Home / Reisinformatie / Europa / Zwitserland / Interrailen in Zwitserland, praktische tips en de leukste bestemmingen

Interrailen in Zwitserland, praktische tips en de leukste bestemmingen

Na een geweldige vakantie in Zwitserland weten wij het zeker: Zwitserland is het Interrail land bij uitstek. Toen Boeddha schreef: “het gaat niet om de bestemming maar om de reis ernaar toe”, doelde hij vast niet op een treinvakantie in Zwitserland. Maar het had gekund, want hier is de treinreis niet alleen een vervoersmiddel maar echt een doel op zich. De verbindingen zijn frequent, de treinen comfortabel en schoon. Wij gingen Interrailen in Zwitserland het het was heel erg makkelijk, hartstikke leuk en met een Interrail ticket bespaar je ook nog eens een hoop geld.

Ik vertel je in dit blog meer over treinreizen in Zwitserland. Zoek je specifieke tips voor reizen met kinderen, lees dan ook mijn blog Interrailen met kinderen.

Interrail in Zwitserland

Hoe werkt interrailen in Zwitersland?

Niet bekend met Interrail? Interrail is een treinpas waarmee je gebruik kunt maken van het treinnetwerk van dertig landen in Europa. Je kunt kiezen voor een variant waarbij je elke dag met de trein kunt of een variant waarbij je een x aantal dagen binnen een bepaalde periode mag reizen. Daarnaast zijn er ook nog landenpassen te krijgen die niet voor heel Europa gelden maar slechts voor een land. 

Interrailen in Zwitserland is heel erg makkelijk. In tegenstelling tot andere landen zoals Frankrijk en Italië zijn er geen verplichte reserveringen met bijkomende kosten voor snelle treinen. Reis je tussen de steden in Zwitserland dan ben je dus heel flexibel. Je hoeft geen treinrit vast te leggen en kunt dus alle kanten uit. Schijnt de zon niet in het noorden dan pak je toch gewoon de trein naar het zuiden. Wil je toch liever nog een uurtje langer in bed liggen of juist eerder vertrekken, ook dat kan. Je stapt gewoon in en laat bij controle je Interrail kaart zien waarin je de route hebt opgeschreven en je bent klaar. Zo makkelijk en flexibel.

De handige site van sbb.ch geeft zelf een indicatie hoe druk een bepaalde rit zal zijn en op basis daarvan kan je altijd nog beslissen of indien mogelijk een stoel wil vastleggen. Tijdens onze interrail reis was dit echter nog nodig. De enige uitzondering zijn sommige van de panoramatreinen (Bernina Express en Glacier Express), bijzondere treinen naar de Jungfraujoch en naar Grindewald en tandradspoorbanen (funiculaires) die de bergen ingaan. Hiervoor moet je soms bijbetalen en soms ook reserveren.

reizen met de trein zwitserland
reizen met de trein zwitserland

Treinpassen in Zwitserland

Wil je gaan reizen met de trein in Zwitserland dan heb je keuze uit diverse treinpassen. Zoveel keuze zelfs dat het misschien lastig kiezen is. Blijf je maar in een regio van Zwitserland dan kan je bekijken of ze een regionale treinpas hebben, bijvoorbeeld de Berner Oberland pas. 

Daarnaast zijn er ook een aantal treinmaatschappijen en kabelspoorbanen die alleen op een bepaald traject actief zijn. Vaak zijn hun routes dan ook niet inbegrepen in internationale of nationale treinpassen. In Zwitserland valt die gelukkig mee maar als je in de Jungfrau regio wil reizen dan krijg je hier wel mee te maken. Aangezien een retourkaartje van Interlaken naar de Jungfraujoch al bijna tweehonderd euro kost, is zo’n pass vaak een veel beter alternatief voor een treinreis door Zwitserland met kinderen. Bekijk hier informatie over de Jungfraupass.

