Home / Reisverhalen / Reisverslag: IJsland met een baby, Golden Circle en zuidkust

Reisverslag: IJsland met een baby, Golden Circle en zuidkust

We hebben alle drie geen goede nacht gehad, dus het is fijn dat we nog even rustig kunnen opstarten. Om half 10 vertrekken we dan bepakt en bezakt op naar Schiphol. Op naar IJsland, dan Toronto en tenslotte New York. Verbazingwekkend dat zo’n klein mensje, van maar 6 maanden, toch nog zoveel spullen nodig heeft. We redden het weliswaar nog steeds met 2 rugzakken maar daar zit in totaal wel 6 kilo meer in dan gebruikelijk. Daarnaast heeft ze nog een luiertas mee en een kinderwagen.

Dit is een reisverslag van onze rondreis door IJsland met een baby van toen 6 maanden. Voor praktische tips lees ook ons blog IJsland met kinderen.

Vliegen naar Ijsland

Vliegen met Iceland Air gaat voorspoedig, we krijgen van de attente dame van het grondpersoneel een rijtje met een vrije stoel waar mevrouwtje heerlijk op slaapt. Aangekomen op Keflavik Airport is er een probleem met de huurauto. We hebben niet gezien dat op de bevestiging Reykjavik Airport staat, wat het lokale stadsvliegveld is.

Als we een busticket willen kopen krijgen we echter de tip dat onze verhuurmaatschappij in een ander gebouw van het vliegveld een kantoor heeft. Gelukkig blijken we daar gewoon onze huurauto mee te kunnen krijgen. In Reykjavik hebben we een relaxt appartementje met veel ruimte, een keukentje en prima badkamer.

Het is inmiddels al etenstijd dus we gaan koken en stoppen nevrouwtje in haar Deryan tentje. Ze is het hier absoluut niet mee eens, dus uiteindelijk gaan we maar wandelen. Zo zien wij ook nog wat van Reykjavik, zoals de Hallgrímskirkja, een groot opvallend kerkgebouw.

ijsland

Golden Circle

De volgende ochtend om 5 uur (7 uur Nederlandse tijd) gaat onze wekker aka onze dochter af. Marcel maakt er maar gebruik van om een rondje te hardlopen. Ruim op tijd zitten we in de auto voor onze dagtrip door de Golden Circle. Dit gebied kent de best bezochte toeristische attracties van IJsland. We vragen ons af of we wel wat gaan zien, het is zo enorm mistig dat je amper 20 meter vooruit ziet, Als we aankomen in het  Þingvellir National Park combineren we regen met opklaringen en gelukkig een stuk beter zicht.

We hebben maar 5 dagen dus hebben we zitten twijfelen welke kant we uit zullen gaan. Wij kozen het oosten, maar heb je meer tijd dan moet richting het westen zoals Snaefellsnes ook prachtig zijn. Zoals blogger Esther laat zien in haar route van een week in Ijsland.

Dit park heeft mooie geologische formaties, hoge zwarte rotsen, extreem helder water en een grote waterval. Dit is namelijk een breuklijn waar de Europees-Continentale plaat en de Amerikaanse plaat IJsland uit elkaar trekken met enkele centimeters per jaar. Onder andere door de goede akoestiek hier werd het gebruikt als openlucht parlement.

Dankzij een prima wandelpad kom je langs al deze plekken in het park, met de wagen zijn de trapjes soms wel een uitdaging. Mevrouwtje denkt er het hare van en gaat gewoon lekker slapen. De volgende stop is Geysir waar hete lucht uit de grond komt en een geiser om de 10 min ongeveer omhoog spuit. Ons volgende bezoek is voor ons het hoogtepunt van de dag. De Gullfoss waterval is groots, zeer spectaculair en vanuit allerlei gezichtspunten telkens weer super mooi. En dan te bedenken dat de Niagara watervallen die we later deze reis nog gaan zien nog weer een stuk groter zijn.

