Home / Reisinformatie / Europa / Luxemburg / Parc Le’H: Klimbos, blotevoetenpad en familiewandeling in Luxemburg

Parc Le’H: Klimbos, blotevoetenpad en familiewandeling in Luxemburg

Een leuke actieve dag op pad met je gezin in Luxemburg? Mijn tip is Parc Le’H in Dudelange, zo’n 30 minuten ten zuiden van Luxemburg stad. In een mooi bosgebied heb je hier een betaald klimbos en een gratis blotevoetenpad, familiewandelroute en een speelbos. Extra leuk: dit klimbos is echt voor alle leeftijden. Er is een bambini parcours waar hele jonge kinderen, zelfs peuters, al op kunnen, maar ook een uitdagend parcours voor stoere tieners.

Parkeren doe je bij restaurant Parc Le’H, waar je natuurlijk ook terecht kunt voor de lunch.

Klimbos Parc Le’H Adventures

Stipt om 10:00 staan we bij het klimbos in Dudelange. Het is is de eerste dag dat het Parc Le’H Adventures weer open is en we hebben op de website gelezen dat we geen tijdslot kunnen reserveren. Als je later op de dag komt, kan het dus zijn dat je moet wachten.

We zijn zelfs iets te vroeg, want de staf is nog bezig met hun eigen briefing. Toch zijn we niet de enige met dit idee. Andere gezinnen druppelen binnen en om tien over tien mogen we dan onze harnassen aantrekken. We hebben as een stuk vaker in een klimbos geklommen, dus we krijgen een verkorte uitleg en moeten even laten zien dat we het snappen op een korte oefenroute. Heb je meer uitleg nodig, dan kan dat ook en er is ook een wat langer oefenparcours.

Klimbos dudelange luxemburg

Alle routes zitten standaard dicht en we moeten dus elke keer even vragen of ze er een willen openen. Zo zorgen ze dat het niet te druk is op de route, maar ook dat deze past bij het niveau van de deelnemer.

We beginnen met de kinderroute. Of moet ik zeggen, één van de vele kinderroutes. Op de website had ik al gelezen dat hier een klimbos was vanaf twee jaar. Ik kon het bijna niet geloven, maar het is echt zo. Het bambini trail, vlak boven de grond, is ideaal voor je peuter. Als ouder kun je gewoon ernaast meelopen.

Onze dochter van acht is daar natuurlijk echt wel te groot voor. De eerste kinderroute die we proberen is niet al te lang en lekker afwisselend. Een zipline, verschillende hindernissen en een touwenparcours. Voor we het weten zijn we alweer bij het einde. We mogen de route een tikkeltje moeilijker maken.

Klimbos dudelange luxemburg

Dit klimpark in Luxemburg heeft een zekering systeem met een continu kabel. Wel zo veilig. Op de tweede route hebben we echter de mogelijkheid om halverwege te stoppen. Hier is een kruispunt ingebouwd. Het is een lange route en het tweede deel is moeilijker dan het eerste. Slim bedacht op deze manier. Mevrouwtje wil nog wel verder, dus we gaan ervoor. Ik vind het tweede deel flink uitdagend met lange ziplines, balkjes en kabels hoog boven de grond. In ons gezin ben ik altijd degene die het eerste afhaakt, maar na wat angstige momenten en de aanmoediging van man en dochter heb ik het toch helemaal gedaan.

We vragen wat we nu kunnen doen, maar met haar lengte van net 130cm zijn de rest van de routes echt nog te hoog gegrepen. Dan moet je toch iets hoger kunnen reiken en meer kracht in je armen hebben. Ze besluit het eerste parcours nog een keer te doen, maar nu in haar eentje. Terwijl Marcel voor de extreme gaat en ik beide vanaf de grond aanmoedig. Die route is ook echt wel stoer hoor. Hoog in de bomen en met een tarzan sprong waarbij je een net moet grijpen.

Je kunt hier kiezen voor een of twee uur klimmen. Twee uur is maar net iets duurder dan een uur. Ik zou altijd kiezen voor twee uur, behalve als je met hele jonge kinderen gaat.

Blotevoetenpad Parc Le’H

Na het klimbos nemen we een korte pauze en dan lopen we naar het blotevoetenpad. Het ligt allemaal vlak bij elkaar. Bij de start van deze route is een groot toiletgebouw. Ook fijn zijn de voetendouches aan de buitenkant. We kunnen onze schoenen hier ook laten staan op planken, maar we nemen onze dure wandelschoenen toch maar mee.

Blotevoetenpad Parc Le'h

Het is een korte route van 550 meter, maar wel lekker afwisselend. We lopen veel over het bospad, maar er zijn ook 19 bakken met verschillende soorten ondergrond. We lopen over grote keien en kleine kiezels. Over boomschors, boomstammen en mos dat nog nat is van de regen. “Oh lekker koud en zacht”… Natuurlijk is er ook modder, vies worden hoort er immers bij.

Educatieve wandeling en speelbos Parc Le’H

Vanaf het blotevoetenpad had ik de speeltuin in het bos al zien liggen. We kunnen er zo naartoe lopen, maar leuker is het natuurlijk om de educatieve wandeling te lopen. Die is ook maar anderhalve kilometer lang. Onderweg zijn er informatieborden over de natuur en over de planten die hier groeien.

Educatieve wandeling en speelbos Parc Le'h

Ook leer je zelfs nog wat als ouder over de filmgeschiedenis van Dudelange. Hoewel veel kinderen misschien vooral oog hebben voor alle leuke speelopties op de routes en de speeltuin.

Kortom, een fijn bosgebied dat hartstikke leuk is voor gezinnen.

Dit blog kwam tot stand in samenwerking met Visit Luxembourg. Lees ook onze andere blogs over Luxemburg met kinderen.