Home / Reisinformatie / Azie / Thailand / Khao Sok met kinderen, avonturen in de Thaise jungle

Khao Sok met kinderen, avonturen in de Thaise jungle

Bezoek je Khao Sok met kinderen, dan is dit absoluut één van de hoogtepunten van jouw reis door Thailand. Het oerbos in dit nationale park is 160 miljoen jaar oud en daarmee een van de oudste regenwouden ter wereld. Khao Sok bevat een enorme variëteit aan flora en fauna. Wij verbleven vier dagen in het park en in deze blog vertel ik je graag meer over een bezoek aan Khao Sok met kinderen en ons verblijf in Our Jungle House en Our Jungle Camp.

Praktische tips voor je bezoek aan Khao Sok met kinderen

Khao Sok is gelegen in het zuidwesten van Thailand, zo’n 700 kilometer onder de hoofdstad Bangkok. Je reist het makkelijkst naar dit regenwoud door te vliegen op Phuket, Surat Thani of Krabi. Ook is het mogelijk om vanaf Bangkok een nachttrein te pakken naar Surat Thani.

Khao Sok nachtrein

Afhankelijk van je vluchthaven of treinstation ben je nog twee á drie uur onderweg naar Khao Sok met bus, minivan of taxi, die je bijvoorbeeld via je accommodatie kunt regelen.

fietstocht Thailand

Bij het hoofdkwartier van het Khao Sok National Park bevindt zich een dorpje dat als uitvalsbasis dient voor verdere tours door het park. Hier vind je volop hotels, restaurants, winkeltjes en touragencies. Vanaf hier rijd je ook in een uurtje naar de afmeersteiger bij het Cheow Lan Lake vanwaar alle longtailboten vertrekken.

Khao Sok Steiger

Bezoek je Khao Sok in het regenseizoen? Neem dan vooral dichte schoenen en hoge sokken mee wanneer er een hike in je programma zit. Tijdens ons bezoek aan het meer vertelde de gids vooraf dat sandalen prima waren, maar ik heb toch echt een bloedzuiger van zowel m’n eigen schoenen als die van mijn zoontje verwijderd. Een goede regenjas is ook aan te bevelen: het regenwoud doet zijn naam eer aan en jaarlijks valt er hier maar liefst 3.500 mm neerslag.

Khao Sok Cheow Lan Lake

Voor een nachtje op het meer zijn verder zwemkleding, muggenspray, zonnebrand, een zaklamp, schone kleding aan te bevelen om mee te nemen. Ook een waterdichte tas kan van pas komen. Al deze spullen zijn ook ter plekke te verkrijgen in het dorpje of bij de afmeerplek op het Cheow Lan Lake. Een handdoek kregen wij in ons huisje op het meer.

Khao Sok

De grote backpack (incl. waardevolle spullen) konden wij stallen bij het hotel, zodat je lichtbepakt de longtailboot kunt pakken voor een overnachting op het Cheow Lan Lake. Ben jij op zoek naar een gemakkelijke manier om een ferryticket te boeken of wil je gewoon weten welke maatschappijen beschikbaar zijn en de prijzen vergelijken? Bezoek dan direct Ferries.

Nachttour met kinderen in Khao Sok

Op onze dag van aankomst in het dorpje boekten wij via ons hotel direct een nachttour door het regenwoud van Khao Sok. Hoewel ons bezoek enkel uit hoogtepunten bestond, beviel deze tour ons nog het meest van alles! Dat komt voornamelijk door de verscheidenheid aan dieren. Tijdens deze tour zagen we veel meer dieren dan onze tour naar Cheow Lan Lake de dag erna.

Khao Sok Nachtsafari

De nachttour start vanuit het hoofdkwartier van het National Park, waar we ook meteen een toegangsbewijs voor het park konden aanschaffen. Samen met een ranger gingen we op pad en kwamen we meteen allerlei dieren tegen. In twee uur tijd zagen we schorpioenen, duizendpoten, vogelspinnen, wandelende takken, vleermuizen, slangen en hagedissen. Maar ook slapende dieren, zoals apen en vogeltjes.

De tour was enorm afwisselend en doordat we telkens andere dieren zagen, bleef de tour ook interessant voor onze zoon. Hij mocht sowieso voorop met de ranger lopen, wat hem een enorme betrokkenheid gaf in deze excursie. Onze lokale gids sprak goed Engels, had veel aandacht voor onze zoon en wist als biologiestudent enorm veel over de flora en fauna onderweg.

Tip: doe goede en dichte schoenen aan in het regenseizoen, wij hebben flink door de modder gelopen. Ook regende het bij ons af en toe, waardoor een regenjas geen overbodige luxe was. Een hoofdlampje krijg je van de gids, net zoals het vervoer vanuit je hotel naar het hoofdkwartier van het park. Wat ons betreft een dikke aanrader om deze nachttour door Khao Sok met kinderen te doen!

Tuben met kinderen in Khao Sok

Nog zo’n leuke activiteit om met kinderen te ondernemen in Khao Sok is tuben op de rivier in een oude tractorbinnenband. Vanuit ons hotel, Our Jungle Resort, stappen we direct op de band samen met onze gids (het in onverstandig om deze activiteit zonder gids te ondernemen).

Khao Sok Tubing

De stroming van de rivier neemt je mee dwars door het regenwoud. Onderweg zagen we tientallen apen, waterspinnen en slangen (waaronder een python) in de bomen boven ons. Best spannend!

In het regenseizoen stroomt de rivier nogal snel, de gids hield de band van mijn zoontje en mijzelf daarom constant dicht bij zich. Binnen een half uurtje stonden we op het eindpunt, waarna een jeep ons terugbracht naar het hotel.

De tocht schijnt een uur te duren wanneer je deze buiten het regenseizoen onderneemt, omdat de rivier dan langzamer stroomt.

Overnight tour Cheow Lan Lake

Wat keken we uit naar deze tour en wat was het gaaf: twee dagen naar Cheow Lan Lake met een overnachting in een huisje middenop het meer. Dit kunstmatig aangelegde meer is ontstaan in 1987 door het bouwen van de Rajjaphrabha Dam. In het kristalheldere water bevinden zich meer dan 100 eilanden, allen met enorme kliffen van kalksteen. Het is echt een plaatje om doorheen te varen. En dat hebben we tijdens deze tour dan ook vaak gedaan, onder andere met een middag-, avond- én ochtendsafari.

Khao Sok Cheow Lan Lake

Vooral de omgeving maakte veel indruk op ons. De kalksteenformaties, het geluid van de insecten en het opspattende water in combinatie met de spanning van het zoeken naar dieren. Die kwamen we vanuit de boot overigens weinig tegen. Op wat apen en roofvogels na hebben we vanuit de boot geen dieren kunnen spotten. Er wonen hier echter wel dieren, zoals olifanten, gibbons en tapirs. Ook grotere dieren, zoals tijgers en beren, leven hier, maar die zitten diep verscholen in het regenwoud en laten zich nooit aan mensen zien.

Onze uitvalsbasis voor de excursies was een huisje op het meer. Denk aan een minihutje met enkel ruimte voor bedden en een looppad. Uiteraard wel met een mooi terrasje voor de deur vanwaar je direct in het meer kan springen. In onze hut was geen douche of toilet aanwezig, maar ik zag bij vertrek dat er andere huisjes waren waarin wel een koude douche en toilet stonden.

Wij maakten gebruik van het gezamenlijke sanitair, wat voor die ene nacht prima te doen was. Stroom wordt alleen ’s avonds gegenereerd via een generator, dus de ventilator in de slaapkamer deed het alleen in de nacht. Er is een gezamenlijke ruimte aanwezig waar ontbijt, lunch en diner worden geserveerd.

Khao Sok

Wij genoten van heerlijke Thaise maaltijden, zoals groene curry en geroerbakte groenten. Voor de niet-vegetariërs werd er verse vis, gevangen uit het meer, geserveerd. Kinderen eten gewoon met de pot mee, verwacht dus geen aparte opties voor kids. Wel is er een miniwinkeltje aanwezig waar je drinken en snacks kunt kopen, zoals chips, koekjes en cupnoodles.

Khao Sok Cheow Lan Lake

Ik heb van andere backpackers gehoord dat de luxe van deze huisjes enorm verschilt. Waar wij onze voorzieningen al vrij basic vonden, bleek dat nog vele malen minder luxe te kunnen met enkel een matje op de grond en erg slechte hygiëne. Doe dus vooral wat onderzoek waar je op het water verblijft.

Tussendoor hebben we kunnen zwemmen vanuit ons huisje op het meer. Het meer is helder (en enorm diep) en heeft een constante temperatuur van 28 graden. Heerlijk dus om in af te koelen na een junglehike of andere excursie. Onze zoon maakte honderden bommetjes, ook maakten we dankbaar gebruik van de gratis kano’s die bij het huisje lagen.

Khao Sok Boat Safari

In de middag werd er nog een excursie aangeboden; met onze longtailboot vertrokken we naar een klein eilandje. Hier liepen we in zo’n anderhalf uur naar de overkant van het eiland. Verwacht een hoop hoogteverschillen te overbruggen dwars door de jungle. Wij droegen open schoenen, maar vanwege de bloedzuigers in het regenseizoen zou ik zeker aanbevelen om dichte schoenen te dragen (wij hadden beide één bloedzuiger op onze schoenen gevonden). De hike is redelijk zwaar vanwege de hoogtemeters en de enorme hoeveelheid glibberige modder waar je doorheen loopt.

Khao Sok wandeling

Overigens vond ik het zwaarder dan mijn zoontje, die deze hike met heel veel plezier heeft gelopen. Misschien kwam dat ook wel door het spannende effect; we zagen namelijk verse olifantenpoep en hoorden even later van dichtbij getoeter. Zouden we hier dan echt een olifant gaan zien? Hoewel onze groep zich enorm stil hield, hebben we de olifant niet kunnen spotten.

Khao Sok Bamboo Vlot

Jammer, maar misschien wel een stuk veiliger aangezien we maar weinig ruimte hadden om te manoeuvreren op dat kleine eilandje. Nadat we het eiland dwars over hadden gestoken, stapten we over op bamboorafts voor een stukje varen naar de dichtstbijzijnde grot (Pakarang cave). En jeetje, dat was écht de moeite waard!

Khao Sok grot

Deze grot is zo’n 160 miljoen jaar oud en is letterlijk een afdruk van de zee. Alsof je door versteend koraal loopt. Overal waar je kijkt, zie je andere afdrukken van de zee, gaaf! Verwacht trouwens wel weer een klim om de grot in te komen. Hoewel er traptreden zijn uitgehouwen in de rotsen, zijn de treden zwaar oneffen en kost het je aardig wat energie om er daadwerkelijk te komen.

Khao Sok

Na het bezoek aan de grot dien je trouwens de complete weg terug opnieuw af te leggen. Dus opnieuw in de bamboorafts en de hike terug naar het startpunt.

Khao Sok boot safari

Let op; je slaapt letterlijk óp het meer in een deinend hutje. Denk er daarom goed over na of je met kleine kinderen, zonder zwemdiploma, hier wil verblijven. Je kunt er ook voor kiezen om een dagtour te boeken naar het Cheow Lan Lake. Je vertrekt dan na het diner terug naar je hotel. Wij vonden het slapen op het meer en de ochtendexcursie echter een groot onderdeel uitmaken van de ervaring.

Kindvriendelijke hotels in Khao Sok

Our Jungle Camp – Eco Resort

Tijdens ons verblijf in Khao Sok met kinderen verblijven wij één nacht in Our Jungle Camp. Middenin de jungle slaap je hier in één van hun boomhutten of grondhuisjes.

Khao Sok Jungle Camp

De eigenaar heeft het kamp ingericht met een eco-stijl in zijn achterhoofd: de accommodaties zijn gebouwd met natuurlijke materialen, er wordt aandacht besteed aan het minimaliseren van plastic (zo zijn wij tijdens onze reis door Thailand alleen hier metalen rietjes tegen gekomen). Ook vloeit geld én kennis terug in de lokale samenleving vanwege hun biologische boerderij waar producten worden verbouwd door locals die bijdragen aan een gezondere samenleving (en waarmee in het restaurant wordt gekookt). Lokale schoolklassen worden uitgenodigd om kennis en liefde voor de natuur over te dragen en aan te wakkeren bij de volgende generaties.

De boomhutten zijn waanzinnig. Je slaapt letterlijk tussen de bomen, je hoort dan ook alle geluiden van de jungle. Doe de deur vanuit binnen altijd op slot en zet je schoenen binnen, want de apen komen graag op bezoek.

Khao Sok apen

We hebben ze op verschillende balkons zien lopen en zelf kreeg ik bezoek van een aap aan de buitenkant van onze badkamer: hallo aap!

Khao Sok Jungle Camp

De badkamer voelt als een buitenruimte, toch is deze verbonden aan je huisje en zitten er aan alle kanten tralies omheen. Natuurlijk kun je hier gewoon warm douchen. De bedden zijn comfortabel en bevatten allemaal een schone en grote klamboe.

Er is genoeg kastruimte om je spullen uit te stallen om zo je dagrugzak voor de overnight Cheow Lan Lake uit te zoeken. De kamers hebben allen ventilatoren (er is geen airconditioning om het stroomgebruik te minimaliseren).

Het kamp heeft een gezamenlijke chillruimte (binnen én buiten) met hangmatten, gezellige zitjes en een bar waar je drankjes kunt bestellen. Een verdieping hoger bevindt zich het restaurant. De menukaart bevat veel gerechten waarvan de ingrediënten op het eigen terrein verbouwd worden.

Khao Sok Jungle Camp

Ook aan kinderen is gedacht. Er staan een aantal typische, niet zo biologische gerechten op die er bij kinderen altijd ingaan. Vegetariërs kunnen hun lol op, er staan heerlijke items op! Vanuit het restaurant heb je uitzicht op de jungletuin. Wij hebben hier tientallen apen gespot die blijkbaar met hun hele familie op pad waren naar een ander stuk jungle.

De activiteiten die wij in Khao Sok hebben gedaan, zijn allen geboekt via Our Jungle Camp. Ze bieden een goede prijs en regelen alles tot in de puntjes. Je kunt hier ook andere activiteiten boeken, zoals een kanotocht over de rivier en koken in de jungle.

Er is ook een speciaal kinderprogramma waarin kids mee kunnen helpen op de boerderij, hutten leren bouwen of zaadbommetjes gaan maken.

Our Jungle House

Ook in Our Jungle House hebben wij één nacht geslapen. Het is van dezelfde eigenaar als Our Jungle Camp, het ligt dan ook bijna naast het andere kamp. Ook hier is de eco-stijl mooi doorgetrokken. De huisjes en boomhutten liggen iets verder uit elkaar, waardoor je écht het gevoel hebt dat je alleen middenin de jungle slaapt. De bedden zijn ook hier comfortabel en hebben elk een eigen klamboe.

Het resort ligt aan de rivier en heeft een prachtige tuin. Je kunt op het kleine strandje kijken naar het wildlife terwijl er soms een tube of kano langs peddelt, wat een heerlijk tijdverdrijf.

Khao Sok Jungle House Tuin

Boven het restaurant bevindt zich nog een yoga- en massageruimte, wow! In de weelderige tuin staan schommels en het restaurant serveert ongeveer dezelfde overheerlijke gerechten als Our Jungle Camp. In het restaurant nuttig je ook je ontbijt, dat je al de avond ervoor uitkiest op de menukaart.

Op deze manier wordt er geen voedsel verspilt zoals bij een grootschalig ontbijtbuffet. Ook het water in het restaurant en de hotelkamer komt niet uit plastic flessen, maar is zelf gefilterd door het hotel. Je merkt aan alles dat de eigenaren en het personeel echt om de natuur geven en die liefde straalt ook af op je verblijf. We hebben hier een fantastische tijd achter de rug en kunnen iedereen een verblijf bij Our Jungle House aanbevelen.

Khaosok Rainforest Resort

Blogger Leonie en haar gezin met twee tieners verbleven in de zomer 2023 vier nachten in Khao Sok N.P. Zij reisden vanaf Bangkok met de nachttrein in twaalf uur naar het station van Surat Thani. Vanaf daar namen zij een privé taxi naar hun accommodatie in Khao Sok (de taxirit duurt ongeveer 1,5 uur).

Kaosok Rainforest Resort

Leonie boekte voor haar gezin met twee tieners twee aparte tweepersoonskamers in het Khaosok Rainforest Resort. Je kunt met je gezin ook een familiekamer (maximaal 4 personen) boeken.

Het resort is erg centraal gelegen: op vijf minuten loopafstand van de ingang van het Khao Sok N.P. en dichtbij restaurants, supermarktjes en pinautomaten. De kamers beschikken over een terras/balkon, airconditioning, koelkast en een aparte badkamer.

Het ontbijtbuffet is inbegrepen in de kamerprijs. Het resort is erg kindvriendelijk: het beschikt over een zwembad (tot 22.30 geopend), een hele gave glijbaan bij de rivier, speeltuintjes voor kleine kinderen en een minigolfbaan. Bij de receptie van het resort kun je je excursies in Khao Sok N.P. boeken.

Kaosok Rainforest Resort

Voor prijzen en boekingen van het Khaosok Rainforest Resort kun je hier terecht.

Benieuwd naar de andere nationale parken van Thailand? Lees ook ons blog over Khao Yai Nationaal Park of het blog van Yvonne over Khao Sam Roi Yot nationaal park.

GezinOpReis bezocht Khao Sok op uitnodiging van Our Jungle Resort en Our Jungle House. Alle activiteiten zijn echter door onszelf gekozen en betaald. Zoals je gewend bent, gaan we alleen samenwerking aan met partners die ons volledige redactionele vrijheid geven. Lees ook onze andere blogs over Thailand met kinderen.

2 gedachten over “Khao Sok met kinderen, avonturen in de Thaise jungle”

1. Hoi Alieke, wat een gaaf plan! Ik weet zeker dat jullie Khao Sok geweldig gaan vinden. Wij waren er in de zomervakantie. Je moet inderdaad mazzel hebben met het weer (daarom is het er ook zo groen). Veel plezier!

2. Hallo Mirella,
    Jouw blog ziet er geweldig uit! Wij gaan in augustus met onze kinderen (8 en 9 jaar) naar Khao Sok en overwegen een overnight tour. Mag ik vragen wanneer jullie daar geweest zijn? Ik lees nogal wisselende reviews over de floating houses waar jullie ook geweest zijn, vandaar dat ik het graag even navraag bij jou!