Er is ook een Swiss Travel Pass waarmee je niet alleen met de trein kunt reizen maar ook gratis toegang krijgt tot musea in Zwitserland. Wil je echt heel veel doen en zien dan in een korte tijd dan kan kan dit een goede optie zijn. Nadeel is dat deze pas alleen geldig is op opeenvolgende dagen, alleen geldig is in Zwitserland en dat deze pas de duurste optie is. Voor 8 dagen betaal je 461,- (actueel 2024)

Wij hadden een Interrail Global pass. Voor ons de beste keuze omdat je hiermee in meerdere landen binnen Europa kunt reizen waaronder dus ook Zwitserland. Maar er is ook een versie die alleen geldig is in Zwitserland. Ter vergelijk met de Swiss Travel Pass: een Global Pass voor 7 dagen binnen een maand kost 381,- . Dit is de reguliere prijs maar ben je jonger dan 26 jaar dan krijg je korting. Ook zijn er vaak acties waarbij de Interrail pas te koop is met 15% korting. Voor meer informatie bekijk hier het aanbod van Interrail in Zwitserland.  

reizen met de trein zwitserland
reizen met de trein zwitserland

Waar bespaar je allemaal op met je Interrailpas in Zwitserland

Op de site van Interrail worden een aantal pasvoordelen genoemd die gelden voor mensen met een Interrailpas in Zwiterland. Maar tijdens onze reis kwamen we erachter dat je pas op nog veel meer plekken voordeel geeft. Een beter overzicht kan je vinden op deze site.

Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je nog losse treinkaartjes koopt in Zwitserland. Zo maakten wij drie nachten gebruik van de 15% korting op Youth Hostels in Zwitserland (totale besparing 45CHF per persoon) De 50% korting op een dagkaart voor de treinen en kabelbanen op Mount Rigi (besparing 36CHF per persoon), 50% korting op een boottocht op het Vierwoudstedenmeer (besparing 10CHF per persoon), 100% korting (tip! Op de site staat nog 50% maar dit is recent gratis geworden) op de boottocht op het meer van Zurich (besparing 8,80CHF). Bij elkaar een kleine honderd euro aan kortingen. 

Heb je een kaart waarbij je een x aantal dagen mag reizen in een periode dan gelden de kortingen in de hele periode dus niet alleen op de reisdagen.

treinreis zwitserland panoramatrein
reizen met de trein zwitserland

Trein in Zwitserland, van panorama- tot tandradbaan

Hoe is reizen met de trein in Zwitserland? Dat hangt van een paar dingen af: de maatschappij en de route. In Zwitserland zijn namenlijk meerdere maatschappijen actief. Het grootste deel van de routes worden uitgevoerd door SBB. Dit zijn moderne treinen met vaak twee verdiepingen. Je hebt dan de keuze uit zitjes van vier met een tafel, plekken met twee stoelen en vaak is er ook nog een gezellig hoekje met een ronde bank. Deze treinen hebben ook altijd stopcontacten. Soms tussen de stoelen in en dan heb je er een per persoon. Soms aan de wand en dan deel je met een zitje van vier twee stopcontacten.

Daarnaast zijn er een aantal maatschappijen actief die panoramatreinen inzetten op bijvoorbeeld de Bernina Express, de Glacier Express en de Golden Pass route. Deze treinen hebben een extra groot raam en nog een bovenraam. Meestal is er ook een restauratiewagen aanwezig. Deze treinen hebben geen stopcontacten.

Vervolgens zijn er nog een aantal andere maatschappijen die alleen op een route rijden. Bijvoorbeeld de trein tussen Luzern en Engelberg (tip: met speciale kinderwagon met boekjes). Of neem de trein naar de jungfraujoch en de Gotthardexpress. Ook dit zijn in onze ervaringen prima treinen. Omdat Zwitserland zo bergachtig is zijn er een aantal routes waarbij treinen overschakelen naar een tandrad. Dat hoor je gebeuren en hiermee kan de trein veel steiler omhoog en omlaag dan normaal.

Er zijn in Zwitserland ook een heleboel echte tandrad treinen (oftewel funiculair). Bedoeld om naar vanaf het dal een berg op te gaan. Sommige zijn heel ouderwets zoals de meer dan honderd jaar oude wagon bij Interlaken, andere zijn hypermodern. De steilste funiculair van Zwitserland in Stoos ging open in 2018 en gaat met 110% de berg op. Deze funiculair zijn niet inbegrepen op je Interrail pas (maar vaak krijg je wel korting) en tickets koop je op hun eigen sites of ter plekke.

treinreis zwitserland panoramatrein
treinreis zwitserland panoramatrein
treinreis zwitserland panoramatrein

(Nacht)trein naar Zwitserland

Wil je vanuit Nederland direct met de trein naar Zwitserland dan zijn er een aantal routemogelijkheden. Het snelste is de route via Hannover en Basel. Er gaan meerdere snelle ICE treinen van Hannover naar Basel en die doen er net iets meer dan 5 uur over. De totale route vanaf Utrecht gaat via Keulen naar Basel en doe je in 6:50min. Via Frankrijk naar bijvoorbeeld Geneve kan natuurlijk ook.

