Home / Reisinformatie / Azie / Thailand / Reisverslag Oceanië Week 1: Bangkok & Sydney

Reisverslag Oceanië Week 1: Bangkok & Sydney

Dit is een reisverslag van onze lange reis naar Australië en Fiji (met tussenstops in Bangkok, Vanuatu en Singapore) in de zomer van 2023. We starten met een paar dagen Bangkok en reizen dan verder naar Australië, de hoofdbestemming van onze reis. Met onze reis bedoel ik dan mijzelf (Tikva) en onze dochter. Marcel sluit later aan voor de laatste 4 weken van de reis.

In dit reisverslag lees je vooral wat we beleefden en hoe we ons voelden. Blogs met praktische tips over diverse bestemmingen volgen op een later moment.

Dag 0

Dit is de tweede keer dat ik met mijn dochter een lange reis maak en de vierde keer dat ik zelf een lange reis maak. In mijn eentje twee maanden Zuid-Amerika in 2004, met zijn tweetjes 9 maanden op wereldreis in 2008/2009 en met zijn drietjes 2 maanden Zuid-Amerika in 2018.

Je zou denken dat ik geen last meer heb van last-minute stress, maar ook nu is die er weer. Waarom doe ik dit ook alweer, is dit wel leuk? De onzekerheid wordt nog versterkt doordat we niet met zijn drieën op reis gaan, maar deels met zijn tweeën. Gaat het lukken om te genieten van de reis, terwijl ik toch ook moet werken? Alle vorige keren was ik in loondienst en ik merk een enorm verschil in de manier waarop ik toen naar een lange reis toeleefde en nu. De deur ging dicht, twee van de drie keer stopte ik helemaal met die baan en de laatste keer had ik alle vertrouwen in de collega die mij ging waarnemen. Nu is het anders. Is iets niet af, dan zit ik straks in Sydney te werken. Uiteindelijk bedankte ik voor een hele grote, weliswaar goed betaalde, opdracht en ik vraag mijn VA om in juli en augustus geen 8 uur, maar 16 uur te werken. Nadat ik de knoop heb doorgehakt, geeft dat een enorme opluchting. We hebben natuurlijk ook gewoon gespaard voor deze reis. Hoe het in de praktijk gaat zijn… We gaan het zien! Ik hoop vooral de urgente dingen en reisverslagen te kunnen doen in de avonden in de 2-3 uur die mijn dochter slaapt, voordat ik zelf ga slapen.

Voor mijn tienjarige dochter komt ook het besef van de dingen die ze gaat missen, zoals het afscheid van de oudsten en de musical. Dat is toch wel een groot ding. “Wil je anders pas met papa meekomen?” vraag ik haar. Maar nee, dat is ook zeker niet de bedoeling. “Nu kan ik toch niet meer de hoofdrol krijgen in de musical en ik wil ook snorkelen met Manta roggen.” Toch worden er de avond voor vertrek nog wel wat traantjes gelaten, vooral omdat ze papa Marcel zo gaat missen.

Dag 1: Amsterdam – Bangkok

Gelukkig lijkt de huilbui ook opluchting gegeven te hebben, want de dag van vertrek is ze weer een zonnestraaltje en heeft ze er vooral heel veel zin in. We hebben een studiedag. Extra fijn, want daardoor kunnen we net voor de start van de Nederlandse zomervakanties vertrekken.

Bij KLM, of nou ja vooral bij Schiphol, denken ze daar anders over. Door personeelstekort kan het vliegtuig niet snel genoeg schoongemaakt en bijgevuld worden. Hierdoor vertrekken we met een uur vertraging. We vertrekken tenminste wel, maar na de horror ervaring van vorig jaar (vlucht ging niet) ben ik extra zenuwachtig. Ik zag trouwens dat deze vlucht in ieder geval al een week lang nog nul keer op tijd vertrokken is, mocht je ook met KLM naar Bangkok vliegen. Wat volgt, is een behoorlijk brakke nacht. Mijn dochter is gewoon te oud en te groot geworden om op mij te slapen. Alleen kan ze ook haar draai op de stoel niet vinden. Uiteindelijk besluit ze om 07:00 Bangkok tijd dan maar op haar tablet te gaan (dat is dus 02:00 Nederlandse tijd). Ik heb ook even geen energie voor discussie.

