Home / Reisinformatie / Afrika / Tanzania / Dar es Salaam met kinderen

Dar es Salaam met kinderen

”’Als het kan sla Dar es Salaam dan gewoon lekker over tijdens je vakantie in Tanzania“. Dat is misschien niet de tip die je verwacht in een blog over Dar es Salaam met kinderen maar is wel zo eerlijk. Dar es Salaam is een grote op sommige plekke vieze en niet al te veilige stad.

De kans is echter groot dat je er toch een dagje zult moeten doorbrengen. Tijdens onze eerste reis door Tanzania namen we bijvoorbeeld de boot vanuit Zanzibar en konden we pas de volgende ochtend met de bus verder reizen. Op onze laatste vakantie in Tanzania vlogen we om 5:00 in de ochtend verder en vond Marcel het een te groot risico die dag nog honderden kilometers verderop te zitten in het Usambaragebergte. Dus gingen we al een dag eerder naar Dar es Salaam en hadden hier dus een dag te besteden.

Dar es Salaam

Dar es Salaam met kinderen

We overwogen verschillende activiteiten voor onze dag in Dar es Salaam. We kozen uiteindelijk voor een stadswandeling en bezoek aan diverse musea.

In de namiddag gingen we eten bij het volgens tripadvisor beste restaurant van Dar es Salaam, wat hilarisch genoeg een hamburgertent op de parkeerplaats van een winkelcentrum bleek te zijn.

Wandeling door historisch Dar es Salaam

Wij besloten de wandeling uit de Lonely Planet te maken door historisch Dar es Salaam. Dit zij de wijken (Kisutu & Kivukoni) in de buurt van het vertrekpunt van de ferry naar Zanzibar. Met als aanvulling een boottochtje met de Kigamboni ferry. Er is weinig bewaard gebleven van historisch Dar es Salaam maar af en toe zien we echt wel mooie gebouwen zoals een kerkje of het historische gerechtsgebouw.

Dar es salaam met kinderen

De boottocht naar Kigamboni is ook leuk om te doen. Vanaf daar de boot hebben we ook een mooi zicht op de skyline van Dar es Salaam. Jammer alleen dat er overal bordjes staan dat je niet mag fotograferen en dat we daar ook (door andere passagiers) heel streng op worden gewezen. Zelfs als je dus niet hun op de foto zet maar alleen het uitzicht.

Ook op de vismarkt treffen we hetzelfde aan. Mensen willen absoluut niet dat je foto’s maakt. Zelfs als ik vraag of ik alleen de haaien die hier gewoon liggen erop mag zetten en de eigenaar dat goed vindt beginnen andere mensen zich ermee te bemoeien. Onze dochter vond het wel interessant om alle vissen hier te zien en de haaien maar we hebben thuis in Nederland de slippers van Marcel weg moeten gooien. Je loopt echt door een laag viswater en die geur kregen we er niet meer uit.

Wanneer we honger krijgen gaan we op zoek naar een gezellig restaurantje maar die is echt niet te vinden in historisch Dar es Salaam. Ik snap dat er weinig toeristen in Dar es Salaam komen maar je zou toch denken dat een restaurant in een historisch pand echt wel bezoekers zou trekken. na het raadplegen van google maps en tripadvisor besluiten we dan maar een Tuk Tuk te nemen om elders te gaan eten.

In het National Museum and House of Culture in Dar es Salaam zou namelijk een café moeten zitten maar deze is ook niet open. Het belangrijkste museum van Dar es Salaam is verwarrend. Enkele ruimtes zijn met subsidie geleden ingericht en ook voor kinderen best interessant. Zoals de tentoonstelling over de geschiedenis van de mensheid. Heel veel andere ruimtes zijn leeg of onder verbouwing of als er wel wat staat is er geen uitleg. Het is dus wel een aardig museum om te bezoeken als je toch in de buurt bent maar ik zou er niet voor omreizen.

Dagje naar Bongoyo eiland

De andere optie die we overwogen voor ons dagje Dar es Salaam was een tripje naar Bongoyo eiland. Dichterbij dan Zanzibar (wat ik echt niet zou aanraden voor een dag) en met mooi stranden. Het eiland is onbewoond maar er is wel een restaurant.

