Met de nachttrein naar Zwitserland? Wij namen de nachttrein van Nightjet van Arnhem naar Bazel. Benieuwd naar onze ervaringen met de nachttrein naar Zwitserland? In dit blog vertel ik je over onze ervaringen met Nightjet. Ik schreef al eerder een blog over de nachttrein nemen met kinderen, daar vind je ook tips voor andere nachttreinroutes en meer algemene tips voordat je boekt.
Met Nightjet naar Zwitserland
De Nightjet treinen van het Oostenrijkse ÖBB rijden in principe dagelijks naar Zwitserland. Je kunt opstappen in Amsterdam, Utrecht en Arnhem. De trein stopt onderweg nog op een heleboel stations in Duitsland, zoals Frankfurt en Offenburg, voordat je de grens over gaat bij Zwitserland. Hier stopt de trein in onder andere in Bazel en bij het eindstation in Zurich.
Er gaat ook een Nightjet nachttrein naar Oostenrijk.
De Nightjet rijdt dagelijks van Amsterdam naar Zwitserland
Iedere avond rond 20.30 uur vertrekt de nachttrein vanuit Amsterdam naar Zwitserland. In Nederland kun je ook nog instappen in Utrecht en Arnhem. De trein komt om 6:20 aan in Bazel, waar deze een wat langere stop heeft en rijdt dan door naar Zurich waar je om 8:05 aankomt. Je kunt kiezen uit:
- Een zitplaats in een Deutsche Bahn trein.
- Een ligplaats in een couchette met zes bedden, waarbij een simpel ontbijt is inbegrepen. Vanaf 3 personen kan je deze couchette voor een vaste prijs afhuren voor je eigen gezin.
- Een slaapplaats in een coupé voor maximaal drie personen met een eigen wastafel. Hierbij is een à la carte ontbijt inbegrepen en je bed wordt voor je opgemaakt.
Boeken kan via de website van Nightjet of via NS International. Persoonlijk vind ik het boekingsproces van NS internationaal duidelijk aangeven wat je precies boekt. Je moet dan wel even naar het goede tijdstip gaan en dan krijg je twee opties. Eentje als zitstoel en eentje met de slaapopties. Mochten deze niet meer beschikbaar zijn, dan krijg je echter de melding dat je het beste kunt bellen. Ga hier naar NS Internationaal.
Waarom zou je de nachttrein nemen en niet het vliegtuig of de auto?
Je kunt naar Zwitserland natuurlijk ook met het vliegtuig. Vanaf EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg gaat er ongeveer elke 10 minuten een bus die je in twintig minuten naar het centrale treinstation van Bazel brengt. Zowel Easyjet als KLM vliegen op deze route. Naar Zurich vlieg je met KLM of met Swiss. Het vliegveld heeft een eigen treinstation en je bent binnen een kwartier in de binnenstad.
De Easyjet optie is vaak het goedkoopste, terwijl KLM en Swiss duurder zijn. Het hangt er echt net vanaf hoe ver van tevoren je boekt en of je in het weekend of de schoolvakanties wil reizen. Dit is in ieder geval een route waar een nachttreinticket concurrerend in prijs is met een vliegticket. Zeker als je de reiskosten naar Schiphol (en eventueel parkeren van de auto) meeneemt.
Veel mensen kiezen echter ook steeds bewuster voor de trein, omdat je dan gewoon een stuk minder CO2 uitstoot.
Daarbij heeft de trein nog meer voordelen, je hoeft maar 15 minuten voor vertrek aanwezig te zijn. Je hebt niet de stress en wachttijden van Schiphol. Wellicht is Utrecht en Arnhem ook wel veel dichterbij voor je dan Schiphol. Met een nachttrein reis je in de nacht en verlies je ook geen tijd. Zeker met kinderen is de nachttrein ook gewoon een hele leuke ervaring en een toffe start van de vakantie of een weekendje weg.