Dag 2: Bangkok

Landen, paspoort controle (lekker snel), tas ophalen (yes, hij is er), geld wisselen (tip: voor de beste koers moet je bij de drie kantoortjes zijn naast de City line. Hier kregen we 38,1 in plaats van 35,1. Pinnen kan natuurlijk ook, maar dan betaal je 4 à 5 euro pintoeslag) en naar de taxi. Het gaat vlot, is het niet dat mevrouwtje helemaal is ingestort. Dat niet slapen was een slecht idee, ze sjokt vooruit en alles is te veel.

Gelukkig moeten we nog een uur in de taxi. Binnen een minuut valt ze in slaap en als we aankomen maak ik haar weer wakker. “Huh, het voelt als drie minuten”. We kunnen nog niet in de kamer, maar moeten ons nog een kleine twee uur vermaken. Dat doen we door te gaan eten en dan naar de manicure en pedicure te gaan. Een heerlijke verwennerij, zeker als je moe bent. Ik merk dat mijn dochter zich weer mens begint te voelen. Fijn, want we doen deze tussenstop in Bangkok op weg naar Sydney vooral om de vlucht op te breken en tegen de jetlag.

We checken in op onze prima kamer in het Nuovo hotel en met uitzicht op het zwembad. “Kunnen we nu gelijk zwemmen?” Natuurlijk kan dat.

Ik stel voor dat we toch nog iets voor mama doen vandaag. Dat wordt de Golden Mount, 20 minuten lopen door het echte Bangkok. Dit is voor onze dochter de vierde keer in Bangkok en elke keer zijn we bij de Golden Mount geweest, die traditie houden we erin. Leuk om weer een foto te hebben voor bij de collectie. Wel een enorm verschil met vorige keren, toen was ze 1, 3 en 5 jaar, maar nu dus 10 jaar oud. Ondanks dat ik hier dus vaak geweest ben, blijft dit een van de leukste tempels in Bangkok voor kinderen. Deze keer worden we getrakteerd op zingende monniken. Die willen wel op de foto met een blond meisje. Dat komt mooi uit want dan kan ik ook zonder gêne een foto maken van hun rondjes rondom de tempel.

Daarna nog even met de snelle Khlong boot richting Siam Square voor een hapje eten in de airco. Voordat we terug gaan naar het hotel lopen we nog even via Khao San Road. Toch een stukje nostalgie, als backpacker liep ik hier ook in 2006 en later weer tijdens onze wereldreis. Ik had al gehoord dat er veel veranderd is, maar toch was ik niet helemaal voorbereid. De hele straat zit nu vol met wietwinkels en er wordt je constant lachgas aangeboden, zo ongezellig. Diverse bars die er echt al eeuwig zitten, zijn er ook niet meer. Voor shoppen en straatfood kun je beter naar Soi Rambuttri gaan (een andere straat in deze wijk).

Om 20:15 uur slaapt ze… Duimen dat we direct in een keer de eerste 5 uur tijdsverschil kunnen overbruggen.

Dag 3: Bangkok

Yeah, we zijn direct door de jetlag heen. De hele nacht doorgeslapen en om 08:30 uur moet ik haar zelfs wakker maken. Het is vandaag een regendag. Veel lichte regen, af en toe gaat het opeens keihard los en dan weer even droog. We maken een boottocht door de kanalen. Een relaxte manier om de dag te beginnen en om de andere rustigere kant van Bangkok te zien.

Daarna lunchen we bij een straat stalletje en gaan we door naar Wat Benchamabophit. Een tempel waar ik nog niet geweest ben, maar recent diverse enthousiaste blogs over las. Best aardig, maar Wat Benchamabophit mist de echt grote wow-factor die sommige andere tempels in Bangkok wel hebben. Inmiddels is het ook zo hard gaan regenen dat we het tijd vinden voor een binnen activiteit. Op naar de massage.

Ik heb me niet zo goed voorbereid op deze dagen in Bangkok. Ik had wel een lijstje gemaakt met wat dingen die ik wilde zien, maar niet de openingstijden gecheckt. Oeps, want diverse musea op mijn lijstje blijken op zondag al vroeg dicht te gaan en op maandag helemaal niet open te zijn. We kunnen nog net wel naar het Royal Barges museum. Ergens heb ik het idee dat ik er ooit geweest ben, maar omdat ik nergens een foto kan vinden tussen mijn Thailand foto’s, twijfel ik. Wanneer ik er loop, weet ik het zeker: hier ben ik al een keer geweest. Als ik hoor dat je voor foto’s extra moet betalen, dan verklaart dat een hoop. Als backpacker was ik daar vast te cheap voor. Gelukkig vind mijn dochter de koninklijke boten wel boeiend om te bekijken, zeker in combinatie met het beeldmateriaal dat er hangt.