Uiteindelijk hebben we hier vanaf gezien omdat de ferry nog ruim een uur reizen was vanaf ons hotel. Maar mocht je verblijven in de hippere wijk Msasani waar ook veel hotels zitten dan kan je dit goed combineren met Bongoyo eiland.

Boten vertrekken bij de pier voor het The Slipway hotel en kosten 20 dollar per persoon. De boot gaat om 9:30, 11:30, 13:30 en 15:30. Terug gaan er boten om 10:30, 12:30, 14:30 en 17:00. De boot gaat alleen als er minimaal vier personen zijn. In het weekend is dit geen probleem maar doordeweeks wel en kan het dus zijn dat je moet bijbetalen om toch te vertrekken.

Kunduchi Wet “N” Wild Water Park

Ook het Kunduchi Wet “N” Wild Water Park is een optie die we serieus hebben overwogen voor ons dagje in Dar es Salaam. Het is een van de weinige echte attracties om te doen in Dar es Salaam met kinderen. De reviews zijn wel erg gemengd. Sommige mensen vinden het een super leuk dagje uit maar andere geven aan de het verwaarloost is en niet al te schoon. Check zelf tripadvisor voordat je besluit wat je gaat doen.

Safari vanuit Dar es Salaam

Het is mogelijk om vanuit Dar es Salaam een safari te boeken. je gaat dan naar Mikumi National Park, dat op ongeveer 4 uur rijden van Dar es Salaam is gelegen. Persoonlijk vonden wij dat echt te gek voor een dagje safari.

Het Saadani National Park is hemelsbreed dichterbij. Mocht er in de toekomst een goede weg komen langs de kust dan heeft dit park zeker potentie als dagtrip bestemming vanuit Dar es Salaam.

Vervoer in Dar es Salaam

Er zijn verschillende manieren om rond te reizen door Dar es Salaam. De wegen zijn echt enorm verstopt. Gelukkig is er tegenwoordig de DART . Het Dar es Salaam bus rapid transit systeem. Als je met de bus aankomt op een van de busstations aan de rand van de stad dan is de DART absoluut de beste manier om richting de binnenstad te komen.

Met beste bedoel ik wel dat je als een sardientje opgepropt in een bus zit. Met twee grote rugzakken wat ook nog eens super onhandig is. Maar we rijden wel over een busbaan en staan niet zoals de taxi’s uren in de file.

De DART is alleen niet perse de handigste manier om wanneer je eenmaal in het centrum bent hier ook rond te reizen omdat het netwerk nou ook weer niet zo uitgebreid is. Je kunt via uber een taxi huren dat is prima maar als je echt snel wil zijn pik dan op de straat een tuk-tuk op. Die zijn klein en racen tussen alle files door.

Kindvriendelijk hotel Dar es Salaam

Op zoek naar een kindvriendelijk hotel in Dar es Salaam. Achteraf gezien hadden we denk ik beter voor onze dag in Dar es Salaam een goed hotel met zwembad kunnen en er gewoon een chill hotel dagje van kunnen maken.

Hotels in Dar es Salaam zijn echter niet zo goedkoop en omdat we wel 2 nachten nodig hadden maar de 2e nacht al om 2:00 in een taxi stapten hadden we nu vooral naar locatie in combinatie met prijs gekeken. We kozen nu voor het Chelsea hotel dat wat betreft het vliegveld aan de goede kant van de stad ligt maar ook niet te ver is naar het oude centrum. Bovendien konden we lopend vanaf de DART halte. Het hotel heeft ruime appartementen met een prima bed en echt goede badkamer. Het enige beetje rare was het bed voor onze dochter. De slaapbank was niet opgemaakt. We kregen op verzoek wel een laken, deken en kussen. Bekijk hier de beschikbaarheid en prijs.

hotel dar es salaam

Een echt episch hotel vlakbij de ferry naar Zanzibar is The Kilimanjaro. Met alle luxe die je maar kunt wensen maar wel met een prijskaartje. Een wat betaalbaardere optie maar wel met zwembad is harbour view suites.

dar es salaam

Lees ook onze andere blogs over Tanzania met kinderen.