Met de auto kan natuurlijk ook, maar dat is wel echt een eind rijden, waardoor je een hele dag kwijt bent. Bovendien ben je dan aan het rijden en heb je niet de tijd om lekker samen een spelletje te doen.
Couchette, slaapcoupe of stoelen?
Als je met Nightjet naar Zwitserland gaat, heb je een drietal opties. De trein bestaat namelijk uit een regulier gedeelte met ziplekken, vaak van Deutsche Bahn. Mij lijkt het nogal pittig om een hele nacht op een stoel te zitten, maar er stappen ook nog genoeg mensen in en uit in Duitsland.
Daarnaast zijn er twee slaaprijtuigen met bedden. In een slaapcoupé is plek voor 1, 2 of 3 personen. Deze coupés hebben hun eigen wastafel met koud en warm water. Hier is ook een steward aanwezig die je bedden voor je opmaakt en er zijn andere extra’s, zoals een welkomstdrankje en een à la carte ontbijt.
Goedkoper zijn de rijtuigen met couchettes, deze hebben ook slaapplaatsen, maar dan maximaal zes per coupé. Je hebt hier geen eigen wasmogelijkheid en je maakt zelf je bed op en zet in de ochtend ook de tafel weer zelf neer.
Je kunt de couchette delen met anderen voor een lagere prijs of je kunt ervoor kiezen een slaapcoupé of een couchette in zijn geheel af te nemen. Gelukkig is het niet zo dat je dan voor alle bedden hoeft te betalen. Er is voor een couchette een vaste prijs als je met 3 of meer personen bent. Wil je toch delen met anderen, dan is het goed om te weten dat er ook een ladies-only couchettes zijn.
In alle gevallen is er een toilet op de gang, die wordt regelmatig schoongemaakt door de treinsteward. Omdat je deze ook maar deelt met een wagon, zijn er eigenlijk bijna nooit wachttijden. Soms kun je ook een deluxe compartiment boeken waarbij je dan een eigen toilet hebt.
Hoe ziet onze couchette eruit?
Benieuwd hoe een couchette van Nightjet eruitziet? Er zijn langs beide zijden van de coupé een drietal bedden boven elkaar. Het middelste bed is omlaag te klappen, waardoor dan een rugleuning ontstaat voor het bankje. Als we binnenkomen, is het tafelblad al opgeruimd. Deze ligt onder een van de onderste bedden. Een laddertje bij het raam maakt het mogelijk om op de hogere bedden te klimmen.
De bedden/banken hebben een lengte van 180centimer, het bovenste bed is zelfs nog iets korter vanwege de ronding in de couchette. Gelukkig zijn wij allemaal niet zo lang, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat als je langer bent dan 180cm je dus niet languit kunt liggen in de nachttrein.
Het is al 22.00 uur geweest en met een kindje van 9 jaar willen we natuurlijk zo snel mogelijk gaan slapen. Geen gezellige kletspraatjes meer, maar direct naar bed. Die bedden moeten we wel eerst nog opmaken. Er ligt beddengoed klaar, dit blijkt te bestaan uit een soort lakenzak. Een wit laken dat aan de onderkant en een zijkant aan elkaar genaaid is. Zo kun je dus zowel op als onder het laken liggen. Daarnaast is er nog een dunne grijze deken en een klein kussentje. Ik had het zelf best warm op het onderste bed en de deken nauwelijks gebruikt, maar mijn dochter klaagde later dat ze het op het bovenste bed (dichterbij het ventilatierooster) wel een keertje koud had gehad.
Met zijn drieën is het al flink krap in de couchette. Als je met zijn zessen tegelijk bedden moet opmaken, zal dat nog drukker zijn. Gelukkig kan iemand altijd even in de gang wachten. We pakken dus snel de spullen die we voor de nacht nodig hebben en bergen dan onze koffers op. Dit kan onder de onderste bedden (maar daar ligt dus ook al een tafel) en daarnaast is er enige opbergplek boven de deur. Daar is een nis die uitsteekt over de gang heen. Wij hebben met zijn drieën opbergruimte genoeg. Onze twee handbagagekoffers passen ook prima onder het bed. Met een groot bakbeest gaat dat alleen lastig worden en die til je ook niet zomaar omhoog.
Het raam naar buiten en het raam naar de gang is voorzien van gordijntjes die prima verduitsteren.
Kun je eten krijgen in de Nightjet trein?
Het is mogelijk om via de treinsteward eten te bestellen in de trein. We hebben dit niet zelf gedaan, maar er is dus wel warm avondeten te krijgen. Ook zijn er drankjes en snacks verkrijgbaar. Aangezien het ontbijt inbegrepen is, hoef je dit niet te bestellen.
Zijn er stopcontacten in de Nightjet trein?
In onze couchette zijn tweestopcontacten aanwezig. Deze zitten onder het raam. Die kunnen we gebruiken met een stekker of met een USB kabel. Wel valt het ons op dat het opladen niet erg snel gaat en de tablet pakt die zelfs helemaal niet. Daarom is het dus toch handig om zelf een opgeladen powerbank mee te nemen. Onder het raam is ook ruimte om wat kleine dingen neer te leggen en hier staan flesjes water die je krijgt.
Is de Nightjet trein veilig?
“Let op uw waardevolle spullen, helaas zijn er zakkenrollers gesignaleerd”, wordt omgeroepen na vertrek uit Arnhem. Ook onze coupesteward adviseert ons om de couchette van binnen op slot te doen en laat zien hoe dat moet. Er is een schuifje op de deur en er is ook nog een knip. Daardoor kan er echt niemand binnenkomen als we liggen te slapen. Omdat de trein zo vaak stopt in Duitsland is het natuurlijk best makkelijk voor tasjesrovers en zakkenrollers om op te stappen en een halte verder weer te verdwijnen. Al denk ik dat dit eerder een risico is in het stoelgedeelte van de trein. De coupés en couchettes kan je niet zomaar instappen. De steward checkt voor we in mogen stappen de reservering.
Stopt de trein onderweg?
Wat ik mij onvoldoende had gerealiseerd, is dat de Nightjet trein echt heel veel stopt. Je gaat dus niet in één keer rechtstreeks door. Met andere nachttreinen die we hebben genomen, was dit veel minder en stopte je maar af en toe. De Nightjet stopt op alle grotere stations op de route in Duitsland.
Kom je uitgerust aan?
Over het algemeen genomen slaap ik eigenlijk altijd best prima in de nachttrein. Niet zo goed als thuis, maar beter dan in het vliegtuig, dat is zeker. Nightjet is echter anders dan deze andere treinen, omdat er zo vaak gestopt wordt. Ik werd daar toch regelmatig wakker van. Net een streepje licht dat ik vanuit het onderste bed door het raampje zie komen en de geluiden van buiten. Soms ook gestommel van mensen die eventueel door de gang komen. Hoewel er wel netjes een controleur bij de deur staat, zodat niet iedereen zomaar de wagon in kan lopen.
Ook is dit veruit de kortste slaaptrein route die ik ooit heb genomen. We zitten nu maar 8 uur in de trein, terwijl ik bij andere treinen vaak 10 tot 13 uur onderweg was, waardoor je ’s ochtend ook gewoon wat langer kunt blijven liggen. Dat zal natuurlijk anders zijn als je doorgaat tot Zurich of al in Utrecht of Amsterdam instapt in plaats van in Arnhem.
Ik heb moeite om in slaap te vallen en zie ik op mijn telefoon 22:30, 0:45, 2:00, 3:15, 4:00 en uiteindelijk om 5:15 besluit ik maar vast te gaan aankleden, voordat om 5:30 het ontbijt komt. Ik heb dus wel een paar keer een stuk geslapen, maar echt niet genoeg om uitgerust wakker te worden. Onze dochter geeft aan wel lekker geslapen te hebben, ze was alleen een keertje wakker geworden omdat ze het koud had. Ze wilde op het bovenste bed slapen en omdat de ventilatie ook boven zit, is haar bed een stuk frisser dan mijn benedenbed waar ik de deken echt niet nodig heb gehad.
Ook mijn man heeft is regelmatig wakker geworden.
We kleden ons aan, want we komen immers al om 6:20 uur aan, tenminste dat was de planning. Ik had beter eerst even kunnen kijken waar we zitten. ’s Nachts zijn er geen omroepberichten, maar de dame van onze wagon vertelt ons dat we ongeveer anderhalf uur vertraging hebben. Uiteindelijk hadden we dus nog best een mini-dutje extra kunnen proberen te doen.
Uitgerust aankomen met de nachttrein? Nou, deze keer dus helaas niet, maar we hebben daarna wel gewoon een leuke dag in Bazel gehad. Uiteindelijk kun je ook best wel een keer met een korter nachtje de dag doorkomen. Ik zou alleen zeker geen druk programma plannen na de nachttrein. Mocht je in je hotel vroeg kunnen inchecken en even kunnen douchen, dan is dat ook wel heel fijn.
Ontbijt in de nachttrein van Nightjet
Als je de nachttrein van Nightjet naar Zwitserland neemt, krijg je ook een ontbijtje. Dat ontbijt kun je niet helemaal beschouwen als een wekservice. Met aankomst om 6:20 uur krijg je rond 5:30 uur ontbijt. Als je echter de laatste wagon bent die aan de beurt is, kan het ook wel 5:45 worden. Dus toch beter om ook zelf je wekker te zetten.
De avond van tevoren werd gevraagd wat we wilden drinken. We konden kiezen uit koffie, diverse soorten thee of chocomelk. Bij het ontbijt kregen we vervolgens het gekozen drankje, een broodje en een bakje jam. Geen uitgebreid ontbijt dus, maar genoeg om weer even wat energie te hebben. Na aankomst kun je altijd nog kiezen voor een brunch bij een gezellig restaurant.
Aankomst in Zwitserland
Een tip: check goed bij welk station je eruit moet. Zo heeft Bazel bijvoorbeeld twee treinstations. Ik hoorde al van een collega blogger die dat niet gerealiseerd had en op het eerste station uitgestapt was en per ongeluk de aansluiting vanaf Basel SBB gemist had.
Klaar om Bazel of Zurich te gaan ontdekken? Lees onze uitgebreide blogs over Bazel met kinderen en over Zurich met kinderen.
Bedankt voor deze blog! Erg informatief. Weet je misschien of de nachttrein wel vaker vertraging heeft? Wij hebben namelijk plannen om de nachttrein te nemen als start van een langere reis naar Zuid-Europa. Maar dan moet ik qua overstaptijd misschien heel ruim rekenen vanaf Basel. Vriendelijke groet
Nee sorry dat weet ik niet
uit ervaring weet ik dat de night jet heel vaak vertraging heeft
Wellicht een beetje laat maar op een andere website las ik dat vertragingen wel vaker kunnen voorkomen en soms ook best lang. Dit was in ieder geval met de Nightjet naar Oostenrijk. Ik zelf vind dat niet zo problematisch aangezien het appeal voor mij niet perse is dat het de snelste manier is maar als dit onderdeel is van een grotere reis dan zou ik wel rekening houden met een ruime overstap. Liever drie uur even bijkomen op het station dan dat je je aansluiting mist. Bovendien, zoals in deze ervaring is beschreven is het ontbijt ook weer niet een volledig ontbijt dus even de benen strekken en ergens in het centrum lekker ontbijten zou zeker geen straf zijn in de tijd dat je wacht.