Nog even naar het zwembad en dan is daar Leonie. Zo leuk, een van mijn bloggers is met haar gezin ook in Bangkok. Natuurlijk gaan we samen uit eten en we lopen nog een rondje door de wijk. Zo vliegt de dag voorbij.

Dag 4: Bangkok en naar Sydney

Onze laatste dag in Bangkok alweer. Leuk om in de ochtend nog even met Leonie en haar gezin op pad te gaan. Met de Chao Praya Express gaan we naar Chinatown en daar kijken we onze ogen uit met alle zooi. Er is hier ook nog een Chinese tempel waar we nog niet geweest waren, Wat Mangkon Kamalawat. Mwa, best aardig, maar het was de hele weg om er te komen niet echt waard.

Nog een laatste heerlijke maaltijd en dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Ik ben echt happy met deze keuze om Bangkok nog even mee te pakken. Het was vooral vertrouwd en relaxed (3 massages in 3 dagen). Het is natuurlijk ook mijn werk om dingen te delen, dus ik wil altijd veel doen, maar in Bangkok was dat niet nodig en daardoor voelt het voor mij echt als vakantie. Dat zal in Sydney wel anders zijn.

Dag 5: Hallo Sydney

Deze vlucht is naar. Om 18:10 uur vertrekken om 6:30 uur aankomen. Sydney tijd dan, op Bangkok tijd is dat 03:30 uur, Nederlandse tijd 23:30 uur. Het hele niet kunnen slapen circus start weer op, dus uiteindelijk laat ik mijn dochter toch maar op mij slapen. Voor mijzelf niet prettig, maar zo pakt ze in ieder geval wat uurtjes. Dankzij programma’s als Border Security had ik hele spannend ideeën van de douane in Australië. Nou dat viel alles mee, het was vooral heel lang in de rij staan voor iemand die niks vraagt (ik verwachte toch minimaal: Wat kom je doen? Waar is de vader van dit kind? Maar het gaat snel en hup, we zijn binnen.

Om 08:00 uur zijn we bij het hostel. “Check-in at 14:00 uur” wordt er direct gezegd. Ik gebruik toch nog even mijn beste tactiek. Ik heb gisteren nog gemaild om te vragen of early check-in mogelijk was (geen antwoord op gehad) en we komen helemaal uit Nederland (dat van die dagen in Bangkok weten zij niet). Ze kijkt toch nog even en joepie, er is toch al wel een kamer schoon!

Oh dat bed is zo lekker. We gaan twee uur slapen en dan dwing ik ons om op te staan. Hallo Sydney, hallo nieuw land, hallo nieuw werelddeel voor ons en hallo winter. Ja, want in Australië is onze zomer, hun winter. De blaadjes zijn van de bomen, maar de zon schijnt volop en rond het middaguur is het 18 graden. De komende dagen horen we meerdere keren van locals hoe uitzonderlijk dit is, als reiziger ben ik er blij mee.

We gaan naar het maritiem museum, een van de meest kindvriendelijke musea in de stad. Dat lijkt mij prima als wakker houder. Leuk hier is dat je ook een aantal boten van binnen mag bekijken. Van een onderzeeër (de horror om daar op te moeten werken) tot een replicatie van de Duyfken, de boot waarmee wij Nederlanders als eerste Europeanen Australië ontdekten (wat een klein schip zeg).

Daarna maken we zelf een boottocht door de haven en zien het Sydney Opera gebouw. Echt wel even een ‘knijp mij’ momentje. Gaaf om hier echt te zijn.

Dag 6: Sydney is leuk

We hebben heerlijk geslapen. Om 8:45 uur maak ik mijn dochter maar eens wakker, want die is nog steeds een beetje moe. Tijd om de stad in te gaan. Het is net als gisteren schitterend weer met een knalblauwe lucht en veel zon. De ochtend is nog fris, maar in de middag kan de jas uit.