We slapen vanavond in Reykholt, een klein plaatsje met minder dan 200 inwoners maar wel een zwembad. De openluchtbaden hebben temperaturen tussen de 21 en 40 graden, terwijl het buiten een graad of 4 is. Een lekker warm lichaam dus met een koud hoofd. Mevrouwtje geniet hier enorm, lekker zwemmen, spetteren en enorm sjansen met de andere kinderen. Een heerlijk einde van een geslaagde eerste kennismaking met IJsland.

Onze wekker, onze dochter gaat wederom om 5 uur af. Een goed moment om even buiten te kijken of we misschien het Noorderlicht kunnen zien. Het is deze week namelijk ’s nachts erg bewolk alleen heel vroeg in de ochtend klaart het wat op. We zien wel sterren maar helaas niets anders spectaculairs.

Route 32

Omdat we zo vroeg wakker zijn, zijn we ook vroeg op pad. Dat komt mooi uit want we maken een lange rijdag nog langer door eerst een de-tour te nemen over route 32. Deze route gaat door een mooie vallei maar de belangrijkste reden voor de de-tour in dat hier een Viking huis is opgegraven. Eenmaal aangekomen bij de juiste afslag staat jammer genoeg een bord dat deze route alleen geschikt is voor 4wheel drives. Helaas we zullen het dus moeten doen met het nagebouwde Viking huis, ook is er verderop nog een mooie tweelingwaterval.

We vervolgen onze weg over de route 1, de route die langs de kust helemaal rond IJsland gaat. Het is nu nog zo’n 350 kilometer rijden naar onze overnachtingsplek in Holmur. Hier blijven we dan wel drie nachten. Het landschap onderweg is aan het begin nog erg groen met veel hoge rotsen. Er zijn plekken genoeg om te stoppen zoals bij de Seljalandsfoss waterval. Bij deze grote waterval kan je ook een rondje achterlangs lopen.

Mevrouwtje zit echt gefascineerd te kijken naar het geluid en al dat water. Verderop moeten we onze dochter schoonmaken dus daarom bezoeken we het museum in Skogar. Er zijn hier een aantal oude huisjes, schooltjes en een kerkje neergezet. Binnen is het een bonte verzameling van allemaal oude gebruiksvoorwerpen en in een heel nieuw gebouw is dan nog een tentoonstelling met o.a. oude auto’s maar ook mobiele telefoons vanaf het begin tot 1995. Mijn oude Nokia had ik moeten bewaren dan was het nu een museum stuk. Ook Skogar heeft een waterval de Skogafoss. Het is vandaag heel erg helder en de rest van de route hebben we super uitzicht op de besneeuwde bergtoppen en diverse gletsjers, wow!

Ons guesthouse ligt ook heel erg mooi, met zicht op diverse bergen en sneeuw. We zijn zelf wel behoorlijk gaar, reizen met een baby is echt wel hard werken, dus niet lang nadat ze is gaan slapen duiken we er zelf ook maar in.

Skatafell National Park

Na een heerlijke lange nacht moeten we nog opschieten want vandaag hebben we een afspraak. Marcel wordt om 8:45 verwacht voor een gletserwandeling, hiervoor moeten we eerste nog een uur terug rijden naar het Skatafell National Park. Marcel gaat een gletsjerwandeling doen, waarbij hij met crampons het gletsjerijs van dichtbij gaat bekijken. Hij komt letterlijk op de set van de nieuwe film van Christopher Nolan (Interstellar, 2014) terecht, want hij mag gaan wandelen op de wereldberoemde Svinafellsjokull terwijl de filmset net word opgeruimd. In deze erg fotogenieke gletsjertong zijn onder andere Batman Begins en Game of Thrones opgenomen.

De foto’s spreken voor zich, waarom deze locatie zo vaak gekozen wordt. Het wandelen met crampons is een hele ervaring en is in het begin even wennen. Na een tijdje gaat het vanzelf en voelt het niet anders dan normaal wandelen. Naast het landschap is het bijzonder om blauw ijs, diepe scheuren en ‘afvoerputjes’ voor smeltwater van zo dichtbij te zien.

