Home / Reisinformatie / Europa / Italie / Cinque Terre met kinderen: de leukste dorpjes en praktische tips

Cinque Terre met kinderen: de leukste dorpjes en praktische tips

De foto’s van de vijf kleurrijke dorpjes Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore — die samen de Cinque Terre vormen — ken je vast wel. Kleurige dorpjes die tegen de bergwand zijn geplakt met daarachter een felblauwe zee.

Dit zijn niet alleen enkele van de mooiste dorpjes van Italië, maar ook enkele van de meest toeristische. Er zijn dan ook al talloze blogs over de Cinque Terre geschreven door mensen die er zijn geweest (en zelfs door mensen die er nooit zijn geweest). Deze blogs vertellen je wat de ‘mooiste dorpjes van de Cinque Terre’ zijn en waar je lekker kunt eten. Misschien schrijven ze ook wel iets over ‘Cinque Terre met kinderen’, zoals dat een buggy meenemen niet echt handig is. Ik heb ze allemaal van tevoren gelezen en tóch vond ik het lastig om echt te weten wat we konden verwachten van ons bezoek met kleuterdochter aan de Cinque Terre. Cinque Terre is vooral een bestemming voor volwassenen die genieten van schilderachtige dorpjes en een mooie blauwe zee. Kinderen willen toch vaak ook een speeltuin en lekker kunnen rennen. Niet hutjemutje, schouder-aan-schouder door een stadje schuifelen.

We waren in de Cinque Terre in het voorjaar (mei) en we vonden de dorpjes toen al veel te druk naar onze zin. Gelukkig was het nog wel mogelijk de drukte iets te ontlopen aan de randen van de dorpjes. Zodra we de wandelpaden opgingen vonden we gelukkig wat meer rust en uiteindelijk hebben we alle drie genoten van ons bezoek aan deze dorpjes, die zich trouwens bevinden in de Italiaanse regio Ligurië  (in Nederland ook bekend als de Bloemenrivièra).

Cinque terre met kinderen corniglia

De Cinque Terre met kinderen

National Park Cinque Terre en de Cinque Terre Card

De dorpjes liggen in het Nationaal Park Cinque Terre en wanneer je gaat wandelen tussen de dorpen moet je door dit park heen en ben je dus verplicht entree te betalen. Dit doe je door de aanschaf van een ‘Cinque Terre Card’. Er zijn verschillende versies van deze kaart beschikbaar. Omdat wij al een Interrail-pas hadden wilden we een Cinque Terre Card die uitsluitend toegang gaf tot het nationale park.

We hebben die in twee dorpjes proberen te kopen bij de plaatselijke VVV. Dit was niet mogelijk. Pas in Corniglia (het dorpje waar we onze wandeling startten) was deze kaart beschikbaar. Nou lijkt dat niet zo’n probleem, maar met de Cinque Terre Card mag je bijvoorbeeld ook gratis gebruik maken van de toiletten op de treinstations. We blijven Nederlanders en het was een beetje flauw dat we nu dus onnodig moesten betalen voor een toiletbezoek

Er is ook een Cinque Terre combinatiekaart waarmee je gebruik kunt maken van de treinen en toegang hebt tot het gehele park. Deze kaart is voordelig wanneer je wilt gaan wandelen, maar ook als je de trein neemt tussen de diverse dorpjes. Wil je niet wandelen, en neem je deels de trein, deels de boot, dan ben je met dit combinatieticket waarschijnlijk niet goedkoper uit dan wanneer je losse kaartjes koopt.

Voor de actuele prijzen, bekijk deze website.

Dorpjes Cinque Terre

Riomaggiore

Voor ons was dit het eerste dorpje van de Cinque Terre en we vonden het best druk. We hadden gehoopt om in mei nog een beetje het hoofdseizoen voor te zijn, maar toen we de tientallen mensen zagen die van de boot en de trein kwamen was het duidelijk dat dit niet het geval zou zijn.

Riomaggiore is de ‘hoofdstad’ van Cinque Terre en de kleurige huizen spraken ons erg aan. We liepen naar het haventje om een kaartje te kopen voor de boot. De rijen bij het ticket office logen er niet om, dus doe dit direct als je aankomt. Terwijl Marcel in de rij stond liep ik met mijn dochter naar het haventje en het kleine kiezelstrandje dat zich net buiten het dorpje bevindt. Alle vijf de dorpjes hebben trouwens een speeltuintje, maar we bezochten alleen die waar we eenvoudig konden komen en maakten dus niet de klim naar het hooggelegen speeltuintje in Riomaggiore.

