Home / Reisinformatie / Midden-Oosten / Iran / Interview: Iran met een peuter en een kleuter

Interview: Iran met een peuter en een kleuter

Wel eens gedacht aan een vakantie in Iran? Dit gezin ging met zijn vieren en delen graag hun ervaringen.

Met een peuter en kleuter naar Iran

Wij zijn Kjerstin, Roel, Kira (4jr) en Fiënne (2jr), een reislustige familie uit Beuningen. Mijn man en ik hebben veel met onze backpack gereisd, vooral in Azië. Toen we ons eerste kindje verwachtten, wisten we al: we willen weer op reis, ook met een kind erbij.

We hebben de stap gewaagd en zijn met onze 8 maanden oude dochter naar Namibië geweest. Dat is prima bevallen en sindsdien hebben we al meerdere reizen gemaakt met ondertussen twee kids. Het reistempo ligt een stuk lager dan voorheen, en we moeten keuzes maken in wat we wel en niet kunnen zien in een land. Maar er blijft genoeg over en we staan er eigenlijk altijd van te kijken hoeveel we uiteindelijk hebben kunnen zien.

iran met kinderen

Iran is veilig en malaria en denguevrij

Iran stond al heel lang op ons wensenlijstje. Die plaatjes van die prachtige paars-blauw betegelde moskeeën, daar moesten we een keer heen. Maar Iran is natuurlijk geen alledaagse bestemming en het betekent ook het dragen van een hoofddoek en restricties. Toen Iran in de afgelopen jaren opener werd en de sancties tegen Iran grotendeels werden opgeheven kwam het land weer op onze radar en besloten we te gaan. Omdat onze jongste destijds pas 1 jaar was wilden we graag naar een land dat malaria- en denguevrij is en bovendien een goede gezondheidszorg heeft. Daar voldeed Iran aan. Ik ben me ook gaan inlezen over de veiligheid en ja, het is er veilig.

Op de bonnefooi vonden we een te groot risico

Ik organiseer onze reizen altijd zelf en we reizen eigenlijk altijd zelfstandig. Echter in dit geval hebben we uiteindelijk de boekingen uitbesteed aan een Iraanse reisorganisatie die ik via het internet heb gevonden. Ik heb zelf het hele reisplan, inclusief hotels/guesthouses in elkaar gezet en de reisorganisatie heeft de hotelboekingen gedaan.

Ik heb wel geprobeerd zelf contact te leggen met hotels/guesthouses in Iran maar dat liep op niets uit. Meestal geen reactie. Er wordt weinig Engels gesproken, alles gaat in het Farsi. Aangezien wij wel graag van tevoren de overnachtingen wilden vastleggen hebben we dit uitbesteed. En we hebben een auto met chauffeur gehuurd, omdat de bewegwijzering ook in het Farsi is.

iran met kinderen

Dit was voor ons even wennen maar was uiteindelijk heel fijn. Onze chauffeur bracht ons waar we moesten zijn en dan hadden we ter plekke alle ruimte om zelf op verkenning te gaan. De chauffeur sprak wat Engels, en kon een beetje met ons kletsen, maar kon geen uitgebreide gesprekken voeren. Meestal gingen we in de ochtend met de chauffeur op pad, en dan gingen we in de middag, na het slaapje van onze jongste, zelf wat rondwandelen en een speeltuintje of een park opzoeken.

Iran is fantastisch mooi

Eigenlijk vonden we alles dat we gezien hebben fantastisch mooi! Wij zijn van Teheran naar Shiraz gevlogen, en van daaruit terug gereden via Yazd, Esfahan, Kashan naar Teheran. Als we moeten kiezen dan heeft Esfahan het meeste indruk gemaakt. Daar vind je het één-na grootste plein ter wereld, met daaraan twee prachtige moskeeën, een paleis en een mooie bazaar. Daar kun je heerlijk rondwandelen.

iran met kinderen

Er zijn ontzettend veel bezienswaardigheden in deze stad, allemaal binnen loopafstand van elkaar. En dan ook nog een hele reeks mooie bruggen. We hadden het geluk dat er water onderdoor liep. Onze chauffeur waarschuwde ons, no water, en was zelfs verbaasd hoeveel water er stroomde. Kennelijk lag het een paar weken ervoor nog helemaal droog.

Er zijn speeltuintjes genoeg in Iran

Iran is zeker kindvriendelijk! Er zijn overal speeltuintjes te vinden waar wij dan ook veelvuldig gebruik van hebben gemaakt. Bovendien meteen een leuke manier om het lokale leven aan je voorbij te laten gaan. En de Iraniërs zijn dol op kinderen, en ze worden dan ook overal zeer warm ontvangen.

iran met kinderen

Verwacht geen uitgebreide kinderfaciliteiten, verschoningsruimtes hebben we niet gezien. Ook niet nodig, we verschoonden onze dochter op een kleedje of achterin de auto. Kinderstoelen heb je ook niet nodig, de traditionele restaurants hebben plateaus met tapijten waar je met z’n allen op zit (geen stoelen). Perfect dus ook voor kleine kinderen. Van kinderbedjes weten we niet of ze deze hebben, voor onze dochters hebben we altijd 2 Deryan reistentjes mee zodat ze altijd hun eigen vertrouwde slaapplek hebben.

Luiers waren overal goed verkrijgbaar (in de apotheek) en ook melkpoeder is daar verkrijgbaar. Wij nemen zelf altijd 1 pak melkpoeder mee om achter de hand te hebben en verder dronk onze jongste dochter al normale koemelk. Andere babyvoeding hebben we niet gezien. Onze jongste dochter kon al met ons mee eten, en verder kochten we altijd zelf fruit en komkommer/tomaatjes/paprika. Daar zijn onze dochters dol op en zo krijgen ze genoeg groentes binnen.

Gastvrijheid en vriendelijkheid ten top

Waar de Iraniërs in uitblinken is gastvrijheid en vriendelijkheid! En dan bedoel ik ook oprechte gastvrijheid! Ze zijn dol op kinderen, en onze meiden kregen dan ook overal volop aandacht. Als we een moskee aan het bezichtigen waren was er altijd wel een schoolklas op excursie. Dan werden er volop snoepjes gedeeld. En er werden foto’s gemaakt. Ontelbaar veel foto’s zijn er gemaakt van onze kinderen (dit werd wel altijd netjes gevraagd trouwens). Als we ergens rondliepen dan werd meestal eerst onze oudste dochter gespot. Dan ging er al een licht gejoel op.

iran met kinderen

Als ik of mijn man dan met onze jongste dochter in de draagzak in beeld kwam dan werd het ze helemaal te veel. Aanraken, wangetjes knijpen en foto’s maken. Je moet het maar over je heen laten komen, we vonden het fantastisch. Als we bij een bezienswaardigheid aankwamen, maakten we er altijd eerst maar een momentje van, daarna werden we dan wel met rust gelaten. Soms als het te druk werd voor mijn oudste dochter dan liepen we wel door, het was voor haar soms wel even wennen al die aandacht. Maar meestal was het gewoon erg leuk.

Er zijn ook veel mensen geweest die een praatje kwamen maken. Niet om iets te verkopen maar gewoon uit oprechte interesse. En om uit te vinden wat ons naar Iran bracht. En we werden ook spontaan uitgenodigd om mee te komen picknicken met een familie. We verstonden elkaar niet maar we zijn toch maar even aangeschoven. En het was erg lekker. We zijn al in veel landen geweest maar wat betreft gastvrijheid en vriendelijkheid staat Iran bovenaan.

Aanrader Rose Traditional Hotel

In Yazd sliepen we in het Rose Traditional Hotel. Een simpele traditionele accommodatie maar we hadden een zeer ruime kamer in de kelder. De kamers waren gesitueerd om een binnenplaats met allemaal zitplekken. Daar kon onze jongste dochter ’s middags rustig slapen en konden wij voor de deur van de kamer lekker zitten. In Kashan sliepen we in Saraye Darbe Bagh Hotel, een gerestaureerd traditioneel pand.

iran met kinderen

Een wat duurder hotel maar ontzettend sfeervol met super vriendelijk personeel en een lekker ontbijt met koffie. Ook daar een mooie binnenplaats om ’s middags lekker rustig te zitten. Dit type accommodatie vind je volop in Iran dus het is niet moeilijk om iets soortgelijks te vinden. Meestal is het ontbijt heel simpel trouwens. Wat traditioneel brood (type platte pannenkoek), ei, witte kaas, jam en soms wat komkommer en tomaat erbij.

Wil je ook naar Iran?

Doen! Zeker met jonge kinderen is het een prima bestemming. Als ze nog zo klein zijn hebben ze niet veel nodig om zichzelf te vermaken. En er zijn overal speeltuintjes en parkjes te vinden waar ze zich uit kunnen leven.

De meeste restaurants gaan pas tegen 20.00 ’s avonds open, dat was voor ons een beetje lastig omdat onze kids dan naar bed gaan. Er zijn wel wat restaurants te vinden die eerder open zijn, maar het was soms wel een zoektocht. We hebben ook een paar keer zelf wat voor de kinderen gemaakt en dan zelf ’s avonds in de accommodatie gegeten als de kinderen op bed lagen. Je kunt in de meeste traditionele hotels een heerlijke avondmaaltijd bestellen, die je dan voor de deur op de binnenplaats kunt opeten.

Alle foto’s zijn eigendom van de familie. Meer tips lees je in onze andere interview Iran met een baby. Of check al onze interviews van reislustige ouders.

2 gedachten over “Interview: Iran met een peuter en een kleuter”

1. Wij zijn ook met ons gezin (toen 7 en 1 jaar) naar Iran gereisd. We hebben via homestay de slaapplekken georganiseerd en sliepen bij de mensen thuis. Vooral met de trein gereisd en dan wel een eigen coupe. Dat was heel relaxt voor de kinderen.
    We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Net als jullie omschrijven super vriendelijk en gastvrij. Wij werden op de thee gevraagd en lunchte met de lokale mensen. Engels was vaak ook geen probleem.