Chiclayo in Noord-Peru

In Peru is zo super veel te zien dat de 4,5 week backpacken (plus twee weken Spaanse les) die ik gepland had echt niet voldoende is en nu was ik ook wat langer in Bolivia gebleven dan gepland. Ik zat dus met een dilemma waar ging ik wel naar toe en waar niet. Op mijn verlanglijstje stonden voor Noord-Peru in ieder geval Chachapoyas en Trujillo maar ik vond het toch wel zonde om in Peru te zijn geweest en niet de Nasca lijnen bezocht te hebben. Maar na al het reizen had ik ook wel behoefte aan wat rust. Arequipa en Huaraz zijn dus afgevallen, Arequipa vooral omdat ik een aantal niet zo prettige verhalen van andere alleen reizende vrouwen heb gehoord en als ik naar Huaraz zou gaan dan zou de tijd voor mijn gevoel erg krap worden. Ook had ik al behoorlijk wat tijd in de bergen doorgebracht, dus dit heb ik ook laten zitten. Na de tour over de Salar Uyuni had ik afgesproken met het meisje van de talenschool dat ik haar nog zou zien in Trujillo waar ze vrijwilligers werk ging doen. Vandaar dat ik vanuit Lima een wat vreemde route heb genomen door het noordelijke gedeelte van Peru.

Lima

Het vliegtuig uit Puno landde in de loop van de middag, in Lima. Vanuit het vliegveld ben ik gelijk naar het busstation gegaan. Hier kon ik kiezen uit de toch wel dure (30 dollar) super de luxe nachtbus naar Chiclayo of de volgende ochtend de gewone bus. Ik heb gekozen voor de nachtbus ook omdat ik nog steeds niet lekker was. Mijn spullen kon ik op het busstation laten en ik ben Lima in gegaan om nog even wat te eten. Terug op het busstation zat ik alleen in de wachtkamer, wat toch wel vreemd is omdat je een half uur van te voren aanwezig moest zijn. Een kwartier voor de bus zou vertrekken, ging ik toch nog eens vragen, en wat blijkt: de luxe bus gaat van een ander busstation. Een heel geracet en met wat geluk (de bus had vertraging) kon ik toch nog mee. De luxe bus (van Cruz del Sur) is echt luxe, eigen tv-tje volledig uitklapbare stoelen en een bus stewardess, gratis drankjes ,nog een keer avond eten en de volgende ochtend een smakelijk ontbijt.

Chiclayo Peru

In Chiclayo komen niet zo veel toeristen dus is er weinig goedkope accommodatie verwend door de busreis koos ik dus een middenklasse hotel met zwembad. Chiclayo zelf is wel een leuke stad maar er is weinig te doen. Ik vond een prettige broodjeszaak waar ik kwam ontbijten, lunchen en dineren en gezellige gesprekken kon houden met de serveersters. Chicalyo is vooral een goede plek om in de omgeving dingen te bezoeken. Nauwelijks toeristen betekent dus ook geen toertjes, dus moest ik eerst de routes van de lokale busjes uit zoeken. Dit viel gelukkig mee. Vlakbij Chicalyo ligt het plaatsje Lambaqeque bekend omdat hier een graf is gevonden met mooiere vondsten dan die in het graf van Tut-Ankh-Amon gevonden zijn. (om maar wat te noemen) Net een half jaar terug was er een speciaal museum geopend voor de vondst (eerder was alles in Lima). Dit museum is gebouwd in de vorm van een piramide waar je boven in gaat en per laag bekijk je de vondsten. Helaas mag je geen foto’s (foto op de site van pagina: http://www.go2peru.com/cix_foto1.htm) maken maar had dat wel gemogen dan had je aan één memory stick niet genoeg. Heel veel fijn bewerkt goud, ingelegd met schelpen en stenen etc. Voor dit museum heb je echt minimaal een halve dag nodig.

Vandaar ook dat het al vrij laat op de dag was toen ik naar Tucame ging. Tucame is ook een redelijk recent ontdekte piramide of eigenlijk een gebied vol met piramides die nu gewoon zandhopen lijken. Er is een uitkijktoren waar je je kan verbazen over de grootte van het gebied en een klein museum waar een paar vondsten zijn tentoongesteld. Bij het museum is ook een overdekte veranda waar je uit de zon kunt zitten wat met 30 graden wel nodig is. Tucame niet wat ik verwachtte maar dit is voornamelijk omdat nauwelijks iets toegankelijk is, wat op zich wel logisch is omdat er nog opgravingen bezig zijn.

In Chiclayo Peru maakte ik ook voor het eerst kennis met de vreemde Peruaanse hondensoort zonder haar. Echt een raar gezicht. Van Chicalyo naar Chachapoyas is maar 230 kilometer, maar omdat het door de bergen gaat doet de bus er wel 10-11 uur over. De bussen gaan ook niet op de meest praktische tijden. Uiteindelijk werd het een bus die vertrok om 6 uur dus om ongeveer 5 uur ‘s nachts in Chachapoyas aan zou komen

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.