Home / Reisinformatie / Noord-Amerika / USA / Reisverslag New York, New York

Reisverslag New York, New York

New York, New York, daar zijn we dan. Nu we toch zo dicht in de buurt waren, konden we de kans niet laten liggen om een bezoekje te brengen. Marcel was er al eerder voor werk maar ik nog nooit.

New York met kinderen is een uitdaging

Wanneer we aankomen, hebben we nog een paar uurtjes en we besluiten naar Times Square te gaan. Onderweg lopen we tegen een probleempje aan waar we de komende dagen nog veel mee te maken krijgen. New York met kinderen is een uitdaging. De meeste metrostations zijn  niet toegankelijk voor rolstoelen en dus ook niet voor makkelijk voor kinderwagens. We blijven onze dochter trapjes op en af tillen. De draaideurtjes kan je ook niet door maar de New Yorkers openen gewoon de nooddeuren. Times Square is druk, overal licht en geluid. Mevrouwtje lijkt het geweldig te vinden ze blijft maar rond kijken maar ik vind het een beetje te veel drukte.

De volgende dag staat het Empire State Building op de agenda voor een mooi uitzicht over de stad. Het weer in New York is geweldig, 30 graden in oktober. De rest van de dag genieten we dan ook voornamelijk van de rust en het zonnetje in Central Park. Door de shutdown zijn veel attracties in de USA gesloten maar gelukkig is het Metropolitan museum of Art wel open. Wat een geweldige plek, jammer genoeg zijn Marcel en mevrouwtje er veel eerder klaar mee dan ik (edit Marcel: het was buiten prachtig weer!). In mijn eentje zou ik hier prima een dag door kunnen brengen. Nu is het hollen langs de beroemde schilderijen, de prachtige Peruaanse goudschatten en uiteraard de Egyptische sectie. Hier hebben ze namelijk een tempel gewijd aan Isis!

Weer iets heel anders is de Sex and the City tour van de volgende dag. Door de serie heb je toch het idee de stad al te kennen en het is erg leuk om langs veel diverse locaties te komen en ondertussen de filmpjes te zien. We komen ook op wat andere plekken van New York dan de standaardattracties en uiteraard mag een Cosmopolitan in de bar van Steve en Aidan niet ontbreken. In de middag gaan we naar het World Trade Center, herdenkingsplek voor de aanslagen van 9-11, maar ook de locatie van het One World Trade Center met 1776 ft het hoogste gebouw in Noord-Amerika en een van de hoogste ter wereld. Indrukwekkend, ja maar ook jammer dat de Amerikanen zelfs hier nog een slaatje uit lijken te willen slaan met suggested donations waarbij je voor een hogere donatie een mooi armbandje krijgt. Je moet ook langs de museum shop. Marcel stoort zich er ook aan dat er in de folders etc zo de nadruk op het geloof van de terroristen wordt gelegd. Het museum zelf is nog niet open maar hopelijk geeft dat je straks een betere ervaring. Het nieuwe gebouw is vooral van een afstandje indrukwekkend hoog, zoals vanaf de Staten Island Ferry. Hiermee kom je ook langs het Vrijheidsbeeld en zien we New York by night, mooi hoor!

We vliegen pas laat, dus onze laatste dag New York hebben we ook echt nog tijd om wat te doen. We maken een busritje door de stad om de sfeer nog wat meer op te snuiven maar gaan ook naar het Meatpacking district. Hier heb je de High Line een oude goederentreinlijn waar je nu over heen kan lopen in een mooie parkachtige setting. Ik heb nog tijd voor een heel kort rondje rennen door het MoMa, een museum voor moderne kunst met prachtige stukken. We moeten zeker nog een keer terug maar wel pas als ons meisje een stuk groter is. De metro brengt ons daarna naar JFK Airport. Mevrouwtje slaapt de hele vlucht naar IJsland en ook die van IJsland naar Schiphol en daarmee is de vakantie echt voorbij. Eigenlijk voelde het als drie vakanties, de natuur en stilte van IJsland, de gezelligheid en het ontspannen gevoel van Toronto, en de drukte en mooie attracties van New York. Backpacken met een baby hard werken maar je krijgt er ook veel voor terug.