Nightjet

Vergeet niet om voor deze Duitse treinen wel een zitplaats (of slaapcoupe) reservering te maken. Dan heb je zeker een zitplaats. De kosten hiervan zijn een paar euro. Voor Franse hogesnelheidstreinen is de toeslag vele malen hoger vandaar dat de route via Duitsland onze voorkeur heeft. Je bent vanaf bijna elke plek in Nederland sneller in Zwitserland en het is goedkoper. 

Er gaat tegenwoordig weer een nachttrein diverse Zwitserse steden en diverse steden in Nederland. Ook met een interrail pas kan je gebruik maken van Nightjet. Wel betaal je een toeslag voor een slaapwagon. Tijdens het wintersportseizoen gaat er een nachttrein van Nederland via Basel en Zürich door naar Brig. Check NS Internationaal voor actuele tijden en prijzen. Lees hier onze ervaring met de Nightjet naar Zwitserland met kinderen.

trein reis interrail zwitserland
trein reis interrail zwitserland

Mooiste treinreizen in Zwitersland

Zwitserland heeft een aantal van de mooiste treinroutes ter wereld binnen haar grenzen. Een treinvakantie in Zwitserland is niet compleet zonder tenminste enkele van deze routes gedaan te hebben. Wij deden (een stuk van) de Glacier Express, de Golden Pass Line en de Gotthardspoorlijn. Ook de Hundred Valley railway stond nog op onze planning maar door een landverschuiving was deze route niet mogelijk. Twee andere routes die je regelmatig tegenkomt in lijstje met de mooiste treinreizen in Zwitserland zijn de Bernina Express en de treinrit naar de Jungfraujoch. 

reizen met de trein zwitserland
reizen met de trein zwitserland

Wel of niet bijbetalen voor bijzondere treinroutes?

Je gaat op vakantie naar Zwitserland en wil ook zo’n bijzondere treinrit maken. Ook al heb je een Interrailpass voor een aantal van deze routes moet je bijbetalen.

Voor de Bernina Express betaal je 48,- (actueel 2024) aan reserveringskosten en voor de Glacier Express betaalde ook flink voor mijn reservering. Dan rijd je er en passeer je een reguliere trein op hetzelfde traject? Dat had je misschien niet verwacht. Ook ik had bij het bekijken van de websites van de treinmaatschappijen het idee dat ze echt iets heel unieks aanbieden. Dat is dus niet zo, de rails is ook gewoon in gebruik voor regulieren treinen. Die stoppen misschien vaker en hebben geen audioguide en panoramaramen maar wel hetzelfde uitzicht.

Op de Glacier Express route reden we een stuk met de speciale trein en een stuk met de reguliere trein. Mijn persoonlijke mening is dat ik bij de reguliere trein niet het gevoel had een dusdanig minder mooie belevenis te hebben dat ik het het geldverschil waard vond met de panoramatrein. Maar eerlijk is eerlijk, het hielp ook niet mee dat de panaromatrein de coupe vol zat met schreeuwende Aziaten (gelukkig verplaatste de conducteur ons en een aantal andere reizigers na een tijdje naar een andere coupe).

Treinreis zwitserland glacierexpress

Ook interrailen in Zwitserland, nog wat praktische tips!

  • Een backpack is handig wanneer je gaat Interrailen
  • Zeker in Panoramatreinen met grote ramen wordt het erg warm als de zon schijnt ook al vriest het buiten. Draag laagjes.
  • Zet de iInterrail app op je telefoon, wel zo makkelijk
  • Overal in Zwitserland zijn drinkwaterpunten: neem een hervulbare fles mee
  • Check ook al onze blogs over Zwitserland met kinderen
  • Kijk naar buiten en geniet!

We ontvingen van Interrail een Global Pass maar waren zelf verantwoordelijk voor onze route, reserveringen, hotels en activiteiten in Zwitserland. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top