Manarola

We werden vervolgens met de boot gedropt in Manarola en wat was het druk! Manarola is eigenlijk vooral een grote straat met heel veel winkeltjes, restaurantjes en héél véél mensen. Gelukkig heeft Manarola ook een rustiger uitkijkpunt met een leuke speeltuin.

We liepen door het stadje en volgden een hellend pad langs de zee. Er was direct een hele andere sfeer en ik snap niet waarom je in een druk stadje zou willen zijn als je hier tussen de bomen op een bankje een top uitzicht hebt. Onze dochter verkende ondertussen de speeltuin en keurde die goed. Sowieso heeft de Cinque Terre niet echt bijzondere bezienswaardigheden. Er zijn wat aardige kerkjes, maar je komt hier toch vooral voor het uitzicht en de combinatie van blauwe zee, groene achtergronden en kleurrijke dorpjes. Dit kun je het natuurlijk mooist zien vanaf een afstandje! Er zit hier zelfs een restaurant, mocht je wat willen eten of drinken. Wij hadden echter uit het stadje broodjes meegenomen en die konden we hier rustig opeten.

cinque terre manarola speeltuin met kinderen

Corniglia

We namen de trein naar Corniglia. Dit dorpje ligt niet aan zee en vanaf het treinstation moesten we nog een stukje klimmen voordat we echt in het centrum stonden. Nou ja, stukje… eerder een paar honderd traptreden langs een zigzaggend pad in de zon. We kwamen hier echter om te wandelen en dit was dan ook een mooie opwarmer voor het echte werk.

Cinque terre met kinderen corniglia

Vernazza

We kwamen te voet in Vernazza aan (lees hieronder over de wandelroute van Corniglia naar Vernazza). We hadden trek en besloten het eerste restaurantje te pakken dat plek had. Gelukkig zagen we er direct eentje waar het pad het stadje in gaat. Dat bleek achteraf een goede keuze te zijn. We zaten in een smal, maar toch redelijk rustig straatje. De grote doorgaande weg was wederom druk. We zaten nu nog hoog in het dorpje en besloten niet omlaag te lopen naar het strandje, maar juist de wandelroute te vervolgen.

Monterosso al Mare

Monterosso al Mare is het grootste dorp van de Cinque Terre. Er zijn hier ook de meeste bezienswaardigheden. Het bestaat uit twee delen die gescheiden worden door een klif met een tunnel. Middenin het dorp zit een leuke speeltuin. Na een dag wandelen bleek er toch nog energie te zijn om te klauteren.

Er is hier ook een strand, maar we vonden het niet zo uitnodigend. Sowieso zijn de stranden langs de Cinque Terre nou niet de mooiste van Italië, hoewel een frisse duik vast lekker zal zijn. We hadden nog de kerk van San Giovanni Battista, het kapucijnenklooster en de kerk van San Francesco kunnen bezoeken, maar het begon te regenen. Wij vonden het wel mooi geweest en haastten ons om de snelle trein naar Genua te halen.

cinque terre monte rosso

Wandelen Cinque Terre met kinderen

Wat het bezoek aan de Cinque Terre voor ons zo geslaagd maakte waren de wandelingen. Maar dit is ook het onderwerp waar ik vooraf de meeste vraagtekens over had.

In theorie is er een pad tussen alle dorpen. De ‘Sentiero Azzuro’ (het blauwe pad, SVA of Sentiero N°2) loopt helemaal van Riomaggiore naar Monteresso. In de praktijk klopt dit echter niet omdat delen van de route gesloten zijn. Tijdens ons bezoek waren maar 2 van de 4 kustetappes open Het kustpad van Riomaggiore en Manarola was het aller makkelijkst voor gezinnen en stond bekend als de Via dell’Amore. Het pad is jammer genoeg al sinds 2011 dicht; alleen een klein stukje is te bewandelen maar omdat dit doodloopt heb je hier weinig aan.

Er zijn wel alternatieve routes die je kunt volgen. Zo is er een hoger pad tussen Vernazza en Corniglio. Maar zelfs in de kustroutes zitten al trappen met 700 treden. De alternatieve routes klimmen nog veel meer en zou ik dus echt niet aanraden met kinderen.