We beginnen de dag in Madam Tussauds. Dit museum ken je vast wel! Er zijn vier verschillende attracties van Merlin en je kunt hiervoor een combi-ticket kopen. Anders had ik Madam Tussauds misschien niet gekozen, maar nu we er zijn, ben ik aangenaam verrast. Deze is echt goed van opzet met lekker veel afwisseling. Van geschiedenis, de koninklijke familie en superhelden tot beroemdheden. Met tussendoor veel mogelijkheden om je te verkleden en interactieve displays. Loop zelf op de catwalk of speel rolstoeltennis. Mijn dochter die helemaal niet zo van het poseren is, wil hier maar wat graag op de foto.

Daarna gaan we naar het Australian museum, een van de vele gratis musea in de stad. Dit is een natuurhistorisch museum met toffe dino’s en ook veel Australische dieren. We besluiten hier ook een hapje te eten en zitten zowaar naast een Nederlands gezin. Leuk om te horen wat hun plannen zijn in Australië.

Dan komt het moment waar ik hem toch wel een beetje voor knijp. We gaan de Sydney Eye Tower Skywalk doen. Ook dit is een attractie van Merlin. Normaal ben ik helemaal niet van zo van de hoogtes, maar Merlin bood ons dit aan en mijn dochter leek het heel erg leuk. Gelukkig valt het echt enorm mee. We hebben een super enthousiaste gids en we krijgen een veiligheidsharnas aan. Je kunt zelf kiezen of je helemaal aan de rand van het glazen uitsteeksel gaat staan of nog boven het gebouw blijft.

Misschien ook omdat het zo enorm hoog is dat je de hoogtevrees minder voelt dan bij een lagere toren. Of misschien helpt het dat het vrijwel windstil is. Ik weet het niet, maar het is in ieder geval vooral heel erg mooi en gaaf en niet zozeer eng.

Na deze activiteit begint de zon alweer onder te gaan. Snel nog een klein stukje lopen voor nog wat mooie foto’s in het gouden licht. Het is hier al om 18:00 uur donker. Dat maakt het ook prima om terug te gaan naar de kamer en aan de slag met het huiswerk voor taal en rekenen.

Dag 7: Sydney, van hoogtepunt naar hoogtepunt

“Ik heb een leuke verassing voor jullie bedacht” zei Marcel vorig week toen we nog thuis waren. Die verassing was een helikopter tour boven Sydney. Wat kan ik zeggen, echt echt echt heel vet! We zien de binnenstad, de stranden en zelfs dolfijnen in zee. Ik heb nog nooit een helikoptertocht gemaakt, maar het kan toch niet anders dan dat dit een van de beste plekken ter wereld is om zoiets te doen. Ergens komende week krijgen we ook nog een filmpje dat is gemaakt tijdens de tocht.

Ik had vandaag ook al een splurge activiteit op de planning staan. Australië is gewoon een westers land met vergelijkbare prijzen. Er komt nog een budgetblog hoor. Ik ben er nu na enkel Syndey nog niet achter of het nou duurder of toch wat goedkoper is dan in Nederland. De eerste nachten sliepen we in een hostel, met gedeelde badkamer voor €78,- euro per nacht. Vannacht slapen we in de Taronga dierentuin met uitzicht op de koala’s voor €340,- euro per nacht. Ik had dit gezien en dat leek mij nou echt tof om te doen. Na de hostel nachten is dit ook extra genieten. Natuurlijk is het niet alleen de kamer, het is inclusief entree tot de dierentuin en een speciale tour voor wie blijft slapen.

Tijdens deze tour lopen we gewoon tussen een aantal dieren, die er zelf voor kunnen kiezen of ze heel dichtbij willen komen. Bovendien kan je dan ontbijten en dineren (dat laatste is optioneel) met misschien wel het beste uitzicht over de skyline van Sydney dat je kunt vinden.

Dit was echt een dag met een goed randje!

Bedankt voor het meelezen! Onze eerste week zit er gewoon alweer op, hoewel het voelt alsof we al langer op reis zijn. Tijdens onze tweede week gaan we eerst naar de Blue Mountains buiten de stad, maar we zijn nog niet klaar met Sydney. Gelukkig hebben we, wanneer we terug komen, nog twee volle dagen in deze stad. Dan is het alweer tijd voor een nieuw land: op naar Fiji.