Reisverslag: Golden Circle

We hebben alle drie geen goede nacht gehad, dus het is fijn dat we nog even rustig kunnen opstarten. Om half 10 vertrekken we dan bepakt en bezakt op naar Schiphol. Op naar IJsland, dan Toronto en tenslotte New York. Verbazingwekkend dat zo’n klein mensje, van maar 6 maanden, toch nog zoveel spullen nodig heeft. We redden het weliswaar nog steeds met 2 rugzakken maar daar zit in totaal wel 6 kilo meer in dan gebruikelijk. Daarnaast heeft ze nog een luiertas mee en een kinderwagen.

Vliegen met Iceland Air gaat voorspoedig, we krijgen van de attente dame van het grondpersoneel een rijtje met een vrije stoel waar mevrouwtje heerlijk op slaapt. Aangekomen op Keflavik Airport is er een probleem met de huurauto. We hebben niet gezien dat op de bevestiging Reykjavik Airport staat, wat het lokale stadsvliegveld is. Als we een busticket willen kopen krijgen we echter de tip dat onze verhuurmaatschappij in een ander gebouw van het vliegveld een kantoor heeft. Gelukkig blijken we daar gewoon onze huurauto mee te kunnen krijgen. In Reykjavik hebben we een relaxt appartementje met veel ruimte, een keukentje en prima badkamer.

Het is inmiddels al etenstijd dus we gaan koken en stoppen nevrouwtje in haar Deryan tentje. Ze is het hier absoluut niet mee eens, dus uiteindelijk gaan we maar wandelen. Zo zien wij ook nog wat van Reykjavik, zoals de Hallgrímskirkja, een groot opvallend kerkgebouw.

De volgende ochtend om 5 uur (7 uur Nederlandse tijd) gaat onze wekker aka onze dochter af. Marcel maakt er maar gebruik van om een rondje te hardlopen. Ruim op tijd zitten we in de auto voor onze dagtrip door de Golden Circle. Dit gebied kent de best bezochte toeristische attracties van IJsland. We vragen ons af of we wel wat gaan zien, het is zo enorm mistig dat je amper 20 meter vooruit ziet, Als we aankomen in het  Þingvellir National Park combineren we regen met opklaringen en gelukkig een stuk beter zicht.

We hebben maar 5 dagen dus hebben we zitten twijfelen welke kant we uit zullen gaan. Wij kozen het oosten, maar heb je meer tijd dan moet richting het westen zoals Snaefellsnes ook prachtig zijn. Zoals blogger Esther laat zien in haar route van een week in Ijsland.

Dit park heeft mooie geologische formaties, hoge zwarte rotsen, extreem helder water en een grote waterval. Dit is namelijk een breuklijn waar de Europees-Continentale plaat en de Amerikaanse plaat IJsland uit elkaar trekken met enkele centimeters per jaar. Onder andere door de goede akoestiek hier werd het gebruikt als openlucht parlement. Dankzij een prima wandelpad kom je langs al deze plekken in het park, met de wagen zijn de trapjes soms wel een uitdaging. Mevrouwtje denkt er het hare van en gaat gewoon lekker slapen. De volgende stop is Geysir waar hete lucht uit de grond komt en een geiser om de 10 min ongeveer omhoog spuit. Ons volgende bezoek is voor ons het hoogtepunt van de dag. De Gullfoss waterval is groots, zeer spectaculair en vanuit allerlei gezichtspunten telkens weer super mooi. En dan te bedenken dat de Niagara watervallen die we later deze reis nog gaan zien nog weer een stuk groter zijn.

We slapen vanavond in Reykholt, een klein plaatsje met minder dan 200 inwoners maar wel een zwembad. De openluchtbaden hebben temperaturen tussen de 21 en 40 graden, terwijl het buiten een graad of 4 is. Een lekker warm lichaam dus met een koud hoofd. Mevrouwtje geniet hier enorm, lekker zwemmen, spetteren en enorm sjansen met de andere kinderen. Een heerlijk einde van een geslaagde eerste kennismaking met IJsland.

Lees hier deel 2 -> reisverslag ijsland

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan dertig met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië.