Home / Reisinformatie / Latijns Amerika / Chili / Interview: een wereldreis met kids met een bijzondere route

Interview: een wereldreis met kids met een bijzondere route

In onze interview rubriek spreken we regelmatig inspirerende gezinnen die een bijzondere bestemming hebben bezocht of een lange reis hebben gemaakt. Dit gezin is momenteel op wereldreis zonder vaste einddatum en zonder planning.

Het is altijd een droom geweest om lang op reis te gaan

Wij zijn Erwin (35), Minke (33), Thije (tijdens de reis 4 geworden) en Siebe (tijdens de reis 2 geworden en zijn op wereldreis. Wij zijn te volgens via instagram op exploring.the.wild.together

Wij hebben altijd erg van reizen gehouden. Zo hebben we veel van Azië gezien en hebben wij een jaar in Maleisië gewoond voor de kinderen er waren. Ook Amerika en Zuid Afrika hebben we bezocht. Het is altijd onze droom geweest om voor langere tijd op reis te gaan maar we vonden altijd wel excuses om het niet te doen. Toch bleef het kriebelen en toen ik zwanger was van Siebe besloten we een camper te kopen in Zuid Amerika om daarmee rond te reizen. Nu was er geen weg meer terug. Wij gingen op wereldreis. Het plan was om in oktober 2020 te gaan. Helaas kwam vlak na het kopen van de camper Corona waardoor we onze reis 1 jaar uit hebben moeten stellen.

We weten nog niet precies hoe lang we weg blijven. Het plan is 1 a 1,5 jaar maar het kan ook anders worden. Het hangt af van tot wanneer we het leuk vinden maar ook tot wanneer we genoeg geld hebben om alles te betalen. Onze reisplannen zijn nogal veranderd gedurende de reis en daar hangen ook andere kosten aan vast.

Caraïbische eilanden, Sint Maarten, Curaçao, Uruguay en Argentinië

Op dit moment zijn wij in Patagonië. Tijdens deze reis zijn we tot nu toe in de Caraïbische eilanden, Sint Maarten, Curaçao, Uruguay en Argentinië geweest. Het plan is om in ieder geval Colombia, Ecuador, Costa Rica, Florida en Azië nog te bezoeken maar dat kan zomaar veranderen. We hebben al diverse malen aanpassingen gedaan in ons reisschema door omstandigheden.

Zo hadden we in eerste instantie gepland om wat langer in het Caraïbische gebied te blijven. Echter kregen Guadeloupe en Martinique in december te maken met heftige rellen en was ook Dominica dicht voor het toerisme waardoor we die eilanden hebben moeten schrappen. Daarnaast moesten we halsoverkop naar Uruguay omdat de camper voor eind januari het land uit moest.

Een camper bleek niet bij ons te passen

Uiteindelijk bleek de camper toch niet bij ons te passen waardoor we onze camperreis hebben aangepast naar een rondreis met huurauto en Airbnb’s. qua kosten een stuk duurder maar voor ons wel meer comfort en gemak om ook in steden, dorpen en diverse gebieden te komen. Er zijn genoeg gezinnen die het geweldig vinden in een camper maar wij zouden dit niet zo snel meer doen.

Het besluit om de camper weer te verkopen heeft ons wel wat stress gekost maar ook dat hoort bij reizen. We zijn blij dat we de keuze gemaakt hebben om de camper uiteindelijk te koop te zetten. We voelen ons nu veel comfortabeler en daar gaat het uiteindelijk om. Dit is een reis die je niet vaak maakt (wellicht maar 1 keer in je leven) dus dan wil ik ook geen spijt hebben of te lang doorgaan met iets waarin we ons niet prettig voelen.

Onze wereldreis starten met een cruise

We zijn gestart met de trein vanuit Amsterdam via Parijs naar Marseille om daar op een cruise te stappen richting de Cariben. We zagen op internet een aanbieding die niet heel veel duurder was dan onze vliegtickets. Daarvoor zaten we wel bijna 4 weken op een boot met diverse stopplekken. We waren nog nooit op een cruise geweest maar vonden het wel het proberen waard en het is uiteindelijk heel goed bevallen.

Vanaf het moment dat we aan boord stapte voelde we ons heel relax en het was echt een fijn stressvrije manier voor ons om naar de andere kant van de wereld te reizen. Ook hadden we geen last van jetlags. Het is zelfs zo goed bevallen dat we richting Azië weer met een cruise gaan. Die vertrekt vanuit Turkije en gaat via het Midden Oosten naar Singapore. Zo zien we ook wat van het Midden Oosten en komen we aan op een bestemming die we graag willen bezoeken.

Door Zuid-Amerika met eigen vervoer

Uiteindelijk wilden we graag naar Zuid Amerika omdat daar onze camper stond. Vanuit de Caraïbische eilanden dachten we ook sneller in Zuid Amerika te zijn al viel dat achteraf wel tegen. Er zijn nauwelijks directe vluchten waardoor we eerste een tussenstop in Curaçao hebben gemaakt. Hier waren we nog nooit geweest en het was wel leuk om hier nog twee weken te spenderen.

In Uruguay aangekomen bleek al snel dat de camper en ons dus geen goede match was. Na een maand in Uruguay geweest te zijn, zijn we doorgevlogen naar Buenos Aires en hebben we een auto gehuurd voor 4,5 maand om Argentinië en Chili te bekijken. Met name Patagonië stond hoog op ons verlanglijstje.  Deze landen zijn zo groot dat we blij zijn dat we daar zo veel tijd voor hebben uitgetrokken. Van noord naar zuid Argentinië is al meer dan 3000 KM. Met name Patagonië is ontzettend desolaat. Het is alleen maar natuur en weinig bewoonde gebieden.

In Argentinië moesten wij soms 600 km rijden om naar een ander dorpje te komen. Dat kunnen we ons in Nederland echt niet voorstellen. Daarbij zijn veel wegen onverhard. Ondanks dat we de natuur echt prachtig vinden in Patagonië, zijn het wel veel reisdagen. We proberen daarom altijd wat langer op een plek te zijn omdat alleen maar in de auto zitten voor de kinderen niet ideaal is. De natuur is wel geweldig mooi hier. Ik denk dat ik nog nooit zulke mooie natuur gezien heb als hier.

Van niet plannen naar toch meer vastleggen

We hadden aan het begin van onze reis geen plan en planden spontaan waar we zin in hadden. We hadden wel een bucketlist waaronder Patagonië, Australië, Nieuw Zeeland en Japan maar door corona was Nieuw Zeeland en Australië in eerste instantie uitgesloten.

Voor mij voelde het niet hebben van een plan op een gegeven moment wat uitzichtloos. Dat klinkt misschien verwend maar zo is het niet bedoeld. Reizen wordt ook een manier van leven net zoals het leven in Nederland is. Wij vinden het beide leuk om reisroutes te bepalen en kunnen uren Airbnb afstruinen naar de perfecte plekken. Ook vind ik het fijn om te weten wanneer we weer ergens anders naartoe gaan.  Ik merkte tijdens de reis dat ik meer kan genieten van de reis wanneer we een plan hebben dus het plan hebben we nu gemaakt.

We hebben nu daarom wel plannen gemaakt en ook al veel zaken vastgelegd. We zitten toch in het hoogseizoen straks en plekken als Disneyworld moet je ruim van te voren plannen en boeken. Wel hebben we allemaal te annuleren accommodaties geboekt, zodat we onze plannen weer makkelijk kunnen wijzigen indien dat nodig is. Zoals het er nu uitziet gaan we in ieder geval nog Colombia, Ecuador, Costa Rica, Florida (Disneyworld) en Azië.

Patagonië en de cruise als hoogtepunten tot nu toe

Wat ik zelf heel mooi vond was el Chalten in Patagonië (Argentinië) en Torres del Paine in Chili. De weg die je er naartoe rijdt met de hoge bergen, guanaco’s en besneeuwde pieken was prachtig. Ook Ushuaia springt er voor mij uit. We reden daar op een weg waar niemand was langs de kust en zagen een walvis springen in zee. Hier hebben we wel een uur naar gekeken. Ook waren er veel dolfijnen en zeehonden in het water die dag.

Wat er daarnaast voor het hele gezin uitsprong was de cruiseboot. Ik denk dat dat ook komt omdat wij van tevoren een bepaald beeld hadden bij zo’n cruise maar de realiteit helemaal niet klopte bij het beeld dat wij hadden. Wij waren bang dat we terecht zouden komen op een all inclusive eetfestijn maar dit was totaal niet het geval. Het scheelt denk ik ook wel dat wij in coronatijd met een cruiseboot gevaren hebben want het was heerlijk rustig, het personeel was zo lief en de kinderen werden echter vermaakt.  Het gaf ons echt meer rust dan een vliegtuig.

Verder kijk ik heel erg uit naar de Amazone, de Watervallen van de Iguaçu en de jungle in Costa Rica. Erwin houdt heel erg van vogelen dus die kijkt erg uit naar de nevelwouden in Colombia en Ecuador.

Deryan tentje en draagzak zijn ideaal

Wij hebben de deryan tent mee voor Siebe. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Wat een uitkomt met slapen. Hij sliep thuis nog in een babybed want was nog 1 toen we op reis gingen. Verder is de draagzak echt een must bij ons. We hebben er twee mee zodat we bij lange wandelingen de oudste ook af en toe kunnen dragen. Tot nu toe nauwelijks nodig gehad maar bij een 20 km wandeling in El Chalten hebben we die wel gebruikt. Siebe dragen we meestal al loopt hij ook wel kleine stukjes zelf.

We hebben bij de decathlon in Uruguay een opvouwbadje gekocht die nu overal mee naartoe gaat. Ze kunnen hier buiten mee spelen wanneer het warm is maar we gebruiken het ook als er bijvoorbeeld geen bad is.

Kleding hebben we wel te veel mee, en zijn we langzaam maar zeker steeds meer aan het verminderen. Dat scheelt ook weer slepen. Een kinderstoel hebben we niet mee, daar gebruiken we de buggy voor.

De reis verrijkt ons leven

Ik zou iedereen die twijfelt graag willen aanmoedigen een wereldreis te maken. Het verrijkt je leven echt. Wij hebben een wereldreis zo lang uitgesteld en vonden elke keer wel excuses om het niet te doen. We zijn zo blij dat we toch gegaan zijn. Ook al is het niet altijd leuk, vliegen de jongens elkaar regelmatig in de haren en is het soms ook gewoon hard werken. Een reis heeft ons leven echt verrijkt.

Door deze reis beseffen wij ook dat we het in Nederland echt goed hebben. Wij waren altijd op zoek naar meer/beter/leukere plekken op de wereld om te wonen en leven maar zijn tot de conclusie gekomen dat voor ons Nederland een fijne woonomgeving is. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Het geeft ons echt rust om dit te beseffen en heeft ons erg dankbaar gemaakt. Dankbaar dat we dit als gezin mogen doen en dankbaar voor wat we thuis hebben.

1 gedachte over “Interview: een wereldreis met kids met een bijzondere route”

1. Ik heb al bij allerlei aanbieders van cruises gevraagd wat de mogelijkheden zijn maar tot nu toe kom ik vooral retour-reizen tegen. Hoe hebben jullie dit gedaan? Gewoon uitgestapt en niet opnieuw opgestapt bij een stop of op een andere manier?