We hebben dus beide routes gelopen met onze dochter. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling, omdat we hadden verwacht dat één route al vermoeiend genoeg zou zijn voor haar, maar ze vond het wandelen zo leuk dat ze ook de tweede route wilde lopen. Hoewel ze halverwege de beklimming wel zuchtte dat het toch niet zo’n slimme keuze was geweest. Onze dochter was op dat moment vijf jaar oud maar ze is gewend om veel te wandelen en vindt het ook echt leuk om te doen.

Welke richting wandelen Cinque Terre?

Er zijn uiteraard verschillende theorieën of het beter is om te starten vanuit de ene of juist de andere kant. Wij hebben gekozen voor de optie die wat betreft vervoer voor ons het makkelijkste was. Dit betekende dat we met de zon in de rug liepen, wat wij wel prettig vonden. Kies je voor de omgekeerde route, dan kan je direct in de ochtend beginnen met lopen.

Bagagekluisjes Cinque Terre

Wij liepen zoals je op de foto’s kunt zien met backpacks. We hebben hiervoor gekozen omdat we bezig waren met een Interrail-vakantie. We hadden relatief weinig tijd en vertrokken in de ochtend vanuit Florence en moesten in de avond weer in Genua zijn. De kleine stationnetjes in de Cinque Terre hebben geen bagageopslag. We hadden de tassen wel in La Spezia kunnen laten, waar wel kluisjes zijn, maar hebben daar vanaf gezien vanwege de extra tijd die het zou kosten. Reis je met koffers, dan is dit wel de beste optie om je spullen achter te laten. Het schijnt wel mogelijk te zijn om bagage achter te laten bij een VVV-kantoor in Vernazza (10 euro per dag) en er zijn vast ook altijd wel wat behulpzame locals te vinden die voor een klein bedrag op je bagage willen letten.

Wat moet je meenemen voor een wandeling in de Cinque Terre?

Dit zijn echt serieuze wandelingen, ondanks al die plaatjes op Instagram van vrouwen in baljurken. Wandelschoenen zijn echt wel heel fijn. Het pad is vaak ongelijk en je kunt makkelijk je teen stoten. Wij waren heel blij met de goede wandelschoenen van onze dochter. Goede sandalen of sneakers kan ook als je niks beter hebt, maar op je slippers kan het echt niet. Neem verder voldoende water mee. Delen van de route liggen in de schaduw, maar je loopt ook best vaak in de zon. Er is geen mogelijkheid onderweg water te kopen of bij te vullen.

Vergeet ook de zonnebrand niet. Wat eten, zoals fruit of een candybar, is ook wel fijn om bij je te hebben. Neem je niet zoals wij een volle bepakking mee, maar bijvoorbeeld een klein rugzakje, vergeet dan niet zwemkleding en een handdoekje. De wandelroutes zijn absoluut niet geschikt voor een buggy; neem een goede drager mee!

Wandelroutes Cinque Terre: Corniglio – Vernazza over de Sentiero Azzuro

Deze route heeft een gemiddelde moeilijkheidsgraad en is vier kilometer lang. Er staat 1,5 tot 2 uur voor. Omdat Corniglio het hoogste dorpje is start de wandeling direct al met mooie uitzichten. We klommen nog een stukje verder en keken terug op Corniglio: wat een mooi plaatje! Het pad blijft verder klimmen en dalen, maar meestal liepen we langs de zee. Af en toe zijn er stukjes door het bos. Na een tijdje zagen we Manarola in de verte. Dit is een fijne wandeling, die af en toe echt wel pittige klimmetjes heeft maar verder goed te doen is. Er zijn een aantal plekken waar het pad breder is en hier stopten we voor korte pauzes.

Wandelroutes Cinque Terre: Vernazza – Monte Rosso el Mare over de Sentiero Azzuro

Deze route staat bekend als zwaar en is drie kilometer lang; hier staat ruim twee uur voor. We hebben onze dochter laten kiezen of ze de trein wilde nemen of wilde wandelen. Ze koos wandelen, maar al heel snel in de route kwam er een klim van honderden traptreden. Dat was best even pittig en onze kleuter vroeg zich hardop af of ze wel de juiste keuze had gemaakt. Ook met de backpacks op is het echt zwaar.

Stapje, voor stapje; ‘slow and steady wins the race’, heb ik in Nepal geleerd. Het pad is ook echt smal hier, dus inhalen van mensen die op een ander tempo lopen is niet zo makkelijk. Gelukkig is deze route ook echt wel rustiger dan de eerste route en komen we een stuk minder wandelaars tegen. De wandelaars die we zagen vonden onze dochter maar wat stoer en ze kreeg dan ook veel high-fives en aanmoedigende woorden.

