijk onder onze dikke dekbedden en we worden uitgerust wakker van het getrommel van onze buurman. Het is wel fris, dus we zetten het elektrische kacheltje een tijdje aan. De mannen halen verse broodjes en we ontbijten in onze tent. De ochtend gebruiken we om het recreatiedomein verder te verkennen. We maken een wandeling met behulp van de Knooppuntenkaart en eten pannenkoeken en croque monsieur in restaurant De Heihoeve in het bos bij de camping.

Helaas hebben we niet meer voldoende tijd om de midgetgolfbaan of de minikarts op de camping uit te proberen of om te klimmen in het klimpark. Het is ons wel duidelijk dat je je hier best een paar dagen zou kunnen vermaken, zeker in de zomer als er ook kan worden gezwommen in het zwemmeer en je een waterfiets of kano kunt huren.

Naast twee ingerichte watertenten zijn er op de Lilse Bergen ook nog andere accommodaties en kampeerplaatsen. Er is een knusse boomhut aan het water en bij de speeltuin staat een aantal tipi’s, stacaravans en pipowagens. Daar vind je ook een kleine supermarkt, een restaurant en de receptie, waar we enorm vriendelijk werden ontvangen en allerlei tips over de omgeving kregen.

Kempen

Wij vonden de Lilse Bergen en onze watertent een perfecte uitvalsbasis voor een paar dagen in de Antwerpse Kempen. Tip: in onze meivakantie is het laagseizoen en dat betekent geen drukte én fijne prijzen! En nog een tip: Antwerpen is slechts een goed half uur rijden, dus de combinatie met een korte stedentrip kan makkelijk gemaakt worden.

De Antwerpse Kempen, voor herhaling vatbaar

Het weekend in de Antwerpse Kempen had van ons wel een week mogen duren. Ondanks dat deze regio slechts een uurtje rijden van onze woonplaats ligt, voelt het alsof we mijlenver van huis zijn. Het echte vakantiegevoel dus! Er is zoveel te zien en te doen in dit gebied dat je met gemak een heel veelzijdig programma kan maken voor het hele gezin. Tel daarbij op de Vlaamse gastvrijheid en je hebt een hele fijne vakantiebestemming, waar we zeker nog eens terug naar toe gaan.

GezinOpReis bezocht de Antwerpse Kempen in samenwerking met Toerisme Provincie Antwerpen en Toerisme Kempen. Zoals je gewend bent, gaan we alleen samenwerking aan met partners die ons volledige redactionele vrijheid geven. Kijk voor meer informatie op toerismekempen.be.