In de tijd dat Marcel weg is gaan onze dochter en ik wandelen. Eerst naar de gletsertong een pad dat rolstoel vriendelijk zou zijn. Dat zijn dan wel heel bijzondere rolstoelen want de kinderwagen over de kiezels duwen is zwaar werk. Mevrouwtje heeft enorme praatjes en vindt het maar wat prima om lekker rondgereden te worden. De gletsjertong is nogal bruin, een beetje blubbersneeuw maar dan groter. Er is nog een wandelpad maar hiervoor moet mevrouwtje in de draagzak.

Ik kom langs diverse mooie watervallen en heb prachtig uitzicht over de omgeving. Absoluut een geluksmomentje om hier te staan met een geweldige baby. Maar het is wel zwaar bijna 7 kilo bewegende en pratende bagage op je buik en dan een pad op dat in 3,5 kilometer ook nog eens steil 120 meter omhoog gaat en vervolgens blijft dalen en stijgen. Ik ben maar wat blij dat ik op het laatste moment heb gekozen toch bergschoenen mee te nemen in plaats van leuke laarsjes.

’s Middags rijden we weer terug naar het guesthouse maar met diverse stops onderweg. Ze hebben hier namelijke verschillende meren met ijsbergen erin. Het grootste meer heeft ook een uitgang naar de zee en daar liggen de ijsbergen op het strand. Een waar hoogtepunt van IJsland voor ons, wat kan ijs toch mooi zijn.

We komen hier andere Nederlanders tegen die hun zoontje van net een week jonger dan onze dochter mee hebben. We zijn dus niet de enigste ouders die het aandurven, en waarom niet de faciliteiten voor baby’s zijn prima in orde. Overal zijn er verschoningstafels en babyvoedsel is hier zelfs organisch. Voor een nieuw voorraadje van dit voedsel rijden we door naar Hofn waar ook weer een openluchtzwembad is om lekker te spetteren. Wanneer het bedtijd is voelt mevrouwtje zich alleen niet lekker, de fles komt er weer uit en slapen lukt niet, een hele onrustige nacht volgt.

ijsland

De volgende ochtend is ze weer vrolijk en gelukkig hebben we niets op de planning staan. We maken er een relax dagje van. Uitgebreid ontbijten in het guesthouse, dat kan ook want er staan zoveel verschillende dingen voor ons klaar. Ons guesthouse is lid van farm holidays in iceland en is dus een werkende boerderij die ook kamers heeft. Vandaag en gisteren zijn we de enige gasten en we hebben een heel huis met diverse slaapkamers,  de gastenkeuken en twee badkamers voor onszelf. Er zijn diverse dieren om te aaien in de “petting zoo” en zelfs een baby rendiertje dat met de fles wordt grootgebracht.

We willen kijken of we nog ergens dichterbij mooier ijs kunnen komen dus hobbelen we met 10-20 km per uur over een kiezelweg (eigenlijk geschikt voor 4wd), zo dichtbij maar dan helaas er wordt een nieuwe brug gebouwd en we kunnen dus niet verder. Dan maar ergens verderop proberen, hier durven we de keien echt niet aan met de auto dus het wordt 4km lopen heen en 4 km terug. We komen niet helemaal bij de gletsjer want er is door smeltwater een meer ontstaan. Ook hier weer de prachtige ijsbergen.

Onze laatste dag IJsland moeten we weer een paar honderd kilometer terug rijden over voor het grootste gedeelte dezelfde route als eerder deze week. We hebben een paar attracties toen over geslagen waar we nu konden stoppen, alleen het regent. Niet zo’n beetje ook, flinke regen de hele dag lang. Een beetje jammer als je weet langs prachtige bergen te rijden en niets te zien. Op naar Toronto, weg met de winterkleding.

We hebben het erg naar ons zin gehad in Ijsland. Het is zo leeg en de natuurlijke schoonheid speelt echt een hoofdrol. Die grootste landschappen zijn lastig te fotograferen dus ik zou zeggen ga zelf kijken.

1 gedachte over “Reisverslag: IJsland met een baby, Golden Circle en zuidkust”