El Valle, Panama met kinderen

El Valle, Panama of officieel El Valle de Anton. Het is een rustig dorpje in het hoogland omringd door bergen, of eigenlijk de resten van de kraterrand van een gigantische vulkaan. Drie kwartier vanaf de Panamaricana, die langs de kust loopt, heerst hier een ander klimaat. Het is er aangenaam genoeg om overdag, wanneer de zon schijnt, in het zwembad te liggen maar ’s nachts koelt het zo af dat je lekker onder een dekbedje wilt kruipen. Tropische planten worden afgewisseld met naaldbomen, voor de huizen staan heggen vol bloeiende bloemen in knalkleuren zoals fuchsia, roze, oranje en wit. De smalle weggetjes zijn het speelterrein van de vele dorpshonden en paarden. Komt er al iemand langs, dan wordt er vriendelijk gegroet. Er is niet heel veel te doen anders dan wandelingen maken in de omgeving naar de metershoge watervallen of naar een natuurlijke vijver die uitnodigt tot een duik.

El Valle waterval

Het dorp is behoorlijk uitgestrekt en er wonen relatief veel expats of Panamezen die hier een tweede huis hebben. In het weekend is het dan ook veel drukker dan door de week. In tegenstelling tot veel steden in Midden-Amerika ontbreekt een Plaza Central. In El Valle zijn langs de doorgaande weg een aantal restaurants te vinden, plus de supermarkt, banken en de lokale markt. Ook is er een marktje om souvenirs in te slaan.

Eerste kennismaking met Panama

Wij kozen El Valle als eerste stop tijdens onze Panama-rondreis. De 11 uur durende vlucht naar Panama is de langste tot nu toe met onze dochter. We maken nog gebruik van het babytarief maar hopen op een vrije plek. Gelukkig zit het vliegtuig inderdaad niet helemaal vol. Bij het boarden is mevrouwtje een beetje hangerig, want het is al dutjestijd geweest maar eenmaal opgestegen is er veel te veel te zien. Ze wil spelen, mensen bekijken, door de gangen lopen, filmpjes kijken, snoepjes bietsen bij het cabinepersoneel en uit het raam gluren. Uiteindelijk valt ze uren later total-loss in slaap om na een paar uur slaap weer vrolijk verder te gaan. We zijn super trots op haar want behalve bij een onverwacht luchtzak tijdens het landen hebben we geen traantje gezien terwijl we toch pas om 23 uur Nederlandse tijd aankomen.

In Panama is het 6 uur vroeger dan in Nederland, dus nadat we de bagage en huurauto hebben opgehaald rijden we met de ondergaande zon in het spitsuur door Panama-Stad. Hier vangen we de eerste glimp op van de wolkenkrabbers die we aan het einde van de vakantie nog van dichterbij zullen bekijken. Aangekomen bij het hostel vallen we samen in bed in slaap. We verplaatsen ons meisje naar haar Deryan Travel Cot en hopen dat ze zo uitgeput is dat ze lekker lang slaapt. Helaas, om 2 uur is ze toch echt wakker. Balen, maar dat is nou eenmaal het risico als je ver gaat reizen door zes tijdzones heen. Er zit niets anders op op dit moment dan haar te vermaken en stil te houden en om beurten wat te dutten. We zitten vroeg aan het ontbijt en vertrekken naar El Valle. Wij hebben ook geleerd van vorige reizen: een rustige plek zonder andere gasten om te storen is ideaal om snel over de jetlag heen te komen.

Achteraf blijkt dat we zelf ook te moe waren, want waar we normaal altijd de kamer nog even checken, deden we dat niet en zijn we de tablet van onze dreumes vergeten. We komen er pas in El Valle achter en Marcel rijdt de dag erop weer terug naar Panama-Stad.

El Valle Panama

Voor we uit Panama-Stad vertrekken, gooien we de auto vol met boodschappen. Dan is het 1,5 uur over een niet zo interessante Panamericana en daarna nog een half uur de bergen in. In El Valle hebben we onze eerste ervaring met Air BnB. We komen in een cottage terecht met twee slaapkamers in de tuin van een mooi huis. De foto’s deden het geen eer aan. We hebben een zwembad en een grote overkapte buitenkeuken. Wauw, wat een gave verassing! Superluxe, zeker voor de 42 dollar die het kost, een prijs die je normaal in Panama betaalt voor een standaard kamer (binnenkort nog een uitgebreid artikel over budgetten).

panama airbnb

We maken er een rustige dag van waar we alleen een bezoekje brengen aan El Nispero. Dit is een kleine dierentuin in El Valle. Mooi gelegen in het groen zijn er verschillende dieren maar vooral veel vogels te zien. Als je Panama met kinderen bezoekt, is dit leuk om naar toe te gaan maar anders zou ik het niet aanraden. Als je echter een speciale belangstelling hebt voor kikkers, dan is een bezoek wel de moeite waard, want de dierentuin heeft enkele zeldzame exemplaren die in het wild nauwelijks te vinden zijn.

kikker panama

El Valle Dierentuin

Terug bij onze accommodatie speelt onze dame met de kleine hond en kat. Wanneer de klusjesman weggaat zijn we alleen, de eigenaar is er namelijk niet. Wel zijn er nog 2 waakhonden die indringers weg moeten houden. Eerlijk is eerlijk: het voelt niet helemaal lekker. Ons huisje kan niet op slot en er is dus alleen een hek. Bovendien waait het ’s nachts enorm waardoor we echt wakker liggen en dan telkens allerlei lawaai horen.

De volgende ochtend worden we al op een normaler tijdstip van 5 uur wakker maar wel met regen. Dit dwingt ons om in de rustige modus te blijven hangen. Uiteindelijk klaart het op en wanneer Marcel terug is uit Panama-stad kunnen we gaan wandelen naar de watervallen in de omgeving van El Valle (hierover binnenkort een apart blog).

Na deze attracties is het eerst tijd voor een vroeg diner, waarbij mevrouwtje weer de eerste reiswonden oploopt. Op een ongelijk stukje gaat ze voorover en kopt ze de scherpe steentjes. De komende dagen zal ze net als vorig jaar (toen door zandvlooien) gehavend op de foto komen. Reizen laat zijn sporen na, want in Nederland heeft ze nooit schrammen of blauwe plekken. We gaan op zoek naar de vierkante bomen, maar helaas moeten we daarvoor bij hotel Campestre zijn, die voor 2$ per persoon het hek naar het bos opendoen. Vanwege het late tijdstip kan dit niet meer, en we moeten de volgende dag vroeg weg, dus we laten het er maar even bij.

el valle panama

Het weer is bijzonder, want de tweede dag is het wederom regenachtig in de morgen tot de zon doorbreekt. De wind gaat liggen en de tuin droogt binnen een half uurtje op. We geven de sleutel af aan de klusjesman van het huis en rijden voor de laatste keer de prachtige weg naar de Interamericana af. Wij zijn klaar voor het avontuur in Panama.

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.