Gelukkig is het wel zo dat hard werken wordt beloond en na de dikke klim volgde een mooie afwisselende wandeling met top uitzichten. Helemaal aan het einde moesten we weer afdalen naar Monte Rosso el Mare; wederom honderden traptreden maar dan omlaag. Gelukkig wachtte als beloning een ijsje.

Boottocht Cinque Terre

Een andere optie om je te verplaatsen tussen de dorpjes in de Cinque Terre is de boot. Alleen Corniglia heeft geen haven. Wij kozen ervoor om de boot te nemen van Riomaggiore naar Manarola. Een kort tochtje, maar wel een relaxte manier van verplaatsen. Vanaf het water zien de dorpjes er toch weer anders uit. De boten zijn vrij duur. Zorg dat je de kaartjes voor de boot op tijd koopt, want er staan vaak lange rijen. De boten gaan ook maar één keer in het uur. Je kunt alleen met contant geld betalen, het liefst gepast. Kinderen tot 6 jaar zijn gratis en tussen de 6-11 jaar krijg je korting.

cinque terre boot

Trein Cinque Terre

De makkelijkste manier om je te verplaatsen tussen de verschillende dorpjes is de trein. Een ticket koop je bij de automaat. Wanneer je veel wilt reizen is een Cinque Terre Card (zie boven) handig. De treinen gaan regelmatig, maar zorg dat je goed oplet. Zo wordt er soms besloten dat een bepaalde trein een station overslaat omdat ze bijvoorbeeld achter lopen op schema. Dat staat dan niet op de borden maar wordt omgeroepen.

Heb je besloten een buggy mee te nemen dan is de trein de beste methode van verplaatsen. We zagen best veel gezinnen die de Cinque Terre met een buggy bezochten. Wanneer je alleen in de stadjes blijft dan kan dit wel, hoewel je ook dan regelmatig de buggy met kind en al de trapjes op moet tillen. Wil je dus wandelen, doe dit dan echt niet! Vanaf Corniglia zal je echter een busje moeten nemen vanaf het station, want de vele trappen vanaf het treinstation naar het dorpscentrum zijn al zwaar genoeg zonder dat je een buggy draagt. Persoonlijk zou ik voor een bezoek aan de Cinque Terre kiezen voor een draagzak en de buggy en/of kinderwagen thuis laten.

Cinquet terre met kind

Auto Cinque Terre?

Voor ons was dit bezoek aan de Cinque Terre onderdeel van een langere Interrail-vakantie door Italië en Zwitserland. In het verleden hebben we Italië ook wel met eigen auto of met huurauto bezocht. Wij huren meestal bij Sunny Cars: dit is betrouwbaar en er is geen gedoe met bijkomende verzekeringen. Dan nog zouden we je aanraden de auto niet mee te nemen naar de Cinque Terre. De dorpjes zelf zijn autovrij. In Levanto, La Spezia of Portovenere zijn grote parkeerplaatsen en vanaf hier neem je eenvoudig de trein, bus of de boot.

Kindvriendelijk hotel Cinque Terre

Wij kozen er deze keer voor om niet te overnachten in een van de dorpjes omdat dit tijdstechnisch niet paste. Maar ik kan me voorstellen dat het wel echt de moeite waard is om dit te doen. Zo sliepen we ook een keer in Venetië en zodra de dagjesmensen weg waren hing er een heel andere sfeer. Bovendien is een dag eigenlijk te weinig. We hadden geen tijd om te relaxen op de strandjes of om de dorpjes echt uitgebreid te verkennen.

Eén plek waar we langs kwamen in Monte Rosso zag er echt top uit voor gezinnen. Ook de reviews waren erg goed. Hotel Porto Roca ligt net wat buiten het plaatsje richting de wandelroute. Er is een zwembad en je hebt hier een hartstikke mooi uitzicht. Zo heb je een rustige plek met je gezin, maar ook het strand en de trein bevinden zich op loopafstand. Bekijk hier de reviews en prijzen.

Een andere optie is om te kiezen voor een hotel in Levanto. Die zijn vaak een stuk voordeliger en vanaf hier ben je binnen een paar minuten met de trein in de Cinque Terre. Park Hotel Levanto is bijvoorbeeld een familievriendelijk hotel met zwembad dat je hier kunt boeken bij TUI.

1 gedachte over “Cinque Terre met kinderen: de leukste dorpjes en praktische tips”